Selkään sattui

Tänään oli tarkoitus tehdä maastavetoa. Kun olin nykäisemässä ensimmäistä vetoa lämmittelypainoilla (60 kg) ylös, tuntui alaselässä kivulias vihlaisu, ja tiputin tangon maahan. Selkä tuntui jotenkin ihmeellisen puutuneelta ja jätin sitten vedot tekemättä, mutta tein kyllä pari kevyttä sarjaa selännostoja ilman mitään ongelmia.

Nyt on selkä jos ei kipeä, niin ainakin jumissa. Riittäisikö hoidoksi Ice Power + parin viikon maastavetotauko, vai onko tästä pakko mennä lääkäriin?

Kiitos.

Mulla kävi samalla tavalla. Kävin lääkärissä kun selkäkipu paheni. Lääkäri anto vaan kipu lääkkeitä ja sano et lepoa vaan ja vältä istumista. Niin ja ei kannata lähtee urheilee vaikka selässä ei olis suurta kipua, siitä se pahenee, ainaki mulla.

Tuttu tunne. Minulla "niksahti" alaselkä intissä yhdellä leirillä. Se tosin meni niin pahasti etten pystynyt kävelemään, vaan vietiin lanssilla veksiin.
Täydellinen lepo siihen auttaa. Ja jos se selkä alkaa olla tuskallisen kipeä, kannattaa hakea lääkäriltä voltaren/sirdalud -resepti. Ne ainakin minulla auttoivat selän kipuun, voltareen myös vähentää puutuneisuuden tunnetta.

Sinuna jättäisin kyllä kaikki raskaat alaselkää kuormittavat liikkeet pois saliohjelmasta vähän pidemmäksi aikaa. Saat pahimmassa tapauksessa välilevyt paskaksi, kun kipeällä sellällä yrität treenata.

Mikä siinä lääkäriin menemisessä nyt on niin vaikeeta? Saisitpahan selville kuinka pahasti selkäsi on mennyt ja suosituksen kuinka kauan taukoa tulee pitää. Selkävaivat kun voivat olla todella pitkäaikaisia ja tämän yhden selän kanssa on tultava loppuelämä toimeen...

No minä olin selän särkymisen jälkeen ilman kyykkyä ja mavea yli puolitoista vuotta....

Kuulostaa niin järkyttävälle, että kerrotaan tarkemmin. Noh, selän loukkaantuminen tapahtui joskus toukokuussa 2001 intin leirillä. Loppu intti meni kipulääkkeitä syödessä ja hammastapurren, sillä eihän siellä saanut tarpeeksi lepoa, vaikka olinkin nkv+vmtl kuukauden päivät. Kävin vielä loppusodassakin selkää kiduttamassa ennenkuin pääsin kunnolla lepuuttaa reserviin.
Totaalista lepoa syksyn pimeisiin keleihin asti, kunnes uskalsin salille kammeta. Aluksi en edes ajatellut maven tai kyykyn tekemistä. Selkä silti vaivasi heti alusta asti ja kipujen takia salikäynneistä rupesi tulemaan epäsäännöllisiä ja motivaatio treenaukseen katosi, kun selkä kipeytyi jo käsipainojen nostelusta.
Noh, päätin edelleen pitää kunnon taukoa, ja lopetin kaikenlaisen urheilun. Ei edes kävelylenkkejä.
Kevät talvella 2002 alkoi selkä tuntumaan hyvälle ja hiljalleen palautelin liikuntaa päivärytmiin. Aluksi aeropista ja lopulta salillekin palailin, kunnes vuosi sitten murtui jalkapöytä koripallokentällä ja siihen loppui taas urheilu. ....
Nyt viime syksynä taas pääsin vauhtiin ja täytyy sanoa, että selkä on ainakin yhtä hyvässä kunnossa kuin ennen loukkaantumista 2001. Siihen osaltaan vaikutta selkeä keskittyminen selkä- ja tukilihasten vahvistamiseen.
Eilenkin vedin mavessa 150 ja kivuista ei ole tietoakaan.....
:kippis1:

mulla meni tässä pari kolme päivää sitten selkä mavessa siinä vaiheessaa kun olin jo laskemassa painoja pois sillon tuntui jokin pieni muotoinen vihlaus alaselässä ja en pitänyt sitä minään ja reenasin sit siinä ylä selkää pari kolmee eri liikettä kunnes yhtäkkiä se vihlaus alaselässä olikin jo niin kova että melkein painot putos käsistä ja treeni loppu sit siihen ja hyvä kun sai edes kengät enää jalkaan ja sit lääkäriin ja sen jälkeen lepoo ja vieläkin on vaikeeta nousta ylös istumaan ja seisomaan ja kävelykin tuottaa tuskaa, vittu et vituttaa!!!

Joo kyllä kannattaa noiden alaselänvaivojen kanssa olla tarkkana. Varsinkin jos vihlasee niin lepoa vaan. IcePower yms. voiteet eivät ole sitten mitään lääkkeitä. Ne helpottavat ehkä oloa, mutta eivät sinänsä paranna mitään. Että vaikka icePowerin laiton jälkeen tuntuu paremmalta, en suosittelisi heti mennä repimään tanko plaattialta.
Itellä ainakin meni olkapää ja laitoin juuri tuota IcePoweria. Tuntui paremmalta ja menin salille mutta hups... Meni vaan kipeemmäks. Kunnon lepi siihen auttoi.!!!

kaikenlaista sanoi:
Tänään oli tarkoitus tehdä maastavetoa. Kun olin nykäisemässä ensimmäistä vetoa lämmittelypainoilla (60 kg) ylös, tuntui alaselässä kivulias vihlaisu, ja tiputin tangon maahan. Selkä tuntui jotenkin ihmeellisen puutuneelta ja jätin sitten vedot tekemättä, mutta tein kyllä pari kevyttä sarjaa selännostoja ilman mitään ongelmia.

Nyt on selkä jos ei kipeä, niin ainakin jumissa. Riittäisikö hoidoksi Ice Power + parin viikon maastavetotauko, vai onko tästä pakko mennä lääkäriin?

Kiitos.

Suosittelen ottaa yhteyttä kiropraktikkoo tai osteopatiaa.Auttaa varmasti!
Lanneranka pitää "naksauttaa" paikoilleen.

Siis vuodelepohan on pahinta mitä kipeälle selälleen voi tehdä! No okei, toiseksi pahinta, mave 1RM -kokeilujen jälkeen. Mutta pysy liikenteessä, kävele ja hölkkää, älä makoile pehmeällä, älä istu liian paljon, venyttele, treenaa muita paikkoja, ja sitten kun se ei enää satu, kevyesti vatsaa ja selkää.
Tuo vihlaisu kuulostaa siltä että välilevy elämöi: noidannuoli tai saattaa olla repeämäkin. Kokemuksia on molemmista ikävä kyllä.

jasu75 sanoi:
mulla meni tässä pari kolme päivää sitten selkä mavessa siinä vaiheessaa kun olin jo laskemassa painoja pois sillon tuntui jokin pieni muotoinen vihlaus alaselässä ja en pitänyt sitä minään ja reenasin sit siinä ylä selkää pari kolmee eri liikettä kunnes yhtäkkiä se vihlaus alaselässä olikin jo niin kova että melkein painot putos käsistä ja treeni loppu sit siihen ja hyvä kun sai edes kengät enää jalkaan ja sit lääkäriin ja sen jälkeen lepoo ja vieläkin on vaikeeta nousta ylös istumaan ja seisomaan ja kävelykin tuottaa tuskaa, vittu et vituttaa!!!

Mullekin on muutaman kerran käynyt noin. Selässä senverran vikaa, että kyykkääminen ei luonnista millään tavalla tai tulee eteen vastaava juttu jossakin vaiheessa.

Eipä tohon auta kun liikunta kivun sallimissa rajoissa ja että yrittää venytellä vähäsen heti kun siihen kykenee. Hieroja voisi auttaa myös jos vaan kestää hieroa.

Tietysti kannattaa aina varmistaa ettei ole mitään välilevyhommia, eli lääkärissäkäynti on paikallaan. Yleensä kuitenkin joku lihas on vetänyt kunnolla tilttiin ja sitäkautta tulee tua aika saatanan kova kipu.

Mulla on selässä kaksoisskolioosi eli selkä on kahesta kohtaa mutkalla.. Vedän maasta vain pienilä painoilla kun pelkään että muuten selkä menee paskaks.. Vai haittaako tuo mavee? Onko kellään kokemusta? Epäilen ettei oo välttämättä hyvä tehä isoilla painoilla kun ilman maveekin jo koskee välillä alaselkään.. Mitenkähän sais parhaiten vahvistettua alaselkää hajottamatta sitä?

Edit: Luulin tietäväni :)

kaikenlaista sanoi:
Tänään oli tarkoitus tehdä maastavetoa. Kun olin nykäisemässä ensimmäistä vetoa lämmittelypainoilla (60 kg) ylös, tuntui alaselässä kivulias vihlaisu...

NYKÄISEMÄSSÄ???!!!
toivottavasti vain kirjoitit noin, nykäisemässä, luultavasti tarkoitit nostamassa.
Tai muuten ei ole kummakaan jos selkä sanoo niks naks.

Suosittelen lääkäris käyntiä ja ainaskin maven ja kyykyn väliin jättämistä hetkeksi.
Mikään ei ole harmittavampaa kuin pitkä tauko sitten kun selkä on tosiaan rikki. Puhun omasta kokemuksesta nyt, selkä meni kyykätessä ja eihän sitä osannu antaa pariakaan viikkoa lepoa, ettei vaan tulokset tuu alaspäin. No selkä otti sitten kunnolla itteensä ja nyt ei ole puoleen vuoteen kestänyt tehdä kyseisiä liikkeitä. Ja nyt on tulokset tulleet varmasti alaspäin ja aikaa hukattu paljon enenmän, arvaa mikä on nyt vitutuksen määrä?
Eli sitä lepoo vain, kuten meinasitkin.:thumbs:
Eikös tää viesti ketju sopis paremmin sinne urheiluvammat lokerikkoon?

Edit: Mullakin sattui juuri tollain vihlaisemalla, eikä se ollut alkuunsa paha, siihen nähtynä kuinka pahaksi se sitten meni.

commandon kanssa samaa mieltä eli kiropraktikko + akupunktio.
yleisin vika on liian kireissä takareisissä jotka sitten edes auttaa noita
mavessa sattuvia "niksahduksia".

turha syödä kipu/relaksantteja mikäli on joku pois paikaltaan...

aleksialeksi sanoi:
Mulla on selässä kaksoisskolioosi eli selkä on kahesta kohtaa mutkalla.. Vedän maasta vain pienilä painoilla kun pelkään että muuten selkä menee paskaks.. Vai haittaako tuo mavee? Onko kellään kokemusta? Epäilen ettei oo välttämättä hyvä tehä isoilla painoilla kun ilman maveekin jo koskee välillä alaselkään.. Mitenkähän sais parhaiten vahvistettua alaselkää hajottamatta sitä?

Tarkoitatko mutkalla sellaista kun sua katsoo takaapäin niin selkäranka on loivasti s-kirjaimen muotoinen, vai? Itsellä joskus nuoruudessa todettiin tuollainen... Itsellä ei kylläkään koskaan ole ollut ongelmia sen kanssa, ja nykyään selkä tuntuisi olevan parhaassa kunnossa koskaan. Maven myötä tukilihakset ovat kasvaneet ja vahvistuneet ja tukevat/pakottavat selkärangan "suoraan". Enkä ole säästellyt painoissa vaan omien voimien puitteissa niin isoja kuin jaksaa liikuttaa 4-8 toistoa..

Lassesa sanoi:
Tarkoitatko mutkalla sellaista kun sua katsoo takaapäin niin selkäranka on loivasti s-kirjaimen muotoinen, vai? Itsellä joskus nuoruudessa todettiin tuollainen... Itsellä ei kylläkään koskaan ole ollut ongelmia sen kanssa, ja nykyään selkä tuntuisi olevan parhaassa kunnossa koskaan. Maven myötä tukilihakset ovat kasvaneet ja vahvistuneet ja tukevat/pakottavat selkärangan "suoraan". Enkä ole säästellyt painoissa vaan omien voimien puitteissa niin isoja kuin jaksaa liikuttaa 4-8 toistoa..

Ok, kiitos. Isonnan maven sarjapainoja, jospa se selkä vahvistuu ennenkun poikki napsahtaa:D

edit: Juuri sitä tarkoitan mutkalla.

azzyyr sanoi:
Sinuna jättäisin kyllä kaikki raskaat alaselkää kuormittavat liikkeet pois saliohjelmasta vähän pidemmäksi aikaa. Saat pahimmassa tapauksessa välilevyt paskaksi, kun kipeällä sellällä yrität treenata.

Samaa mieltä. Minulla selkä on poksahdellut viimeisen parin vuoden aikana salilla, tavaroita kantaessa, siivotessa, jopa nostaessani kynää lattialta. Viimeisin noidannuoli oli niin paha että en pystynyt kunnolla kävelemään ja sängyssä ei kärsinyt kääntää kylkeä. Viikon täyslepo on se mikä auttoi. Nyt olen varovasti kuntouttanut selkää tekemällä pieniä venytyksiä.

Kun sitten menee takaisin salille selkävaivojen jälkeen niin minusta on tärkeää se ettei ruveta tekemään liikkeitä isoilla painoilla. Jos ennen selkäremppaa kyykättiin 200 kg niin nöyrästi vaan 100 kg tankoon ja siitä sitten pieniä korotuksia viikon kerrallaan.

Kiropraktikolla käynti on kyllä suositeltavaa selkävaivoissa. Kallistahan se on, mutta siellä kyllä sitten yleensä tiedetään heti tarkalleen mikä on vialla ja mikä auttaa. Itselläkin kipeytyi alaselkä pahoin muutama vuosi sitten eikä oikein mitään kärsinyt tehdä. Muutama kiropraktikolla käynti ja sieltä saadut venyttely/kuntoutusohjeet tekivät ihmeitä selälle. Monesti alaselän kipuihin syynä voivat olla kireät lonkan koukistajat joiden venyttäminen auttaa. Selkävaivoissa myös usein kevyt liikunta on vain hyväksi, mikäli kivulta pystyy jotain tekemään.

Back
Ylös Bottom