Selkään paksuutta, muttei leveyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janmi
  • Aloitettu Aloitettu
Käväisin eilen pitkästä aikaa kaupan sovituskopissa, jossa oli käänneltävät peilit. Tajusin siellä, että olen treenannut selkään liikaa leveyttä, ja liian vähän syvyyttä/paksuutta.

Treenissä on ollut paljon leuanvetoja leveällä otteella, ylätaljaa (harvoin kapealla otteella) sekä kulmasoutua noin hartioiden verran leveällä otteella, mutta alataljaa olen hieman vältellyt alaselän ongelmien takia, joten tässä ilmeisesti syyt?

Eli mikä ratkaisuksi? Mitä muita konsteja olisi hyvä ottaa käyttöön kuin sitä alataljaa kapealla otteella?

Käväisin eilen pitkästä aikaa kaupan sovituskopissa, jossa oli käänneltävät peilit. Tajusin siellä, että olen treenannut selkään liikaa leveyttä, ja liian vähän syvyyttä/paksuutta.

Treenissä on ollut paljon leuanvetoja leveällä otteella, ylätaljaa (harvoin kapealla otteella) sekä kulmasoutua noin hartioiden verran leveällä otteella, mutta alataljaa olen hieman vältellyt alaselän ongelmien takia, joten tässä ilmeisesti syyt?

Eli mikä ratkaisuksi? Mitä muita konsteja olisi hyvä ottaa käyttöön kuin sitä alataljaa kapealla otteella?

Pystyt tekemään kulmasoutua, mutta alataljaa välttelet alaselkäkipujen takia? Kulmasoutu on kyllä raskaampi alaselälle kuin alatalja.

Keskity trapsien ja selänojentajien funktioihin ja harjoita niitä. Selänojennukset, maastavedot, kohautukset, soudut ylös, yms.

Täällä alaselkävaivaisella ohjelmassa: T-tankosoutukone (tämä on suosikki), käsipaino-kulmasoutu polvi tasapenkillä, sellainen talja jossa istutaan ja saa nostaa jalat ylös ja vetää ylätaljatasta "vaakasoutuna", tavallinen alatalja yksi käsi kerrallaan (jolloin paino puolittuu alaselälle), kaikki istuttavat soutulaitteet jotka tukevat rinnasta, kuten vipuvarsikone. Sanotaan bonuksena vielä sellainen viritelmä jossa levytanko laitetaan huoneen nurkkaan ja nostetaan/soudetaan sitä ihan päästä yksi käsi kerrallaan.

Sanotaan bonuksena vielä sellainen viritelmä jossa levytanko laitetaan huoneen nurkkaan ja nostetaan/soudetaan sitä ihan päästä yksi käsi kerrallaan.
Itse kanssa tuota välillä tehnyt ja aika loistavasti saa tuntuman latseihin, muistaakseni jostakin gymlogista tuon liikkeen aikoinaan itse bongasin.

En tiedä aloittajan alaselkä ongelmien alkuperää, mutta itselläni ongelmat taittuivat "SJMV":n ottamisella treeniohjelmaan ja kunhan ymmärsi vain aloittaa tarpeeksi pienillä painoilla.

Back
Ylös Bottom