Selittämätön painonvaihtelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zenzei
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei, tarinani on varmaan jo jonkinlainen klisee, mutta pohjustan tilannettani hieman.
Olen urheillut lähes koko ikäni. Parikymppisenä alkoi muut asiat kiinnostaa. Nyt 28 vuotiaana, takana on kolme vuotta salilla käyntiä. Olen myös alkanut pelata taas salibandyä, jota tulee pelattua 1,5 - 2,5 h viikossa. Salilla tulee käytyä 4-5 kertaa viikossa.

Ongelmani on se, että painoni heittelee ja varsinkin nousee jatkuvasti. Kolme vuotta sitten painoa oli 70 kg. Ja kyllä, katson suht tarkkaan, mitä suuhuni laitan. Jossain vaiheessa laskin jokaisen kalorin. Nykyään ei tarvitse / en jaksa, koska tiedän suunnilleen paljonko tulee syötyä.

Tällä hetkellä mittarissa 88 kg ja pituutta 180 cm. Lihasmassaa on kyllä tullut kolmen vuoden takaiseen todella paljon. Painoni heittelee lähes päivittäin. Yhtenä päivänä mittarissa voi olla 82 kg ja seuraavana 86 kg jne. Ostin jopa toisen painomittarin, kun epäilin, että vanha on rikki. Aina sanotaan, että mittaria ei saisi tuijottaa. Ongelma on siinä, että peili kertoo saman, kuin mittari.

Noin kuukausi sitten, olin viikon kipeänä. En käynyt tänä aikana salilla lainkaan. Painoa oli 80 kg. Tervehdyttyäni jatkui salitreeni ja paino nousi äkkiä (alle viikossa) 87 kg.

Minulla on testattu kilpirauhaset ja työn puolesta verestä sekä virtsasta otettu kaikki mahdolliset näytteet. Sain erittäin terveen paperit.

Yhteenvetona: Urheilen 4-7 kertaa viikossa, näistä kaksi kertaa kovilla sykkeillä. Syön mielestäni normaalia terveellisemmin. Paino vain nousee ja/tai varsinkin vaihtelee aivan älyttömästi. Jos olen urheilematta paino laskee.

Pitääkö minun vähentää esim. salitreenejä ja alkaa tehdä aerobistaliikuntaa (joka on minun mielestä erittäin vastenmielistä) enemmän?

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mikäs on suolojen ja nesteenjuonnin suhde? Koska noinkin nopeilla vaihteluilla kyseessä on käytännössä nesteeen määrä joka vaihtelee.

Hiilihydraattien määrä ruokavaliossa - vaihteleeko vai tasaista?

Mikäs on suolojen ja nesteenjuonnin suhde? Koska noinkin nopeilla vaihteluilla kyseessä on käytännössä nesteeen määrä joka vaihtelee.
Nestettä tulee juotua n. 3-4 litraa per vuorokausi. Lähinnä vettä. Olen jättänyt mm. maidon lähes kokonaan pois.

Hiilihydraattien määrä ruokavaliossa - vaihteleeko vai tasaista?
Sanoisin, että suhteellisen tasaista. Perunat olen jättänyt lähes kokonaan pois.

Syön kutakuinkin näin:
Hiilidydraatit 50%
Proteiini 30%
Rasva 20%

Tai tavoite on tuo. Enää en jaksa laskea jokaista grammaa.

Ärsyttävintä tässä on siis se, että kun en tee mitään, paino laksee 80 kg tuntumille. Kun urheilen (sali+sähly), paino nousee parissa päivässä jopa 88 kg. Maha turpoaa, vaikka mielestäni aineenvaihduntani on normaali.
Salikaveri taas aloitti n. vuosi sitten tuolta vajaasta 90 kg ja nyt hänellä paino huitelee 75 kg. Hän juo joka ilta oluen tai kaksi ja syö suht epäterveellisesti. On se niin väärin.

Ärsyttävintä tässä on siis se, että kun en tee mitään, paino laksee 80 kg tuntumille. Kun urheilen (sali+sähly), paino nousee parissa päivässä jopa 88 kg. Maha turpoaa, vaikka mielestäni aineenvaihduntani on normaali.
Salikaveri taas aloitti n. vuosi sitten tuolta vajaasta 90 kg ja nyt hänellä paino huitelee 75 kg. Hän juo joka ilta oluen tai kaksi ja syö suht epäterveellisesti. On se niin väärin.
Tuo se on maailman ensimmäiseksi ärsyttävintä kun tuntuu että toiset voi tehdä mitä huvittaa ja silti vain kiristyy ja/tai lihas kasvaa voimien kanssa.

Jokaisella on useamman kilon painovaihtelu vuorokauden aikana ihan normaalia ja johtunee useimmiten nesteestä?
Asiasta jos ei ole sen kummempaa haittaa niin ota patteri pois vaa¨asta ja take it easy.

Tuo se on maailman ensimmäiseksi ärsyttävintä kun tuntuu että toiset voi tehdä mitä huvittaa ja silti vain kiristyy ja/tai lihas kasvaa voimien kanssa.

Jokaisella on useamman kilon painovaihtelu vuorokauden aikana ihan normaalia ja johtunee useimmiten nesteestä?
Asiasta jos ei ole sen kummempaa haittaa niin ota patteri pois vaa¨asta ja take it easy.
Siinä se onkin, että kun yritän treenaamalla saada painoa putoamaan, niin lisää vain tulee. Todella turhauttavaa.
Voiko tuommoista "liiallista" nesteen kertymistä jotenkin vähentää?

Siinä se onkin, että kun yritän treenaamalla saada painoa putoamaan, niin lisää vain tulee. Todella turhauttavaa.
Voiko tuommoista "liiallista" nesteen kertymistä jotenkin vähentää?

Voi varmasti, mutta ne syömiset pitäisi ensin tietää. Lisäksi sitä suolan määrää vielä kyselen.
Yleisesti nesteet poistuu juomalla ja vähentämällä hiilaria. Liikunta taas lisää... mutta se yleensä tasoittuu ajanmittaan.Ja niitä suoloja riittävästi.

Voi varmasti, mutta ne syömiset pitäisi ensin tietää. Lisäksi sitä suolan määrää vielä kyselen.
Yleisesti nesteet poistuu juomalla ja vähentämällä hiilaria. Liikunta taas lisää... mutta se yleensä tasoittuu ajanmittaan.Ja niitä suoloja riittävästi.
En osaa kyllä yhtään sanoa, paljonko suolaa tulee syötyä. Itse en lisäile suolaa yhtään. Eli mitä nyt jossain ruisleivissä, kalkkunaleikkeissä, lounasravintoiden annoksissa jne. sitä mahtaa olla.

Päivän ruokailut menee yleensä näin:
Aamupala, pari ruisleipää, oivariinia ja kalkkunaleikettä. Kyytipojaksi pari lasia maitoa.
Lounas, yleensä kanaa tai kalaa, puolilautasellista salaattia
Illallinen, toinen lämmin ateria, kala, kana tai possua
Iltapalana välillä sellaisia fitness-muroja.
Päivän mittaan tulee juotua n. 1,5 litraa vettä, litra maitoa, palkkariin ja boosteriin yhteensä n. litra vettä.

Mulla on nyt ollut tätä nestettä semmoset pari vuotta. Eli pikku hiljaa vois tasottua. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Monesti noi on henkimaailman juttuja tai siltä ainakin tuntuu mutta ei nestettä periaatteessa voi liikaa saada ja suolaakin pitää olla riittävästi.
Tiedän kyllä miltä tuo tuntuu mutta ärsyttävintähän tässä touhussa että kaikkea ei aina voi saada ja jos haluaa saada yhden "ongelman" järjestykseen niin toisessa kohtaa se taas kostautuu.
Minä en tiedä mutua enempää näistä mutta ehkäpä joku viisas osaa auttaa.

Hyvä että verikokeita on otettu. Entä jos se treenipöhö on se hyvä pössis, ja kipeänä sekä treenaamatta kuivuttua (kuumeessa) paino laskee koska lihaksista katoaa nesteet ja suolikin on tyhjä? Mahaan mahtuu kai pari kiloa paskaa pömpöttämään, nesteitä lihaksiin jokunen kilo. Ja sitten kun on paljon lihasta, niin nesteet vaihtelee enemmän kuin pullukoilla ja laihoilla. Paino sinänsä kuulostaa ihan hyvältä pituuteen nähden?

Syötkö kreatiinia? Söitkö kipeänä?

Hyvä että verikokeita on otettu. Entä jos se treenipöhö on se hyvä pössis, ja kipeänä sekä treenaamatta kuivuttua (kuumeessa) paino laskee koska lihaksista katoaa nesteet ja suolikin on tyhjä? Mahaan mahtuu kai pari kiloa paskaa pömpöttämään, nesteitä lihaksiin jokunen kilo. Ja sitten kun on paljon lihasta, niin nesteet vaihtelee enemmän kuin pullukoilla ja laihoilla. Paino sinänsä kuulostaa ihan hyvältä pituuteen nähden?

Voihan se olla noinkin. Kuulostaa täysin loogiselta. Painoa olen tässä parin vuoden aika saada vakiintumaan tuohon 80 kg, mikä on tuntunut täysin mahdottomalta ainakin treenatessa.

Vedin joskus pari vuotta sitten kreatiinikuurin. Siitä vasta nesteitä tulikin. Sen jälkeen ei ole tullut itse kreatiinia syötyä, mitä nyt Star Nutritionin Recoveryssä sitä näyttää 5 grammaa olevan. Olisiko siis palkkarin vaihto vai kokonaan pois jättäminen?

Jeps! Tuo varmasti selittää ainakin osaltaan nesteen kertymistä. Kuumeen laskiessa vielä yleensä tulee hikoiltua aika paljon (lähtee siis nestettä ja suolaa) ja äkkiä voi mennä useampikin kilo. Silti painonkin pitäisi kyllä laskea pikkuhiljaa jos miinuksilla mennään.
Vedä kokeeksi tuollainen 4vrk:n nesteenpoistodieetti ja katso mitä käy. Esim 3vrk reilusti vettä ja suolaa. Sitten viimeinen päivä suolat ja nesteet minimiin. Lisäksi hiilarit vähiin koko 4vrk ajaksi. Eihän tuosta muuta hyötyä ole, kuin että näet paljonko sitä nestettä voi lähteä.

Vedä kokeeksi tuollainen 4vrk:n nesteenpoistodieetti ja katso mitä käy. Esim 3vrk reilusti vettä ja suolaa. Sitten viimeinen päivä suolat ja nesteet minimiin. Lisäksi hiilarit vähiin koko 4vrk ajaksi. Eihän tuosta muuta hyötyä ole, kuin että näet paljonko sitä nestettä voi lähteä.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitää testata. Menee kyllä maanantaille, koska lauantaina tiedossa juhlat.

Ettei tässä nyt vain olisi käynyt niin, että reenatessa huomaamatta se ruokahalu lisääntyy ja syötkin jonkin verran enemmän kuin treenaamattomalla kaudella? Mulla homma menee juurikin niin, että mitä rankempaa reenaa sitä enemmän paino nousee kun ruokahalu pomppaa pilviin. Lepoviikon ja reeniviikon ero karkeasti arvioiden saattaa olla kolme "extra" ateriaa päivässä.

Tämä ei kyllä vaikuta ihan noin päivittäin kuin sulla tuo kerrottu 4kg.

Ettei tässä nyt vain olisi käynyt niin, että reenatessa huomaamatta se ruokahalu lisääntyy ja syötkin jonkin verran enemmän kuin treenaamattomalla kaudella? .
Voin sanoa, että tällä hetkellä syön jopa liian vähän. Voiko paino nousta sen takia? . Olen kokeillut 2000 kcal / päivä tahtia - ei tulosta. Tänään nostin/nostan määrään 2300 kcal. Aiemmin söin suurinpiirtein 2700 kcal.

Suoloista sen verran, että sitä tulee syötyä noin 5 grammaa per päivä.

Otin pitkästä aikaa sykemittarin mukaan treeneihin. Jalkapäivänä menee n. 650 kcal, muina päivinä 400 kcal. 1,5 h salibandyssä kuluu 1100 kcal, mutta se menee suurimmaksi osaksi anaerobiseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom