Selän kipeytyminen juostessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Willie
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Willie

Groundskeeper
Kevät lähestyy ja tarkoituksena on taas siirtyä kuntopyörän selästä lenkkipolulle. Vaikka lumet eivät olekaan vielä sulaneet eikä ilma lämmennyt, innostuin tänään lähtemään kokeilemaan kevyttä lenkkiä. Olen tätä aihetta koskevaan kysymykseen muistaakseni itsekin vastannut joskus Pakkotoistolla, mutta kysellään nyt mielipidettä asiaa paremmin ja ammattinsakin puolesta tuntevilta. Ongelmanani on siis lenkkeillessä kipeytyvä selkä.
Kyseessä on siis nimenomaan lenkin aikana kehittyvä ja tuntuva kipu alaselässä. Ensimmäiset 5-10 minuuttia lenkistä sujuvat mainiosti, kunnes kipu alkaa vähitellen kehittymään. Kyseessä on puutumisen tai venytyskivun kaltainen kipu, missään tapauksessa se ei ole viiltävä tai pistävä. Kipu ei sinänsä varsinaisesti estä juoksemista, mutta tekee siitä epämiellyttävää. Mikäli pysähdyn tai vaihdan juoksun kävelyksi, kipu katoaa melko pian. Juoksin tänään vain hieman vajaa 30 minuuttia, mutta pidemmillä lenkeillä kipu alkaa hellittämään tunnin juoksemisen jälkeen.
Itse epäilen kivun aiheuttajaksi liian kireitä takareisiä (nyt ei puhuta rasvaprosentista :D ), mutta täyttä varmuutta asiasta ei ole. Kaikki venyttelyvinkit tai vaihtoehtoiset diagnoosit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Willie sanoi:
.Itse epäilen kivun aiheuttajaksi liian kireitä takareisiä (nyt ei puhuta rasvaprosentista :D ), mutta täyttä varmuutta asiasta ei ole. Kaikki venyttelyvinkit tai vaihtoehtoiset diagnoosit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Tässä yx vaihtoehto. Lonkan koukistajan kireys ja gluteus max heikkous/huono aktivointi. Johtavat väsymisen muodossa lantion kallistumiseen eteenpäin (lannenotko korostuu), joka taas ärsyttää selkää.

Noin summamutikassa. Mihin asteisiin pääset suoranjalan nostotestissä (selinmakuu, polvi suorana, kinttu ylös. Tässä asennossa lonkan pitäisi mennä 90 astetta) ja entä lonkan koukistajat (ahteri sängyn reunalla, toisesta polvesta kiinni, kaato selinmakuulle, toinen jalka rentona roikkumaan. Pitäisi painua vaakatason alapuolelle)?

Back
Ylös Bottom