Selän kestävyys pelottaa - neuvoja ja ohjeita toivotaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja qxw
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

qxw

Lopetin hiljattain passiivisen istuvan elämäntyylin jota tuli elettyä melkein koko nuoruus. Nykyään seison monta tuntia päivässä, kävelen ja käyn lenkillä, harrastan urheilua ja treenaan salilla. Kaikki tämä tuntuu rasittavan todella paljon selkää, ja selkä kipeytyykin melkein päivittäin(ei kuitenkaan särkylääke kipeäksi)

Selän kestävyys pelottaa. Pelkään välilevyjeni ja rankani puolesta koska nitä tukevat lihakset ovat ymmärtääkseni heikossa kunnossa, ja selkä taitaa olla ennestään heikko ennen mainituista syistä. Minulla on myös hyvin lievää kyfoosia(eli selkä kaareutuu hieman tavallista enemmän) joten tästäkin syystä olen huolissani selän kunnosta. Millaisia vinkkejä porukka osaisi antaa jottei elämäntyylini tyssäisi siihen, että saan selkävamman?. Vinkit ja ohjeet voivat liittyä yksittäisistä nivelten hyvinvointia tukevista ruoka-aineista spesifeihin lihashuolto oppaisiin, hyvien selkälääkärien suosituksiin tai vaikka. omiin kokemuksiin vastaavasta tilanteesta.

Asioita joita teen jo pitääkseni selkäni ja koko kroppani kunnossa.

- syön monipuolisesti (siis oikeasti)
- toistaiseki varon tekemästä äärisuorituksia kuten mavea kovilla painoilla
-koitan levätä tarpeeksi(tosin mikä on tarpeeksi? ei ole mihin verrata)
-teen ainakin joitain venytyksiä

Olen miettiny selän tutkituttamista, magneettikuvaamista tai röntgenkuvaamista jotta saisin paremman käsityksen juuri minun selkäni heikoista ja vahvoista kohdista jotta osaisin siten paremmin suunnitella harjoitteluani. Kenen puoleen pitäisi kääntyä jotta saisi rahoilleen vastinetta mikäli käännyn yksityisen puoleen selkäasioissa, ja ketä kannattaa välttää?

Jos joku ei ymmärtänyt tilannettani tai haluaa lisää tietoa, niin saa kysyä ja koitan vastata.

Kiitän lämpimästi kaikista neuvoista, hyvää keväänjatkoa!

Voisit käväistä OMT-fysioterapeutin juttusilla arvioittamassa ryhdin ja liikkuvuudet, jotta saisit vähän speksejä tilanteestasi mutuilun tueksi. Samalla fyssari varmaankin osaisi suositella liikkeitä ja lihasryhmiä jotka tukevat rankaa.

kyfoottiseen rintarangan ryhtiin auttaa yläselän lihasten vahvistaminen ja rintarangan liikkuvuuden lisääminen (esim kaikki kiertävät liikkeet ja putkirullailu yläselän alueella). Ei pidä unohtaa myöskään kiinnittää huomiota siihen ryhtiin eli istuessa et "lysähdä" vaan koetat pitää rintaa reippaasti rottingilla :) ja jos välilevyvaivoja pelkäät niin ehdottomasti tekniikka kuntoon maastavedoissa yms ja vahvistavat keskivartalon harjoitteet mukaan ohjelmaan!

e: mielestäni turhaa hakeutua mihinkään kuvauksiin. esimerkiksi fysioterapeutti kyllä pystyy katsomaan selkärankasi ryhdin ja kiristävät/heikot lihakset kropassa ja antaa tarkemmat ohjeet.

Yks mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on jalkaterien suorassa pitäminen seistessä ja kävellessä. Jos jalkaterät osoittavat ulospäin seistessä, korostuu alaselän notko helposti, ja se rasittaakin selkää. Rintarangan liialliseen kyfoosiin voi myös liittyä notkoselkä. Liiallista notkoa (eli siis lordoosia alaselässä) lähtisin siis ensimmäisenä selvittämään – jos sellaista on.

Itse tykkään rasittaa selkää enimmäkseen raskailla souduilla selkä vaakatasossa. leveällä otteella tulee soudeltua ylärintaan ja kapemalla johonkin navan paikkeille. Keskikropassa kun muistaa pitää kunnon paineet tuntuis tämmöinen röntengkuvien perusteella paska selkä kestävän melkein mitä vaan. Siihen aikaan, kun alaselkä oli jatkuvasti kipeä harrastin lähinnä pystyasennossa tapahtuvaa liikuntaa, rullaluistelu oli jo mukamas alaselkää kuormittava, kun siinä on vähän etunojaa. selkä oli hapoilla, kun teki jotain polttopuupinoa jne. Huonon lihaskunnon syytä taitaa monesti olla selkäkivut, ainakin omalla kohdallani. Ortopedi suositteli mulle 16 vuotta sitten pehmeitä liikuntalajeja, kuten pyöräilyä ja soutua, koska selkäranka näytti röntgenkuvissa yli 2 kertaa vanhemman ihmisen selkärangalle. Pukilta on silti kiskottu 300 kg, tehty välillä loikkia täysillä ym.

Fysioterapiaa tulossa. Tuskinpa siellä selässä mitään kummempia vammoja on. Ennen kaikkea heikot syvät lihakset ja lihasepätasapainoa. Pitää vähitellen lisätä kuormitusta ja jatkaa monipuolisella ruokavaliolla. Hiljaa hyvää tulee. Onneksi nykyään on kärsivällisempi kuin vielä muutama vuosi sitten.

Back
Ylös Bottom