Selän epäsymmetrisyys kuvilla

Tiedän, että näitä ketjuja on satoja, mutta päätin tehdä oman jotta se keskittyy henkilökohtaisesti minun tapaukseeni ja jotta ei tarvitse nostaa vanhoja ketjuja ylös.

Eli ongelmana epäsymmetrisyys selässä. Jo pidemmän aikaa katsonut peilistä, että oikea latsi näyttää leviävän pidemmälle ja vasen on paksumpi ja nyt sain sitten Naisen räpsimään kuvia. Mitään voimaeroja en ole kuitenkaan huomannut yhden käden liikkeissä enkä myöskään kahden käden liikkeissä, että vetäisi esim ylätaljassa tankoa vinosti.

IMG_0533.webp
Kuten kuvasta huomaa, niin vasen lapaluu törröttää vaikka oikea ei ja vasen epäkäs on aivan eri muotoinen.

IMG_0536.webp
Normaalisti seistessä mitään suurta eroa ei kuitenkaan huomaa.

IMG_0537.webp
Huomaa tuon lapaluun törröttämisen ja epäkkään vielä paremmin.

Tuplat takaata ja selkä jännitettynä niin ei huomaa mitään poikkeavuuksia selässä.

Jos jotenkuten vaikuttaa niin toinen jalkani on pidempi kuin toinen - tuskimpa sillä mitään merkitystä on - muutamalla millillä. Nyt kysymyksenä, että voiko tämän korjata jotenkuten? Jos pitää lääkärin pakeille mennä niin odotan mielellään hetken, jotta pääsee intissä sitten hoitamaan asian.

Selkää tehdessä salilla on yleensä teossa leuat, kulmasoutu tangolla, ylätalja, alatalja sekä mave ristiotteella - about 60-70% ajasta siten, että vasemman käden rystyset osoittavat eteenpäin, jos tällä voi olla jotain vaikutusta? Kuitenkin tehnyt myös yhden käden liikkeitä ja niissä en ole huomannut mitään voimaeroja.

E: Mikäs ihmeen monsteri kuva tuohon tullut. En edes voi poistaa sitä kun ei tässä viestissä näy...

Liitteet

• IMG_0532.webp
    IMG_0532.webp
    170,8 KB · Katsottu: 5 414
Vedä leukoja molemmilla käsillä.

Ja mavea ristiotteella tehdessä ehdottomasti täytys käsien asentoa vaihdella myötä/vasta -> vasta/myötä. Itse teen joka toisen sarjan toisin ja joka toisen toisin.

Veikkaisin pahaa jumia trapeziuksessa. Käy jollain osaavalla urheiluhierojalla ainakin kerta, niin tämä osaa sanoa, onko toispuoleisia jumituksia.

Ristiotteella tehtäessä vaihtelenkin niitä käsiä, mutta kun sarjoja on 5 niin ei mene tasan ja ensi kerralla koskaan muista kumpaan lopetti.

Vähän epäilyttää tuo jumi, sillä ei tunnu yhtään semmoiselta, mut voi sitä kokeilla

Joo no ei sen tartte välttämättä miltään tuntua, mutta kyllä se silti siellä voi olla. Itellä ei meinannu vasen lapa aueta kunnolla ja tuo huomattiin vasta, kun kaveri otti kuvaa selästä... Sieltä lapojen alta on niin perseestä vielä putkirullaillakin, että hieronta on oikeastaan paras vaihtoehto. Tietenkin sieltä kannattaa rullata se, minkä voi ja venytellä trapseja ja latseja.

En itse usko että vika on ristiotteessa. Mä oon ite treenannu sillä koko mavetus aikani vaihtamatta käsien puolta ja ei minkäännäköisiä ongelmia (lihasepätasapainoo ym) missään päin. Saatko selkätreeneissä tuntuman molemmille puolille?

Ristiotteella tarkoitin sitä että tuossa yhdessä kuvassa näyttää että vasemmalla puolella on epäkäs, oikealla ei.

Vahvemman käden puoleinen trapezius on alempana monella. (Voi myös johtua vanhasta vammasta tai muustakin.)
Koita venyttää vasemman puoleista ja koittaa pitää trapsit mahdollisimman rentona eli ei ainakaan olan kohautuksia kannata tehdä.

Tarkoitus on nyt siis rentouttaa ne ja venyttää takaisin oikeaan pituuteensa.

En itse usko että vika on ristiotteessa. Mä oon ite treenannu sillä koko mavetus aikani vaihtamatta käsien puolta ja ei minkäännäköisiä ongelmia (lihasepätasapainoo ym) missään päin. Saatko selkätreeneissä tuntuman molemmille puolille?

asiaa on puitu mm. valmentajien ja ammattilaisten puoleltä täällä ja siitä kyllä ongelmia koituu, pahimmillaan toiminnallinen skolioosi yms kivaa.

Kyllä sillä aina toisinpäin käytettävällä ristiotteella on suht todennäköistä hommata ongelmia. Itse aiheutin sillä aikoinaan pahan lihasepätasapainon selkään mikä haittasi normaali elämässäkin. Lainataan taas kerran Pekka Anttilan artikkelista "maastavedon lihashuolto ja yleisimmät vammat":

Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa.

Vedä leukoja molemmilla käsillä.

Ja mavea ristiotteella tehdessä ehdottomasti täytys käsien asentoa vaihdella myötä/vasta -> vasta/myötä. Itse teen joka toisen sarjan toisin ja joka toisen toisin.

Maven tehnyt aina ristiotteella ja vissiin samoin päin aina.. toinen olkapää/epäkäs on erilainen/eri asennossa toiseen nähden, aikasemminkin miettiny että siitä mavesta se johtuu...

Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa.

Toistaseks mulla ei kyllä oo mitään lihasepätasapainoo vaan selkä on identtinen molemmilta puolilta. En usko että tuo lihasepätasapaino iskee yhdessä yössä, vaan kyllä se tulee pidemmässä juoksussa ja luulisi että sen kyllä kerkeisi huomata. Ellei se nyt muka iske johonkin ei näkyviin lihaksiin. Alko kuitenkin vähän pelottamaan, joten voisi kuitenkin opetella tuon toisenkin ristiotteen tai sitten vain seurata selän kehitystä ja katsoa ilmeneekö sinne mitään epätasapainoa.

Joka tapauksessa en usko että se on edes ketjun aloittajalla aiheuttanut tuota ongelmaa, sillä takana tuskin on tuhansia toistoja. Ja vielä ottaen huomioon että hän kuitenkin on vaihdellut otteita.

Itsellä täysin sama juttu. Oikea puoli selästä leviää selvästi enemmän. Lisäksi kyseinen vaiva aiheutti minulle myös sen, että oikea olkapää oli eri tasolla kuin vasen, mikä taas aiheutti olkapään vammautumisen, joka on vieläkin arkipäivää. Röngtenissä kuvattiin niin löytyi vasemman puoleista skolioosia ja olkapään ultra- ja röngtenkuvista ei löydetty mitään poikkeavaa, niin kuin niistä ei yleensä mitään löydykkään. Sain sitten lähetteen fyssarille, joka antoi harjoitteita koko kropalle aina jaloista niskaan asti.

Vielä tuosta selästä, että kannattaa venyttää jatkuvasti niitä latseja, etenkin vasemman puolen. Itselläni myös kyseinen ongelma aiheutti aika pahojakin jumeja tuolla yläselän vasemmalla puolella, joka oli siis heikompi ja "kapeampi".

En tosiaan oo mikään asiantuntija, mutta sanoisin, että käänny ammattilaisen puoleen asiassa. Salilla voisit kokeilla mm. yhden käden alataljaa. Sillä on mun mielestä hyvä korjailla selän "epätasaisuuksia."

E: typo

Serratus anteriorin heikkoutta tai toimimattomuutta? Lihas joka pitää lapaluun thoraxin pinnassa..

Back
Ylös Bottom