Pikkuisen olen eri mieltä siitä, ettei alaselälle tarvitsisi muuta kuin erilaisia maastanostoja (tai jullea). Tämä ihan viimeaikaisten kokemusten perusteella.
Olen taas pitkästä aikaa tehnyt säännöllisesti ihan perus selänojennusta, rauhallisesti, varovaisesti ja pitkää sarjaa ilman lisäpainoja nyt alkuun. Vaikuttaa todella hyvältä, eikä raskaammissa kyykky- tai mavesessioissa tuntuisi enää alaselkä ihan niin herkästi jumeilevan, mitä esim. puoli vuotta sitten.
Eli jos haluaa alaselän voimaan ja terveyteen vähän ekstraa panostaa, niin tekee esim. yhtenä päivänä kierrossa jotain mavea ja/tai jullea tiukasti ja toisena päivänä kevyemmin/palauttavasti ojennuksia. Toki laskuvaihe hitaasti, ehkä pieni pysäytys ala-asennossa ja
hieman ripeämmin ylös, mitä alas (mutta EI tietenkään mitään riuhtomista eikä repimistä, selän kanssa pitää olla varovainen). HUOM! ei yliojennusta, kroppa tulee suoraksi ylhäällä, ei yhtään ylemmäksi tarvitse jäkittää yläkroppaa.
Tuossapa kattavasti selkäreenistä:
http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor1913634
Mun suosikkeja: leuat, mave, selän ojennukset ja kulmasoutu niin tangolla kuin kp. Täydennykseksi, vaihteluksi ja lisukkeeksi sitten taljoilla vetelen myös joskus enemmän, joskus vähemmän. Jostain syystä en ole t-tankosoudusta tykännyt ikinä. Tompan antama vinkki kulmasoudusta taljassa (siis pistetään sopivaksi katsomansa kahva ristikkäistaljan alakiinnityspisteeseen) on yllättävän hyvä variaatio, erityisesti kehoilutyyliseen reeniin sopii hienosti.