Selälle liikkeet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Paawo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Terppa!

Minkäslaisia liikkeitä selälle kannattaa vääntää?

Kun olen tuossa lukenut noita ohjelmia niin tuntuu että kaikilla on alataljaa ohjelmassa ja tuolla salilla missä käyn niin se ei ole mahdollista... :(

Ylätaljaa ja kulmasoutua ajattelin mutta mitä lisäksi?

Ystävällisesti kiittää hän!

toolate sanoi:
Erillaiset soudut, leuanvedot ja alaselälle maastavedot. Siinä se.

Just näin. Mitään erillistä alaselkäliikettä ei edes kaipaa jos vetelee maasta (suorin jaloin tai tavallista).

joo sama vika meijän salilla ei löydy alataljaa,mutta oon tehny selälle maastavetoa,leuanvetoa leveeltä,kulmasoutua ja ylätaljaa joskus ottanu kulmasoudun tilalle t-tankosoutua
hyvin on tuntunu kasvavan ilman sitä alataljaakin eli ei ole mikään "kuningas" liike :)

Pikkuisen olen eri mieltä siitä, ettei alaselälle tarvitsisi muuta kuin erilaisia maastanostoja (tai jullea). Tämä ihan viimeaikaisten kokemusten perusteella.

Olen taas pitkästä aikaa tehnyt säännöllisesti ihan perus selänojennusta, rauhallisesti, varovaisesti ja pitkää sarjaa ilman lisäpainoja nyt alkuun. Vaikuttaa todella hyvältä, eikä raskaammissa kyykky- tai mavesessioissa tuntuisi enää alaselkä ihan niin herkästi jumeilevan, mitä esim. puoli vuotta sitten.

Eli jos haluaa alaselän voimaan ja terveyteen vähän ekstraa panostaa, niin tekee esim. yhtenä päivänä kierrossa jotain mavea ja/tai jullea tiukasti ja toisena päivänä kevyemmin/palauttavasti ojennuksia. Toki laskuvaihe hitaasti, ehkä pieni pysäytys ala-asennossa ja hieman ripeämmin ylös, mitä alas (mutta EI tietenkään mitään riuhtomista eikä repimistä, selän kanssa pitää olla varovainen). HUOM! ei yliojennusta, kroppa tulee suoraksi ylhäällä, ei yhtään ylemmäksi tarvitse jäkittää yläkroppaa.

Tuossapa kattavasti selkäreenistä:
http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor1913634

Mun suosikkeja: leuat, mave, selän ojennukset ja kulmasoutu niin tangolla kuin kp. Täydennykseksi, vaihteluksi ja lisukkeeksi sitten taljoilla vetelen myös joskus enemmän, joskus vähemmän. Jostain syystä en ole t-tankosoudusta tykännyt ikinä. Tompan antama vinkki kulmasoudusta taljassa (siis pistetään sopivaksi katsomansa kahva ristikkäistaljan alakiinnityspisteeseen) on yllättävän hyvä variaatio, erityisesti kehoilutyyliseen reeniin sopii hienosti.

Mulle paras selkäliike on leuanveto rystyset itseen päin ja levee ote. Joillain saleilla on sellanen leuanvetotanko jonka päät on taitettu alaspäin, niistä kiinni ja vielä jos saa vedettyä niskan taakse niin on vielä parempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Iivililtä hyvät perustelut alaselän treenailuun, ehkä sitä itsekin voisi ilman lisäpainoja muutaman kevyehkä sarja selänojennusta taas tehdä. Mutta lisäpainoilla maven sun muiden lisäksi tolla ei kyllä saa kun alaselän kunnolla juntturaan, ainakin meikäläisen tapauksessa.

devil666 sanoi:
ottaako paremmin sillon kun selkä on suorana? kuulostas ainakin paremmalta

joo, keskity tekemään se liike latseilla, älä käsillä.

On muuten hyvä tuo ristitaljassa tehtävä kulmasoutu. Itse ainakin sain siinä tosi hyvän tuntuman selkään! Suosittelen. :thumbs:

iivili sanoi:
Pikkuisen olen eri mieltä siitä, ettei alaselälle tarvitsisi muuta kuin erilaisia maastanostoja (tai jullea). Tämä ihan viimeaikaisten kokemusten perusteella.

Olen taas pitkästä aikaa tehnyt säännöllisesti ihan perus selänojennusta, rauhallisesti, varovaisesti ja pitkää sarjaa ilman lisäpainoja nyt alkuun. Vaikuttaa todella hyvältä, eikä raskaammissa kyykky- tai mavesessioissa tuntuisi enää alaselkä ihan niin herkästi jumeilevan, mitä esim. puoli vuotta sitten.
.

Jeppa.

Itse tulin just varastosta tekemästä selkä/hauistreeniä..
Mave 3 x 10, sitten 2 x 10 selänojennukset, ensin 5kg rintakehän alla ja sitten 10kg. Tähän perään kulmasoutu.´Sitten haukkarit tangolla, haukkari käsipainoilla, ja kotiin vetämään 4 sarjaa leukoja. Toi ojennus on tullut vasta 3vk sitten mukaan, ja tuntuu kyllä hyvältä...

BTW, teettekö kulmasoutua vapailla painoilla yleensä leveällä otteella, vaiko siten että kyynärpäät just menee kylkiluiden vierestä? Ite ole vähän kokeillut kumpi toimii paremmin, mutta vaikee sanoa? Miten sen teoriassa pitäs mennä... Sitten, jos olen ymmärtänyt oikein, leuanveto ottaa pääosin haukkariin ja selkään. Kumpi kohta ottaa enemmän selkään, ku vetoa aletaan alhaalta, vai kun ollaan ylhäällä? Itsellä sellainen ongelma että ainoa hyvä paikka vetää leukaa on portaikko, jossa pää kolahtaa rappusiin ellei jätä liikettä vähän yli puolenvälin :( Auttaako tämä silti selkään?

Wondadog sanoi:
BTW, teettekö kulmasoutua vapailla painoilla yleensä leveällä otteella, vaiko siten että kyynärpäät just menee kylkiluiden vierestä? Ite ole vähän kokeillut kumpi toimii paremmin, mutta vaikee sanoa? Miten sen teoriassa pitäs mennä...

Noh, teorioista en tiedä mittään, mutta itse olen tehnyt kulmasoutua hieman hartioita leveämmällä otteella. Näin ainakin minulla tuntuisi menevän paremmin perille. Tosin viime aikoina on tullut tehtyä T-kulmasoutua.

Ihan yleisenä aloittelijan huomiona on pakko todeta, että ainakin minä joudun keskittymään selkätreeneissä huomattavasti muita lihasryhmiä enemmän siihen, että rasitus kohdistuu nimenomaan haluttuihin lihaksiin...muuten menee esim. ylätaljavedot lähes pelkäksi käsillä kiskomiseksi eikä selkä ei ole moksiskaan.

devil666 sanoi:
itelä ollu semmonen hartioiden levyinen ote

Ainakin liikeradan saa taakse pitemmälle noin... Saatanpa kokeilla tarkemmin tuota kohtuu kapeaa otetta, katotaan miten käy..

Wondadog sanoi:
Sitten, jos olen ymmärtänyt oikein, leuanveto ottaa pääosin haukkariin ja selkään. Kumpi kohta ottaa enemmän selkään, ku vetoa aletaan alhaalta, vai kun ollaan ylhäällä? Itsellä sellainen ongelma että ainoa hyvä paikka vetää leukaa on portaikko, jossa pää kolahtaa rappusiin ellei jätä liikettä vähän yli puolenvälin :( Auttaako tämä silti selkään?

Jättämällä kädet puoliks koukkuun alas tullessa ja pitämällä kokoajan yllä jännitystä selässä leuanveto on selkäpainotteisempi.

Eli ei lasketa itseään alas asti vaan jäädään puoleen väliin ja siitä takas ylös.

Jos se liike jää sulla yläpäässä vajaaks niin jää se selkä osa sit väliin

Eli silloin se sun liike on hauisveto :thumbs: :lol2:

maximillian sanoi:
Jättämällä kädet puoliks koukkuun alas tullessa ja pitämällä kokoajan yllä jännitystä selässä leuanveto on selkäpainotteisempi.

Eli ei lasketa itseään alas asti vaan jäädään puoleen väliin ja siitä takas ylös.

Jos se liike jää sulla yläpäässä vajaaks niin jää se selkä osa sit väliin

Eli silloin se sun liike on hauisveto :thumbs: :lol2:

Prkl :) Nooh, askeleen lähempänä rintahauispelleä... :hyper:
Joops, käytännössä se liike jää juurikin tuohoon "alhaalta puoleenväliin ja takas"... :rolleyes:

Kai se tarvii hoitaa aikatauluun edes yksi päivä viikkoon että käy tekeen selän/hauikset kunnon punttisalilla, penkit sun muut viparit nyt voi huitoa tuolla varastokopissa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom