Seitireseptejä?

Olen nyt innostunut tuosta seitistä bodysafkana. Se on erinomaisen halpaa, riittoisaa ja ravinto-arvoiltaan hyvää tavaraa, mutta ongelmana on maku. Olen tähän mennessä keittänyt seitipalaset ja tämän jälkeen maustanut mm. sitruunapippurilla, grillimausteella, curryllä, chilillä, paprikalla jne jne, mutta lopputulos on hirveä.

Voiko seitistä oikeasti saada hyvää safkaa? Nyt dietillä ei oikein viitsi rasvassakaan käryttää, eikä turhia lisukkeita sekaan (paitsi wokki vihannekset)

Kertokaa jos tiedätte hyviä reseptejä?

Kiitos!

itellä kanssa menis tuo seiti, mutta en oikein keksi että miten sen kaikkein kätevimmin saisi paistettua kypsäksi?? Nykyisellään käristän sen teflonpannulla mutta siihen menee aika perkeleen kauan.. Onnistuisiko esim. mikrossa? Mites tuo keittäminen käytänssössä, jäiset seitit kiehuvaan veteen ja sillä sibuli?

jep meikäkin paistelee pannulla ja mausteet perään,ja hyvää on

Pari sadan gramman palaa leikataan jäisinä neljään osaan ja palaset mikroon ~5-8 minuutiksi (riippuen mikron tehosta). Päälle jokin öljy- tai kermaviilipohjainen kastike. Ja eikun syömään.

Seitiä pakkasesta, pikku sulatus mikrossa, juustoraaste/siivut päälle, takasin mikroon pariks minuutiks, ääntä kohti.

Pannulle voita, jalopenoita kirveellä pilkottuna, valkosipulia ja grillimaustetta, eipä se muuta tartte, kannattaa ostaa LIDListä noita, ne on sellasia ohuita fileitä sellasessa pussissa, tulloo hyvvee. :kuola: :kuola: :kuola:

Mikro saa äänen täältäkin suunnasta. Yleensä murskaan haarukalla salaatin sekaan.

Joskus kuorrutan seitipalasia korppujauhoilla ja paistan ne. Päälle mausteita ja helvetisti sitruunamehua.

Vilkas sanoi:
Pannulle voita, jalopenoita kirveellä pilkottuna, valkosipulia ja grillimaustetta, eipä se muuta tartte, kannattaa ostaa LIDListä noita, ne on sellasia ohuita fileitä sellasessa pussissa, tulloo hyvvee. :kuola: :kuola: :kuola:

Hmm.. Pitääpä käydä Lidlistä ostamassa seitiä ja testata. Olen tähän mennessä rouhinut noita Xtra seitiä. Ne on sellaisessa 400g paketissa. Siellä lepää 4kpl 100g neliöä.

Itse olen vain viskannut 300g seitiä kiehuvaan veteen. Keitellyt jonku 15min ja imenyt päähän. Paskan makuista, mutta menettelee paremman puutteessa.

Tein jonkun keittokirjan ohjeen mukaan seitiä uunissa, soosiin tuli muistaakseni juustoa ja sinappia -> yllättävän hyvää!

Seitissä on kyllä hinta-laatu suhde kohdillaan. Makukin on ihan hyvä, kunhan laittaa reilusti mausteita.

Nopeasti tehtynä: Laitetaan jäiset seiti palat pannulle. Pannulle vettä, niin että palaset ovat puoliksi veden peitossa. Vähän suolaa päälle. Kypsytellään reilu 10 minuuttia kannen alla, välillä käännellen. Tämän jälkeen seiti palat lautaselle ja loput mausteet perään. Valmista alle 15 minuutissa.

Vähän laadukkaammin: Otetaan seiti palat sulamaan hyvissä ajoin. Rikotaan yksi kananmuna astiaan ja uitetaan seiti palaset siellä. Tämän jälkeen laitetaan toiseen astiaan korppujauhoja+mausteet ja pyritellään limaiset seiti palat siellä, niin että paloissa on tasainen kerros korppujauhoja/mausteita. Paistetaan kuorrutetut palaset miedolla lämmöllä öljyssä reilu 10 minuuttia, kunnes kerros seiti palojen päällä on sopivan ruskea.

L0b0 sanoi:
Hmm.. Pitääpä käydä Lidlistä ostamassa seitiä ja testata. Olen tähän mennessä rouhinut noita Xtra seitiä. Ne on sellaisessa 400g paketissa. Siellä lepää 4kpl 100g neliöä.

Itse olen vain viskannut 300g seitiä kiehuvaan veteen. Keitellyt jonku 15min ja imenyt päähän. Paskan makuista, mutta menettelee paremman puutteessa.

Noi laatikko-seiti-palat on ihan kauheita verrattuna noihin fileisiin. :rock:

Perusmättönä menee itselläni seiti paistettuna soijakastikkeessa. Soija sopii erittäin hyvin seitiin makuhermojeni mielestä. Mukana voi paistella punasipulia niin maku senkun paranee. :kuola:

Galileo sanoi:
Perusmättönä menee itselläni seiti paistettuna soijakastikkeessa. Soija sopii erittäin hyvin seitiin makuhermojeni mielestä. Mukana voi paistella punasipulia niin maku senkun paranee. :kuola:

Jep, tykkään välillä dippailla seitiä soijaan. :kuola:

Tomi sanoi:
Mineraalisuolaa ja tomaattipyrettä. Sitruunapippuri myös ok, mutta menee ilmankin.

Kiitos!

Nyt olen saanut paljon hyviä vinkkejä ja näistä referoituna parhaimmaksi uskon Lidlin seiti FILEET, tomaattipyreellä höystettynä.

Testaankin heti työpäivän päätteeksi.

Thai-ruokaa seitistä

Seitiä
green chili pastea
kookosmaitoa
kalakastiketta (thai) tai soija-
korianterin lehtiä

Seiti paloiksi ja öljyyn freesautumaan, joukkoon ruokalusikallinen chilitöhnää, vähän sekoitetaan ja sitten päälle kookosmaito, viitisen minuuttia kiehuu ja suolaisuutta kalakastikkeella tai soijalla, maun mukaan korianteria. Hyvää. Sama resepti käy myös broilerille tai naudalle. Punaisella chili pastella saa myös vaihtelua.

Mun suosikki seitiruuissa on uunissa haudutettu tomaattiseiti.

Seitipalat (mieluiten tietysti fileet) uunipannun pohjalle, päälle tomaattimurskaa, joka on maustettu yrttisuolalla, valkosipulilla, yrteillä (esim. timjami ja basilika) ja lorauksella sitruunaa. Jos haluaa kunnolla herkutella, voi koko jutun peitellä vielä juustoraasteella. Sitten vain ruoka uuniin hautumaan riittävän pitkäksi aikaa. :kuola:

Ponipeikko sanoi:
uunipannun pohjalle, päälle tomaattimurskaa,

Siis millaiseen astiaan tuo oikein pitää laittaa? Alle 800g satseja en ala valmistamaan :)

Tähän mennessä olen heittänyt aina fileitä pellille ja uuniin. Päälle sitruunapippuria ja suuhun. Tuo on tietysti vähän kuivaa esim. pastan kanssa. Täytyykin kokeilla tuota tomaattimurskaa.

Back
Ylös Bottom