Seitireseptejä?

Ite heitin vaan jäiset seitipalaset uuniin 200:n asteesen ja 2 sipulia sopiviin palasiin seuraksi. Helppoa ja hyvää, tosin varmaan olisi saanut maustaa mutta ei nälkäisenä oli tarvis :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
astro sanoi:
Siis millaiseen astiaan tuo oikein pitää laittaa? Alle 800g satseja en ala valmistamaan

Laittaa aineksia niin paljon kuin haluaa ja niin isoon uunivuokaan kuin kotoa löytyy :).

Mä olen yleensä käyttänyt seitiä (fileitä) paketillisen ja tomaattimurskaa on mennyt pari purkillista. Tuon satsin olen kypsentänyt sellaisessa tavallisessa pyöreässä uunivuuassa. Jos ruokavalio vaan sallii, niin mun mielestä sitä tomaattisössöä saa olla mahdollisimman reilusti :D .

Itse olen pistänyt kaksi jäistä palaa pannulle ja viereen ~200g wokkivihanneksia joihin sekoitan vielä purkin tonnikalaa. Alas menee kyllä mutta melko puiselta maistuu :(

Ihmettelin tänään kaupassa ravintoarvoja, noissa minun käyttämissäni jäisissa oli muistaakseni ~20g proteiinia /100g eikä juuri muuta, maukkaammissa (sellaiset hieman friteeratun näköiset fileet, osa oli täytettykin) oli heti melkein saman verran hiilareita ja ina rasvaa.

Tomaattimurskareseptiä pitää kokeilla.

Mä paistan aina 2 kpl 100g:n palasia pannulla tilkassa öljyä. Paistamisen jälkeen sitruunamehua kunnon loraus, sitruunapippuria ja tilliä päälle. Nautitaan pastan ja kermaviilikastikkeen kera. Kastiketta varten kermaviilipurkkiin sekoitetaan sitruunamehua, pieni töräys sinappia, yrttisuolaa ja tilliä, ja sitten jääkaappiin tekeytymään. NAM!!

Tässä kohtaa ei edes ole mietitty ravintoarvoja, joten omalla vastuulla sitten.

1 pkt seitiä (400g "palikoita" tai fileitä, aivan sama)
1 pss "Aurinkokasvikset" tms pakastekasvikset, ja 1 kukkakaali
5 dl jotain kermavalmistetta tahi jotain korviketta, maun mukaan (jos tykkää niin kookos-härdellit sopii myös)
kuivattua tilliä maun mukaan
sitruunapippuria
suoloja (tai "aromisuolaa")

Seiti pohjalle, loput siihen päälle (kukkakaali palasiks), tuossa järjestyksessä siis -> syvään uunivuokaan, nesteitä voi laittaa enempiki, siitä saa sitten "soossin" jos haluaa syödä pastaa/perunaa samaan aikaan.

Rikkaat lisää vielä katkarapuja.

Ja eikun uuniin, parisataa astetta ja n. 45 min (en muista kun oon vahtinu aina siinä vieressä).

Vanha on ketju, mutta onhan kusisia ohjeita seitille. Tota thai-ohjetta taidan kuitenkin koettaa. No ei oo itelläkään tarjota parempaa...

Kipparikallen Kalavuoka

Tämäpä on se yksi ja ainut maailman paras seitiresepti. Hakkaa uuniseit sun muut mennen tullen ja muuta hypetystä. Ite suosin tätä PWO ruokana.

Tarvit
- Perunoita 1kg
- Seitä 800g (sama tehä kerralla reilusti)
- 200-300g tuoretta pinaattia (tai kaks pussia pakastepinaattia = 300g)
- Tuoretta tilliä (tai kuivattua)
- Valkopippuria
- suolaa
- 1-2 sipulia (ite käytän 1 normi ja 1 punasipuli)
- Uunivuoka

Tee:
- Keitä ja muussaa perunat
- Hienonna pinaatti ja tilli esim sauvasekoittimella, palottele sipulit
- Sekoita muusi ja kasvikset kulhoon, heitä sekaan valkopippuria ja suolaa
- Latele seitiä ja muusia kerroksittain uunivuokaan. Jätä päälimmäiseksi kerros muusia
- Laita koko hoito uuniin 200 asteeseen reiluksi tunniksi.

Bonus round: Tunnin päästä nosta uuni 250 asteeseen joksikin aikaa niin perunamuusi ottaa iloista väriä pintaan.

Ei voi käsittää miten hyvää tämä on. Jos haluaa niin lisäilee sekaan myös katkarapuja ja lohta. HELMEÄ! En malta oottaa että saa viikonloppuna laittaa tätä taas tulemaan :)

Marinoikaa seitinne intialaiseen tyyliin: Lorauta lasiin sinappiöljyä (saa ainakin etnisistä kaupoista, eiköhän prismoistakin ym.) tai rypsiöljyä ja sinappia, sotke sekaan murskattua valkosipulia ja inkivääriä, hieman chiliä, suolaa, jauhettua jeeraa (juustokumina), jauhettua korianteria. Sotke sekaan hieman vehnäjauhoja että marinadista tulee paksua ja se tarttuu kalaan. Marinoi mössölläsi seitipalasia n. puoli tuntia ja paista pannulla.

Finduksen Panang Curry Chickeni pakasteannoksesta puolet (300g) johon sekaan 400g (2 mötikkää) seitä. Hervottoman hyvää ja melko vähän hiilaria. Tai sitten pari seitimötikkää ja molempien päälle 20g kerros vihreää pestoa. Protskua ja hyvää rasvaa.

kyllähän seitistä hyvää saa, kun jaksaa nähdä vaivaa. Eli maustaa muullakin, kuin pippurilla ja suolalla. Uuniin kun laittaa, niin pestoo päälle ja raejuustoo keko. Pestoo pitäis koittaa tehdä itte, kun on nykyään morttelikin kaapissa.

Hmm.. Pitääpä käydä Lidlistä ostamassa seitiä ja testata. Olen tähän mennessä rouhinut noita Xtra seitiä. Ne on sellaisessa 400g paketissa. Siellä lepää 4kpl 100g neliöä.

Itse olen vain viskannut 300g seitiä kiehuvaan veteen. Keitellyt jonku 15min ja imenyt päähän. Paskan makuista, mutta menettelee paremman puutteessa.

Tuo Lidlin sei on kyllä paskaa, tuli todettua asia kun söin Lidlin sein jälkeen olikohan Frionorin alaskan seitä. Itse teen seit seuraavasti: sulamaan olen jättänyt seit hyvissä ajoin jääkaappiin,voitelen seit kanamunalla, sitten vehnäjauhoja, runsaasti suolaa sekaisin ja pyöritellään siinä, jonka jälkeen pyöritellään korppujauhoissa, eli suomeksi sanottuna syön seit kai leivitettynä;). Paistossa ehdoton ykkönen on voi, sitten margariini ja jos oikein pakko niin öljyssä.

Nyt kun kevät tulee ja asustelen meren ääressä mestoilla, missä pitäisi olla hyvin kuhaa, täytyis jaksaa ja pakottaa itsensä kuhan metsästykseen...S...tana miten laiska sitä on, verkotkin on pitänyt hankkia jo 3 vuotta, vaan eipä ole tullut hankittua...oishan sitä kaaikennäköstä, muailmookin pitäis kierttää...

Aamulla jos tiputtaa pakastepalan päälle sitruunamehua (sitä saa pullossa, ei tarvitse ostaa hedelmää), se jäätyy pintaan ja ruokaa voi kutsua vaikka finninaamaseiksi. Sitten suolaa ja rosmariinia, kääntö ja sama toiselle puolelle. Lounasaikaan mennessä kala on sulanut ja maustunut. Sitten paisto pannulla tai uunissa grillivastuksella n. 15 minuuttia.

Ihan OK ruoka, minusta parasta ohrasuurimoiden kanssa. Vaiva/laatu -suhde on kohtuullisen hyvä.

Kokeilin seitiä tällasella ohjeella pari päivää sitten, ihan hyvää oli ja myös avokilta sain hyväksyvän murahduksen:

Ainekset:
- seitimötikkä
- 1 prk kermaviiliä, itse laitan vähärasvaista, mutta valinnan voi tehdä oman maun, dietin, ja kaloritarpeen mukaan
- mausteita oman maun mukaan (sitruunapippuri toimii mainioisti, suolaa ja pippuria voi lisätä, sitruunamehu ja tilli toimii myös. Kannatta maustaa ihan reippaasti, seiti sinällään on aika ankean makusta)

Työvaiheet:
1. Uuni lämpenemään 200-asteeseen
2. Seitimötikkä sulamaan hetkeksi, voi laittaa valmiiksi siihen uunivuokaan, missä sen aikoo paistaakin
3. Avaa kermaviilipurkin kansi ja sekoita siihen mausteet kermaviiliin
4. Kun uuni on lämmennyt niin kaada kermaviilimössö seitimötikän päälle ja heitä koko komeus uuniin
5. Anna olla uunissa 30 min

Helppoa kuin mikä, ainoa ongelma on että jos se nälkä on NYT niin tuo 30min odottelu voi olla mälsää.

Kyllä mulle maistu just äsken seiti oikeen hyvin. Sulattelin eka seitifileet ja maustoin ne molemmin puolin kaikella mahdollisella. (suola, valkopippuri, tilli, grillausmauste, paprika.. nuo ainakin:))
Sitte pannu kuumaksi ja voita perään meni 8g. (5g ois voinu riittää)
Molemmin puolin paistoin 7-8 minuuttia.(tykkään aika kuivaksi paistaa)
Sitte vetelin kalat naamaan. Tästä tulee nyt mun vakio iltapala pitkäksiaikaa.. Kananmunanvalkuaiset saa jäädä kinkkujen ja tunien kera..
Kalaa meni 400g (75kcal p17 hh0 r0.8/100g)
Voita meni 8g (720kcal p<1 hh<1 r80 /100g)
yhteensä: 357,6kcal p68 hh<1 r9,6
Just hyvä iltapala makrojenkin puolesta mun dieetille:dance:

Diggaan ite friteerattuna:

1. Fileet tai kuutiot sulamaan.

2. Riko pari kananmunaa kulhoon, hieman maitoa perään + mausteet (aromisuola, valkosipuli, grillimauste, paprika, chili yms. oman maun mukaan) ja sekoita keskenään.

3. Pyörittele fileitä/kuutioita seoksessa ja jätä ne imeytymään 5-minuutiksi.

4. Lorauta pannulle reilusti öljyä siten, että silmämääräisesti fileet/kuutiot uppoavat öljyyn n. puoliväliin asti.

5. Pyörittele fileitä/kuutioita korppujauhoissa (erikoisvehnäjauho vaihtoehtoisesti) varovaisesti, koska ainakin fileet hajoavat helposti sulana. Kuutioista voi halutessaan varovaisesti pyöritellä palloja.

6. Heitä levy kutoselle ja kun öljy alkaa ritisemään, nosta varovasti file kerrallaan pannulle (kuutiot sekaan siten, että on tilaa pyöritellä).

7. Paista kannen kanssa 5 min./puoli ja ilman kantta toiset femma/puoli. Paistettaessa ilman kantta, tarkastele että onko lopputulos kullanruskea, muutoin pidennä paistoaikaa.

8. Nosta piffit/pyörykät talouspaperin päälle hetkeksi valumaan, ettei rapeus kärsi.

Hyvää leffamättöä ja mielestäni parempaa ku friteerattu kana, koska ei jää nii kuivaksi ja hyvin maustettuina menevät ihan sellaisinaan. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom