Seitan - Miksi kasvissyöjät syövät lihankaltaisia tuotteita?

Neuvostoliitto

Pertti
VIP
Ikä
46
En tajua kasvisruokailusta mitään enkä ole seitania maistanut. Siksi pohdiskelen.

Käytiin juuri keskustelun kasvissyöjien lihanhimosta seitanin pohjalta. Miksi kasvissyöjät kieltäytyvät lihasta, mutta himoitsevat samaan aikaan lihankaltaista seitania? Sitä marinoidaan, grillataan, pakastetaan, käsitellään yms. kuin lihaa. Siitä tehdään kebabia, hampurilaisia, leikkeleitä, kinkkurullia, mureketta, ribsejä, pullia yms. lihankaltaisia tuotteita.

Eikö lihansyöjillä ole siis oikeus vaatia kasviksen kaltaisia tuotteita jotka on tehty lihasta? Esimerkiksi, kun tekee mieli porkkanaa on saatava lihasta tehtyä oranssia porkkanankaltaista tuotetta ja se on ilmoitettava ravintolassa kovaan ääneen.

Ihmettelen vaan.

ribs_and_chips.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lyhyesti: Koska liha on saakelin hyvää, mutta ituhippien mielestä liha on murha.

Jatkokysymys: oletteko koskaan nähneet maatilalla kasvanutta vegaania? Miksei eläinten parissa kasvaneiden ja eläimiä itsekin hoitaneiden mielestä eläinten olot ole niin huonot että sen takia pitäisi niiden syöntiä boikotoida?

Seitan ei kuulu omaan ruokavaliooni, mutta muuten lihaa syömättömänä oma motiivini voisi olla vaikkapa se, että jotain proteiinia pitää syödä ja mieluummin syön lämpimän aterian siten että siinä on vaikkapa grillattua tofua ja lisuke kuin lisuke ja joku prodejuoma. En ymmärrä kasvistuotteiden naamioimista lihaksi siten että tehdään vaikka joulukinkun näköinen klöntti seitania. Linssipihvi voi olla ihan linssipihvin näköinen. Pöydässä voi olla reippaasi se seitan/tofu/mikälie klöntti. Tietty jos tykkää jostain tietyistä mausteista niin voihan niitä laittaa ihan mihin tahansa, vaikka grillimaustetta perunamuusiin. En nyt tiedä osaanko tätä selittää järkevästi. Saatan laittaa tofua leivälle, mutta ei se tarkoita että teeskentelen sen olevan leikkelettä tai että himoitsen leikkelettä. Ehkä mun näkökulma on enemmän se, että en syö noita vegejuttuja mitenkään vaihtoehtona lihalle, vaan ne valitaan ihan itsenään ja laitetaan siten kuin tekee mieli. Tekolihaviritykset ovat mielisairaita.

(Tarpeeton lisähuomio: minulla ei ole juurikaan eettisiä perusteita lihattomuudelle, joten näkökulmani ei ehkä edusta tyypillistä ituhippinäkökulmaa asiaan. Saatan syödä hyvän tilaisuuden tullen esimerkiksi riistaa, koska empiiristen havaintojeni mukaan vammainen elimistöni ei sano siitä sopimusta irti. Ja ennen kuin kukaan luettelee minulle hyvää valikoimaa luomulihoja tai muita kotimaisia tuotteita todettakoon, että nykyinen ruokavalioni on helppo ja maukas enkä vissiin lihasta kauheasti sitten koskaan pitänyt kun ei ole ollut vaikea olla ilman tai tehnyt sitä mieli, niin en ala kokeilla josko joku tuote sopisikin. Ja syön kalaakin niin en ole vege vaan pelkästään lihaton)

Tekolihaviritykset ovat mielisairaita.

Miksi? Jos tekee mieli lihaa, mutta ei eettisistä syistä halua elukoita popsia niin jos nää seitanjutut toimii omasta mielestä jonkin sortin korvikkeena, niin eikö se oo parempi kun olla kokonaan ilman?

Mä en kyllä kasvissyöjiä ylipäätänsä ymmärrä, mutta ei noissa feikkilihatuotteissa mun mielestä mitään outoa ole. Jos mä kokisin lihansyönnin vääränä, niin totta helvetissä mä yrittäisin löytää jotain liharuuankorvikkeita, onhan 99% hyvänmakuisista safkoista kuitenkin eläinperäisiä joten mielummin sitten vaikka feikkikorvikkeita kun jotain ituja.

Eikö lihansyöjillä ole siis oikeus vaatia kasviksen kaltaisia tuotteita jotka on tehty lihasta? Esimerkiksi, kun tekee mieli porkkanaa on saatava lihasta tehtyä oranssia porkkanankaltaista tuotetta ja se on ilmoitettava ravintolassa kovaan ääneen.
No kai sulla nyt on oikeus vaatia ihan mitä haluat? Sitten jos lihasta tehdylle porkkanalle on riittävästi kysyntää niin sitä varmaan aletaan valmistaa ja tarjota ravintolassa. Eiköhän nämä markkinat toimi ihan kysynnän perusteella.

Miksi nyt ihmiset ylipäätään syö mitä ne syö? Koska ne pitää siitä. Miksi tästäkin asiasta pitää tehdä jotenkin vaikeaa?

Itse en syö lihaa mutta en ymmärrä miksi tuossa on jotain outoa? Tai siis mitä mielisairasta on maustaa vaikkapa seitani samoilla mausteilla kuin liha? Mausteillahan se maku tehdään, ei se pelkkä eläimen lihaskudos miltään hyvältä maistu. Ja kun lopputulos on miellyttävä niin en tiedä miksi edes pitäisi perustella, miksi syö sitä mielummin kuin samoin maustettua lihaa? Luulisi olevan aika itsestäänselvää kasvissyöjien näkökanta.

Miksi? Jos tekee mieli lihaa, mutta ei eettisistä syistä halua elukoita popsia niin jos nää seitanjutut toimii omasta mielestä jonkin sortin korvikkeena, niin eikö se oo parempi kun olla kokonaan ilman?

Mä en kyllä kasvissyöjiä ylipäätänsä ymmärrä, mutta ei noissa feikkilihatuotteissa mun mielestä mitään outoa ole. Jos mä kokisin lihansyönnin vääränä, niin totta helvetissä mä yrittäisin löytää jotain liharuuankorvikkeita, onhan 99% hyvänmakuisista safkoista kuitenkin eläinperäisiä joten mielummin sitten vaikka feikkikorvikkeita kun jotain ituja.

Tarkoitin siis sitä, että naamioidaan se toinen tuote näyttämään lihalta, vaikkapa se joulukinkku. Jos minkä tahansa tuotteen maustaa itselleen mieluisalla tavalla niin sillä hyvä, ihan sama minulle mistä se on tehty. Mä en selkeästikään osaa ilmaista itseäni tarpeeksi ymmärrettäväksi. Jos sun tekee mieli vaikka appelsiinia, mutta et voi syödä sitä, niin tuleeko siitä hyvä korvike jos muussaat banaanin, teet siitä palon ja värjäät elintarvikevärillä oranssiksi? Voi olla, mutta ite mä ehkä vain söisin sen banaanin. Toki ei ole minulta pois jos muut valmistavat korvikkeita mahdollisimman lihankaltaiseksi.

Korostan nyt tässä vielä, että ei ole mielisairasta käyttää haluamiaan mausteita, vaikka tekis saatana omenaviipaleita grillissä BBQ-kastikkeessa. Mulla ei ole erityistä syytä olla syömättä seitania, ei ole vain tullut syötyä.

ETA jokainen saa omassa himassaan syödä ihan mitä tahansa, mutta vaikkapa ravintolassa tms. missä on jokin rajattu ruokalista ei tarttis ihan kauheasti vaatia mitään mitä siellä ei ole. En minä mene pihvipaikasta etsimään vegeburgeria, eikä varmaan kannata sinne itupaikkaan mennä pihvin perässä. Välttämättä ei löydy maitoallergisellekaan jätskibaarista kaikkia makuja.

Viisastelen vielä loppuun, että eivätkö nuo kaikenlaiset kasvispyörykät, pihvit ja murekkeet ole ihan perussettiä vuosikausien takaa suomalaisessa ruoanlaitossa, se että materiaali on nyt joku "uusi" ei-liha ei ole mitään ihmeellistä.

Lihatonta ruokavaliota olen noudattanut yli 20 vuotta. Minusta on mukavaa, että lähikaupastakin saa jo soijasta tai quornista valmistettuja, osa jopa lämmittämistä vaille valmiita, elintarvikkeita. Helpottaa ja tuo vaihtelua aterioiden väsäämiseen sekä on proteiinipitoista. Itse en erityisemmin välitä siitä, onko tuote lihan näköistä tai ei. Jos saisi valita, niin mielummin selkeästi lihasta erottuva ulkonäkö on parempi.

Jos haluaisin syödä eläimen ruumista, niin suosisin varmasti lähituotettuja luomutuotteita kannanottona ympäristönsuojelulle, pienyrittäjyydelle ja tuotantoeläinten hyvinvoinnille.

Toki kuka hyvänsä saa vaatia vaikka maksasta valmistettua kukkakaalinnäköistä elintarviketta.

Itse en syö lihaa mutta en ymmärrä miksi tuossa on jotain outoa? Tai siis mitä mielisairasta on maustaa vaikkapa seitani samoilla mausteilla kuin liha? Mausteillahan se maku tehdään, ei se pelkkä eläimen lihaskudos miltään hyvältä maistu. Ja kun lopputulos on miellyttävä niin en tiedä miksi edes pitäisi perustella, miksi syö sitä mielummin kuin samoin maustettua lihaa? Luulisi olevan aika itsestäänselvää kasvissyöjien näkökanta.

Et syö lihaa, mutta pystyt väittämään ettei liha maistu hyvältä. VÄÄRIN. Hyvä punainen liha ei mausteita kaipaa, tulta vaan hieman.

Kyllä noi vege-hodari-nakit, vege-pihvit (jotka siis yrittää näyttää lihasta tehdyiltä pihveiltä) yms. on itseänikin jaksanut ihmetyttää aikoinaan. Hyvän vertauksen vaan kuulin, jotta tarjotaahan monissa juhlissa esimerkiksi Pommacia shampanjan sijaan alkoholittomana versiona, niin ei nopsaan päällepäin erotu joukosta. Samanlailla sitten isommissa karkeloissa ei sillai erotu onko siellä lihahodari vai vegehodari menossa ääntä kohti. Että sillain noille tuotteille on paikkansa kyllä...

No en mielisairaasta tiedä, mutta kyllä mä oisin itsestäni hiukan huolissani, jos himoitsisin tai haluaisin jotain, mitä pidän eettisesti vääränä. Vieläpä niin että koittaisin keksiä jotain, jolla huijata itseni luulemaan tekeväni jotain samantapaista kuin se kamaluus, jota en voi hyväksyä. Musta toi on vähän sama, kun koittaisin löytää Suomessa ekopuuvillasta tehtyä paitaa, joka näyttää mahdollisimman paljon bangladeshilaisen pikkulapsen hikipajassa vääntämältä, koska en voi hyväksyä lapsityövoimaa.

Ollaanpas täällä kovin ymmärtämättömiä. Joku voi rakastaa liharuokia maultaan, muodoltaan ja koostumukseltaan, mutta päättää olla syömättä niitä eettisistä, tai muista syistä. Problems?
PS. itse syön lihaa.

Ensinnäkin sana "lihankorvike" on ihan lihansyöjien keksimä termi, ei esim seitan tai tofu mitään tai minkään korvikkeita ole, niitä on käytetty vuosisatoja sellaisenaan esim aasiassa. Yhtälailla liha on sitten seitanin korvike. Maustamisesta kaikki on kiinni. Jos sen tofun marinoi samoilla mössöillä kuin lihan niin ei se tee hommasta mitään eettisesti epäilyttävää lihan salaa himoitsemista. Joku quorn varmaan voidaan luokitella korvikkeeksi ja se onkin aika epäilyttävän teollisen oloinen tuote josta en oikein innostu. Toki jos siitä seitanmössöstä veisää villisian ja laittaa vartaaseen grillaamaan niin sen voi katsoa olevan erikoista

Ollaanpas täällä kovin ymmärtämättömiä. Joku voi rakastaa liharuokia maultaan, muodoltaan ja koostumukseltaan, mutta päättää olla syömättä niitä eettisistä, tai muista syistä. Problems?
PS. itse syön lihaa.

Ei mulle mitään ongelmaa, ihmettelyä vain. Minäkin voisin rakastaa porkkanaa maultaan, muodoltaan ja koostumukseltaan, mutta suostuisin syömään jostain syystä vain lihasta tehtyä tekoporkkanaa eikä siinä olisi mitään ongelmaa. Joku vain saattaisi ihmetellä asiaa. Eipä siinä, nykymaailmassa on muutakin asiaa jota ihmettelen.

Mä olen kasvissyöjä pitkälti ihan ekologisista syistä. En myöskään halua tukea lihan tehotuotantoa. Sinänsä en vastusta eläimen tappamista ruuaksi, mutta mielestäni eläimen tuotteistaminen ja sille aiheutettu tarpeeton kärsimys on väärin.
Tykkään lihasta, mutta en halua sitä noista edellä mainituista syistä syödä. Pääasiassa tulee tehtyä paljon ruokaa pavuista, linsseistä ym. mutta ihan kivaa vaihtelua tollaset lihan kaltaisetkin tuotteet on välillä. En kyllä naamioi niitä lihaksi :D

Ei mulle mitään ongelmaa, ihmettelyä vain. Minäkin voisin rakastaa porkkanaa maultaan, muodoltaan ja koostumukseltaan, mutta suostuisin syömään jostain syystä vain lihasta tehtyä tekoporkkanaa eikä siinä olisi mitään ongelmaa. Joku vain saattaisi ihmetellä asiaa. Eipä siinä, nykymaailmassa on muutakin asiaa jota ihmettelen.
siis sun mielestä olisi yhtä outoa syödä lihasta tehtyä porkkanaa, kuin porkkanasta tehtyä pihviä? ok :D

Ensinnäkin sana "lihankorvike" on ihan lihansyöjien keksimä termi, ei esim seitan tai tofu mitään tai minkään korvikkeita ole, niitä on käytetty vuosisatoja sellaisenaan esim aasiassa. Yhtälailla liha on sitten seitanin korvike. Maustamisesta kaikki on kiinni. Jos sen tofun marinoi samoilla mössöillä kuin lihan niin ei se tee hommasta mitään eettisesti epäilyttävää lihan salaa himoitsemista. Joku quorn varmaan voidaan luokitella korvikkeeksi ja se onkin aika epäilyttävän teollisen oloinen tuote josta en oikein innostu. Toki jos siitä seitanmössöstä veisää villisian ja laittaa vartaaseen grillaamaan niin sen voi katsoa olevan erikoista

Entäpä avauspostissa näkyvä seitan-ribsit? Tai Döner Kalliossa, kun kebabgrillejä on kaksi vierekkäin. Toisessa possua ja toisessa seitania? Saako jostain kasvisravintolasta kasvikseksi naamioitua lihaa vaihtoehtona kasviksille?

siis sun mielestä olisi yhtä outoa syödä lihasta tehtyä porkkanaa, kuin porkkanasta tehtyä pihviä? ok :D

En minä tiedä, kun en ole kasvissyöjä. Voisiko joku kasvissyöjä vastata: olisiko se outoa jos lihasta tehtäisi "porkkanoita"?

En minä tiedä, kun en ole kasvissyöjä. Voisiko joku kasvissyöjä vastata: olisiko se outoa jos lihasta tehtäisi "porkkanoita"?
Minä en ole kasvissyöjä siinä mielessä että söisin pelkästään kasviksia. Enkä kyllä lihansyöjäkään siinä mielessä että söisin pelkästään lihaa. Minun mielestäni se ei olisi outoa, jos lihasta tehtäisiin "porkkanoita", sikäli kun näille olisi ostajia. Veikkaan että tällä hetkellä kyseiselle tuotteelle ei ole juurikaan kysyntää, joten siksi sitä ei valmisteta.

Näyttääkö muuten esim lihapullat tai lihamureke jotenkin erityisesti "lihalta"? Vai onko kyseessä pullaksi tai murekkeeksi naamioitu liha? Olenko outo jos tykkäään syödä lihapullia mieluummin kuin raakaa jauhelihaa ranskalaiseen tapaan?

no eikö esim falafel kebab ole ollut ruokalistoilla ajanlaskun alusta asti? Eikai seitan-kebab sen kummempi ole. Mikä on seitan ribs? Laitetaanko sinne jotain luita väliin vai häh? Ei niitä mitään naamioitu ole, maustettu vain samalla tavalla

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom