Se vanha, kysytty asia.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja [larry]
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kysymystä uutta..

kertokaas tähän väliin miten voisin tehdä vatsoja monipuolisesti? ihan perus vatsoja (jalat esim. penkin päällä) ja jalkojen nostoa vaakatasossa ollessa, noita kahta olen tehnyt. Onko ihan riittävää nuo, vai?

ps. okei, vähennän vatsoja tuosta ohjelmastani.. ;)

..toinen kysymys kanssa - mitä pakaralihasliikkeitä? Kyykytkö? Muita?

:offtopic: Tämmönen ohjesääntö löytyy alueelta :offtopic:

Muutama sääntö pakkotoistolaisille:

......

1) tällä palstalla ei käsketä käyttämään söööötsiä, muuten kuin tuossa ylempänä tässä viestiketjussa, muahah.

2) jos et halua vastailla aloittelijoiden peruskysymyksiin, paina BACK-nappia tai ALT + F4, niin selviät tuostakin ongelmasta.

yms....

Ja sitten itse vastaukseen. Vatsoja voit (ja pitääkin) treenata monipuolisesti. Yksi treeni viikossa voisi olla suorat vatsalihakset. Istumaannousut (lisäpainoilla tai ilman). Ei kannata kiinnittää jalkoja mihinkään vaan työ tulee tehdä vatsalihaksilla.

Toinen perusvatsaliike voisi olla vatsat laitteessa/ylätaljassa/alataljassa.

Esim 1. http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html
Esim 2.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBSeatedCrunch.html
Esim 3.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBLyingCrunchStabilityBall.html (Pallon tilalla voi olla penkki missä maataan selällään. Ihan kurko liike!)

Toinen vatsalihastreeni voisi kohdistua alavatsoihin.
Esim 1.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBLyingLegHipRaise.html
Esim 2.
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html (Tässäkin voi käyttää lisäpainoja jalkojen välissä. Tehoja saat tekemällä liikkeen jalat suorina mahdollisimman ylös.)

Ja vielä kolmas treeni sivuvatsoille/kylkiin.
Esim 1.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/WtInclineTwistingCrunch.html
Esim 2.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html (Voi tehdä käsipainoilla, alataljassa tai smithissä.)
Esim 3.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/LVTwist.html

Tuossa siis muutamia esimerkkejä monipuolisesta vatsatreenistä. Näitä kaikkia kolmea kohdistusta (suorat, ala, vinot) ei tarvitse siis tehdä joka viikko vaan pari treeniä viikossa riittää vallan mainiosti. Kerralla pari liikettä ja sarjoja 1-4.

Täällä on nyt niin moni sanonut, että aloittelijan kannattais tehdä koko kroppa pari kolme kertaa viikkoon, ilmeisesti perusliikkeillä ja aika yksinkertaisia liikkeitä. Eikö se ole sama tehdä alusta lähtien kroppa vain kerran viikkoon, monipuolisin liikkein?

Sitten toinen kysymys, millä liikkeellä saisin rintalihasten alaosat tiukkaat kuntoon? Vai onko siihen erikseen mitään liikettä?

vastauksia otetaan vastaan.. ;)

Larry jos rinnassa on muodostunut gynot eli ns rintarauhaset niin niitä ei see kuin leikkauksella pois. Tosin jos vaan tiukkuutta haet niin dietille. Alarinnalle parhaat liikkeet IMO on alaviisto penkki ja alarinta prässi (jos löytyy salilta).

Tänne voisi kyllä kasata jonkinlaisen "Aloittelijan tietopaketin" jossa selvitettäisiin nuo
ihan yksinkertaisimmat perusjutut jotenkin, ja perään vaikka pari aloittelijalle sopivaa ohjelmaa. Siitä sitten olisi helpompi lähteä kysymään tarkennusta henkilökohtaisten ominaisuuksien ja mahdollisuuksien mukaan. Turhaan tulee nyt jatkuvasti näitä "paljon tarvitsen ruokaa ja monta kertaa viikossa treenaan lihakset" kysymyksiä.

Vielä kerran..

Kysyisin nyt vielä kerran, että kun niin moni on nyt täällä sanonut, että aloittelijan olisi hyvä tehdä pari - kolme kertaa viikkoon koko kroppa yksinkertaisin liikkein (koska aloittelijoilla kuulemma lihakset palautuu nopeammin, toisin kuin kokeneimmilla), niin onko se nyt niin justiinsa? :D Oon nyt käyny kuukauden pari salilla kolmijakoisella ohjelmalla, jossa on (ilmeisestikin) monipuoliset liikkeet (tuossa aiemmin löytyy ohjelmani..)

Kertokaa joku, että onko sillä niin kovin suuri ero?
(Ja tarkoitus olisi kummiskin sitä lihasmassaa saada..) :thumbs:

Ei kait se aloittelijalla sen paremmin palaudu, vaan aloittelijan on hankalampi saada lihakselle rasitusta. Toki 16 vuotias palautuu paremmin kuin kolmekymppinen.

joo kaivetaanpas vanha threadini esiin.. Elikkä olen nyt kesätöissä postilla, ja on mahdollista käydä siellä salilla. Teen nyt niin että käyn joka arkipäivä töiden jälkeen suoraan tekemässä vain yhden lihasryhmän, koska niin on helpoin tehdä tässä tapauksessa. Jalat jätän suosiolla nyt seuraavaksi kolmeksi työviikoksi pois ohjelmasta, koska jalat saa ihan hyvin kyytiä kerrostalojen rappusissa juoksemisessa jne..
Joten, tässäpä tämä ois:

MAANANTAI - RINTA
Penkki
Vinopenkki
Vipu maaten
(Pullover)

TIISTAI - OJENTAJA
Penkki, kapea ote
Ranskalainen punnerrus
Ylätalja ojentajille

KESKIVIIKKO - SELKÄ
Leuanveto/Ylätalja eteen
Alatalja
Soutu käsipainoilla
Alaselkäpenkki

TORSTAI - HAUIS
Hauis tangolla seisten
Scott-penkki
Käsipainoilla istuen/seisten
Hauis myötäotteella

PERJANTAI - OLKAPÄÄT
Punnerrus niskan taakse smithissä
Pystysoutu käsipainoilla
Vipu sivuille

+loppuun vatsoja vatsapenkissä lähes jokaisena kertana

Joten, kommentoikaa ihan mitä tykkäätte, korjauksia, neuvoja, ihan mitä vain..

Ja kiitokset vastanneille ;)

onko sulla joku tiukka aikataulu kun et ton enempää tee liikkeitä / päivä?
itse tekisin noista 2-jakoisen ohjelman jota tekisin sitten ma-ti ja to-pe. jako olisi tälläinen:
1. rinta, ojentajat, olkapäät
2. selkä, hauis, vatsat
sitten kun lisäät siihen jalat, niin tee takareisi ja pohkeet selkätreenissä ja etureisi rintapäivänä.
tää on kokolailla suora kopio pakkiksen ohjelma-threadista ja erittäin toimiva sellainen. itse olen tehnyt sitä 3 päivänä viikossa, eli ma1, ke2, pe1, ma2, ke1, pe2 jne.
mutta sä nuorena kollina palaudut nopeammin.
muista, että lihakset kasvavat levossa. myös vatsalihakset.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
[larry] sanoi:
joo kaivetaanpas vanha threadini esiin.. Elikkä olen nyt kesätöissä postilla, ja on mahdollista käydä siellä salilla. Teen nyt niin että käyn joka arkipäivä töiden jälkeen suoraan tekemässä vain yhden lihasryhmän, koska niin on helpoin tehdä tässä tapauksessa. Jalat jätän suosiolla nyt seuraavaksi kolmeksi työviikoksi pois ohjelmasta, koska jalat saa ihan hyvin kyytiä kerrostalojen rappusissa juoksemisessa jne..
Joten, tässäpä tämä ois:

MAANANTAI - RINTA
Penkki
Vinopenkki
Vipu maaten
(Pullover)

TIISTAI - OJENTAJA
Penkki, kapea ote
Ranskalainen punnerrus
Ylätalja ojentajille

KESKIVIIKKO - SELKÄ
Leuanveto/Ylätalja eteen
Alatalja
Soutu käsipainoilla
Alaselkäpenkki

TORSTAI - HAUIS
Hauis tangolla seisten
Scott-penkki
Käsipainoilla istuen/seisten
Hauis myötäotteella

PERJANTAI - OLKAPÄÄT
Punnerrus niskan taakse smithissä
Pystysoutu käsipainoilla
Vipu sivuille

+loppuun vatsoja vatsapenkissä lähes jokaisena kertana

Joten, kommentoikaa ihan mitä tykkäätte, korjauksia, neuvoja, ihan mitä vain..

Ja kiitokset vastanneille ;)

Muhaha.. missäs jalkatreeni? Ei oo mitään järkeä treenata pelkkää yläkroppaa.

juffe sanoi:
Muhaha.. missäs jalkatreeni? Ei oo mitään järkeä treenata pelkkää yläkroppaa.

Samat sanat. Se portaissa könyäminen vaan palauttaa jalkoja. Alussa koivet voi olla kipiät, mutta kyllä ne siihen tottuu. Nimim. kokemusta omaava. Itse tein aikoinaan vastaavanlaisia juoksuhommia ja reenasin samalla aikaa HST:llä.

No joo, kyllä varmaan oikeassa olettekin, sillä ei ole ihmeemmin kyllä jalkoihin ottanut se rappusissa ramppaaminen, vaikka ensin luulinkin. Joten jalat tulee mukaan kuvioihin.

Tätä ohjelmaa tosiaan käytän vain 3 vkoa, ja sitten palaan takaisin vanhaan ohjelmaani.

Mutta itse tuosta ohjelmasta, liikkeistä tms, kommentoikaa jos mieli tekee :D

Joku kyselee kummiskin toistojen määrästä - olen laiska olen - tai en jouda pitempään olemaan koneella - mutta sanotaanko näin yksinkertaisesti ja lyhyesti - että toistojen osilta homma on kyllä kunnossa. voinhan mä ne joskus lisätä tänne kunhan joudan ja muistan ;)

Back
Ylös Bottom