Sarjojen pituus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen hinkannut perusliikkeissä 3x5 toiston sarjoja jo reilun vuoden, ja vaihtelu vois tehdä hyvää. Lähinnä kiinnostaa se, että onko mitään perää väitteessä, jonka mukaan lyhyillä sarjoilla ( 1-6 toistoa ) saa voimaa, ja pitkillä ( 7-12 ) kokoa? Haen tällä sitä, että onko ylipäätänsä järkeä alkaa vaihtelemaan sarjojen pituuksia, kun oman kokemuksen mukaan lyhyillä sarjoilla saa SEKÄ voimaa että kokoa. Ongelman ydin on vaan, että sarjapainot jumittaa, joten nyt jää kummatkin saamatta.

Kysymys on siis, että kannattaako minun "bodata" ja pumpata pitempää sarjaa, jotta saan kehityksen taas käyntiin?

Juu siis sarjojen pituuksien vaihteleminen on asian ydin. Vaihtelu aina virkistää...Alappa tekemään 8-12 toistolla sarjoja. Luulisi että alkavat taas nousemaan. Että lyhyillä saa voimaa sekä massaa:Lihasta tulee mutta se on paljon tiiviimpää, kuin pidemmällä toistotasolla tehtynä, mutta voiman tahkoamiseen se on oiva. Pidemmillä tulee massaa herkemmin, mutta kyllä ne voimat siinäkin kasvavat.

Kannattaa tosiaan välillä vaihdella noita.. Esim. sillä tavalla että kuukausi 12-15, kuukausi 8-12, kuukausi 6-8 ja kuukausi 3-5 toistoa, kevyemmät viikot tarvittaessa välissä..

Juu siis sarjojen pituuksien vaihteleminen on asian ydin. Vaihtelu aina virkistää...Alappa tekemään 8-12 toistolla sarjoja. Luulisi että alkavat taas nousemaan. Että lyhyillä saa voimaa sekä massaa:Lihasta tulee mutta se on paljon tiiviimpää, kuin pidemmällä toistotasolla tehtynä, mutta voiman tahkoamiseen se on oiva. Pidemmillä tulee massaa herkemmin, mutta kyllä ne voimat siinäkin kasvavat.

No nyt se selvis miks mun vatsa ja reidet on niin löysät! Johtuu siitä ku teen niille pitkiä sarjoja, thanks män:hyvä:

:david:
bullshit

Kannattaa tosiaan välillä vaihdella noita.. Esim. sillä tavalla että kuukausi 12-15, kuukausi 8-12, kuukausi 6-8 ja kuukausi 3-5 toistoa, kevyemmät viikot tarvittaessa välissä..

Toistojen pituutta voi syklittää myös paljon tiheämmin riippuen paljolti ohjelmasta. Esim 2-jakoisessa ohjelmassa, jossa tehdään vetävät,työntävät periaatteella, ensimmäiset kaksi treenikertaa lyhyillä toistoilla ja seuraavat kaksi pitkillä toistoilla. Ja todellakin niitä kevyitäviikkoja mukaan.

No nyt se selvis miks mun vatsa ja reidet on niin löysät! Johtuu siitä ku teen niille pitkiä sarjoja, thanks män:hyvä:

bullshit

Ei mut oikeesti en muista mistä ton luin, mutta tolleen siellä sanottiin "voima treenillä lihaksesta tulee jokseenkin tiiviimpää"

Ei mut oikeesti en muista mistä ton luin, mutta tolleen siellä sanottiin "voima treenillä lihaksesta tulee jokseenkin tiiviimpää"

Se on vanhan kansan uskomuksia.Jos sul on kehonrakennus mielessä ni treenaa 6-8,8-12 ja 12-> toisto määriä joka treenissä ni kyl lihas kasvaa.Välillä tietysti ihan voimaa ja 1-6.Eti netistä mitä lihaksessa tapahtuu kun treenaat sitä ni ymmärrät sitten logiigan.

Itse olen kuullut tai siis täältä joskus lukenut että voimatreenillä tuleva lihas tulleepi hitaammin mutta jos treeneihin tulee esim. pitkähkö tauko niin se säilyy paremmin kuin keho-treenillä saatu lihas.
=tiiviimpää lihasta?:D

Joo ja muistakaa vaihdella myös painomääriä.. ;)

Lyhyet sarjat (paljon painoa) lisäävät voimaa myös hermotusta kehittämällä. Pitemmät sarjat ovat omiaan lihaksen kasvattamiselle. Toki lihakset kasvavat lyhyilläkin sarjoilla, mutta osa harjoittelun tehosta ottaa "hermoille". :)

Hermotus on se mikä aktivoi lihaksia työhön. Mitä parempi hermotus – sitä nopeammin, hallitummin ja enemmän ihminen saa valjastettua lihassoluja käyttöönsä.

Sarjapainojen jumiutuminen saattaa olla ihan sitäkin, että hermotus ei ehdi palautua harjoitusten välillä vaikka lihakset ehtisivätkin. Siksi onkin hyvä rasittaa välillä enemmän lihaksia – vähemmän hermotusta.

IMO kannattaa mietti toistomäärien lisäks, että kuinka pitkiä sarjat on myös ajallisesti. Hapoillehan sekin vetää ja lihas väsyy jos tekee hitaasti 5 toistoo (esim hidas negatiivinen vaihe) tai jos tekee samassa ajassa nopeesti 12 toistoo.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

bullshit

Vaikka tuo kuvaus olikin hiukan virheellinen niin kyllä siinä totuuttakin on. Lyhyemmät, raskaammat sarjat tekevät pääasiassa myofibrillistä hypertrofiaa kun pitemmät sarjat enemmän sarkoplasmista hypertrofiaa. Myofibrillinen lihaskasvu ei ole niin näkyvää saati nopeaa mutta kyllä se on "tiiviimpää" lihasta. Lisätietoa riittää netissä ja kirjoissa.

Parempi jokatapauksessa tehdä molempia treenitapoja vuorotellen.

Vaikka tuo kuvaus olikin hiukan virheellinen niin kyllä siinä totuuttakin on. Lyhyemmät, raskaammat sarjat tekevät pääasiassa myofibrillistä hypertrofiaa kun pitemmät sarjat enemmän sarkoplasmista hypertrofiaa. Myofibrillinen lihaskasvu ei ole niin näkyvää saati nopeaa mutta kyllä se on "tiiviimpää" lihasta. Lisätietoa riittää netissä ja kirjoissa.

Parempi jokatapauksessa tehdä molempia treenitapoja vuorotellen.

Tarkoittaako tämä siis, että riippumatta safkan määrästä, lihakset "turpoavat" enemmän pitkillä sarjoilla? Tyyliin, kun pumpataan vaikka jotain 10 toiston sarjaa pystärissä, ja veri pakkautuu hartioihin, jotka taas menevät hapoille? Onko tämä näiden treeni tyylien tärkein ero? Että paikat menee hapoille? Off topic kommenttina vois mainita, että pitkien sarjojen vetäminen jossain kyykyssä vois olla aika mielenkiintoista. Jalat kun menee yleensä hapoille 5. toiston sarjoissakin.. Mä en silti pysty ymmärtämään, miten pitemmän sarjan tekeminen kasvattaa lihasta enemmän kuin lyhyt, jos ruokaa tulee kummallakin tyylillä sama määrä. Tuleeko siitä voimatreenaajasta sitten vahva läski, ja bodaajasta taas vain lihkasikkaan näköinen?

Mut joo, kiitos mielenkiinnosta!

tässä tullaan siihen sarjan kestoon ajallisesti. Yleisesti 2-20s sarjat kehittää voimaa ja 20-40s lihasmassaa. Ihan pelkkää hermotusta sitten alle 10s sarjoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom