sarjat loppuun asti?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
bodaaja, sinun ei kannata ottaa samaa ohjelmaa kuin isäsi. ainakin juttujesi pohjalta tuntuu ettei hän ole natu (ei provoa, toteamus)

Bodaaja sanoi:
No joo, onhan niitä asioita, mutta hän kuitenkin pystyy käytännössä kaikki liikkeet opettamaan:D
Joo, sitä en epäilekkään. Se on tosi hyvä juttu että on joku joka opettaa tekemään liikkeet oikein. Kannattaa pitää mieli vaan avoimena muillekkin ohjelmille kuin 5-jakoisille.

Niinpä, Toolate puhuu asiaa. Kannattaa kokeilla kaikki jaot välillä 1-5 ja ihan rehellisesti katsastaa millä tulee parhaiten tuloksia. Treenipäiväkirja ja kuvat auttaa tähän parhaiten. Itsekin vannoin ennen 4-5 jakoisten nimeen, mutta 2-jakoista testattuani ei ole paluuta ollut monijakoisiin. 3-jakoiselle voisi joskus treenata, mutta se vaatisi ehdottomasti sen että ois aikaa käydä 4-5 kertaa viikossa treenaamassa.

Juuri näin: avointa mieltä kokeiluun ja oman treenisysteemin hakemiseen. Parhaimmillaan tämä palsta pystyy toimimaan "aivoriihenä" ja uuden hakemisen välineenä... Ja myös vanhojen totuuksien uudelleen löytämisen foorumina. Itse en olisi ennen sairastumisestani johtunutta lähes vuoden treenitaukoa voinut kuvitellakkaan alle 3-jakoista treenisysteemiä, ja neljään jaettu tuntui ainoalta oikealta (OK, yksi HST kokeilu minulla oli joka loppui olkapään napsahtamiseen; syynä kuvitelmani että aina pitää painaa hyvin lähellä maksimirautoja). Tauon jälkeen S225T:n kirjoitukset saivat minut ajattelemaan koko treenaamista aivan uudelta kantilta. Comebackin alkusähläilyjen jälkeen siirryin 1-jakoiseen ohjelmaan ja lähestulkoon aktiiviseen ylikunnon hakemiseen. Kroppaa kuitenkin kuunnellen ja jatkuvaa progressiota hakien. Ja nyt; tässä lähestulkoot eläkeiässä kehoni on ryhtynyt todellakin kasvamaan. Vanhat ennätysmitat ja -sarjapainot ovat jääneet menneisyyteen ja tällä hetkellä taistelen sen riemastuttavan ongelman kanssa, että juuri mitkään vanhat vaatteeni tahdo enää mahtua päälleni.

Kärjistäen sanottuna omassa kehossani tämä treenisysteemi tuntui laukaisseen reaktion, jossa lihakset totesivat, että ne eivät enää saa viikon palautumis- ja luppoaikaa treenin jälkeen. Ne joutuvat sopeutumaan siihen, että samaa lihasta rasitetaan kolme kertaa viikossa vain päivän palautumisen jälkeen. Ja minun kohdallani tämä sopeutuminen on tarkoittanut lihasten voimistumista ja selkeää kasvua. Tiedän myös, että tälle nykyiselle systeemilleni tulee stoppi jossain lähiaikoina ja joudun ottamaan välillä muutaman viikon kevyesti pumppaillen.

Mutta, se ISO pointti: tämä systeemi toimii minulla juuri nyt. Joku toinen voi räjähtää kasvuun vetämällä lihaksen kerran viikossa kerralla loppuun 4- tai 5-jakoisella systeemillä. Ainoastaan yritys, erehdys ja kokeilu sekä avoin mieli auttavat löytämään sen itselleen oikean systeemin. Ja näistä systeemeistä kannattaa keskustella - ja kirjoittaa tänne. Tämä maailma ei ole vielä valmis ja jokaisella on vielä varmasti paljon opittavaa.

Tuota noin. Sen olen ymmärtänyt, että loppuun asti viedyt sarjat eivät ole voiman kehittymisen kannalta paras juttu. Jos siis haluan vähän lisää voimaa (vaikkei se minulle tärkeintä olekaan), niin kannattaa jättää sarja vähän vajaaksi. Ok. Mutta onko järkeä yrittää kehittää voimaa jollain 8-12 toiston sarjoilla, joita useimmiten teen? Vai kannattaisiko ennemmin jättää ne sarjat vajaaksi silloin, kun tekee vähän lyhyempää sarjaa, vaikka 6-8?

Ja entäs sitten, kun teen vaikkapa rintapäivänä ensin penkkiä (jossa tietysti haluaisin lisää voimaa), niin ”pilaako” seuraavaksi tehdyt loppuun asti viedyt vinopenkkisarjat tämän mahdollisen voiman kehityksen? Vai pitäisikö jakaa puhtaasti koko treeni siten, että ”tänään treenaan voimapainotteisesti, jätän kaikki sarjat vajaaksi kaikissa liikkeissä”?
Ohjelmani on 4-jakoinen, eli yleensä kyllä haluan väsyttää lihakset mahdollisimman loppuun. Mutku kehitys painoissa on niiiin hidasta! :itku:

Vähän tyhmiä taidan kysellä näin unettomana yönä. Taisi venyä jalkatreeni liian myöhään kun ei uni tuu. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom