sarjat loppuun asti?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
onko mitään järkeä tehdä suurinta osaa sarjoista loppuun asti? noin 18 sarjaa on mulla per treenipäivä. ja tarkoituksena on hommata lihaa.

Se tietysti vähän riippuu reeniohjelmastakin. Esim mulla on maanantaina rinta, etureidet, olkapäät ja ojentajat. Jos vetäisin rinnan aina ihan tappiin asti niin siinä kärsisi vähän olkapäät ja ojentajat samalla kun ei jaksa viimesiä sarjoja ihan täysillä vetää. Eli ainakin rinta reenissä jätän toiston tai pari varastoon, jotta jäisi olkapäillekin jotain. Etureisien viimeiseen tippaan reenaaminen sen sijaan ei mulla vaikuta muuhun kroppaan samana päivänä. Ihan miten susta itestä tuntuu, jos raskaiden perusliikkeiden loppuun asti vetämisen jälkeen jaksaa kunnolla tahkota loputkin liikkeet niin siitä vaan :)

Nelijakosella teen(jaloitta polvivamman takia, eli käytännössä kolmijakoinen) ja aina loppuun asti. Vähempijakosella pitäisi keventää. Ei vedä liikaa sarjoja niin hyvin toimii.

Myöhemmin et sinäkään enää pysty 18 sarjaa vääntämään täysin loppuun, voin luvata sen. Minäki alkuvaiheessa huitelin yli 20 sarjaa joka päivä ja kaikki apinan raivolla, mut ei tule enää mitään kun osaa kohdistaa sitä rasitusta paremmin ja hermotus on vähän parantunut. Tee vaan niin kovaa kun pystyy mutta älä mitään pakkotoistoja väännä. Vaikuttaa negatiivisesti voiman karttumiseen ja voima(käytännössä treenipainojen kasvaminen) on tärkeää lihaksen kasvamiselle.

Ota treenipäiväkirja käyttöön ja tarkkaile painojen kehitystä. Jos saat tasaisin väliajoin lisätä painoja liikkeisiin niin samalla tulee varmasti massaa, kunhan pidät toistomäärän sopivana.

Meikä vetää loppuun asti tosi usein sarjat, esim penkissä.

Kyykyssä en vedä ensimmäisiä loppuun, enkä selkää tehdessä yleensä vedä kuin kulmasoudussa levytangolla, leuanvedossa ja mavessa sarjoja loppuun.

Ojentajat, olkapäät, hauikset, pohkeet, rinnan, hartiat, vatsat, alaselän suoristukset vedän tappiin yleensä joka sarjassa (paitsi lämmittely sarjoissa).

Tappiin asti vedetyt sarjat mulla yleensä aika pitkiä. Harvoin siis otan millään isoilla raudoilla mitään, mielummin esim nyt penkissä 6-10 sarjoja.

Oma sarjojeni tappiin vetäminen ei kyllä tunnu kovinkaan paljon vaikuttavan seuraavan liikkeen kulkuun, jos jatketaan esimerkillä penkistä, niin seuraavat sarjat vaikka vinopenkkiä kulkevat hyvin, eikä penkin tappiin vedetyt sarjat uuvuta pätkääkään. :)

Edit: Rehellisesti sanottuna oma mielipiteeni on se että jos jättää sarjojaan liikaa kesken vaikka parin toiston verran, ei kehitys ole niin hyvää kuin puristamalla viellä sen pari eli tappiin saakka rehdisti joka kerta. Ainakin omaa treeniäni muistellen vähiten olen niinä kausina kehittynyt kun olen alkanut jättämään sarjojen viimeisiä rutistuksia laiskuuttani pois.

Toki välillä silti kannattaa ottaa iisimpiä palauttelu viikkoja, aina kun alkaa lihakset olemaan jumissa ym...mulla automaattisesti tuntuu noin kahden kuukauden, tai puolentoista välein tulemaan kevyempi treenikierto.

Mulla vähän samat kuviot kuin JWO:lla, eli aikalailla loppuu mennään, mutta positiiviseen sellaiseen, eli vältetään epäonnistuneita viimeisiä toistoja ja esim. pakkotoistoja teen aika vähän. SJMV ja smith-kyykky on sellaist joita en selän takia uskalla ihan loppuun vetää, joten jalat viimeistellään ojennuksilla ja koukistuksilla.

Hmm..en ole koskaan miettinyt tarkemmin, mutta miksi kannattaa aina lopettaa positiiviseen eikä vetää failureen? Siis mikä on se fysiologia tämän ajatuksen takana?

ihan tappiin asti vedetyt sarjat, lyhyet tai pitkät, rasittaa hermostoa enemmän kuin pikkusen vajaat. niistä siis kestää palautua pidempään. vajaa ei tarkota mitään helppoa jumppaa tietenkään.

esim. pakkotoistoille yms. "erikoistekniikoille" ei ole oikeestaan olemassa mitään tarvetta, eikä juuri perusteitakaan. ne vaan pidentää palautumisaikoja ja heikentää hermoston työkykyä pitkässä juoksussa. silloin tällöin jaksoina tai esim. testeinä ne kyllä toimii oikein hyvin. yleensä suosittelen bodailuunkin selkeitä kausijakoja kehityksen turvaamiseksi.

jos tykkää treenata usein, ei kannata loppuun asti kiusata. tällöin yleensä progresiivisuus myös jatkuu pidempään ja tekniikka pysyy parempana. yleensä lihas tarvii kasvaakseen suurta volyymiä ja sillon on aika vaikeeta tehdä useita sarjoja riittävän suurilla romuilla, jos tekee ekan heti yli.

ns. yks possukova sarja ja suihkuun -tyyliset jutut perustuu enemmän hermostopuolen kiusaamiseen ja yleensä vaativat "erikoislaatuisia palutumiskeinoja" toimiakseen pitkään. toki tollasissa treeneissä loppujen lopuksi tulee oikeesti tehtyä enemmän kuin vaan yks ns. työsarja, koska ylösmenot ja muut tuo sitä lisävolyymiä. näin varsinkin körmyillä, jotka liikuttelevat jo normaalia kovempia kuormia.

näissähän on runsaasti vaihtelua yksilöittäin (jälleen). itsekin joskus tuli innostuttua tollasiin rest-pause- ja pakkotoistoleikkeihin ja koska kestävyys on aina ollut itelle aika helppoa kehittää, pysty tekeen aika mukaviakin treenejä pitkään. esimerkkinä seuraava treeni (kierto jaloilla 7-9 päivää):
syvä prässi 5+3+2*450
syvä hack 8+4*170 + 6+4*140
kyykky 15*150, 20*120
etukyykky 11*100 + 8*90
kapea prässi (90-asteen polvikulma) 51*300

kaikissa liikkeissä joka sarjan viimenen toisto autettu ennen pudotusta tai rest-pausea (30")

naruranne sanoi:
onko mitään järkeä tehdä suurinta osaa sarjoista loppuun asti? noin 18 sarjaa on mulla per treenipäivä. ja tarkoituksena on hommata lihaa.

Käytännössä toimii jonkun aikaa, mutta pitemmän päälle hermosto on pahasti jumissa ja voimantuotto kärsii. Kun voimantuotto alkaa kärsimään, hidastuu myös kehitys(vaikkakin vaan lihaa haluat). Tämä lähinnä sen vuoksi, että huomaat kohta hinkkaavasi kolmatta vuotta samoilla romuilla.
Itse ehdottaisin siis sinulle seuraavaa: Ota vaikka kerran neljässä kuukaudessa kuukauden mittainen treenijakso, jossa treenaat sarjat aivan loppuun asti.
Ja muista ettei tuo sarjamäärä ole mikään tärkein asia, vaan se niiden laatu:thumbs:

hunter killer sanoi:
Itse ehdottaisin siis sinulle seuraavaa: Ota vaikka kerran neljässä kuukaudessa kuukauden mittainen treenijakso, jossa treenaat sarjat aivan loppuun asti.

Tämäkin voi olla monelle jo liikkaa, itse vetäisi korkeintaan 1-2 treenikiertoa tälleen ja sitten ehdottomasti kevyt viikko perään.

No tämä oli sitten ihan MUTUilua, kun en tuollaisia loppuun asti viikkoja harrasta, vaan joskus tehdään esim. penkkipunnerruksessa pakkotoistoja jos siltä tuntuu.

Timba79 sanoi:
Tämäkin voi olla monelle jo liikkaa, itse vetäisi korkeintaan 1-2 treenikiertoa tälleen ja sitten ehdottomasti kevyt viikko perään.

No tämä oli sitten ihan MUTUilua, kun en tuollaisia loppuun asti viikkoja harrasta, vaan joskus tehdään esim. penkkipunnerruksessa pakkotoistoja jos siltä tuntuu.

Totta tuokin.Tuossa lopussahan mainitsin, ettei tämäkään välttämättä sovi juuri "naruranteelle". Kaikki on yksilöllistä...itsehän taas en tee pakkotoistoja ollenkaan....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä tein alussa kaikki sarjat loppuu ja kehitys selvästi hitaampaa sillä tavalla. Massa ja voima, molemmat lähti selvästi nousuun kun jätin vajaaks.

Tämä osoittaa sen että voi treenata myös "liian kovaa." Vaikka harvinaisempaa se liian kovaa treenaaminen on ongelmana.

Tarkennus:

Positiivinen loppu: lopetetaan siinä vaiheessa kun saadaan vielä "ehjä" toisto aikaiseksi, mutta ollaan varmoja että seuraava toisto ei enää tulisi ainakaan kunnollisella tekniikalla.

Negatiivinen loppu: Tehdään kunnes rauta ei enää liiku (ainakaan konsentriseen suuntaan).

Tämä oli siis kysymys... :D

Kaikki riippuu kaikesta ja kokonaisuus ratkaisee. Fysiologinen syy miksi epäonnistuneiden toistojen kokonaismäärä kannattaa pitää rajallisena on se, että hermojärjestelmä alkaa äärimmäisessä rasituksessa suojelemaan ihmistä ja iskee kaiken maailman golgi tendon -estoja päälle, jotka estävät lisälihasten rekrytoinnin (huono lihaskehitykselle), jotta tyhmä ihminen ei voisi altistaa itseään enemmille stresseille ja vaaroille. Yksilöllistä paljonko failure-treeniä kestää, mutta sietoaan voi merkittävästi lisätä mm. vaihtelemalla liikkeitä ja toistoalueita alvariinsa, jolloin samat yksiköt eivät kuormitu aina.

Failureitakin on monenmoisia ja niitä tulkitaan eri tavoin. Positiivinen, konsentrinen failure = nosto epäonnistuu uupumuksesta. Negatiivinen, eksentrinen failure = laskuakaan ei pystytä enää kontrolloimaan. Poliquin kehottaa useissa ohjelmissaan tekemään jokaisen sarjan positiiviseen failureen, mutta ei tarkoita failurella sitä, että painot pysähtyisivät matkan varrelle, vaan tilaa, jossa toisto nousee uupumuksen takia havaittavasti hitaammin kuin sarjan alussa ja tavoitetempo epäonnistuu (=hänen mielestään osoitus lihaksen riittävästä rasitustilasta). Monissa NFL-joukkueissa jatkavat sarjaa yleensä kunnes tulee toisto, joka uupumuksen takia nousee teknisesti hiuksenhienosti epäpuhtaammin kuin ensimmäiset toistot (tavallaanhan se on epäonnistunut toisto, yhdellä huijaustoistolla pitkitetty sarja). Itse olen tullut siihen tulokseen, että useimmissa bodybuilding-ohjelmissa Poliquinin ja NFL-joukkueiden edustamat tavat ovat aika fiksuja.

MKM sanoi:
Poliquin kehottaa useissa ohjelmissaan tekemään jokaisen sarjan positiiviseen failureen, mutta ei tarkoita failurella sitä, että painot pysähtyisivät matkan varrelle, vaan tilaa, jossa toisto nousee uupumuksen takia havaittavasti hitaammin kuin sarjan alussa ja tavoitetempo epäonnistuu (=hänen mielestään osoitus lihaksen riittävästä rasitustilasta).

Sama käsitys on minulla kun käytän termiä positiivinen loppu. Eli se viimeinen toisto voi todellakin olla hitaampi, mutta se tulee kuitenkin omin voimin ylös vielä ja seuraava toisto olisi jo epäonnistunut toisto ja se siis jätetään tekemättä.

Stiltskin sanoi:
Mä tein alussa kaikki sarjat loppuu ja kehitys selvästi hitaampaa sillä tavalla. Massa ja voima, molemmat lähti selvästi nousuun kun jätin vajaaks.

Tämä osoittaa sen että voi treenata myös "liian kovaa." Vaikka harvinaisempaa se liian kovaa treenaaminen on ongelmana.

Tismalleen. Meikäläisen kehitys on junnannut jo vähän pidempään ja tähän syynä on takuulla se että vedän melkein aina sarjat loppuun asti.. kevyitä viikkoja onkin joutunut pitämään n. joka 3-4 viikko. Natuna treenatessa loppuun asti vedetyissä sarjoissa ei ole järjen häivääkään...

:wall:

Nyt tuli MKM:ltä asiallisen kuuloista tekstiä!
Itse olen vedellyt aika pitkälti positiiviseen loppuun useimmat sarjat, jossain koneissa yms sitten failureihin asti, pitää ehkä vähän keventää, kun kehitys on ollut aika hidasta viime aikoina...

naruranne sanoi:

Perusperiaate: Sarjat tehdään loppuun asti niin, että viimeisen työnnön tms. pystyy tekemään juuri ja juuri... Näin tehdään oli sitten toistoja 1-6, 6-12 tai 12-20...Ja jos näin on merkitty ohjelmaan, se normaalisti tarkoittaa, että ensin pyritään tekemään se suurin toistomäärä juuri ja juuri ja seuraavalla kierroksella ei tehdä kuin se mikä menee (juuri ja juuri) eli yleensä pari vähemmän jne. samoilla painoilla tai tehdään hieman pienemmillä painoilla uudelleen se sama toistomäärä juuri ja juuri.

Jassoo, täällä palattu wanhaan aiheeseen. Tarkennan vielä yllä olevaa lausuntoani havainnollisella :jahas: esimerkillä tyypillisesti etenevästä penkkipunnerrussarjasta:

Toisto / nostovaiheen kesto / tyyli:

1. / 1.6 s / puhdas :)
2. / 1.7 s / puhdas :)
3. / 1.8 s / puhdas :)
4. / 1.9 s / puhdas :)
5. / 2.1 s / puhdas :)
6. / 2.5 s / puhdas, mutta uupumuksen vuoksi tangon liikerata muuttuu aavistuksen, lievää käsien tutinaa tms. :curs:
7. / 3.0 s / puhdas, mutta uupumuksen vuoksi tangon liikerata muuttuu lisää, nosto on vaiheittaista hivutusta tms. :curs: :curs:
8. / ? / vaihtoehtoina: allejääminen tai lievä perseennosto ja pompautus tai pakkotoisto :urjo:
9. / ? / vaihtoehtoina: allejääminen tai armoton perseennosto ja pompautus tai pakkotoisto :urjo: :urjo:

Minkä vaikeusasteiseen toistoon sarja kannattaa päättää?

Jos sarjoja on paljon: yleensä 5., joskus 6. toisto
Jos sarjoja on mediumisti: yleensä 6., joskus 7. toisto
Jos sarjoja on vähän: yleensä 7., joskus 8. toiston allejääminen tai voi joku sieltä pakkotoistolla poiskin auttaa

MKM sanoi:
Jassoo, täällä palattu wanhaan aiheeseen. Tarkennan vielä yllä olevaa lausuntoani havainnollisella :jahas: esimerkillä tyypillisesti etenevästä penkkipunnerrussarjasta:

Toisto / nostovaiheen kesto / tyyli:

1. / 1.6 s / puhdas :)
2. / 1.7 s / puhdas :)
3. / 1.8 s / puhdas :)
4. / 1.9 s / puhdas :)
5. / 2.1 s / puhdas :)
6. / 2.5 s / puhdas, mutta uupumuksen vuoksi tangon liikerata muuttuu aavistuksen, lievää käsien tutinaa tms. :curs:
7. / 3.0 s / puhdas, mutta uupumuksen vuoksi tangon liikerata muuttuu lisää, nosto on vaiheittaista hivutusta tms. :curs: :curs:
8. / ? / vaihtoehtoina: allejääminen tai lievä perseennosto ja pompautus tai pakkotoisto :urjo:
9. / ? / vaihtoehtoina: allejääminen tai armoton perseennosto ja pompautus tai pakkotoisto :urjo: :urjo:

Minkä vaikeusasteiseen toistoon sarja kannattaa päättää?

Jos sarjoja on paljon: yleensä 5., joskus 6. toisto
Jos sarjoja on mediumisti: yleensä 6., joskus 7. toisto
Jos sarjoja on vähän: yleensä 7., joskus 8. toiston allejääminen tai voi joku sieltä pakkotoistolla poiskin auttaa

Tuon havainnollisemmin sitä ei juuri enää voi esittää.
Ja hyvin universaalisti juuri noin se nähdään ja on toimivaksi todettu eri vaihtoehtojen osalta. Asiaa kaikin puolin.

Suositut

Back
Ylös Bottom