Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
naruranne sanoi:onko mitään järkeä tehdä suurinta osaa sarjoista loppuun asti? noin 18 sarjaa on mulla per treenipäivä. ja tarkoituksena on hommata lihaa.
hunter killer sanoi:Itse ehdottaisin siis sinulle seuraavaa: Ota vaikka kerran neljässä kuukaudessa kuukauden mittainen treenijakso, jossa treenaat sarjat aivan loppuun asti.
Timba79 sanoi:Tämäkin voi olla monelle jo liikkaa, itse vetäisi korkeintaan 1-2 treenikiertoa tälleen ja sitten ehdottomasti kevyt viikko perään.
No tämä oli sitten ihan MUTUilua, kun en tuollaisia loppuun asti viikkoja harrasta, vaan joskus tehdään esim. penkkipunnerruksessa pakkotoistoja jos siltä tuntuu.
MKM sanoi:Poliquin kehottaa useissa ohjelmissaan tekemään jokaisen sarjan positiiviseen failureen, mutta ei tarkoita failurella sitä, että painot pysähtyisivät matkan varrelle, vaan tilaa, jossa toisto nousee uupumuksen takia havaittavasti hitaammin kuin sarjan alussa ja tavoitetempo epäonnistuu (=hänen mielestään osoitus lihaksen riittävästä rasitustilasta).
Stiltskin sanoi:Mä tein alussa kaikki sarjat loppuu ja kehitys selvästi hitaampaa sillä tavalla. Massa ja voima, molemmat lähti selvästi nousuun kun jätin vajaaks.
Tämä osoittaa sen että voi treenata myös "liian kovaa." Vaikka harvinaisempaa se liian kovaa treenaaminen on ongelmana.
naruranne sanoi:onko mitään järkeä tehdä suurinta osaa sarjoista loppuun asti? noin 18 sarjaa on mulla per treenipäivä. ja tarkoituksena on hommata lihaa.
MKM sanoi:Jassoo, täällä palattu wanhaan aiheeseen. Tarkennan vielä yllä olevaa lausuntoani havainnollisella :jahas: esimerkillä tyypillisesti etenevästä penkkipunnerrussarjasta:
Toisto / nostovaiheen kesto / tyyli:
1. / 1.6 s / puhdas
2. / 1.7 s / puhdas
3. / 1.8 s / puhdas
4. / 1.9 s / puhdas
5. / 2.1 s / puhdas
6. / 2.5 s / puhdas, mutta uupumuksen vuoksi tangon liikerata muuttuu aavistuksen, lievää käsien tutinaa tms. :curs:
7. / 3.0 s / puhdas, mutta uupumuksen vuoksi tangon liikerata muuttuu lisää, nosto on vaiheittaista hivutusta tms. :curs: :curs:
8. / ? / vaihtoehtoina: allejääminen tai lievä perseennosto ja pompautus tai pakkotoisto :urjo:
9. / ? / vaihtoehtoina: allejääminen tai armoton perseennosto ja pompautus tai pakkotoisto :urjo: :urjo:
Minkä vaikeusasteiseen toistoon sarja kannattaa päättää?
Jos sarjoja on paljon: yleensä 5., joskus 6. toisto
Jos sarjoja on mediumisti: yleensä 6., joskus 7. toisto
Jos sarjoja on vähän: yleensä 7., joskus 8. toiston allejääminen tai voi joku sieltä pakkotoistolla poiskin auttaa