Sarjat loppuun asti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -ASTR-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen aina tehnyt niin monta toistoa kuin jaksan. Mutta kannattaako sarjat jättää kesken vaikka selvästi jaksaisi tehdä vielä ainakin 5 toistoa? Kumpi tyyli on kehittävämpi?

-ASTR- sanoi:
Itse olen aina tehnyt niin monta toistoa kuin jaksan. Mutta kannattaako sarjat jättää kesken vaikka selvästi jaksaisi tehdä vielä ainakin 5 toistoa? Kumpi tyyli on kehittävämpi?

kannattaa jättää pari toistoa varaa.

Jos treenaat massahakuisesti (toistot 6-15) niin tee toistot loppuun asti. Jos taasen voimaa haluat (toistot 1-6) niin jätä toisto tai pari "pankkiin".

kannattaa jakaa kausiin.. sillee vaikka että joka toinen kuukausi vedät puhtaasti loppuun asti ja joka toinen teet enemmänki nuita voima sarjoja... tää oli sitte mun mielipide

-ASTR- sanoi:

Tuossa iässä ei kannata murjoo itteensä paskaksi, opettele ennemmin liikeradat ja tekniikat kuntoon. Kasvat kuitenkin vielä ylöspäin, ja liiallisella vääntämisellä saattaa tuo kasvu pysähtyä.

Itse teen aina loppuun asti, mutta painoilla joilla menee vähintään se 6-8. Ainakaan vielä ei ole pituuskasvuun vaikuttanut ja toivottavasti ei jatkossakaan.

-ASTR- sanoi:

MUISTA TÄMÄ: Sun iässä on luuiden päät kasvun takia vielä pehmeitä, joten jos et halua jäädä nysäksi, jätä pariksi kolmeksi vuodeksi kaikki pään yläpuolelle tehtävät nostot tekemättä. Myös kyykyn tilalle kannattaa valita prässi, potkut yms.

Nimim. kokemusta on:

äidin pituus 171
isän pituus 183
suvun miehet keskimäärin 180
MINÄ 169 cm lyhyt!

Aloitin kovat treenit 16 vuotiaana. Pituuskasvu loppui samana vuonna. Normaalisti kehittynyt käyrä tyssäsi, aivan kun olisi osunut kattoon.

Huh, onneks mul oli jo loppunu ennenku ku alotin...

Ite teen aina loppuun asti sarjat, mitä nyt joskus jossain jalkaprässissä tahi kyykyssä ei ehkä ihan viimisimpii vitkutuksii, mut yleensä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä taas ei ole raskaat kyykyt ja maastavedot ym. vaikuttanut pituus kasvuun lähes ollenkaan....aloitin 8 keväällä eli 14-15 vuotiaana reenamaan kaikki kyykyt ja ym. mukana ohjelmassa. aloittaessa pituus oli n. 172 ja nytten n.186...eli ei ne välttämättä aina sitä pituus kasvua tyrehdytä. Voipi olla tämäkin taas jollain lailla yksilöllistä sitten.

Ponterosa sanoi:
Itsellä taas ei ole raskaat kyykyt ja maastavedot ym. vaikuttanut pituus kasvuun lähes ollenkaan....aloitin 8 keväällä eli 14-15 vuotiaana reenamaan kaikki kyykyt ja ym. mukana ohjelmassa. aloittaessa pituus oli n. 172 ja nytten n.186...eli ei ne välttämättä aina sitä pituus kasvua tyrehdytä. Voipi olla tämäkin taas jollain lailla yksilöllistä sitten.
Mistä tiedät? Ilman punttia voisit olla +190cm :)

Heikki722 sanoi:
MUISTA TÄMÄ: Sun iässä on luuiden päät kasvun takia vielä pehmeitä, joten jos et halua jäädä nysäksi, jätä pariksi kolmeksi vuodeksi kaikki pään yläpuolelle tehtävät nostot tekemättä. Myös kyykyn tilalle kannattaa valita prässi, potkut yms...Aloitin kovat treenit 16 vuotiaana. Pituuskasvu loppui samana vuonna. Normaalisti kehittynyt käyrä tyssäsi, aivan kun olisi osunut kattoon.

Tiedän vastaavia tapauksia. Ei kannata aloittaa treenaamista liian nuorena, ei ainakaan liian rankkana.

Mitä tulee toistoihin, niin välillä kannattaa vetää jokainen sarja loppuun asti, mutta ei varmasti joka treenikerta, useimmiten vain viimeinen sarja loppuun asti. Ja jos voimaa haluat niin ei kannata tehdä loppuun asti, eikä varsinkaan pakkotoistoja. Pakkotoistot, negatiiviset, pudotukset jne. on erikoistapauksia, niitä ei kannata tehdä jokaisessa treenissä.

Heikki722 sanoi:
MUISTA TÄMÄ: Sun iässä on luuiden päät kasvun takia vielä pehmeitä, joten jos et halua jäädä nysäksi, jätä pariksi kolmeksi vuodeksi kaikki pään yläpuolelle tehtävät nostot tekemättä. Myös kyykyn tilalle kannattaa valita prässi, potkut yms.

Pituutta on nyt semmoiset 175-178cm ja ei ole tuntunut treeni vaikuttavan pituuskasvuun ainakaan vielä. ''pään yläpuolelle tehtävät nostot'', eli esim. pystypunnerrus? Penkkipunnerrusta ei kai lasketa sellaiseksi vaikka tanko onkin pään yläpuolella? Kyykyt teen todella pienillä painoilla ja mavea en tee ollenkaan.

Tuskin tieto kovan liikunnan vaikutuksista pituuskasvuun on ihan tuulesta temmattu. On sellainen muistikuva että olisin kuullut tuon ensimmäisen kerran jo ala-asteella.

Heikki722 sanoi:
Sun iässä on luuiden päät kasvun takia vielä pehmeitä, joten jos et halua jäädä nysäksi, jätä pariksi kolmeksi vuodeksi kaikki pään yläpuolelle tehtävät nostot tekemättä.

Luut kuitenkin kestävät esimerkiksi juoksemisen, joka voi aiheuttaa todella suuria iskuvoimia jalkoihin (muistan jostain luvun yli 4 kertaa kehon paino).

periaatteessa pehmeys on hieman harhaanjohtava sana, vaikka oikeilla linjoilla onkin. luiden epifyysilevyt sulkeutuu testosteronin ansiosta. tää tulee murrosiässä oman testotuotannon voimistuessa tai roinaamisen tuloksena myöhemmin. mieluiten ainoostaan ensinmainitun ansiosta.

oon samaa mieltä noista rankaa rasittavista liikkeistä varhaismurroiässä. niillä jutuilla ei kannata leikkiä. yhtään.

-ASTR- sanoi:
Tähän ei ole absoluuttisesti oikeaa vastausta, vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen. On ohjelmia joissa ei tehdä sarjoja positiiviseen loppuun asti vain kerran kahdessa viikossa, ja on ohjelmia joissa tehdään sarjat positiiviseen loppuun ja ehkä vieläkin pidemmälle joka reenissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom