Sarjapainojen vaihtelusta

Olen reenaillut tähän asti aina jokseenkin sellaisella tyylillä, että laitan heti aluksi sellaisen painon, millä menee jotain 8-10 toistoa. Seuraavissa sarjoissa pidän sitten saman painon tai otan vähän pienemmän, jos toistot meinaa ruveta tippumaan rankasti (esim. 4-5). Onkohan tämä nyt ollenkaan järkevä systeemi?

Olisiko ehkä fiksumpaa laittaa aloittaa vähän pienemmällä painolla ja yrittää aina seuraavassa sarjassa lisätä painoja pikkuisen? Toisaalta silloin tuntuu, että ensimmäinen sarja jää turhan kevyeksi...

Vai onkohan noilla painoilla kehonrakennustyyppisessä reenissä edes niin hirveästi väliä, jos tarkoituksena on vaan mahd. hyvän pumpin saaminen?

Tällaisia taas ihmettelen tällä kertaa...

Kyllä minä mielestäni teen aina tuollein... Voi sen tehdä tuolla toisellakin tapaa. Millekkään ei ole suoraa vastausta. Niin monta tapaa on, kuinka monta treenaajaakin :P
(RHP:t otettuna pois laskuista)

ite tekisin mieluummin aina yhden treenin yhdellä tyylillä, eli vaihtelen treenin aikana toistomääriä mahd. vähän. sitten seuraavan treenin voi vetää isommilla painoilla ja vaikka sitä seuraavan pienemmillä. aika mutua tämäkin postaus :D

JOJ sanoi:
Olen reenaillut tähän asti aina jokseenkin sellaisella tyylillä, että laitan heti aluksi sellaisen painon, millä menee jotain 8-10 toistoa. Seuraavissa sarjoissa pidän sitten saman painon tai otan vähän pienemmän, jos toistot meinaa ruveta tippumaan rankasti (esim. 4-5). Onkohan tämä nyt ollenkaan järkevä systeemi?

Olisiko ehkä fiksumpaa laittaa aloittaa vähän pienemmällä painolla ja yrittää aina seuraavassa sarjassa lisätä painoja pikkuisen? Toisaalta silloin tuntuu, että ensimmäinen sarja jää turhan kevyeksi...

Vai onkohan noilla painoilla kehonrakennustyyppisessä reenissä edes niin hirveästi väliä, jos tarkoituksena on vaan mahd. hyvän pumpin saaminen?

Kyllä mä ainakin teen noin mitä tossa ekana esitit. Eli pienennän painoja jotta saan tavoitetoistomäärän mahd. tarkkaan toteutumaan. Ja painoja heti lisää kun rupeaa ekassa sarjassa menemään tavoiteltu määrä.

Jo taas koitta aina tota painon lisäystä ja pitää toistomäärät saman, jää ne ekat sarjat varmasti vähän turhan kevyiksi.

Ja painoilla on aina väliä. Ei siis niin, että aina mahdollisimman suuret painot, vaan että sarjapainot koko ajan kasvaa, muuten jää lihaskasvu todennäköisesti vajaaksi.

Timba79 sanoi:
Kyllä mä ainakin teen noin mitä tossa ekana esitit. Eli pienennän painoja jotta saan tavoitetoistomäärän mahd. tarkkaan toteutumaan. Ja painoja heti lisää kun rupeaa ekassa sarjassa menemään tavoiteltu määrä.

Jo taas koitta aina tota painon lisäystä ja pitää toistomäärät saman, jää ne ekat sarjat varmasti vähän turhan kevyiksi.

Ja painoilla on aina väliä. Ei siis niin, että aina mahdollisimman suuret painot, vaan että sarjapainot koko ajan kasvaa, muuten jää lihaskasvu todennäköisesti vajaaksi.

Itse yritin alkuun sellaista tyyliä, että jokaisessa sarjassa oli samat painot, mutta silloin tosiaan eka sarja tuntuu ehkä liiankin löysältä.
Nyt olen siirtynyt sellaiseen tyyliin, että ekassa sarjassa niin paljon painoa, että ei taatusti menisi enää viimeisellä, eli siirryn siitä sitten asteittain kevyempään,mutta pidän toisto määrät samoina.
Tuntuu ainakin omalla kohdalla paremmalta ratkaisulta.

Jalat on mulla ainut poikkeus tässä. Eli niillä tulee ennemminkin nostettua painoja loppuun kohti. Ja syynä se, että selkäni takia en uskalla latasta ekaan sarjaan kaikkea peliin, mutta hyvin ne näyttää jalatkin kehittyvän. Eli paha mennä sanomaan kumpi on parempi, mutta jotenkin tuntuu turhalta tehdä mitään vajaita sarjoja kovin paljon.

Timba79 sanoi:
Jalat on mulla ainut poikkeus tässä. Eli niillä tulee ennemminkin nostettua painoja loppuun kohti. Ja syynä se, että selkäni takia en uskalla latasta ekaan sarjaan kaikkea peliin, mutta hyvin ne näyttää jalatkin kehittyvän. Eli paha mennä sanomaan kumpi on parempi, mutta jotenkin tuntuu turhalta tehdä mitään vajaita sarjoja kovin paljon.

Sama täällä ja mitä on salilla nähnyt niin on aika yleinen tapa.
Jalkatreeneissä kuitenkin tulee liikuteltua kohtuu paljon rautaa niin itse olen ainakin ajatellut homman niin, että on parempi lämmitellä maltillisesti ennen isompaa repimistä. jostain syystä itsellä myös on jaloissa suhteessa enemmän kestävyyttä kuin muualla (johtunee aikaisemmista harrastuksista), joten ne sarjat jaksaa kyllä tuollakin tavalla tehdä loppuun.

En tiedä, teenkö nykyään sitten ihan päin honkia, mutta olen ruvennut vähän välttämään tuota ajatusta, että pitäisi joka reenissä saada lisättyä sarjapainoja.

Mulla nimittäin kävi aikaisemmin niin, että yritin aivan väkisin saada jokaisessa reenissä sarjapainoja kohotettua (siis edelliseen reeniin verrattuna). Ilmeisesti kropan kehitys ei kuitenkaan pysynyt oikein perässä, kun huomasin, että tekniikka rupesi kärsimään ja toistomäärät putoamaan. Koko hommaan tuli semmoinen nysväämisen maku, esim. ennen syvät kyykyt muuttuivat pikku niiauksiksi jne.

Nykyään keskityn lähinnä hakemaan lihaksiin hyvää tuntumaa, enkä lisää painoja jos tuntuu, että liikeradat alkavat jäämään luvattoman pieniksi tai fuskaan jotenkin muuten.

Ymmärän kyllä hyvin senkin ajatuksen, että painoja pitäisi koko ajan pyrkiä lisäämään, jotta kehitys olisi progressiivista, mutta käytännössä en ole sitä saanut ihan aina toimimaan.

JOJ sanoi:
En tiedä, teenkö nykyään sitten ihan päin honkia, mutta olen ruvennut vähän välttämään tuota ajatusta, että pitäisi joka reenissä saada lisättyä sarjapainoja.

Mulla nimittäin kävi aikaisemmin niin, että yritin aivan väkisin saada jokaisessa reenissä sarjapainoja kohotettua (siis edelliseen reeniin verrattuna). Ilmeisesti kropan kehitys ei kuitenkaan pysynyt oikein perässä, kun huomasin, että tekniikka rupesi kärsimään ja toistomäärät putoamaan. Koko hommaan tuli semmoinen nysväämisen maku, esim. ennen syvät kyykyt muuttuivat pikku niiauksiksi jne.

Nykyään keskityn lähinnä hakemaan lihaksiin hyvää tuntumaa, enkä lisää painoja jos tuntuu, että liikeradat alkavat jäämään luvattoman pieniksi tai fuskaan jotenkin muuten.

Ymmärän kyllä hyvin senkin ajatuksen, että painoja pitäisi koko ajan pyrkiä lisäämään, jotta kehitys olisi progressiivista, mutta käytännössä en ole sitä saanut ihan aina toimimaan.

Eihän niitä painoja jokatreenillä tarvitse nostaa vaan heti kun alkaa tuntua siltä. Eli itse en väkisin nosta, mutta heti kun menee huomattavassa määrin helpommin kuin edellisellä kerralla, niin lyödään lisää rautaa.

Tämmönen asia alko mietityttämään myös nuista painoista.Aina on sanottu että tehä mahollisimman palijo pienillä painoilla.Kumpi se nyt sitten on järkevämpää tehä nuin vai sitten vaikka 3 x 8 sellaisilla painoilla että justiinsa jaksaa sarjat puhtaasti loppuun?

training_day sanoi:
Eihän niitä painoja jokatreenillä tarvitse nostaa vaan heti kun alkaa tuntua siltä.

No noin minäkin oon yrittäny sitä nykyään järkeillä. Mulla oli vaan aikasemmin joku pakkomielle, että jollei joka reenissä saa painoja kasvamaan niin sitten on jossain vikaa. :D

JOJ sanoi:
No noin minäkin oon yrittäny sitä nykyään järkeillä. Mulla oli vaan aikasemmin joku pakkomielle, että jollei joka reenissä saa painoja kasvamaan niin sitten on jossain vikaa. :D

Jos niitä joka kerta saisi nostettua niin siinähän loppuisi hyvin pian salilta painot kesken :D

training_day sanoi:
Eihän niitä painoja jokatreenillä tarvitse nostaa vaan heti kun alkaa tuntua siltä. Eli itse en väkisin nosta, mutta heti kun menee huomattavassa määrin helpommin kuin edellisellä kerralla, niin lyödään lisää rautaa.

Just näin ja pyrkii pitämään treenin nousujohteisena. Painoja on lähes mahdoton joka treeniin lisätä, mutta yksi toisto edes yhteen sarjoista on jo ihan hyvä lisäys ja ajan mittaan kehitys varmasti tasaisen hyvää. Ja tämä on mahdollita ilman tekniikan hajoamistakin.

Hyviä vinkkejä on näkyny tulevan mutta siis elä jumita yhteen asiaan. Eli tee vaikka pari kiertoo niin että eka kovat painot ja sitten kevennät. Sen jälkeen voit tehdä pari kiertoa taas niin että samoilla painoilla teet. Muista myös vaihdella että teet vaikka pari kiertoa noin 8 toistoa ja sen jälkeen pari kiertoa teet vaikka 12 toistoa. Nuo siis jos massaa haluat. Voimatreeniin lyhkäsempää. Vaihtelua vaan mahdollisimman paljon niin siitä se lähtee! :)

JOJ sanoi:

toi eka toimii varmaan paremmin..itse teen kyl esim. hauista et eka sarja "isoilla" painoilla ja kovaa runtaten ja sit loput teen huolellisesti tuntumalla. muuten ei se pumpin haku lihasta kasvata :jahas:

njoo kannattaa kuitenkin aloittaa vaikka tyhjällä tangolla ja siitä nostella vaikka 20kg välein tuonne ensimmäiseen sarjaan asti.. ettei kenellekkään jää semmosta mielikuvaa että heti lyötäisi tavoitepainot tankoon :D

Meikäläinen tekee lähes liikkeessä kuin liikkeesä 3*8 ja kaikki sarjat samalla painolla.
Painon valitsen niin että eka sarja tulee rutiinilla, tokassa saa jo puristaa oikeesti ja kolmannessa kaheksikon 3 viimeistä toistoa on pyhän hengen varassa ja rutistetaan niin maan perkeleesti. Mikäli paino on valittu oikein niin omin voimin nousee 6-8 vimosessa sarjassa, jos nousee enemmän niin seuraavalla kerralla lisää rautaa.

Tällä tapaa tulee valittua varmasti riittävän raskas paino ja pumppikin on melkoinen, joskaan se ei ole mulle must.

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa aloittaa pienemmillä painoilla ja tehdä esim. kaksi sarjaa (näitä sarjoja ei tietenkään tehdä loppuun asti), joissa tarkoituksena on lämmittää paikat ja etsiä taas oikeat liikeradat. Näissä lämmittelysarjoissa pidät harjoituksesta toiseen painot ja toistomäärät samoina.
Sitten lyöt kolmanteen sarjaan ne "huippuraudat" (teet esim. tiukat kymmenen toistoa) ja neljänteen sarjaan voit pudottaa hieman painoa (saat taas kympin) tai puskea tuolla "huippupainolla" (saat 8-10 toistoa). Seuraavissa saman lihasryhmän liikkeissä yksi kevyempi sarja riittää, ja sitten tiukkoja sarjoja. Tarkoitus ei tietenkään ole ensimmäisillä sarjoilla väsyttää itseäsi, vaan vasta kovia sarjoja teet täysillä!

EDIT: Ja selkeyden vuoksi sama sama esimerkkinä, penkkipunnerrus käsipainoilla:
Viikko 1: 12*15kg, 12*20kg, 8*40kg, 7*40 (tai 10*35)
Tavoite on ollut saada huippusarjassa 8 toistoa, joka toteutui
-> seuraava treeni eli
Viikko 2: 12*15kg, 12*20kg, 6-7*42,5, 5*42,5 (tai 8-9*37,5kg)

Ja taas täytyy muistuttaa, että tapoja on monia ja mikään ei ole ainoa oikea. Muista kuitenkin, että hyppäämällä kylmiltään koviin rautoihin aiheutat itsellesi aina suuren loukkaantumisriskin!

Ite laitan yleensä lämppäreiden jälkeen sellaiset paino millä tulee 4-6 ja sitten vähennän painoja ja sarjat pitenee, joissakin liikkeissä teen toisin päin eli ensin painot millä menee 8-10 toistoa ja lisään painoa ja raskaimmalla aina tuo 4-6 ellei satu sitten hyvä päivä ja tuolla painolla millä on tarkoitus tehdä 4-6 tuleekin 8:), Ja ens kerralla saakin sitten taas lisäillä painoja tuohon raskaimpaan satsiin.

Back
Ylös Bottom