Sarjamääristä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Addikti
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Muutama kysymys sarjamääristä paremmin tietäville. Itse treenaan tällä hetkellä nelijakoisella ohjelmalla: 1. hauis, ojentaja 2. olkapäät, vatsat, kyljet, forkut 3. selkä 4. rinta, jalat. Jako on tällainen, koska pääsen salille vain kahtena päivänä viikossa (selkä, rinta, jalat) ja loput treenaan kotona painoilla.

Kiinnostaisi saada mielipiteitä toisto- ja sarjamääristäni, esimerkiksi rintatreeni etenee seuraavasti

Penkki 4 sarjaa, toistot 6, 3, 3, 6
Rintaprässi 4 sarjaa, toistot 8, 6, 6, 6
Pec dekc 4 sarjaa, toistot 8, 8, 8, 8
Vinopenkki käsipainoilla 2 sarjaa, toistot 10, 10

Tuon treenin teen siis kerran viikossa ja samaan päivään mahtuu vielä:

Jalkakyykky 4 sarjaa 10, 8, 8, 8
Jalkaprässi 4 sarjaa 10, 8, 8, 8
Pohkeet istuen 4 sarjaa, 10, 8, 8, 8

Onko tuossa suhteellisen sopiva määrä sarjoa, vai alkaako noita olla liikaakin. Tarkoitus on painaa joka sarja loppuun asti, paitsi ensimmäistä sarjaa en väännä naama kovin punaisena, muuten kyllä.

Aikamoisen paljon sarjoja, tosin olen itse tottunut 1- ja 2-jakoisiin joten tuo ehkä näyttää sen takia kipeältä... tai sitten ei. Jokatapauksessa rinnalle 14 sarjaa ja esim. jaloille 8? Suhteetkin vähän päin metsää. Ja ainakin meikäläisellä jäisi jalkatreeni tuollaisen rintarääkin jälkeen kovin heppoiseksi... Eli jalat ennen rintaa vähintäänkin?

Rinnalle 14 ja jaloille 12. Teen liikkeet vuorotellen, esim: penkki, jalkakyykky, rintaprässi, jalkaprässi jne. Jaloille teen joskus vielä pari sarjaa reisiojennuksia ja toisinaan jätän vinopenkin käsipainoilla pois.

No silti tuo jalkojen ja rinnan balanssi on aika erikoinen. Jalat nyt kumminkin käsittävät etu- ja takareidet eri lihaksineen ja pohkeet.. Treenattavaa lihasta on siis todella paljon enemmän kuin rinnassa, joten se olisi huomioitava sarjamäärissä.

Ite kuvittelisin tekeväni 4 jakoisessa sekä taka- että etureisille molemmille 6-8 sarjaa +vielä pohkeille 4-6 sarjaa. eli yhteensä jaloille 16-21 sarjaa.

Rinnalle tulisi sitten sarjoja jotain 6 ja 10 välillä.

Niin, kyllä minä tiedän, että jaloille tulee liian vähän treeniä. Selkäpäivän maastaveto ottaa nyt ainakin takareisiin ja pohkeita treenailen toisinaan hartioiden yhteydessä, mutta enemmänhän noita jalkoja olisi treenattava. Ja pitää alkaakin huomioimaan niitä lisää, mutta kehitys jaloissa on kuitenkin nousujohteista.

Minua kiinnostaa nyt kuitenkin nuo rintatreenin sarjamäärät: onko tuossa jo liikaa sarjoja vai sopivasti (tai liian vähän) ja olisiko jollakin heittää toisentyylistä rintaohjelmaa, jolla on tullut hyviä tuloksia. Itselläni kehitys tökkii nyt tuossa 110 kg max ja turhauttaa.

Mä jättäsin kans ne pois. Analysoi vähän ohjelmaasi ja mieti miten mitkäkin liikkeet vaikuttavat miten lihakseen. Tasapenkki ja rintaprässihän osuvat lihakseen melkein samoista kulmista. Tee mieluummin vaikka vinopenkki,penkki ja flyerit rinnalle. Ite ainakin tekisin niin.. en kyllä tekis muutenkaan rinnalle enempää sarjoja kun jaloille, en laske pohjesarjoja jalkatreeniiin mukaan niin sillon suhde on rinta 12 jalat 8 .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom