sarjamäärät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samout
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
37
kiisteltiin kaverin kanssa siitä että onko hyötyä/järkeä/kannattavaa treenata yhdellä salikerralla montaa kertaa samaa lihasta, esim että tekisi ensin haukkaria 3 sarjaa scottipenkissä ja sitten toiset 3 sarjaa tangolla, ja vielä vaikka 3 sarjaa käsipainoilla. Väittiäisin että ei hyödytä sillä noissa valmiissa ohjelmissakaan ei tehdä kun yhdet sarjat per lihasryhmä (yleensä), mutta kaveri väittää vastaan, joten miten asia on?

No riippuu ohjelman jaosta. Noissa useempijakosissa, missä hauikset tehään vaan kerran viikossa, niin tehdäänkin enemmän sarjoja.

No ei varmaan yheksää sarjaa joku pelkkä hauis tartte. Vetelee vastaotteella leukoja ja tekee vaikka 3-6 sarjaa. Jos siis on kyse jostain 3 tai enempi jakoisesta.

pevelius sanoi:
lihasta ei käsittääkseni voi määräänsä enempää stimuloida yhdellä kertaa.
siksi tiheän frekvenssin, matalan intensiteetin ja volumen ohjelmat toimivat monilla.

:offtopic: On irrelevanttia briljeerata sekundäärisillä argumenteilla :offtopic:

Sori, oli pakko :D

oikeassa olet. kirjotin naurettavasti asiani kun vielä yleensä mielelläni tuomitsen itsekin vierasperäiset sanat, jos niille on suomenkielinen vastine.

sanon saman toisin: lihasta ei yhdellä kertaa voi rasittaa määräänsä enempää niin, että siitä olisi hyötyä. siksi on parempi tehdä usein ja vähän kerrallaan, kuin yhdellä kertaa paljon.

pevelius sanoi:
sitä F, että jos tekee kerran päivässä 1 sarjan penkkiä niin tisut kasvaa paremmin kuin jos tekisi kerran kuussa 30 sarjaa tai kerran vuodessa 360 sarjaa.
ööh...no en tajua nyt oikeen jutun juonta, mutta toi "määräänsä enempää" kuulostaa siltä, että voisit kertoa, mikä on se oikea määrä treeniä oikeassa suhteessa, mitä taas tuskin kukaan voi tietää. Eli pitäiskö tisujen kasvaa paremmin, jos tekee 1 sarjan päivässä tai 7 sarjaa kerran viikossa? Entä jos tekee 2 kertaa viikossa 17 sarjaa? tai 3 kertaa viikossa 3 sarjaa? :)

miten voin kertoa oikean määrän, jos sitä tuskin kukaan voi tietää?
sanotaan nyt vaikka että 4-6 treeniä päivässä on jo aika hyvä. siitä sitten painottelee eri osa-alueita ja vaihtelee sarjamääriä, toistomääriä, painoja ja palautumisaikoja tilanteen mukaa eri liikkeisiin.
käytönnön syistä tuollainen vaan on aika monelle ihmiselle todella hankalaa toteuttaa. itse en ainakaan pysty, kun on tuo asuntolainakin. ja pakkotoisto.com.

edit: tossa esimerkkiohjelma http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=893284&postcount=13

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ok, eli uskot vakaasti, että mitä useammin, sen parempi(?) Ei mulle aukene vieläkään mitä tarkoitat tolla "määräänsä enempää kerralla"...siis mikä on "se" määrä...

Juu. toi esimerkki oli painonnostosta ja treeni pitkälti hermostoperäistä. Hermoston kehittäminen ilmeisesti toimii paremmin tolleen tiuhempaan treenaamalla. Puhuit kuitenkin aiemmin niitten tisujen kasvatuksesta ja ajattelin enempi bodausta. Oon ittekki treenaillu jo muutaman vuoden noilla jto:n "bulgaariohjelmilla" voimaa, hyvin toimii. Ja oon kyllä huomannut, ettei mitään yhtä oikeeta määrää ole. Välillä on harvennettu ja välillä tiuhennttu treenejä...vaihtelua vaihtelua..mitään erikoisempaa optimia en oo löytäny, mutta en tiedä onko jto, ainakaan se ei oo sitä mulle kertonu :)

En mäkään mikään 4-jakoisen kannattaja ole, enkä oo tainnu sellasta koskaan tehdäkään. Silti kehitystä tulee niin monenlaisella systeemillä. Vaihtelu ja nousujohteisuus olis ehkä mun mielestä ne tärkeimmät jutut. Useammat treenit ei välttämättä anna parempaa tulosta. Palautuminen yms. yms.

En kuitenkaan ala vängätä tästä enempää. Kovia treenejä:kippis1:

Sori, vähä meinas aihe karata, mutta oli pakko takertua, kun aiheutti kohdallani niin suurta hämmennystä :D

Kysymykseesi ei ole oikeen yksiselitteistä vastausta. Joten vastaan, että kaikkea kannattaa tehdä, jos siitä on hyötyä :) Ja sarjamääriä yms. yleensäkin kannattaa vaihdella. Ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa..

Suositut

Back
Ylös Bottom