Samaa ruokaa joka päivä, terveellistä?

Aschenisto

Banned
Olen miettinyt, että onko terveellistä syödä samaa ruokaa joka ikinen päivä?

Minulla on nyt tapana paistaa jauhelihaa, lisätä jauhelihan joukkoon pari pari sipulia, persiljaa sekä paprikaa sekä tomaattipyrettä. Jauhelihan kanssa joka päivä tattaria (sellaista ruskeahkoa, puuron tapaista mönjää, joka on terveellistä gluteenittomuuden takia) Jauhelihan joukkoon vielä terveellisiä papuja paputölkistä. Se on minun aamuainen, päivällinen ja illallinen.

Tämän lisäksi syön monipuolisesti hedelmiä: banaaneja, pari omenaa päivittäin, yhden mangon kuorittuna, mandariineja ja tummansinisiä pyöreitä luumuja. Lisäravinteiksi D-vitamiinia, C-vitamiinia, Q10:mppiä ja L-Cysteeniä.

Tällä ruokavaliolla olen eliminoinut vehnätuotteet, sokerit ruokavaliostani. Mutta onko se terveellistä syödä päivittäin näin?

Saan ainakin kattavasti mikroravinteet hedelmien, vihanneksien mukana. Saan hiilarit, proteiinit ja sopivasti rasvaakin.

Mitä muuta voisin lisätä ruokavaliooni? Ajattelin syödä aamiaisena hedelmien lisäksi sata grammaa pähkinöitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lyhyellä aikavälillä ei luulisi olevan haitallista. Pidemmän päälle jos syöt vain samoja ruoka-aineita voi kehoon tulla (terveellisyydestä huolimatta) puutostiloja. Ensinnäkin lisää pehmeitä rasvoja, ja proteiinin lähteitä voisi vaihdella.

Lihoja on vaikka kuinka paljon erilaisia, joista valita: possu, kana, kalkkuna, lammas, kala, äyriäiset, kananmunat jne jne....

Maitotuotteita en löytänyt vai onko allergioita, että et pysty syömään. Itselläni menee aamupalaksi yleensä rahka+avokado/kananmuna. Pähkinätkin hyviä ja voit kokeilla tehdä niistä hedelmien kanssa jotain smoothieita vaikka.

Rahka+maitoa+pähkinöitä+hedelmä ja sekasin. Hyvä aamupala.

Olen miettinyt, että onko terveellistä syödä samaa ruokaa joka ikinen päivä?

Minulla on nyt tapana paistaa jauhelihaa, lisätä jauhelihan joukkoon pari pari sipulia, persiljaa sekä paprikaa sekä tomaattipyrettä. Jauhelihan kanssa joka päivä tattaria (sellaista ruskeahkoa, puuron tapaista mönjää, joka on terveellistä gluteenittomuuden takia) Jauhelihan joukkoon vielä terveellisiä papuja paputölkistä. Se on minun aamuainen, päivällinen ja illallinen.

Tämän lisäksi syön monipuolisesti hedelmiä: banaaneja, pari omenaa päivittäin, yhden mangon kuorittuna, mandariineja ja tummansinisiä pyöreitä luumuja. Lisäravinteiksi D-vitamiinia, C-vitamiinia, Q10:mppiä ja L-Cysteeniä.

Tällä ruokavaliolla olen eliminoinut vehnätuotteet, sokerit ruokavaliostani. Mutta onko se terveellistä syödä päivittäin näin?

Saan ainakin kattavasti mikroravinteet hedelmien, vihanneksien mukana. Saan hiilarit, proteiinit ja sopivasti rasvaakin.

Mitä muuta voisin lisätä ruokavaliooni? Ajattelin syödä aamiaisena hedelmien lisäksi sata grammaa pähkinöitä.

Kalaa, kanaa, katkarapuja, kanamunia, tomaatteja, kurkkua, juustoa, rahkaa, riisiä ja perunaa.
Monivitamiinikapselit, kalöljykapseleita, sinkkiä ja magnesiumia.

Ei toi yhtään pahalta näytä. Kasviksissa ehkä panostaisin vielä enemmän monipuolisuuteen, niiden hyötyaineet kun vielä täydentävät toinen toisiaan. Mahdollisimman monta eri väriä kasviksista on hyvä nyrkkisääntö :)

Pannulle vielä pistän porkkanan ja kurkun viipaloituna, niin alkaa olla jo kaupan valikoimat paistinpannulla )) Ei pitäis tulla puutetiloi.

Proteiinit saan sikanaudasta ja pavuista. Käsittääkseni jauheliha sisältää jo täydellisen aminohappoprofiilin, mutta toisaalta kananmunista saa muutamia muita hyödyllisiä aineita, kuten koliinia. Kalasta Omega 3:sta, hinta on vaan suolainen.

Keho tottuu aika nopeasti samoihin rutiineihin ja samoihin ruoka-aineisiin. Ihan tasapainoiselta ruokavalio näyttää, mutta monipuolisesti eri vitamiinien, kivennäisaineiden ja antioksidanttien saanti voi jäädä vajaaksi. Raaka-aineita kannattaa vaihdella, koska ne voivat imeytyä eri tavalla elimistöön ja ruuansulatus tottuu tuottamaan enimmäkseen vain tiettyjä entsyymejä pilkkoakseen ruokaa. Myöskin eri raaka-aineet tasapainottavat eri tavalla toisiaan. Kyllähän samalla ruualla voi pärjätä pitkiäkin aikoja, mutta lienee, että kyllästyminen koittaa lopulta. Myöskin kuidun lähteitä kannattaa vaihdella, jotta suolisto ja sen mikrobit pysyy hereillä.

Itellä tulis ainakin korvista ulos, näin on käynytkin kun kokeilin syödä joka aamupalalla samat sapuskat seuraavalla viikolla oli pakko saada jotain vaihtelua.

Ite tuolla tyylillä tekisin valmiiksi vaikka viikon ruokalistan ja pyörittäisin sitä sitten. Tulis edes vähän enemmän vaihtelua. Ja voi alkaa jossain vaiheessa tympimään esim. se jauheliha :)

Ilman kouluruokailua tulisi itsekin kokattua samaa settiä päivästä toiseen, mua ei haittaa syödä samaa ruokaa vaikka joka päivä. Suht samat perusterveelliset raaka-aineetkin tulee ostettua kaupasta joka kerta. Tosin parisuhteessa elävänä on pakko tehdä enemmän myönnytyksiä, eli käytännössä yksin ollessani en jaksa todellakaan panostaa ruoan makuun yhtä paljon kuin yhteisinä päivinä.

Meillä on kouluruokalassa aivan törkeän hyvä salaattipöytä, löytyy eri värisiä kasviksia, marjoja ja hedelmiä. En varmasti jaksaisi ostaa kotiin puoliakaan noista, eli monipuolistaa kyllä paljon mun kasvisten saantia.

minkäs takia syöt JOKA päivä tuota samaa settiä? ihan vaan mielenkiinnosta kyselisin, mulla ainakin alkaa tökkimään samat safkat parin kolmen päivän jälkeen, mutta teen kyllä yleensä kaikki ruoat juuri jauhelihaan :)

Keho tottuu aika nopeasti samoihin rutiineihin ja samoihin ruoka-aineisiin. Raaka-aineita kannattaa vaihdella, koska ne voivat imeytyä eri tavalla elimistöön ja ruuansulatus tottuu tuottamaan enimmäkseen vain tiettyjä entsyymejä pilkkoakseen ruokaa.
Käytännössä vaikuttaa miten (haitat), ja onko mutua vai faktaa?

Käytännössä vaikuttaa miten (haitat), ja onko mutua vai faktaa?

Joskus ku noita entsyymijuttuja tutkailin, niin siitä jäi vaan mieleen. Ei kai mitään haittaa ole, mutta hyvähän se on pitää ruuansulatus valppaana erilaisille aineksille.

Olen luonnostaan laiska kaveri. Se vaan on niin yksinkertaista pistää jauheliha kasviksien kera pannulle ja pyöräyttää ruuat. Sitten koulutauoilla vetäistä aamupalaksi hedelmät. Jos menee puoli tuntia ruuan laittoon päivittäin ja jos tekee isolla paistinpannulla jauhelihat sekä kasvikset 3:seksi päiväksi, niin säästää paljon aikaa ja vaivaa sen sijaan, että tunnin kaupassa miettisi mitä söisi ja sitten toisen tunnin ajan reseptikirja kädessä yrittää tehdä sitä.

Sitä kyllä ihmetellään minusta, mutta ihmiset ovat erilaisia.

Entsyymejäkin itsekin olen miettinyt. Periaatteessa ihmisen elimistö muodostaa tyyliin samoja entsyymejä söisi melkein mitä tahansa, sillä hiilarit ovat joko tärkkelystä ja sokeria, rasva on molekyylirakenteeltaan samantyylistä ja lihan proteiinit ovat suhteellisen samantyylisiä. Samoja entsyymejä tarvitaan niiden pilkkomiseen ja samat entsyymit menee oli sitten perunaa tai riisiä.

Kyllähän tarkasti laaditulla ruokavaliolla pärjää pitkään eli ei tarvitse alkaa vaihtelemaan ruokia. Ennemmin siinä pää hajoaa kuin elimistö, mutta itse olen sitä mieltä, että vaihtelu virkistää niin mieltä kuin elimistöäkin. Eli vaihtamalla niitä ravinnonlähteitä aina välillä pysyy mielekkyys syömisessä ja kehokaan ei totu liiaksi samoihin aineisiin.

Et ole mitenkään ainoa joka syö samaa ruokaa joka päivä, olen itsekkin sitä harrastanut, koska se on ollut helppoa, ja tiedän muutaman muunkin, kaikki työn merkeistä.
Norjassa hommissa ollessani söin n.4kk joka työpäivä lounaaksi nuudeleita+tonnikalaa+leipää, ja päivälliseksi lähes samaa aina, eli perunaa+lihapullia tai perunaa + makkaraa.
Ruotsissa kun viimeksi olin töissä niin yksi kuukausi kävin työkaverin kanssa 28 krt. samassa hampurilaisravintolassa. Tosin välillä olin aina viikon suomessa, jolloin ruokavalio oli monipuolisempaa.

Nykyisessä firmassa on 2 kaveria jotka syö AINA lounaaksi roiskeläppiä, ja olen kuullut legendan kaverista joka syö samoin lounaaksi aina eineslihiksen+2 nakkia, poikkeuksetta.

Et ole mitenkään ainoa joka syö samaa ruokaa joka päivä, olen itsekkin sitä harrastanut, koska se on ollut helppoa, ja tiedän muutaman muunkin, kaikki työn merkeistä.
Norjassa hommissa ollessani söin n.4kk joka työpäivä lounaaksi nuudeleita+tonnikalaa+leipää, ja päivälliseksi lähes samaa aina, eli perunaa+lihapullia tai perunaa + makkaraa.
Ruotsissa kun viimeksi olin töissä niin yksi kuukausi kävin työkaverin kanssa 28 krt. samassa hampurilaisravintolassa. Tosin välillä olin aina viikon suomessa, jolloin ruokavalio oli monipuolisempaa.

Nykyisessä firmassa on 2 kaveria jotka syö AINA lounaaksi roiskeläppiä, ja olen kuullut legendan kaverista joka syö samoin lounaaksi aina eineslihiksen+2 nakkia, poikkeuksetta.

Tuossa vain alkaa niitä puutostiloja ilmaantumaan jossain vaiheessa, jos eineksillä pelkästään vetää pidemmän päälle.

Nooh, normijamppa ei varmaan ajattele syödessään täyttyykö esim. päivän seleeni-, magnesium- tai kalsiumsuositukset ruokavaliossaan (esim. osa on tärkeitä aineenvaihdunnalle, kilpirauhasen toiminnalle, luustolle...), mutta mitä voi edesauttaa syömällä monipuolisesti eri aineksia ja näin ollen koota kaikkia tarvittavia ravintoaineita.

Mutta kyllähän normijampallekin yritetään ainakin opettaa jo jossain terveystiedon tunnilla tai lehtien terveysartikkeleissa, että monipuolinen ruokavalio, vihanneksia, hedelmiä, ei pikaruokaa jne. Sitten se onkin kyse taas ihmisen laiskuudesta ja hedonismista.

Suositut

Back
Ylös Bottom