Salisopimuksen purku?

Pohjoisamerikassa sopimussalit ovat lahes 100% saleista. Kaikki allekirjoittaa vuoden sopparin, ja tutkimusten mukaan n. puolet asiakkaista ovat lopettaneet treenaamisen 8 viikon paasta. Taman varaan salinpitajat luottavat. Kuulostaako huijaukselta? Omasta mielestani ei, koska kuulun siihen ihmisryhmaan joka ei lopeta treenaamista ja kysyisen jarjestelman ansiosta maksan siis puolet, kuin muuten maksaisin. Kannatan. Ei se minun vika ole, jos muut lopettaa treenaamisen, se on minulle suorastaan etu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heippa! Lukasin ketjun läpi ja ymmärrän jokaista kirjoittajaa tosi hyvin. Ite en tykkää näistä ketjuista mutta niihinkin on tullut paljon muutoksia esim. monelle salille on tullut taas myös kk-kortteje pelkästään salille tai aerobickiin eli parempaan suuntaan ovat menossa :). Alkuun kun tuli klubi saleja oltiin hys hys kaikista purku jutuista ym. tärkeistä jutuista mutta nyt mielestäni kaikki kerrotaan suoraan sopimusta tehdessä. Myyjälle näin ollen ei tule enään niin paljon paskaa niskaan.
Tässä kyseisessä sopimuksessa on se mahdollisuus että sen voi myydä eteen päin tai vuokrata joten nyt kysyisinkin apua siinä. Miten tämän saisi vaivattomammin myytyä/vuokrata?

Nuusku sanoi:
Heippa! Lukasin ketjun läpi ja ymmärrän jokaista kirjoittajaa tosi hyvin. Ite en tykkää näistä ketjuista mutta niihinkin on tullut paljon muutoksia
Tarkoitin siis klubeista en tykkää mut kirjoitin ketjuista :nolo:

Noi vuosisopimukset on vähän ikävä juttu jos ei pystykkään käymään sitä vuotta. Minä käyn Elixialla ja kävisin jossain muualla ja halvemmalla paikalla, mutta matka helposti kolminkertaistuu ja pyörällä kun kuljen niin toi 2-4 km matka riippuen meneekö töistä vai kotoo on ihan jees ja se oikeestaan on ainut syy miksi en vaihda muualle. Oon ollu jo niin pitkään jäsen, että voin erota koska vaan. Mutta ainakin ton Elixian jäsenyyden voi siirtää jollekin toiselle jos ei ite pysty käymään...eli sen suhteen ei pitäisi ongelmia olla. Ja oon kuullut huhuja että niitä on saanut purettua kun on vaan mennyt keskuksen johtajan puheille ja esittänyt asiansa ja perustelunsa, vaikkei ihan pykälien mukaan mentäiskään...mutta tää on huhupuhetta, mitään varmaan en asiasta tiedä.

SportBoy sanoi:
Eräs tuttava.........

Olisiko mitenkään mahdollista siirtää salikorttia jollekin toiselle henkilölle loppuvuoden ajaksi? Tällä tavalla ehkä voisi saada edes osan rahoista takaisin niin ei harmittaisi yhtä paljon sitten.

:david:

TA2 sanoi:
Niinhän se nykyään tuppaa olemaan holhousyhteiskunnassa, että tyhmää kuluttajaa pitää suojelta isoilta ja pahoilta kapitalisteilta :)

Niin, jotenkin vain tässä koko asiassa ei voi välttyä tältä vellipersemäiseltä kaksinaismoralismilta. Se on tämä tietty väki, joka tätä harrastaa. Ensin kun iso yhtiö pistää porukkaa pihalle kvartaalitalouden tiukassa kierteessä, niin nousee järkyttävä mölinä siitä, kuinka nykyaikana ei ajatella pidemmän päälle, miten paljon on kohtuullinen voitto ja mitä kaikkea muuta. Mutta sitten kun tehdään ihan reilu paperi ja sitoutetaan hieman pidemmäksi ajaksi, niin yhtäkkiä se sitoutuneisuus ja pidemmän päälle ajattelu ei enää kiinnostakaan. Sitten huudetaan apuun asiakaspalvelua, kuluttaja-asiamiestä ja yleistä hyväksyntää. Toimisiko tällainen koskaan toisinpäin? Firma sanoisikin "kohtuullisissa" muutospaineissa määräaikaisen työsuhteen kesken kaiken irti tai muuttaisi äkkiä sovitun palkan "kohtuulliseksi" tai kuntosali päättäisi lopettaa vuosisopimuksen kesken, koska yhtäkkiä tulikin sellainen tilanne, että "kohtuullinen" määrä salikävijöitä ilmaantui treenitiloihin. Järkyttävää tällaista on katsoa, ei voi muuta sanoa. Hiekkalaatikollahan ja joulupyhien Monopoli-ilottelussa tämän ymmärtäisi, mutta että aikuiset ihmiset ja vielä ns. tavallisessa elämässä. :lol2:

TA2 sanoi:
Vastaus 2. En tiedä, penkkiurheilu ei kiinnosta

Muotoillaas uudestaan: Milloin oikeudenmukainen tuomio on enemmän kuin lähellä?;)

Suppo78 sanoi:
voiko sitä sopimusta vuokrata eteenpäin?
Kai jokaisella isolla ketjulla voi järjestää eteenpäin vuokrauksen! Ainakin se olisi järkevää.
Eniten minua näissä ketjujen sopimuksissa ärsyttää se, että yritetään pakolla pistää maksutavaksi suoravelotus, joka ei välttämättä näin köyhältä luonnistu koko vuotta. Kun viimeksi maksoin vuodesta, niin jouduin miltein riitelemään siitä että sai maksaa rahat kerralla (johtui varmaan uudesta työntekijästä, joka ei viellä tiennyt maksuasioista).
Hyvin kuitenkin sain asiat järjestykseen ja säästin 150 euroa työntekijän laskutaitojen ansiosta.
Kuulun viellä puoli vuotta suureen saliketjuun ja sen jälkeen en ole päättänyt mihin vaihtaisin täällä Helsingin alueella.

armand sanoi:
Kai jokaisella isolla ketjulla voi järjestää eteenpäin vuokrauksen! Ainakin se olisi järkevää.
Eniten minua näissä ketjujen sopimuksissa ärsyttää se, että yritetään pakolla pistää maksutavaksi suoravelotus, joka ei välttämättä näin köyhältä luonnistu koko vuotta. Kun viimeksi maksoin vuodesta, niin jouduin miltein riitelemään siitä että sai maksaa rahat kerralla (johtui varmaan uudesta työntekijästä, joka ei viellä tiennyt maksuasioista).
Hyvin kuitenkin sain asiat järjestykseen ja säästin 150 euroa työntekijän laskutaitojen ansiosta.
Kuulun viellä puoli vuotta suureen saliketjuun ja sen jälkeen en ole päättänyt mihin vaihtaisin täällä Helsingin alueella.

Helsingissä on vain yksi ainoa oikea osoite - Mayors. Liity Pakkiksen VIPiksi ja säästä törkeästi!

Ironbutt sanoi:
Helsingissä on vain yksi ainoa oikea osoite - Mayors. Liity Pakkiksen VIPiksi ja säästä törkeästi!

Eipäs vaan oikea osoite on Ruskeasuo. 2 euron kertareenisopimusta tosin ei voi purkaa missään olosuhteissa ;)

SportBoy sanoi:
Olisiko kellään mitään vinkkejä, miten saada sopimus purkumaan...

Kannattaa lukea sieltä sopimuksesta, millä perusteilla ne voivat sinut irtisanoa salilta (tai siis kaverisi, vai kuka se nyt pulassa oli...)

Näitä syitä voivat olla esim:
1) Salin järjestyssääntöjen rikkominen
2) Kortin lainaaminen toiselle
3) Häiritsevä käytös
4)Maksujen maksamatta jättäminen
5)Valokuvaaminen salilla ilman lupaa

tms. Itse alkaisin sikailemaan salilla niin paljon etteivät enää muut kävijät sietäisi tilannetta ja siten pääsisi kuin koira veräjästä.
Kannattaa myös ottaa selville, joutuuko silti maksamaan koko vuoden vaikka saisi mono salilta.

nim. Vuosi lusittu Atleticolla, never again! :urjo:

Keho.netissä oli talvella myynnissä Elixian jäsenyyksiä, joten on varmaan mahdollista siirtää kk-maksuvelvollisuus toiselle. Myynti oli siinä mielessä hauska, että myyjä oli valmis maksamaan ostajalle kohtuullisen summan, jotta tämä ottaisi velvoitteen. Kertoo minusta todella hyvin, miksi pitkiin jäsenyyksiin ei missään nimessä kannata ryhtyä.

Baarikello sanoi:
Toimisiko tällainen koskaan toisinpäin?

Kysymys lienee retorinen? Kieltämättä olisi hivenen koomista, jos työnantaja itkisi, että "työehtosopimus on kohtuuton, koska mä en saa antaa sulle kenkää heti kun mua huvittaa!" Sopimussalisopimuksissa (katso äiti - tein hienon yhdyssanan) ei pitäisi olla mitään itkemistä. Muuten elän mieluusti valtiossa, jossa työntekijän oikeudet kuten irtisanomis/sanoutumisaika on melko tarkkaan määritelty. "Epiksen" tunne tässä lienee syntyy rahan liikkumisen suunnasta, mikä lienee firmalla ja sen työntekijällä hivenen eri suuntaan. Salilla kun ei varsinaisesti olla duunissa. Tyhmempi voisi jopa ajatella, että salin omistaja itseasiassa saa liksansa asiakkaan taskusta - kuukausittaisen almun antaja kun on perinteisesti käsitteellistetty "pomona".

Edellisen päätelmäni argumentatiivinen taso on luonnollisesti :david:

Onko muuten elämä itsessään ikäänkuin kosmoksen meille esittämä kysymyspähkinä?

Noi vuoden sopimukset on ongelmallisia sillä Suomessa on sopimusvapaus, eli täysivaltaiset henkilöt saa tehdä sellaisia sopimuksia keskenään kuin haluavat, ja ne ovat velvoittavia, kohtuuttomuuspykälät huomioiden.

-Sopimuksen siirrosta (laina/vuokra/myynti) on sovittava toisen sopijaosapuolen kanssa mikäli siitä ei ole mainittu alkuperäisessä sopimuksessa

-Kaikki sopimusta tehdessä sovitut asiat kannattaa ottaa paperille, jotta ei synny epäselvyyttä riitatilanteessa ("mutku sä sanoit sillon että...", ei toimi oikeudessa)

-Vuosisopimusten tarkoitus on hyödyttää sekä kuluttajaa että yrittäjää, aivan kuten joku tuolla ylempänä sanoi. Ei ketään pakoteta ottamaan vuosisopimusta, mutta vuosisopimuksella treenaaminen on halvempaa kuin kuukausimaksuilla.

-Miettikää enemmän kuin yön yli ennen kuin nimenne laitatte paperiin, ks. kohta sopimusvapaus ja velvoittaminen...

nimim. vaimon puolesta kertaalleen oikeuskäsittelyllä ja kuluttaja-asiamiehellä uhkaillut

denniszeims sanoi:
Kaikki allekirjoittaa vuoden sopparin, ja tutkimusten mukaan n. puolet asiakkaista ovat lopettaneet treenaamisen 8 viikon paasta.

No täytyy sanoa että aika hyvää bisnestä jos kerta puolet lopettaa homman kesken. Tätähän vois vaikka hieman laskea:

1,000 x 500 euroa = 500,000 euroa

Elikkä salinpitäjä saa puoli miljoonaa euroa rahaa ja noista tuhannesta asiakkaasta puolet jättää 10 kuukautta salikortista käyttämättä:

500 x 8/52 x 500 euroa = 38,461 euroa (maksoivat 250,000 euroa)

Elikkä nää laiskat asiakkaat ikään kuin lahjoittivat salinpitäjälle yli kaksisataa tuhatta euroa ilmaista rahaa.

:D

Minusta saleilla pitäis olla mahdollisuus, että vaikka ottaisi sen vuoden sopimuksen niin sen pystyisi esimerkiksi vaihtamaan jonkun toisen nimiin jos itse ei pysty/halua sitä vuotta käymään.
Itselläni kävi niin, että otin vuoden kortin ja pari kk:tta treenattuani olin suoraan sanottuna V******nut koko saliin ja sen henkilökuntaan. Eli halusin purkaa sopimuksen. Laitteet eivät olleet sellaisia mitä odotin ja muutenkin se oli täysi katastrofi. Siinä sitten yritin keskustella miten pystyisin asian hoitamaan.. ehdotin, että siirtäisin kortin äitini nimiin ja hän jatkaisi maksua ja salilla käymistä, koska itse halusin vaihtaa todellakin salia... mutta eipä vaan onnistunut.. ja hitto että harmitti! siinä sitten makselin koko vuoden kuukausimaksut pois.. jtn 30 e kk:ssa. + nykyisen salin salimaksua.. rahaa meni kyllä niin pirusti hukkaan. Todellakin olisi pitänyt miettiä kauemmin sopimuksen tekoa..

Otin vuoden kortin toiselle salille, joka on huomattavasti parempi mitä tuo aikaisempi... joka nyt on taas kalliimpi, mutta hyvästä kannattaa maksaa.

Miettikäähän tarkkaan ja lukekaa sopimukset..

Hyvät salit antavat useimmiten kokeilla kaikkia laitteita ja antavat opastuksen kaupan päälle. Ehtii hieman katsastaa onko salissa potentiaalia ja kuspiäisyyskin tulee katsastettua.

Salilla kävijöistä näkee ketkä lopettaa siihen muutamaan kertaan. Käydään tempomassa muutamaa konetta jokunen kerta ja lähdetään alta puolen tunnin pois. Hiljainen sali olisi ehdottomasti parempi näille. Pieni häpeä omasta kunnosta/ulkonäöstä on varmasti osasyynä lopetukseen.

Kuluttajavirastosta sanoivat mulle kerran, että työttömyys on periaatteessa irtisanomisperuste.

Tämä pitää ensiksi yrittää sopia salin kanssa ja jos eivät suostu, kuluttajaviraston edustaja tulee avuksi.

Satsilla on parhaillaan jotain ongelmia asiakasrekkareiden kanssa. Mun miehen ennakkoon maksetut salikuukaudet on esim. kadonneet koneelta. Sen veli taas oli kadonnut kokonaan - sitä ei ollut enää olemassa missään. Molemmilla piti olla ennakkoon maksettua saliaikaa ensi syksyyn. Sopparit näistä on tehty ja ne oli alunperin Ruoholahden Satsilla mapissa. Nyt nää sopparitkin on keskitetty jonnekin yhteen toimistoon. Ja niitäkään ei ole löytynyt...

Salihenkilökunta on kuitenkin sen verran mukavaa että antavat herrojen käydä siellä vaikka koneelta ei aikaa löydykään. Tutut naamat pääsee sisään. Luottamus toimii...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom