Saliohjelmani surkea?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhis^^
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen tässä nyt noin 2 vuotta käynyt salilla ja ikää kertynyt 17 vuotta ja lihasta tullut luun ympärille ihan mukavasti =)mut joo itse kysymykseen. Mitä nyt noita muita saliohjelmia katellut täältä ja muualta netistä niin ovat olleet melko eriluokkaa minun ohjelmaani verraten. Useissa ohjelmissa eri lihasryhmät on jaettu omille päiville ja olen alakanut epäilemään omaa ohjelmaani tehottomaksi.(vaikka sillä tulosta onkin tullut , mutta olisiko toisella ohjelmalla tullut vielä enemmän?)
Saliohjelmani:
ma : koko kroppa läpi
ke: sama
pe: sama
su: sama

eli teen koko kropan joka salikerta kokonaan läpi , mitä nyt joskus jää jotai pois.
sarjat ovat luokkaa 3x8-15 joka likkeessä. Tarkoitukseni on kerätä lihasmassaa ei kestävyyttä eli lyhyitä sarjoja. Salin ohella juoksen pari kertaa viikossa ~5-10km ja nautin joka salin päätteeksi 1dl hera80 + 1dl malto6.
Jätän teidän tehäväksi loihtia minulle super hyvä saliohjelma kuitenki silmällä pitäen että tavoitteeni on saada lihasmassaa. Eli pähkinän kuoressa = joku älyttömän tehokas ohjelma hakusessa ;) Salilla käyn 4-5kertaa viikossa

meinas vielä unohtua että ruokailut on kunnossa että niistä ei tarvitse kysellä.
Kiitän ja kumarran jos joku kokemusta omaava henkilö voisi auttaa :)

Mun mielestä joku hyvä 1-jakonen mitä väännät vaikka 3 kertaa viikossa tai sitten 2-jakonen 4kertaa viikossa. 5kertaa viikossa koko kroppa läpi kuullostaa aika paljolta omaan korvaan.

Treeniohjelmia taitaa olla aika lailla yhtä monta kuin on treenajiakin, joten turha siitä on huolestua tai vetää mitään johtopäätöksiä mikäli muut treenailevat (hyvinkin) erilaisella ohjelmalla. Eikä ole tietenkään olemassa mitään absoluuttista "totuutta" oikeasta tai parhaasta treeniohjelmasta, erilaiset ohjelmat vain sopivat erilaisille ihmisille ja treenitavoille eri tavalla. (Mikäli haluat tämän syvempiä mietteitä asiasta, lukaiseppa läpi mm. hulkin tredit, sekä treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneille.)

Itse ohjelmastasi sen verran että ensiksikin olisi melkoisen oleellista tietää mitä nuo treenit pitävät sisällään. Toistoalue on ainakin ihan ok, tosin jos noinkin kovaa (neljä kertaa viikossa kroppa läpi) treenailet, olisi varmaan jo ihan hermostollisenkin kuormituksen kannalta tärkeää ottaa treeneihin mukaan sarjoja mahdollisiman laajalta toistoalueelta, esim. 6-8 x 3 vs. 1-2 x 15(-20). On myös hyvä muistaa, että myöskin lyhyillä sarjoilla on oma paikkansa lihasmassan kasvatuksessa. Eli voit huoletta tehdä ainakin yhden treenin toistoalueella 3-6/sarja.

Sitten siihen tärkeämpään seikkaan. Kuten jo alussa sanoin, on vaikea tarkemmin puuttua ohjelmaasi kun ei tiedä treenien sisältöä, tarkkoja sarjamääriä, liikkeitä, mahd. erikoistekniikoita ym.. Lähtökohtaisesti kuitenkin sanoisin, että vaatii melkoista tietotaitoa ja kokemusta omasta kropastaan, että pystyy parempiin tuloksiin neljällä koko kropan treenillä viikossa vs. kolme treeniä /viikko. Siispä suosittelisin jättämään esim. viikonlopun vapaaksi reeneistä, eli treeni ma, ke ja pe. Muista, että palautuminen on kehitystä. Mikäli kuitenkin koet, että tämä on liian vähän (mitä se mielestäni ei todellakaan ole), voit tehdä treenisi systeemillä 1 on 1 off. Tällöin kroppasi saa aina yhden välipäivän jokaisen treenin jälkeen, mikä on useimmiten paras vaihtoehto 1-jakoisella treenattaessa verrattuna kahteen peräkkäiseen treenipäivään (edes kerran viikossa). Se kuitenkin kuormittaa kroppaa ja hermostoa todella raskaasti.

Lisäksi kevyiden viikkojen merkitys mielestäni korostuu mitä pienempijakoisella ohjelmalla mennään juurikin sen vuoksi, että käytössä ovat (ainakin yleisimmin) raskaat perusliikkeet jotka kuormittavat kroppaa enemmän ja näin rasittavat myös hermostoa voimakkaammin. Eli pidä vaikka kolmen tai neljän viikon välein kevyt viikko (jos näin ei jo ole). Myös sarjapainojen syklittäminen, oikea erikoistekniikoiden käyttö, liikeiden vaihtelu tms. saattaa tuoda treeneihisi uutta potkua mikäli se sitä tuntuu tarvitsevan.

MUISTA KUITENKIN, ETTÄ TOIMIVAA PAKETTIA ON TURHA MUUTTAA! JOS TULEE KEHITYSTÄ, STICK WITH THE PLAN! MUUTAT SITÄ VASTA KUN ILMENEE TARVETTA!

Muista myös että jos kehitystä tulee vähänin jatka samalla tavalla. Ja netissä kukaan muu ei voi sanoa onko joku ohjelma sinulle liian raskas vai ei, kyllä sen itse sitten huomaa jos on. Välillä voi ehkä tehdä lyhyempiäkin sarjoja, mutta ei aina. Tee raskaita perusliikkeitä myös vapailla painoilla eikä pelkkiä laitteita.

Periaattessahan toi kuulostaa hemetin hyvältä, jos oikeesti pystyt treenaamaan riittävän kovaa noin tiheesti, ainoastaan toi pe-ma väli menee turhan kiireesti, koska maanantaina lihakset on vielä kasvuvaiheessa tosta sunnuntain treenistä. Eli jos pystyt treenaa 1-on 1-off meiningillä ja koko kroppaa joka kerta, pitäs tulosta tosiaan tullakki. Sitte tietysti vielä se, mitä treeni sisältää, niinku tossa jo kyseltiinki, ois syytä tietää et voi mitään muuta sanoa. Tosta on hyvä lähtee muokkaa, koska palautuiskyvyn pitäs olla melko kehittynyt tossa iässä alotetun intensiivisen treenaamisen myötä.

Suositut

Back
Ylös Bottom