Saliohjelma ja hieman muuta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja laksa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Tiedän, että täältä löytyy kymmeniä erilaisia saliohjelmia, mutta en ole aivan varma mikä niistä olisi minulle sopivin.

Armeijan jälkeen rupesi istumatöissä yms. tulemaan pikkuhiljaa painoa lisää ja havahduinkin tuossa viime vuoden lopulla painavani lähes 100kg ja "nuoruuden" kova kunto oli päässyt karisemaan, pituttaa on karvan alle 180cm. Tästä syömällä ja kuntopyörällä jne, tiputtelin puolessa vuodessa painon tuonne hieman yli 80 kiloon rasvaprosentin ollessa tällä hetkellä n. 15%-20% (oma arvio. Lihaksia näkyy siellä täällä, myös hieman vatsassa, mutta rasvaa on kyllä vielä hieman päällä). Salikortin hommasin painonpudotuksen jälkeen ja kuntosalilla minulle tehtiin treeniohjelmakin. Omasta mielestäni tuo ohjelma oli vain aika pikaisesti tehty jostain valmiista pohjasta. Nuorena olen paljonkin harrastanut urheilua, joten lihasten kasvattaminen, ruokavaliot ja kunnon kohottamisen perusperiaatteet ovat kyllä tuttuja, vaikka ne hieman unohtuivatkin välillä :) .

Omasta mielestäni ongelma on se, että voimatasapainoni on jakautunut niin jalkapainoitteiseksi. Johtuen varmaankin lähinnä nuoruuden jalkapallo- ja pyöräilyharrastuksista. Referenssinä jalkaprässissä menee 200kg:llä n. 5 puhdasta toistoa kun taas esim. penkistä nousee juuri ja juuri 60kg kauhealla ähinällä ja puhinalla muutaman kerran. Myös ulkonäössä tämä näkyy. Eli löytyy paksut pohkeet ja reidet sekä iso perse ja tästä lähinnä ylöspäin kapeneva yläruumis :D .

Tähän asti olen käynyt salilla nyt noin 3kk noin 3 kertaa viikossa. Suurinpiirtein niin, että maanantaisin olen tehnyt kädet-rinta-vatsa, keskiviikkona jalat-selkä-olkapäät ja torstaina tai perjantaina taas kädet-rinta-vatsa.. Liikkeet olen tehnyt milloin milläkin härveleillä kuitenkin niin, että harjoittelu on pysynyt ko. päivän "kohdelihasryhmissä".

Syömistä olen yrittänyt hiukan kehittää (siinä hiukan heikosti onnistuen) proteiinipainotteisempaan suuntaan. Eli olen lisännyt syömiskertoja päivän aikana ja pienentänyt annoskokoja sekä yrittänyt valita raaka-aineita joiden proteiinipitoisuus on mahdollisimman korkea hiilareihin ja rasvaan nähden (kalaa, lihaa, sieniä, maitoa jne.). Mitään lisäravinteita en ole käyttänyt, vaikka nekin ovat harkinnassa. En vaan ole aivan selvillä minkälainen setti näitä pitäisi hankkia ja millaisella rytmillä pitäisi nauttia. Ja tulisiko näiden kanssa syödä taas vähemmän vai kuinka?

Niin ja tavoitteena olisi siis hommata hyvä kunto ja tälläinen mukavan rantakireä kroppa :) .

Toivottavasti joku jaksaa lukea ja neuvoa :)

miten treeni on sujunut?

proteiini on ratkaisevan tärkeä, paljonko syöt päivässä? lisäksi hyviä rasvoja ja riittävästi hiilareita, muttei liikaa. hiilarit kannattaa valita pääsääntöisesti GI 55 tai alle. minkälainen on treenin jälkeinen ravintosi? proteiinilisät helpottavat elämää, muttei mikään ehdoton. lisäravinteet on varmaan paljolti budjetista kiinni.

Yleensä treenin jälkeen tulee vedettyä muutama leipä (kinkun, juuston, kananmunan ja tomaatin kera) tai sitten tuollainen jogurtti-mysli-kananmuna-mustikkakeittosotku.. Tosin vasta kotiin päästyäni, eli n.1 tunti treenin loppumisen jälkeen.

miten treeni on sujunut? saatko lisää painoa/toistoja lisättyä aina seuraavalla kerralla?

ravinto on ehdottoman tärkeä osa. sinun on PAKKO parantaa sen suhteen. treenin jälkeen esim. heraa ja nopeita hiilareita ja noin tunti sen jälkeen kunnon ateria (lihaa, riisiä, etc). sillä pääsee jo alkuun. muutenkin proteiinista tulisi jokaisen ateriasi koostua. kannattaisi raapustella ylös viikon tai pari kaikki mitä syöt niin on jonkinlainen käsitys missä mennään.

Tuo prässi-penkki vertailu ei kyllä kerro yhtään mitään. Äkkiseltään kuulostaa aika normaalilta nuo prässi ja penkkipainot suhteessa toisiinsa. Tosin prässejä on niin miljoonanlaisia, että niistä ei voi juuri mitään päätellä.

Ohjelman jako vaikuttaa kyllä aika kummalta, se vois olla ainakin päivityksen tarpeessa. Perusliikkeet kunniaan, mites on maastavedon, kyykyn, leukojen ja muiden tehokkaiden liikkeiden kanssa, vai onko jumppa laitteilla kikkailua? Turhan monesti salilta saatavat ohjelmat on sellaista laitenäpertelyä ettei mitään järkeä.

Ei ehkä ihan joka treenille saa lisää painoa/toistoja, mutta tulokset ovat kyllä nousseet. Mitään tehokkaita "suuria" liikkeitä en ole tehnyt ollenkaan :P .. Ehkä isoin syy on se, että pitäisi jostain päästä tutustumaan tekniikoihin, joilla näitä tehdään. En viitsisi kylmiltään lähteä repimään ja rikkomaan paikkoja väärin tehdyillä liikkeillä. Oikeastaan kaikki paitsi penkin ja jotain hauiskääntöjä käsipainolla olen tehnyt näillä erilaisilla koneilla.

Voisi ehkä olla järkevää kirjata muutaman viikon ajan kaikki treenit ja syömiset ylös, jotta saisi kuvaa kehityksestä ja mahdollisista kehitettävistä asioista.. Toki ennen tätä kannattaisi luoda jonkinlainen treeniohjelma; ehdotuksia? Salilla ehdin/jaksan käydä kolme tai vaikka kyllä neljäkin kertaa viikossa.

eilisen ja tän päivän ruoat:

13.10
Aamupala : Perusaamusörsseli (250g lidlin maustamatonta 1,5% jugurttia, n.100g hedelmärusinamysliä, 2 raakaa kananmunaa ja vähän mustikkakeittoa sekasin)
Välipala: Ruisleipä juustolla
Lounas: Juustokanapasta
Välipala: 2 ruisleipää juustolla
Päivällinen: Läjä itse tehtyä kebabia ja tomattikastiketta
Iltapala: 2 purkkia tonnikalaa

14.10
Aamupala: kaksi ruisleipää (kinkku-juusto-tomaatti)
Välipala: -
Lounas: -jauhelihariisimössö
Välipala: 2 näkkileipää
Päivällinen: kanakatkarapusienikastike ja spagettia
Iltapala: Päivällisen jämät

Salilla meni eilen suurinpiirtein näin ja suurinpiirtein tässä järjestyksessä:

10min lämmittely soutulaitteessa
3x20 50kg "penkkilaitteessa"
3x15 35kg pec-deck
3x15 30kg "ojentajakoneessa"
4x15 9kg hauiskääntöjä istuen käsi sivulla kyynärpää paikallaan hieman edessä niin, että jännitys säilyy jatkuvasti. Yksi käsi kerrallaan - ei taukoja
3x10 50kg penkki
3x10 65kg vehje joka simuloi leukoja. Eli laitetaan levypainoja, istutaan selkä koneeseen päin ja vedetään kahvoista ylhäältä hartioiden tasolle
3x15 22,5kg "hauispenkkikone"
3x15 40kg samassa "penkkilaitteessa" kuin aluksi mutta samalla otteella ja liikkeellä millä tehdään "ojentajapunnerruksia"
3x15 50kg vatsarutistuskone
3x15 jalkojen nostoa dippitelineessä
3x20 vatsoja

Ja saunaan.

Sorry, en ihan tunne kaikkien noiden laitteiden nimiä, mutta kovasti yritän treenailla ja toivoisin saavani mahd. paljon järkeä tuohon hommaan, ettei tarvitsisi turhaan hikoilla.

Yleensä tuo rintakäsivatsapäivä on mennyt suunnilleen noin, paitsi että pyrin joka toinen kerta vetämään isommilla painoilla ja pienemmillä toistomäärillä. Toisena päivänä menee suurinpiirtein seuraavasti (järjestys vaihtelee paljon enemmän ja en nyt muista tarkkaan painoja, enkä toistomääriä)

etureisikone
takareisikone
jalkaprässi
selkäkone
selkiä "telineessä" jonkun levypainon kanssa
vehje jossa vedetään kahvoista edestä rintaan
"käänteinen pec deck" eli missä työnnetään käsiä poispäin toisistaan
hartiavehje missä nostetaan käsiä sivuilta ylös
toinen hartiavehje missä kädet sivulla vedetään ylhäältä alas
pohkeita yleensä jalkaprässillä

Toivottavasti en nyt sitten ole ihan :david: mutta c'mon, kysymättä ei opi!!!

Niinku arvelinkin niin ohjelma on ainakin aika hanurista. Kannattaa täältä tai täältä vaikka valkkailla uutta ohjelmaa. Suosittelen 1- tai 2-jakoista.

Perusliikkeitä ei opi, jos niitä ei tee. Kannattaa lukea, katsella videoita, pyytää salilla kokeneempia katsomaan ja neuvomaan ja ennenkaikkea harjoitella. Alkuun maltillisilla painoilla jotta et riko paikkoja.

Ruokailu näyttää myös mun silmään aika köykäseltä, voi olla vaikeaa saada lihaa tarttumaan noin pienellä ruokamäärällä. Tai no eihän siinä määriä edes lue, niin vaikea sanoa, mutta todennäköisesti syöt turhan vähän. Vaaka on hyvä mittari, jos paino nousee vaikkapa kilon kuussa, niin tahti on ok.

Lisäravinteista sen verran että palautusjuoman hankkiminen on varmaan ihan järkevää. Eli valmis sekoitus tai sitten heraproteiinia ja maltodekstriiniä marketista tai jostain nettikaupasta ja son siinä. Hifistellä ei kannata sen kummemmin alkuun.

Join tänään yhden oluen :( .. Tuolla on kauhea määrä erilaisia ohjelmia, mistä tiedän mikä niistä nyt on minulle sopiva? Mä luulin syöväni paljon :D .

Huomenna lähtee sitten palautusjuoma kaupasta.

Join tänään yhden oluen :( .. Tuolla on kauhea määrä erilaisia ohjelmia, mistä tiedän mikä niistä nyt on minulle sopiva? Mä luulin syöväni paljon :D .

Huomenna lähtee sitten palautusjuoma kaupasta.

Yhteen kaljaan ei kaadu yhtään mikään. Ohjelmia on monia, eikä sitä kukaan alussa tiedäkään mikä sopii kenellekin parhaiten. Todennäköisyydet ovat kuitenkin sen puolella että aloittelija saa parasta tulosta harvaan jaetulla ohjelmalla, joten siksi suosittelin 1- tai 2-jakoista. Valkkaat vaan jonkun ja alat toteuttaa, kaikki niistä ohjelmista joita linkkien takaa löytyy tähtäävät kuitenkin loppuviimein samaan maaliin: isompiin lihaksiin. Syöt tarpeeksi jos paino nousee hiljalleen, muuten ei oikein riitä lihaksille rakennusainetta. Joka aterialla olis hyvä saada myös sitä proteiinia, ja siihen tarkoitukseen ruisleipä pienine päällisineen ei oikeen riitä. Rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa tai jotain vastaavaa siihen kaveriksi.

Olisiko tosiaan hyödyllisempää vaihtaa tuollaiseen "starting strength" ohjelmaan, jossa tehdään kolme liikettä/päivä? Eihän tuollaisessa saa aikaakaan kulutettua kuin hädintuskin puolisen tuntia :). Tällä hetkellä treenit ovat olleet noin 1-1,5h. Myös tuo 3x5 hieman arveluttaa, sillä olen mielestäni lukenut, että varsinkin aloittelijoilla pidemmät sarjat tuovat enemmän kehitystä. Olisiko järkevää toteuttaa esim. tuo starting strength lisättynä muutamalla liikkeellä (millä) ja niin, että esim joka toinen kerta on tuo 3x5 ja joka toinen kerta 3x10? Ruisleiville olen yleensä laittanu kinkkua ja juustoa paljon juuri noiden proteiinien takia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olisiko tosiaan hyödyllisempää vaihtaa tuollaiseen "starting strength" ohjelmaan, jossa tehdään kolme liikettä/päivä? Eihän tuollaisessa saa aikaakaan kulutettua kuin hädintuskin puolisen tuntia :). Tällä hetkellä treenit ovat olleet noin 1-1,5h. Myös tuo 3x5 hieman arveluttaa, sillä olen mielestäni lukenut, että varsinkin aloittelijoilla pidemmät sarjat tuovat enemmän kehitystä. Olisiko järkevää toteuttaa esim. tuo starting strength lisättynä muutamalla liikkeellä (millä) ja niin, että esim joka toinen kerta on tuo 3x5 ja joka toinen kerta 3x10? Ruisleiville olen yleensä laittanu kinkkua ja juustoa paljon juuri noiden proteiinien takia.

5 toistoa on ihan hyvä kompromissi voiman ja lihasmassan kasvatukseen.. Muutenkin toistomääristä tai niiden luokittelusta vouhkataan liikaa. JA tuossa ohjelmassa ehkä köykäisimmät treenit alussa saattaa kestää jotain 30-45min, mutta lupaan että vastaavanlaisiin ohjelmiin saa kulutettua ihan törkeän määrän aikaa. Ja tulee niitä sarjoja todellisuudessa enemmän, pitäähän sitä nimittäin lämmitellä ennen sarjapainoja. Itselläni parhaimmillaan rankimmissa DF-sessioissa (joka siis on liikevalikoimaltaan samanlainen eli 3 isoa liikettä per treeni) kun sarjapainot ovat olleet tapissa tai vähän sen ylikin on aikaa mennyt jotain 2,5 tuntia, josta liki tunti viiteen kyykkysarjaan. Eli lupaan ja vannon että painojen kasvaessa ei menekään enää niin helposti puoleen tuntiin tuo treeni. Ja sitten kun aikansa on tuon kanssa turannut ja kahitystä ei tule niin voi siirtyä vastaaviin SF- ja DF -teorioihin perustuviin versioihin.

Jos alat tekemään tuota starting strenghtiä, niin minä neuvon että älä lisää mitään liikkeitä, korkeintaan vatsaa kannattaa treenata erikseen. Parin kuukauden jälkeen vasta lisää sitten jotain ja ohjelmaan tutustumalla kyllä selviää mitä kannattaa lisätä. Uskon että pääset treeneissä nopeammin isompiin tuloksiin jos todellakin alussa jaksat keskittyä siihen että kyykyssä, penkissä ja maastavedossa nousee sarjapainot huomattavasti ja muistat vielä syödä niin että paino hiljalleen nousee.

Vatsaa lähinnä ajattelinkin, että jää tuossa aika huomioitta paitsi ehkä epäsuorasti noissa koko kropan liikkeissä.

Noh löin tosta ohjelman exceliin ja tulostukseen johon jatkossa kirjaan tulokset ylös.. Jos vaikka pyrkisin kolmisen kuukautta tekemään pelkästään tuota..

Vai tietääkö kukaan löytyykö nokian s60 kännykkään mitään ohjelmaa johon saisi noita paino/toistomääriä kirjailtua ylös :) .. Puhelin kun toimii mp3-soittimena ja on anyway mukana.

Lisäksi tuli mieleen, mitä mieltä aerobisesta liikunnasta tuossa punttitreenin ohessa. On ollut salin työntekijöiden kanssa tapana käydä lätkimässä sulkkista tai squashia lämmittelyksi ennen treeniä.

Noniin, aloitin starting streght ohjelman..

Eli eilen salilla meni:

kyykky: 50kg 3x5
Penkki: 50kg 3x5
Mave: 50kg 3x5

Painoa olisi voinut olla enemmänkin, mutta varsinkin kyykyssä ja mavessa ei ole tekniikasta mitään hajua, joten otin reilusti kevyemmät painot noihin jotta saan tekniikan hiottua. Ja nopeastihan nuo painot tuosta nousevat kun on tarkoitus 2,5kg nostaa per treeni. Huomenna sitten kyykky, pystypunnerrus ja rinnalleveto.

Back
Ylös Bottom