Salilla haukottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Volodja
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Veikkaisin syynä olevan verensokerin laskusta johtuva väsymys. Itse kun menen aika vähillä hiilareilla niin toisinaan alkaa hetken treenaamisen jälkeen armoton haukottelu ja pientä uneliaisuuden tunnettakin on aistittavissa. Treeni kyllä muuten sujuu hyvin haukottelusta huolimatta.

Eikös jonkun kohtuullisen tuoreen tutkimuksen mukaan haukottelun syynä pidetty aivojen viilentämistä? Sinänsä kuulostaisi järkevälle, että treenaillessa kehon lämpö nousee -> tarve viilennykselle kasvaa
Mua saattaa haukotuttaa joskus ennen kuin ensimmäistäkään sarjaa on tehty, mutta ei juuri ikinä enää sen jälkeen. Oikeasti syytä haukottelulle ei vieläkään tiedetä. Saattaa olla, että haukottelu viilentää aivoja, mutta se voi olla seuraus haukottelusta eikä syy sille. Vielä kun muistaa, että haukotus on tarttuva refleksi, niin menee vielä kummallisemmaksi. Koitapa vääntää jossain porukassa oikein hyvä haukotus ja katso miten muut alkaa haukotella perässä. Itse monesti tietoisesti suljen sen refleksin, koska tiedostan haukotuksen tarttuvuuden. Jostain syystä sitä haukottelee eniten väsyneenä ja tylsistyneenä, eli se voi liittyä ihan puhtaasti aivojen välittäjäaineisiin ja jonkinlaisena jäänteenä vanhasta viestintätavasta sitä on pidetty.

Mua saattaa haukotuttaa joskus ennen kuin ensimmäistäkään sarjaa on tehty, mutta ei juuri ikinä enää sen jälkeen. Oikeasti syytä haukottelulle ei vieläkään tiedetä. Saattaa olla, että haukottelu viilentää aivoja, mutta se voi olla seuraus haukottelusta eikä syy sille. Vielä kun muistaa, että haukotus on tarttuva refleksi, niin menee vielä kummallisemmaksi. Koitapa vääntää jossain porukassa oikein hyvä haukotus ja katso miten muut alkaa haukotella perässä. Itse monesti tietoisesti suljen sen refleksin, koska tiedostan haukotuksen tarttuvuuden. Jostain syystä sitä haukottelee eniten väsyneenä ja tylsistyneenä, eli se voi liittyä ihan puhtaasti aivojen välittäjäaineisiin ja jonkinlaisena jäänteenä vanhasta viestintätavasta sitä on pidetty.

Mä muistan joskus lukeneeni / nähneeni telkkarista, että tuo kyseinen juttu liittyisi ihmisen kykyyn tuntea empatiaa toista kohtaan. Eli sä myötäelät toisen väsymystä :) muistelisin että voi myös tarttua esim. ihmisestä koiraan ja toisinpäin :D

Enkä varmasti keksinyt tuota äskeistä :D

Toi haukottelu on kyllä hauska juttu. Joskus melkein hävettää ku muuten ihan pirteenä salilla ja virtaa riittää, mutta silti vaan haukotuttaa ihan ku ois joteski tylsistynyt :D
Ja mä en tupakoi. Ei voi johtua siittä :P

Muistaakseni näin joskus dokkarin, missä kerrottiin haukottelun yhdeksi syyksi ihan ilmiselvä väsymys. Haukottelu piristää, en muista tarkasti, mutta olisiko ollut viemällä happea enemmän aivoihin. Ja se tarttuu sen takia, että kun ihminen oli laumaeläin luonnossa, niin kaikki olivat paremmin hereillä, kun haukottelu tarttui.

Tässä helppo ohje parantaa vireystasoa:

Sisään hengitys - pallean ja vatsan seutu paisuu.

Ulos hengitys - pallean ja vatsan seutu kutistuu.

Oikea hengitystekniikka parantaa hapensaantia ja kohottaa yleistä vireyttä, mm. aivoille happi on erittäin tärkeä. Katsokaa ja kokeilkaa miten hengitätte. Uusi tekniikka on helppo oppia, ja pian se sujuu ihan itsestään. - Eikä enää haukota salilla ;)

Itse en ainakaan allekirjoittaisi ton syvähengityksen hyötyjä. Esimerkiksi hatha-joogassa sekä buteykon menetelmässä ja monissa muissa hengitystekniikoissa nimenomaan kehotetaan hengittämään vähän ja hitaasti. Ei siis keuhkoja täyteen. Pallean käyttäminen on kuitenkin ihan oikein.

Tältä sivulta löytyy muun muassa infoa hengityksestä: Normal Breathing Defeats Chronic Diseases

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oonkin ihmetellyt, että miksi mua aina haukotuttaa salilla, jossa normaalisti käyn (siellä on aika lämmintä), mutta kun kävin tällä viikolla yhdellä toisella salilla, jossa ilmastointi toimi, niin haukotteluefektiä ei tullut. Taas yksi arvoitus ratkaistu.

Muistaakseni näin joskus dokkarin, missä kerrottiin haukottelun yhdeksi syyksi ihan ilmiselvä väsymys. Haukottelu piristää, en muista tarkasti, mutta olisiko ollut viemällä happea enemmän aivoihin. Ja se tarttuu sen takia, että kun ihminen oli laumaeläin luonnossa, niin kaikki olivat paremmin hereillä, kun haukottelu tarttui.
Tähän vielä, että ei ehkä pelkkä väsymys yksistään, vaan tylsistyminen enemmänkin. Koulun penkillä haukotutti ihan jatkuvasti, mutta kotona telkkaria katsoessa ei juurikaan haukotuta, vaikka olisi niin väsynyt, että alkaa pilkkiä välillä. Telkkarin katsominen ei ole tylsää. Yleensä.

Uusimpien tutkimusten mukaan haukottelu johtuukin siitä että pääkoppa käy kuumana:

Vanhat uskomukset romukoppaan - Uusi tutkimus: Tästä syystä haukottelet - Terveys - Ilta-Sanomat

...haukottelu siis viilentää...
Ei jotenkin kuulosta uskottavalta. Kyllä keho osaa säädellä lämpötilaa muutenkin. Onko siellä koulun penkillä aina kuuma kun haukotuttaa niin perkeleesti? Miksi saunassa ei haukotuta? Vertaistutkimuksia odotellessa pitäydyn mieluummin sanomassa "en tiedä" kuin uskon tuota tutkimusta ihan heti.

Itse työskentelen tilassa jossa ilmastoinnissa on vikaa ja lämmöt pysyvät korkealla ja ilmanvaihto heikkoa. Tulen töihin iltavuoroon hyvin pirteänä mutta tunnin työskentely tässä tilassa laukaisee melkoisen haukottelureaktion joka kerta joten uskoisin, että hapenpuute ja lämpö aiheuttaa haukottelua samalla tavalla kuin väsymys.

Voi johtua muustakin kuin salin ilmasta tai omasta kunnosta. Hapenpuuteselityksen osalta tuli mieleen, että myös hengitystekniikka voi vaikuttaa.
Aikanaan eräässä urheilulajissa kilpaillessani rupesin (uran alkuaikoina) haukottelemaan aina kisan alla kovasti jännityksen takia. Ekoissa kisoissa jännitin, että menee koko suoritus varmaan pilalle jos haukottelen kesksen kaiken. En ollut haukottelun alkaessa tehnyt vielä mitään kovin fyysistä ja kisatkin oli ulkoilmassa, eli sisäilma/kunto-selitys ei ainakaan päde.

Itse haukottelen nykyään jostain syystä saunassa armottomasti, siitä on tullut jo meidän perheessä vitsin aihe kun välillä meinaa ehtiä edes löylyä lentää ennen kuin leuat venähtää ekan kerran.

(Alkoipa haukotuttaa kun pohti asiaa :D )

+1 tähän. Ärsyttävä asia ku pitäis olla keskittynyt ja valmis toimimaan niin haukotuttaa vaan jatkuvasti

Itse en ainakaan allekirjoittaisi ton syvähengityksen hyötyjä. Esimerkiksi hatha-joogassa sekä buteykon menetelmässä ja monissa muissa hengitystekniikoissa nimenomaan kehotetaan hengittämään vähän ja hitaasti. Ei siis keuhkoja täyteen. Pallean käyttäminen on kuitenkin ihan oikein.

Käsittääkseni pinnallinen ja hidas hengitys auttaa rentoutumaan. Syvä ja vahva hengitys laskee veren hiilidioksidipitoisuutta ja vaikeuttaa rentoutumista. Kannattaa hengittää tilanteen mukaan. Ennen sarjaa vedän syvään henkeä.

Minähän haukottelen lähes joka kerta salilla. Tuijottamisesta päätellen en kai saisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom