Saliharrastukseen suhtautuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Tästä aiheesta on varmaan ennekin keskusteltu, joten voi lukita jos siltä tuntuu.

Tässä on yksi hyvä esimerkki mitä tietämättömät ajattelevat salillakäyvistä.

Pistää miettimään, että kannattaako esim. työhakemuksissa mainita harrastuksena ollenkaan kehonrakennusta tai salilla käymistä yleensäkään. Itse en varsinaisesti kehonrakennusta harrasta, mutta kun monet tietämättömät ajattelevat linkissä kuvatuilla tavoilla, niin voisi olettaa antavan aika negatiivisen kuvan tälläisen sairaan harrastuksen, kuten salilla käymisen, mainitseminen.

Sen olen huomannut, että vastaavista asioista ei kannata normaaleissa kanssakäymistilanteissa usein mainita jos ei halua hirveää väittelyä ja halveksuntaa osakseen. Onneksi sen näkee helposti toisen olemuksesta tietääkö se saliharrastuksesta mitään vai ei.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitkä helvetin tietämättömät, mielipidekysymys se on mistä lajista tykkää ja mitä pitää enemmän vitsinä, esim. jääkiekko on imo typerien paskahousujen laji vaikka siitä jonku verran tiedänki.

Yleisesti ottaen saliharrastukseen suhtaudutaan positiivisesti ja se on ehkä jopa toivottavaa, mutta auta armias jos menet mainitsemaan jotain lisäravinteista, ruokavaliosta, kehonrakkennuksesta tmv niin sitten tuleekin semmosta voivottelua ja halveksumista. Viimeksi meinas hermot mennä kun kuuntelin kuinka kaverini muija ja kaverini äiti puhuivat eräästä henkilöstä ja siitä kuinka hän "bodaa" ja syö maitorahkaa ja raejuustoa, johon kaverini äiti kommentoi "voi raukkaa" ym halveksuen ja mukamas säälien :curs: Mitä voivottelua ja säälimistä siinä on jos joku pitää kunnostaan huolta vähän paremmin kun käymällä kerran vkossa salilla lukemassa fitness-lehteä :rolleyes: Toinen mitä olen huomannut on se, että tämmösenä alottelevana kyniksenä ei varsinkaan sais asioita tehdä kunnolla vaan pitää olla vähintään 100kg, että lisäravinteet ja kunnon ruokavalio olisi sallittavaa :wall:
Elikkä salilla siis saa käydä kunhan ei tee mitään kunnolla, pääasia että käy siellä, ruokavaliosta ja treenistä viis :david:

IJK sanoi:
Mitkä helvetin tietämättömät, mielipidekysymys se on mistä lajista tykkää ja mitä pitää enemmän vitsinä, esim. jääkiekko on imo typerien paskahousujen laji vaikka siitä jonku verran tiedänki.
Rauhoitu nyt hyvä mies. Tarkoitin sitä, että leimataan kaikki roinaajiksi ja luullaan peeniksen lyhentyvän, ei minua sinänsä se haittaakaan jos joku itse harrastusta pitää tyhmänä.

Jerkko sanoi:
Elikkä salilla siis saa käydä kunhan ei tee mitään kunnolla, pääasia että käy siellä, ruokavaliosta ja treenistä viis :david:
Itse olen havainnut samaa joidenkin ihmisten kohdalla. Pääasiassa kaikki ketkä jostain syystä saavat tietää harrastuksestani suhtautuvat aluksi positiivisesti. Kuitenkin, jos selviää myös esim. että syön mm. rahkaa, raejuustoa ja kananmunia jne. herää ihmisillä erilaisia mielipiteitä. Onneksi monet jopa arvostavat tähän asiaan panostamista ja ruokavalion noudattamista. Kuitenkin jotkut ihmiset reagoivat päinvastaisesti. Esimerkiksi saattaa kuulla tädiltään kommentin: "Miten sä voit tehä ittelles tommosta/syödä tommosta, eihän toi nyt oo ihan luonnollista ja tervettä." Samalla samainen naishenkilö lappaa toisella kädellä kakkua ja toisella pullaa suuhunsa ja vetää pullollisen limsaa perään. Tämän jälkeen kyseinen henkilö lyllertää 10 metrin päähän sohvalle katsomaan TV:tä, valittamaan kipeää niskaansa ja selkäänsä. :jahas: Onneksi on oppinut jättämään tämmöiset kommentit omaan arvoonsa.

edit: Luin tuon toisen keskustelupalstan tredin tosta 4D dokumentista, ja täytyy sanoa, että ei tullu muuta kuin vihaiseksi. :evil:

RoMuLuu sanoi:
jos selviää myös esim. että syön mm. rahkaa, raejuustoa ja kananmunia jne. herää ihmisillä erilaisia mielipiteitä.
Tietyllä tavalla ironista tässä on, että kaikki nämä valitukset ja "mielipiteet" ovat periaatteessa ihan samoja kuin mihin kasvissyöjät ja vegaanit törmäävät.

Vittuilut työpaikalla/koulussa on mielestäni helpointa kuitata lyhyesti terveyssyillä. Eli jos ylipäätään vaivautuu selittelemään ruokaansa ja säännöllistä syömistään, niin sanoo "Lääkäri suositteli", "Verensokeri heittelee - pitää syödä säännöllisesti", "Kolesteroli on korkealla" tms. Näitä perusteluja ymmärtävät ja kunnioittavat useimmat sohvaperunaspedetkin. Turha sitä salitouhua, kehonrakennusta ja proteiinitarvetta on siihen tuoda esille. Kaduntallaajaa sellainen provosoi ihan yhtä paljon kuin kasvissyöjän eettiset vakaumukset: "Kuvitteleeko se olevansa mua parempi kun se rakentaa kehoa/syö vain ruohoja".

Tietenkin jos vielä asuu vanhempiensa luona, niin ongelmaa ei ehkä ihan noin voi hoitaa.

Kaksi kertaa on tullut puhetta työpaikka haastattelussa voimailuharrastuksestani. Kummallakin kerralla minulta kysyttiin käytänkö hormoneita ja molemmilla kerroilla kielsin käyttäväni. Varsinkin ensimmäisellä kerralla huomasi, että epäili minun valehtelevan. Kummallakin kerralla jäi paikka saamatta. En tiedä mikä asian lopulta ratkaisi.

Dippi sanoi:
Vittuilut työpaikalla/koulussa on mielestäni helpointa kuitata lyhyesti terveyssyillä. Eli jos ylipäätään vaivautuu selittelemään ruokaansa ja säännöllistä syömistään, niin sanoo "Lääkäri suositteli", "Verensokeri heittelee - pitää syödä säännöllisesti", "Kolesteroli on korkealla" tms.
Siis ei minulla ole minkäänlaisia ongelmia noiden kommenttien "kuittaamiseen". Itse yritän aina parhaani mukaan pitää koko harrastuksen ruokailuineen päivineen muilta "salassa". Noh, salassa pitäminen nyt on varmaankin väärä termi, tottakai myönnän, kun joku kysyy että käynkö salilla jne. Mutta mahdollisimman matalaa profiilia yritän pitää asiasta. Näin tekemällä säästyy jo suurimmalta osalta paskan jauhamisesta. Jos joudun jotain vastaamaan, niin se on yleensä luokka "Niimpä niin" tai "Ajatella", ja aiheesta jauhaminen loppuu siihen. Ja kyllä, asun vielä kotona.

Vittuilu johtuu kateudesta ja jos saa vittuilua osakseen on vain oltava tyytyväinen itseensä. "Mitä toikin luule olevansa" - kommenttia saa kyllä kuulla useissa eri muodoissa. Tämä saliharrastus on liian monimutkainen selitettäväksi taviksille. Eikä selittelystä ole hyötyäkään sillä ennakkoluulot ovat liian korkealla. Jättäkäämme tavikset omaan arvoonsa ja kerätkäämme vitutuksesta vain voimia seuraavaan reeniin. :thumbs:

Artemis sanoi:
Vittuilu johtuu kateudesta ja jos saa vittuilua osakseen on vain oltava tyytyväinen itseensä. "Mitä toikin luule olevansa" - kommenttia saa kyllä kuulla useissa eri muodoissa.
Jep, näinhän se pääasiassa menee. Kannattaa kuitenkin silloin tällöin tarkistaa, ettei sinne kainaloihin ole livahtanut niitä mandariineja, melooneista puhumattakaan. ;)

mtk77 sanoi:
Kaksi kertaa on tullut puhetta työpaikka haastattelussa voimailuharrastuksestani. Kummallakin kerralla minulta kysyttiin käytänkö hormoneita ja molemmilla kerroilla kielsin käyttäväni. Varsinkin ensimmäisellä kerralla huomasi, että epäili minun valehtelevan. Kummallakin kerralla jäi paikka saamatta. En tiedä mikä asian lopulta ratkaisi.
Tämä mua juuri kiinnostikin. Ajattelin jatkossa jättää suosiolla mainitsematta. Ihan vaan kaiken varalta, kun niin paljon porukka aina epäilee, vaikka itse en ole edes iso. Mutta kun salin mainitsee, niin monella menee roinakytkin päälle.

Hyväksykää tosiasiat - älkää ruvetko lässyttämään harrastuksestanne.

Tottakai se ärsyttää ihmisiä, jos joku 172cm/73kg/penkki 92,5kg selittää kuinka paljon pitää saada proteiinia päivässä. Minuakin ärsyttää.

Miksi sitä pitää mainostaa ja todistella? Fiksu pitäisi asian omana tietonaan tai korkeintaan mainitsee kuntoilevansa.

Terveydellisiin syihin on helppo vedota kun joku rupeaa taivastelemaan. Onneksi itse olen vielä sen verran kynäniska, just saman kokoinen kuin tos qnutin mainitsemassa esimerkissä ettei kukaan ihmettele salilla käyntiä. En yleensä päde, tai yritän välttää sitä kun en asiantuntija olekaan. Tosin on minulla hyvää syykin käydä salilla: selkäkivut, joista pääsee eroon salitreenillä.

Curriculum Vitaehen ei lähes koskaan kannata kirjoittaa harrastukseksi kehonrakennusta, voimanostoa, painonnostoa tms. Itse käytän termiä "Kuntosaliharjoittelu", joka kuulostaa taviksen korvaan paljon normaalimmalta, puolihuolimattomammalta liikuntamuodolta kuin "Kehonrakennus", jota ei siis harrasta kuin psykopaattinen hormooneja karkinkorvikkeena käyttävä naisia, lapsia ja vanhuksia huvikseen hakkaava ja murhaava pienimunainen sekopää.

Koulussa en kumma kyllä ole kuullut lähes mitään vittuilua tarkoista syömisistäni tai ainaisesta treenikassin kanssa kulkemisesta, vaikka joskus olen jopa hieman valottanut ravintotieteen saloja opiskelukavereilleni mm. tylsien matikanlaskareiden aikana. Voi tietysti olla, että kaikki naureskelevat minulle selkäni takana :D, mutta suoraan päin naamaa ei ole vielä kukaan tullut vinoilemaan. Pari koulukaveriani on itse asiassa useaan otteeseen tullut kysymään multa treeni- ja ravintoneuvoja, ja jopa noudattanutkin niitä.

Sama täällä mitä Hulkki tossa sanoi, että en minäkään siihen hakemukseen yms kirjoita kehonrakennus (uskottelen ainakin itselleni olevani sellainen) vaan kuntosali tms.

Suoranaista kommenttia tulee lähinnä joskus koulussa nautittavasta protsku drinkistä (mitä vitun mömmöjä sä taas vedät :jahas: ) Tai sit mullekkin nauretaan selän takana :)

Jos homma ei kiinnosta, ei siitä mun mielestä tarvitse alkaa avautua, ihmiset vaan ovat niiiiiiin ennakkoluuloisia.

Hulkki sanoi:
Curriculum Vitaehen ei lähes koskaan kannata kirjoittaa harrastukseksi kehonrakennusta, voimanostoa, painonnostoa tms. Itse käytän termiä "Kuntosaliharjoittelu"...

Jees, tuolla tavalla olen itsekkin sanonut. Eräs työpaikka taisi mennä osittain ohi kun totesin, että harrastan aktiivisesti liikuntaa, koska hyvässä kunnossa jaksaa paremmin. Heti lauseen jälkeen tajusin, että nyt tuli virhe, koska toinen haastattelija oli +130kg huonossa kunnossa oleva läski :lol2:.

lej sanoi:
Pistää miettimään, että kannattaako esim. työhakemuksissa mainita harrastuksena ollenkaan kehonrakennusta tai salilla käymistä yleensäkään.

Omasta kokemuksesta voisin sanoa että ei kannata laittaa mitään harrastuksia joita voi ymmärtää kilpaurheiluksi tai mitenkään että niitä ymmärrettäisiin "elämätavaksi" tai vakavaksi harrasteeksi.

Olin kerran sellaisessa ryhmätyö haastattelussa eli siinä oli monta kaveria kerralla ja haastattelija kyseli jokaiselta vuoroltaan asioita ja pari firman herraa sitten seurasi sivusta. Eräältä henkilöltä sitten kysyttiin harrastuksista ja kun tämä kertoi harrastavansa vakavasti kilpatanssia ja käyvänsä pari-kolme kertaa vuodessa kilpailuissa niin samantien eräs sivusta seurannut firman herra tempaisi suuren rastin tämän kaverin papereihin ja eipä päässyt se kaveri jatkoon.
Toisen kerran olin eräässä autoalan työpaikka haastelussa ja siellä oli ehdoton edelletys että ei harrasta autourheilua muuta kuin töllöstä katsomalla. Jos itse on kilpailumielessä mukana niin duunia ei löydy.
Tuotä jälkimmäistä paikkaa en ottanut vastaan vaikka sitä minulle tarjosivat. Tuon ensimmäisen haastattelu paikan sain mutta duuni loppui sitten 4 kuukauden kuluttua, en tiedä sitten oliko syynä se että sinä aikana tuli selväksi että tähtään seuraavan kesän Sm-kilpailuihin ammunnassa, mutta näin jälkeenpäin olen onnellinen että jouduin siitä duunista pois.

Mutta näin omalla kohdalla sanon että koskaan en ala niin harrastuksistani kuin muustakaan omista aatteista/vakaumuksista kertoilemaan työpaikkahakemuksissa tai edes jos saan sen duunin ennenkuin vasta on koeaika ohi. Ja muutenkin näyttänyt että olen kunnon työmies jonka työn laatuun ei harrastukset vaikuta.

Anoppi suhtautuu varsin kielteisesti:
1. tulivat käymään ja oli treenipäivä, silloin ei kuulemma tarvitse salille mennä jos he ovat käymässä; MINKÄ VITUN TAKIA EI!?!!?
2. Otin sitten palautusjuomat treenien jälkeen, protskua ja maltoa, tähän suhtauduttiin kuin huumeisiin: Et kai sinä tuollaisia AINEITA käytä!!??!! Ja miksköhän vitussa en käyttäs vaikka dopingia jos näin tahdon, mun elämähän se on!
3. Lenkkeily ajaa kuule saman asian kuin tuo sisällä painojen nostelu. Juurikin näin :wall:

Hulkki sanoi:
Curriculum Vitaehen ei lähes koskaan kannata kirjoittaa harrastukseksi kehonrakennusta, voimanostoa, painonnostoa tms. Itse käytän termiä "Kuntosaliharjoittelu", joka kuulostaa taviksen korvaan paljon normaalimmalta..

Tuo "kuntosaliharjoittelukin" on mielestäni liikaa joihinkin tehtäviin haettaessa. Pelkkä kuntoilu on paljon parempi. En tiedä liittyykö asiaan, mutta kun CV:ssäni luki kuntosali jouduin hakemaan n. sataan paikkaan ennenkuin tärppäsi. Toisella kerralla muutin kuntosalin kuntoiluksi jolloin riitti neljä hakemusta tärpätäkseen.

Voi tietysti olla ettei liittynyt suoraan tuohon, mutta miksi ottaa riskiä? Kuntoiluna minulla mm. rullaluistelu. Haastattelussa ottivat vielä asian puheeksi kun bossilla sattui olemaan sama harrastus.

Lisäksi uudessa työpaikassa kannattanee käydä muutama viikko muiden mukana normi lounailla. Tämän jälkeen voikin hieman erakoitua ja tuoda ne öljypurkit + muut eväät paikalle. Yleensä kuukaudessa loppuu kyselyt ruokavaliosta.

Laihiksella ollessa kun työkaverit, tutut ja sukulaiset ihmettelivät painon nopeaa pudotusta ja kyselivät tietysti että millä keinoilla se lähtee, painonvartijoissako olet vai millä ihmekonstilla painoa pudottelet. Kun siihen vastasi että kuntosalilla käynnillä ja ruokavaliolla niin silmät lasittuivat, ei vissiin ollut oikea vastaus... Aerobisen liikunnan ja ruokavalion vielä kuitenkin ymmärsivät, ne ovat kai se hyväksyttävä tapa. Ruokavaliota ja myös kuntosaliohjelmaa oli ja on vieläkin aika turha käydä selittämään, silloin silmät lasittuu vielä hieman lisää :)

Eipä tule hirveästi mainostettua ravintoasioita yleensäkään, aika kuuroille korville ne menee. Lisäravinteista on kanssa turhaa puhua kaikille, ne kun on niitä proteiinihormooneita kansan mielestä :D

Suositut

Back
Ylös Bottom