Saliharjoittelu, laihdutus ja jaksaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riksuli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin, vähän taustaa. Oon ollu aina pulska, teini-iässä sain pudotettua painoni sille mallille, että koko 34/36 (painoin 54kg) oli vaatteissa sopiva. Olin kuitenkin tosi löysä ja niinpä kilot tulivat helposti takaisin. Laihduttaessa sain painoni alas pelkästään lisäämällä liikuntaa. Harrastin aeorbikkiä 3-6krt/vko, mutta en mitään lihasharjoittelua. Tällä hetkellä vaatekoko on 42/44 ja painan 73kg. Pituutta on 163 cm. En pidä oikeastaan mistää aerobisesta liikunnasta. Pyöräily, kävely, kevyt hölkkä ja crossarilla harjoittelu on kivaa, uiminenkin satunnaisesti.

Olen nyt pari kk käynyt salilla, lähinnä ehkäistäkseni laihtumisen tuomaa lihasmassan katoamista. Sitten kun tuota rasvaa on poissa jonkin verran, on kiinteytymisen vuoro. Mulle tehtiin salilla ohjelma. Se on kaksijakoinen ja salilla käyn 2-3 krt/vko. Nyt kesällä olen pyöräillyt 2-3 krt/vko, tosin huomaan meneväni tukkoon jos on vain yksi lepopäivä viikossa. Yleensä salikäynnillä ohjelman jälkeen teen vielä puolisen tuntia crossarilla tai jos polvet kestää, juoksen matolla. Kotijoogaan/venyttelen treenipäivinä ja joskus lepopäivänäkin. Joskus korvaan fillaroinnin pilateksella tai kotona tehtävällä aerobisella ohjelmalla. (en voi sietää ohjattuja tunteja). Paino on pudonnut nyt n. 4kg ja yhteensä senttejä on kadonnut vyötäröltä 5 ja vatsasta 7 (olen ns. omenalihava, eli lantiolla ja raajoissa ei ylimääräistä juuri ole). Aerobisen ja kotijoogan määrä on ollut sama jo pari vuotta, kuntosali on ihan uus juttu. (ja todellakin mun juttu, kävisin vaikka joka päivä jos se vain olisi fiksua :) )

Mulla on excel-taulukko jossa seuraan kaloreita, hiilareita, rasvoja ja proteiineja, ja suhteet on jokseenkin kunnossa sillä puolella. Tosin proteiineja joudun usein 'pakkosyöttämään' itseeni, sillä ne jäävät helpoiten vähiin. Suunnilleen kerran viikossa vähän löysään ja syön paahtoleipää, pitsaa, juon pari kaljaa tms. Olen selvitellyt, että laskennalliseksi kalorin tarpeeksi tulee 1500 kaloria vuorokaudessa. Tässä olen pysytellyt nyt 1,5kk. Treenipäivinä syön sen verran enemmän, että treenauksessa kulutetut kalorit tulee popsittua, joten vaje on jotain 500-700 kaloria päivässä. Palauttavana hiilareita ja proteiineja, aika usein esim. pirtelöä tms. Yleensä aamupala on n. 7-9 välillä, lounas 11-12, välipala 15-16, illallinen 17-18.30 ja iltapala joskus ennen nukkumaanmenoa, yleensä viim. klo 22. Näiden lisäksi palauttava johonkin aikaan joka vaihtelee sen mukaan missä välissä ehdin salille/lenkille

Ongelmana on se, että en jaksa! Siis musta tuntuu välillä salilla, että nukahdan siihen paikkaan. Haukotuttaa, siis todella väsyttää. Kyse ei ole maitohapoista tms. vaan olen vaan niin väsynyt. Mistä tämä johtuu? Oonko ylikunnossa? Syönkö liian vähän tai vääriin aikoihin? Pitäisikö mulla olla salilla jotain energiaa antavaa juomaa mukana?

Nukutko tarpeeksi? Tuli tuossa mieleen kun vetäsin eilen treenin aamusta nukkumatta yhtään edellisenä yönä. Tosi järkevä veto, ja arvatahan saattaa millanen olo oli treenaillessa. :D

mitenkäs vitamiinit?suosittelen jotain vitamiinivalmistetta tueksi,jos ja ilmeisesti kun et saa ruuasta riittävästi

Nukkumisesta ei voi olla kyse, semmoset 8-10 tuntia tulee melkolailla joka yö uinuttua. Vitamiinit vois olla tietty yks, mutta kerään yli puolet hiilareista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Tulee melkein kilo vedettyä päivittäin kun kattelen noita ruokamääriä. Ei kait niistä lisävitamiineista haittaakaan olisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom