Salialoittelijan epäselvyydet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jago
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Eli ensimmäinen postaus tänne :rock:. Toivottavasti ei mene heti metsään.

No niin eli asiaan. Ikä: 19, Paino: 50kg, Pituus: +175cm. Tenukeppi siis ja tästä jollei ylöspäin pääse niin......
Eli noilla alkutiedoilla olisi tarkoitus lähteä omaa kehoani treenaamaan. Tarkoitus olisi saada painoa REILUSTI ja myöskin siinä samalla näkyvä lihasten kehitys ei olisi pahitteeksi. Päämääränä olisi saada edes jonkinlaista tulosta aikaiseksi ennenkuin II/2005 astuu palvelukseen.
Salilla olen nyt ruvennut käymään 3-4krt viikossa ja ennen tätä olen treenaillut kotona sen mitä oma keho on antanut vastukseksi.

Eli kysymyksiä: Olen lukenut paljon ravinnon merkityksestä täältä foorumilta. Oma ravinnon saantini on omasta mielestäni surkea (aamulla muutama voileipä ja kahvia, päivällä ruokailu ja syön minkä jaksan, illalla laittaa suuhun sen mitä taitaa/löytää) ja olenkin nytten ruvennut syömään ihan järjettömästi enemmän (eli oikeastaan tekee mieli vetää kokoajan jotain). Varsinkin tuo aamu on huono kun en oikein ehdi enempää syömään, joten kuinka suuri on aamupalan merkitys?
Tällä hetkellä treenin tukena on kreatiinia ja Fast:in MASSA, massanlisääjä. Kreatiinia menee päivässä 3g ja massanlisääjää en osaa grammamäärissä sanoa, 2-3 annosta (tuoteselosteessa suositellaan 1-2), ainakin ennen/jälkeen treenin ja ennen nukkumaan menoa. Eli pitäisikö tähän ottaa vielä jotain lisäksi? Vai nykyisiä vetää enemmän/vähemmän?
Nukuttua tulee myös kohtalaisen vähän (6-7h) johtuen pitkistä työpäivistä ja tyttöystävän tyyd.... tyytyväisenä pitämisestä :david:
No sitten salille. Olen katsellut jo varmasti sataa erilaista treeni ohjelmaa foorumilta ja suoraan sanottuna olen vähän pihalla. Salilla olen koittanut tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä ja koittanut vähän laittaa yläkroppaa samaan treenikertaan ja alakroppaa toiseen, ei varmastikkaan mitään kauhean hyvää tulosta synnytä, mutta noobiehan tässä vielä ollaan. Eli onko ohjelmasta selvä hyöty (sanomattakin lienee selvää, on)? Jos joku haluaa niin voisi kertoa jonkin hyvän ohjelman ja samalla kun kertoo sitä ohjelmaa voisi kertoa millä liikkeillä mikäkin tehdään tai sitten jokin linkki mistä näkisi liike ohjeita?
Ja lenkillä olisi tarkoitus ruveta käymään. Hyvä/huono asia sen kannalta, että massaa haetaan?

Lisätkää jos jotain jäi puuttumaan. Avain sanat ovat mielestäni massa, voima, lihas jos ruvetaan miettimään motiiveja ja vastauksia.

Noh, tuossa nyt tuollaista pientä mitä mieleen tuli. Hakua yritin käyttää, mutta ilmeisesti hakusanani olivat metsässä. FAQ osio ei oikein antanut kaltaiselleni aloittelijalle ymmärrettävää tietoa (tyhmästä päästä kärsii koko ruumis).

Kiitos.

Ei nyt jaksa kaikkeen vastata :D
Aamupalan merkitys on suuri, eli sinne pitäisi kyllä saada enemmän tavaraa. Proteiinia sun pitäis saada päivän aikana ~100-150g. Ja siis jos syöt vain aamupalan, päivällä ja sitten illalla, niin tuonne väleihin pitäisi tunkea välipaloja (rahkaa esim). Massaa kun haluat niin yksinkertaisesti syöt enemmän kuin kulutat ja that's it!

Poimit täältä jonkun hyvän 3- tai 4-jakoisen ohjelman ja muokkaat siitä itselle sopivan. (kunnon ohjelmasta on todellakin hyötyä) mutta ei niitäkään IMO kannata liian orjallisesti tuijottaa.

Kyllä sä noilla lisäravinteilla varmasti hyvin alkuun pääset.

Jos tosta saisit jo jotain irti niin lisäillään sitten...

Kun kerta olet aloittelija, niin ei ehkä kannata heti alkuun ottaa mitään tosi "hifiä" ohjelmaa. Vaan joku tosi yksinkertainen massaliikkeisiin painottuva ohjelma (massaliikkeitä on esim. jalkakyykky, maastaveto, dippi, penkkipunnerrus, leuanveto... jne. liikkeitä joissa on monta lihasryhmää kerralla mukana ja liikutellaan isoimpia rautoja).

Periaatteessa alussa voisi treenata pelkästään massaliikkeillä ja lisänä olisi vain vatsa, alaselkä sekä pohjetreeniä. Muut lihasryhmät vahvistuisi muutenkin jo hyvin massaliikkeillä.

En tiedä tarkalleen millaisia ohjelmia foorumilta löytyy, mutta sellaisen kuvan olen saanut että monet niistä ei ole ihan sopivia vasta-alkajalle.

Välillä kun ohjelmia katselee tulee tunne, että niissä on tuhat liikettä yhdelle kertaa :D Ja liikkeet kun on "tuntemattomia" mulle niin en niitä osaa suorittaa. Tähän tietysti saa apua kun kysyy salin pro usereilta :) Ekana esimerkkinä esim. ei mitään tietoa miten dippi tehdään. Tai oikeastaan voisi sanoa, että sitä olen usein miettinyt kun tuntuu olevan niin perus liike (haku auttaa osaavaa, täytyy koittaa).
Eli syömiseen koitan panostaa. Päivisin se on sen verran vaan huonompaa, että aika kuluu töissä.
Noista ohjelmista niin ajattelin, että kaikki 2-3x10 (tähänkin apua kaivattaisiin onko hyvä/huono)

Ma:
Hauiskääntö käsipainoilla
Hauiskääntö tangolla
Ranskalainen punnerrus
Dippi
Vatsarutistus

Ti:
Penkkipunnerrus
Kulmapenkki käsipainoilla
Pystypenkki käsipainoilla
Vipunosto seisten
Pohjeliike istuen

To:
Leuanveto
T-tanko kulmasoutu
Selkäojennus rullaamalla
Rannekääntö vastaotteeella
Rannekääntö myötäotteella
Vatsarutistus

La tai Su:
Jalkakyykky
Pohjeliike seisten
Reisiojennus
Reisikoukistus

VAI ykisnkertaisempi ohjelma kolme-neljä kertaa viikossa?

Jalkakyykky 3x5-12
Penkkipunnerrus 3x5-12
Leuanveto 3x5-20
Pystypunnerrus 3x5-12
Maastaveto 1x5-20

Ja tähän sitten jotain lisänä? Vai meneekö tämä jo palautumisen huonontumiseen?

Alussa olisi varmaan toi yksinkertaisempi ohjelma parempi. Aloittelijoilla on kuitenkin sen verran nopeaa palautuminen, että voi treenata 2-3 kertaa viikossa samat lihasryhmät.

Jago sanoi:
Välillä kun ohjelmia katselee tulee tunne, että niissä on tuhat liikettä yhdelle kertaa

VAI ykisnkertaisempi ohjelma kolme-neljä kertaa viikossa?

Ja tähän sitten jotain lisänä? Vai meneekö tämä jo palautumisen huonontumiseen?

Liikkeitähän on olemassa tuhat ja varmaan vähän enemmänkin, mutta ei niitä kaikkia kannata yrittääkään omaan ohjelmaan kerralla ängetä. Valitse ensi alkuun eri lihasryhmille sellaiset liikkeet, jotka tunnet ja jotka tuntuvat hyviltä. Sitten, kun kehitys alkaa hidastumaan tai huomaat, etteivät jotkut liikkeet sovi sulle tai muuten vaan kaipaat vaihtelua, niin voit korvata jotain liikkeitä toisilla. Kyllä ne eri liikkeet tulevat ajan myötä tutuiksi forumia & alan kirjallisuutta lukemalla ja salillakin tulee varmasti sen verran muiden touhuja seurattua, että siinäkin näkee eri liikkeitä ja suoritustapoja. Keskity vain perusjuttuihin ja kovaan treeniin sen sijaan, että yrität jo alussa tehdä hommasta liian tieteellistä.

Samaten treenijaot, sarjamäärät, toistomäärät jne: yhtä oikeata tapaa ei olekaan, vaan joudut vain pikkuhiljaa etsimään ne jutut, jotka sulla toimivat ja sopivat omalla kropallesi ja treenimentaliteetillesi. Ensi alkuun joudut vain sokkona valitsemaan sopivimmalta tuntuvan systeemin ja tarkentamaan ja muuttamaan sitä ajan ja kokemuksen myötä.

Mikäli yksi ja ainoa kaikille sopiva ja paras ohjelma olisi olemassa, se kyllä tiedettäisiin tälläkin foorumilla. Valitettavasti sellaista ei vaan ole, vaan jokainen joutuu hakemaan itselleen toimivimmat menetelmät. Lähes jokainen joutuu vielä muuttamaan treenejään aika ajoin enemmän tai vähemmän radikaalisti, jotta kehitys pysyy käynnissä, joten kehitystäsi pitkällä tähtäimellä ei todellakaan ratkaise se, aloitatko homman 3-vai 4-jakoisella ohjelmalla ja teetkö niin tai näin monta sarjaa, vaan se, että treenaat alusta asti tosissasi ja realistisin tavoittein. :whip: Välillä pistää ihmetyttämään, kun aloittelijat ottavat kauhean stressin jakojen ja sarjapituuksien ja nivelkulmien ja v-u ties-minkä optimoinnista, ennenkuin salilla on käyty kertaakaan :david: (ja ei millään pahalla ketään kohtaa, päinvastoin tsemppiä ja onnea treeneihin. Omalta pieneltä osaltani minäkin yritän tässä auttaa sua saamaan homman pyörimään :kippis1: )

P.S. On tietenkin olemassa paljon totaalisen vääriä tapoja tehdä asioita (esim. RHP-treeni 2xpv 7 päivänä viikossa, mielellään vielä egopainoilla ja :david: -tekniikalla :evil: ), mutta jos olet tätä forumia vähääkään seurannut, niin opit varmaan aika pian arvioimaan, missä on vähääkään järkeä ja missä ei...

no-body sanoi:
Välillä pistää ihmetyttämään, kun aloittelijat ottavat kauhean stressin jakojen ja sarjapituuksien ja nivelkulmien ja v-u ties-minkä optimoinnista, ennenkuin salilla on käyty kertaakaan :david: (ja ei millään pahalla ketään kohtaa, päinvastoin tsemppiä ja onnea treeneihin. Omalta pieneltä osaltani minäkin yritän tässä auttaa sua saamaan homman pyörimään :kippis1: )
Nimenomaan juuri meinasin sitä, että kannattaako ressata siitä, että vaikka käy salilla eikä ole mitään selvää ohjelmaa ja tiettyjä liikkeitä joita junnaa niin saako kehitysta aikaiseksi. Lähinnä ajattelin, että onko alkuvaiheessa hyvä, että kunhan käy salilla se 3-4krt/vko ja nostella rautoja ja koittaa vähän katsoa, että saa kohtuu monipuolista rasitusta :thumbs:
Sitten kun on kokemusta kertynyt jo paljon ja seuraillut muiden saliheebojen suorituksia ja omassa kehityksessä alkaa nousta seinä vastaan niin alkaa monipuolistamaan ja käyttämään jotakin "järkevää" ohjelmaa :)

Mutta, pakko kiittää ja kumartaa kaikkia vastanneita :worship: Taas ollaan hieman viisaampia näidenkin asioiden suhteen :)

Jago sanoi:
Nimenomaan juuri meinasin sitä, että kannattaako ressata siitä, että vaikka käy salilla eikä ole mitään selvää ohjelmaa ja tiettyjä liikkeitä joita junnaa niin saako kehitysta aikaiseksi. Lähinnä ajattelin, että onko alkuvaiheessa hyvä, että kunhan käy salilla se 3-4krt/vko ja nostella rautoja ja koittaa vähän katsoa, että saa kohtuu monipuolista rasitusta :thumbs:
Sitten kun on kokemusta kertynyt jo paljon ja seuraillut muiden saliheebojen suorituksia ja omassa kehityksessä alkaa nousta seinä vastaan niin alkaa monipuolistamaan ja käyttämään jotakin "järkevää" ohjelmaa :)

Mutta, pakko kiittää ja kumartaa kaikkia vastanneita :worship: Taas ollaan hieman viisaampia näidenkin asioiden suhteen :)

Sen verran selvennystä vielä, että järkevä ohjelma kannattaa ilman muuta ottaa mukaan alusta saakka. Jos lähdetään vaan "vähän nostelemaan" ilman ohjelmaa, menee homma lähes 100% varmasti joko RHP:ksi tai muuten vaan säätämiseksi. Mitään yhtä ja ainoata oikeata ohjelmaa sen sijaan ei ole, joten valitset täältä löytyvistä jonkin sellaisen, joka hyvältä vaikuttaa ja teet sillä muutaman ekan kuukauden. Se voi olla vaikka jokin 2- tai 3-jakoinen tai aloittelijalla jopa koko kroppa 2-3krt viikossa-tyyppinen, minkä itse arvelet tyyliisi parhaiten sopivan. Kaikilla tulee kyllä kehitystä! Sen muutaman kuukauden jälkeen pystytkin jo tekemään havaintoja, mihin asioihin kaipaisi muutosta ja pystyt joko itse korjaamaan ohjelmaasi tai kysymään täältä yksityiskohtaisempia ohjeita. :whip:

Ehdottomasti joku hyvä perusohjelma alusta asti käyttöön. Hyvät perustelut tuli edellä. Sitä vaan jättää ne "ikävät" liikkeet helposti välistä jos sitä ohjelmaa ei ole ennalta suunniteltu.

Mutta mitään erikoista hifistelyä ja suuria vaihtelumääriä ei IMO heti aloitellessa tarvi. Perusliikkeet, hyvä tekniikan opettelu ja nousujohtoinen treeni. Noilla pääsee alussa pitkälle. Sitten kun kokemusta on tullut, niin alkaa katteleen voimakausia, pumppikausia sun muita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toinen aloittelija vastaa

Hihii ensimmäinen posti
Ja asiaan.

Joskus teininä tuli nosteltua ja nyt sit päätin aloittaa itsekin uuden elämän uudenvuoden myötä. Olen siis aikalailla samassa tilanteessa kuin sinä.

Treenistä, mun mielestä aloittelijan kannattaa tehdä heti alkuun ohjelma itselleen, koska harva aloittelija osaa soveltaa liikkeita ja kuunnella itseään niin hyvin, että pystyisi improvisoimaan hyvän treenin. Tai minä ainakaan en osaa.
Tuossa alla oma ohjelmani ideaksi, en todellakaan sano että se olisi optimaalinen jokaiselle, mutta olen ainakin yrittänyt pysyä perusasioissa.

Ma Rinta, hauis,olkapäät.
Penkki
Vinopenkki KP
Pystypunnerrus
Viparit sivuille
Olankohautus
Hauikset käsipainoilla
Hauikset taljassa

Ke Jalat, vatsa
Kyykky
Prässi
Reisienkoukistus
Pohkeet istuen
Pohkeet seisten
Vatsoja rutistuskoneessa
Vatsa rutistuksia ihan muuten vaan

Pe Selkä, ojentajat
Mave
T-tanko soutu
Alatalja
Ylätalja
Selänojennus
Kapea penkki
Ojentajat ylätaljassa

Toisaalta joka kerta tulee koitettua jotain uutta liikettä, tehtyä erimittaisia sarjoja, mutta kuitenkin ohjelman puitteissa. Mä en oikein aina tiedä mikä mulle toimii ja mikä ei. Varsinkin toi selän treaanaaminen on vielä ihan hukassa.

Ruokailusta, toi aamupala ongelma on ihan turhaa puhetta herää vartin aikaisemmin niin kerkeää syödä jo vaikka minkälaisen gourmee rahka,raejuustopuurosetin... Ja kyllä olen itsekin ihan uskomattoman uninen aamuisin.

Hyvä, että tuli monelta taholta asia selväksi, että ohjelma kannattaa olla alusta asti ja se auttaa :piis:

Summataampas:
Ravintoa yli tarpeen ja riittävän usein + lisäravinteet sopivassa suhteessa, Treeniohjelma alusta asti mukaan (koko kropan läpikäyvä) ja lepoa lihasten palauttamiseen. ;)

Ja vielä sellainen homma, että onko lisäravinteiden hyöty oikeasti todella suuri? Olen siis sitä mieltä, että on, mutta kuinka suuri? Tämä vain siksi, että saa motivaatiota oikesti pumpata protskua itseensä ja tietää sen auttavan.

Delmonte sanoi:
Ruokailusta, toi aamupala ongelma on ihan turhaa puhetta herää vartin aikaisemmin niin kerkeää syödä jo vaikka minkälaisen gourmee rahka,raejuustopuurosetin... Ja kyllä olen itsekin ihan uskomattoman uninen aamuisin.
Se on yllättävän vaikeaa nousta klo 4.45 kuin klo 5.00 :D Itsetahtoahan se vain vaatii, mutta ei ole helppoa ainakaan mulle :nolo:

En jaksa ees lukee noita vastauksia mutta se on vaan niin saatanan simppeliä että syö syö ja syö... ja syö vielä vähä. Tää on se punanen lanka jota ei voi liikaa toistella. Hyvä että oot tiedostanu että syöt esim aamulla huonosti ja tiiät että sinne lisää shittiä sitte!
Itse lähes samoista lähteneenä voin sanoo että kyllä pitää olla huolellinen ruokailun kanssa. Piät vaa huolen että vedät joka vitun päivä sitä ruokaa paljon! (saman verran joka päivä yli kulutuksen kai suositeltavaa). Ei oo helppoo, vaikein homma koko harrastuksessa. Alat katteleen kaupassa safkoja missä on hyvin kaloreita ja mitä menee isoja satseja alas. Teet makaroonishittiä tai jotain ruokaa isot satsit jääkaappiin ja syön pari ylimäärästä ruokaa joka päivä siitä. Rahkaa ja tonnikalaa naamaan iltasin. Hidasta on nostaa painoa 50 kilosta ylöspäin. Ite alotin ~63kg ja nyt vuoden myöhemmin oon 75kg. Jos opit heti syömään ni voit saaha enemmänki. Tietty siitä miten hyvin osaat syödä ("oikein" siis) riippuu onko se fläsää vai lihasta :)

Joo tsemiä syömiseen, kyllä se paino sieltä tulee. Kalorit on puhasta matikkaa että nouseeko se paino vai ei ja tämä pitää ymmärtää! :thumbs:
tais olla kyllä vähä uuno posti.. no halusin painottaa vaan!

Pforce sanoi:
En jaksa ees lukee noita vastauksia mutta se on vaan niin saatanan simppeliä että syö syö ja syö... ja syö vielä vähä. Tää on se punanen lanka jota ei voi liikaa toistella. Hyvä että oot tiedostanu että syöt esim aamulla huonosti ja tiiät että sinne lisää shittiä sitte!
Itse lähes samoista lähteneenä voin sanoo että kyllä pitää olla huolellinen ruokailun kanssa. Piät vaa huolen että vedät joka vitun päivä sitä ruokaa paljon! (saman verran joka päivä yli kulutuksen kai suositeltavaa). Ei oo helppoo, vaikein homma koko harrastuksessa. Alat katteleen kaupassa safkoja missä on hyvin kaloreita ja mitä menee isoja satseja alas. Teet makaroonishittiä tai jotain ruokaa isot satsit jääkaappiin ja syön pari ylimäärästä ruokaa joka päivä siitä. Rahkaa ja tonnikalaa naamaan iltasin. Hidasta on nostaa painoa 50 kilosta ylöspäin. Ite alotin ~63kg ja nyt vuoden myöhemmin oon 75kg. Jos opit heti syömään ni voit saaha enemmänki. Tietty siitä miten hyvin osaat syödä ("oikein" siis) riippuu onko se fläsää vai lihasta :)

Joo tsemiä syömiseen, kyllä se paino sieltä tulee. Kalorit on puhasta matikkaa että nouseeko se paino vai ei ja tämä pitää ymmärtää! :thumbs:
tais olla kyllä vähä uuno posti.. no halusin painottaa vaan!
Ihan *tun hyvä postaus :worship:
Mulle tarvii asiat hakata kalloon ennenku ne todellakin on siellä :thumbs:
Ja mikä ihme tossa rahkassa on SE juttu? Pari kertaa on jo noussut täällä esiin. Mutta koitetaan sitäkin. Ei ole heti ensimmäinen ruokalasti mitä tulisi mieleen vetää :eek:

Jago sanoi:
Ja mikä ihme tossa rahkassa on SE juttu? Pari kertaa on jo noussut täällä esiin. Mutta koitetaan sitäkin. Ei ole heti ensimmäinen ruokalasti mitä tulisi mieleen vetää :eek:

Hyvät ravintoarvot ja maku. :) Mausta voidaan tosin olla montaa mieltä.. Rahkasta puhuttaessa tarkoitetaan kuitenkin ihan perus maitorahkoja joihin ei ole mitään ylimääräisiä sokereita lisätty. Esimerkkinä Ehrmannin ja Valion rahkat.

Aamulla ei yksinkertaisesti voi syödä hirveesti ku mahalaukku supistuu yön aikana. Syöt mitä jaksat ja vedät vaikka protskudrinkin. Tai sit juot vettä niin että se vatsa laajenee, ja syöt kunnolla sit tunnin kuluttua. Uskokaa vaan, toimii. :rock:

Toi on kyllä ihan totta, että aamulla ei ehdi syömään johtuu myöskin siitä, ettei oikein tahdo maistua. Nyt on kuitenkin otettu uusi asenne ja koko viikko vedetty safkaa naamaan ihan ähkynä. Työt alkaa maanantaina niin siihen täytyy sitten kehittää systeemi millä saisi murua rinnan alle työpäivän ohessa. Rajoittavaa vain se, että kuudelta töihin, yhdeksältä 7min tauko, klo 11 ruoka-puoli-tuntinen ja yhdeltä lyhyt kaffe.

Tässä tuli vielä mieleen, että jos nyt saa pumpattu itseensä massaa ja ehkäpä vähän lihastakin (;)) niin tappaako heinäkuussa alkava armeija koko saavutukseni? Eli siinä tulisi väkisinkin ½-vuoden (tai pidempi) tauko treenaamisesta mitä nyt viikonloppuisin ehtisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom