Sali vs thaiboxing

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DDT
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

DDT

Olen suunnitellut aloittavani thainyrkkeilyn kuntosalillakäynnin lisäksi.

Salilla on tullut käytyä se pari vuotta ja tällä hetkellä treenaan salilla 4-5 kertaa viikossa 2 jakoisella ohjelmalla bodypainotteisesti.

Thaikku-alkeiskurssi on 2 kertaa viikossa. Oletan, että treeneissä hakataan säkkiä, punnerrellaan sun muuta.
Haluan kuitenkin säilyttää salin ykköslajina.

Eli:
miten tulisi treenata, että kropalla on aikaa myös palautua?
Esim jos vaikka maanantaina treenaan kovaa käsiä ja rintaa salilla ja sitten tiistaina hakkaan säkkiä ja punnerran itseni taas maitohapoille ja sama jatkuu koko viikon kuinka pahasti kehittyminen kärsii pidemmän päälle?

Ajattelin seuraavanalista jakoa:

Ma: thaikku
Ti: sali
Ke: pakkolepo? mieluummin sali
To: thaikku
Pe: sali
La: sali
Su: lepo

Miltä näyttää?
Kannattaako edelleen jatkaa 2-jakoisella vai siirtyä johonkin toiseen jakoon?
Entä toisto- ja sarjamäärät? Kannattaisiko niitä modifoida?

Näitä threadeja aiheesta tosiaan löytyy, mutta kaipaisinkin hieman tarkempia neuvoja.
Arvostaisin suuresti kaikkia neuvoja mitä teiltä löytyy.

Thaikku ja bodaus sopii yleisesti ottaen huonosti yhteen...suosittelisin treenaamaan punttia mielummin 3 kuin 4 kertaa viikossa ainakin aluksi. Itellä toimi jako 1.rinta/yläselkä, 2.jalat/alaselkä. 3.kädet/olkapäät. Jaloille tulee thaikussa paljon rasitusta joten kerta viikkoon niille riittää. Pe olis paras päivä jaloille niin ne ehtis palautua ma treeneihin. Tolla jaolla yläkropalle tulee oikeastaan kaksi treeniä koska esim.punnerrusliikkeissä myös ojentajat rasittuvat rintapäivänä.

Hyvä peruskuntotaso auttaa palautumaan treeneistä, joten jos se on huono, niin ainakin yksi peruskuntolenkki viikkoon tekisi varmasti hyvää palautumisenkin kannalta. Venyttelyt, ravinto ym. palautumiskeinot myös käyttöön.

Ite olen harrastanut salia n.4 vuotta ja thainyrkkeilyä reilu 2 vuotta. Ite treenaan niin että..

Ma:thai
Ti:lepo
Ke:thai
To:sali (yläkroppa)
Pe:sali (jalat)
La:sali (yläkroppa)
Su:lepo

Tämä sen takia että en halua että thai treenejä edeltävänä päivänä jumittaisin lihakseni salilla. Kuten aikaisemmin sanottiin jalat on hyvä tehdä niin että ehtii pari päivää palautua ennen treenejä.
Mulla tämä on toiminut todella hyvin. Ja vaikka nämä lajit ei hirveän hyvin yhteen sovikkaan niin itse
tykkään. Lajit on sopivasti erilaisia joten pysyy mukavasti aerobinen kunto ja voima kunnossa. Tietenkään ei voi odottaa että kummassakaan lajissa mitään mestaruuksia voittaa mutta kyllä ainakin itsellä on tullut mukavasti tuloksia molemmissa lajeissa. Mutta muista ehdottomasti venytellä paljon. Itsellä auttaa se että olen ollut pitkään jo notkea ilman että tarvisi edes useasti venytellä. Painan 90 kiloa mutta silti pääsen melkein spagaatin eikä jalan nostaminen pään korkeudelle tuota mitään ongelmia. Tähän auttoi paljon se että harrastin capoeiraa 1,5 vuotta ennen tätä lajia. Mutta muay thai rules! :rock:

PS. Se on aina välillä hauska huomata kun minua vähemmän treenaavat välillä vähän pelkäävät sparrata kun olen kumminkin perus thaiharrastajaa lihaksikkaampi.

"PS. Se on aina välillä hauska huomata kun minua vähemmän treenaavat välillä vähän pelkäävät sparrata kun olen kumminkin perus thaiharrastajaa lihaksikkaampi."

voi HUOH! toi oli varmaan läppää??

"PS. Se on aina välillä hauska huomata kun minua vähemmän treenaavat välillä vähän pelkäävät sparrata kun olen kumminkin perus thaiharrastajaa lihaksikkaampi."

Juu , tosiaan varmaan oli läppä kommentti toi? :D Itekki tullu kamppailulajien parissa pyörittyy sen 4-5 vuotta, vaikka pieni jamppa oon ei siellä ne +30kg isommat lihaskimput kyllä pelota ku sparraamaan aletaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom