Saisikos daami treenineuvoja?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siirsin tämän kirjoitukseni tänne tuolta Punttimimmien puolelta, mutta koska vastauksia ei tullut sieltä, niin yritetään saada niitä täältä...

"Kirjoittelen tänne palstalle ensimmäistä kertaa. Olen yli 30-vuotias daami :wanha: , jolla on punttisalitaustaa noin kymmenen vuoden ajalta. Aikoinaan treenasin parhaimmillani sellaiset viisi kertaa viikossa, mutta sitten iski totaalinen kyllästyminen. Olen sellainen "itseoppinut" treenaaja, jolla on tekniikka aika hyvin hallussa.

Salitreeni on jäänyt pois kokonaan muutamana viime vuonna. Nyt olen taas aloitellut treenaamista pikkuhiljaa, vaikka vieläkään se ei ole kovin säännöllistä (n. 2 x vko). Tämän lisäksi käyn bodypumpissa, pacessa, uimassa, sauvakävelemässä ja silloin tällöin compact mixissä, kuntonyrkkeilemässä tai lenkillä. Peruskuntoni (hapenottokyky ja lihaskestävyys) on aika huono, samoin kuin elastisuus. Lihaskuntoni on erinomainen voimapuolella verrattuna 'normaalinaiseen'.

Nyt haluaisin saada vähän vinkkejä siihen, kuinka lähteä taas etenemään. Haluaisin saada vinkkejä mm. siihen, kuinka saada lisää poweria penkkiin. Tällä hetkellä en jaksa tehdä 50 kilolla kuin ehkä noin kolme toistoa. Enkat ovat olleet aikoinaan jotain 60 kilon luokkaa (ykköset). Tavoitteena on saada penkistä sellaiset 80 kiloa joskus hamassa tulevaisuudessa.

Lisäksi kädet ovat aina olleet heikko kohtani. Olen tehnyt haupparitreeniä vapailla painoilla aikoinaan ehkä ja muistaakseni max 12,5-15 kilolla (per käsi). Ykkösiä en ole edes kokeillut, mutta viimeiset toistot olen tehnyt näillä kiloilla (4-8 toistoa). Nyt en jaksa tehdä kuin ehkä 8 kilolla. Ojentajat ovat olleet minulla aina suhteessa vahvemmat kuin hauikset.

Jalkatreeni (ja selkä) sujuu hyvin. Kyykkymaksimit ovat sellaista satasen luokkaa. Siinäkin voisi toki vähän kehittyä, mutta kun treenaa yksin, niin ei oikein uskalla kokeilla isommilla painoilla. Lisäksi jätän nuo maximikyykyt 90 asteen kulmaan, kun en uskalla noilla painoilla kokeilla yksinään syväkyykkyä (pienemmillä teen kyllä).

Olisiko jotain vinkkejä treeniin? Luulen, että saatan tällä hetkellä treenata vähän yksipuolisesti, vaikka jotain salitreenistä ymmärränkin. Koska treenaan nykyään ehkä vain muutaman kerran viikossa, treenaan yleensä koko kropan kerralla (kyykky, penkki, maastaveto, haupparit. ojentajat, vatsa, selkä...). Treenaan tällä hetkellä pyramidityyliin. En ole vielä ehtinyt kunnolla tutustua tämän palstan antiin, mutta jos täältä löytyy jotain hyviä vinkkejä, niin hyvä niin. Aikoinaan jaoin kropan kolmeen-neljän osaan, mutta silloin kävin useammin salilla per viikko.

Olen 173 cm pitkä ja painan tällä hetkellä 80 kiloa, jossa on 10-12 kiloa liikaa. Lihaksia minulla on tuon ylimääräisen alla vielä jonkin verran, ainakin "normaalinaista" enemmän. En kaipaa mitään megakireää kroppaa, vaan sellaista fitness-tyyppistä (off seasonilla).

Kiitos jos vaivaudut vastaamaan."

Lihasmuistihan toimii pitkäänkin, eli entisen kunnon lähelle pääsee varmaan vielä vuosienkin jälkeen suhteellisen lyhyessä ajassa. Kaikki lähtee siitä mistä olet lähtenytkin, eli sinne salille lähtemisesta ja ruokavalion laittamisesta kuntoon.

En minä ainakaan näe mitään huonoa tossa koko kroppa kerralla kolmesti viikossa hommassa. Teet sitä vaan 2-3 kk ja sitten otat jonkun jaetun ohjelman käyttöön. Eli ei muuta kun tsemppiä vaan treeneihin. :thumbs:

Anonymity sanoi:
Tämän lisäksi käyn bodypumpissa, pacessa, uimassa, sauvakävelemässä ja silloin tällöin compact mixissä, kuntonyrkkeilemässä tai lenkillä. Peruskuntoni (hapenottokyky ja lihaskestävyys) on aika huono, samoin kuin elastisuus.
Voiko noilla harrastuksilla peruskunto olla huono? Epäilen vahvasti, että myös peruskuntosi on parempi kuin "keskiverto naisella".

Jos mahdollista niin koita lisätä punttisalikertoja vähintään siihen kolmeen per viikko. Tsemppiä vaan treeneihin!

Mulla on oikeasti tuo hapenottokyky aika huono. Mulle tehtiin just duunissa fyysiset testit ja sain tolta puolelta tulokseksi muistaakseni huonon tai tyydyttävän tai jotain sinne päin. Minua kun ei ole luotu kestävyysurheilijaksi... Juoksussa olen ihan peestä, vaikka joskus yritän käydä lenkkeilemässä (aika harvoin)...

Lihaskestävyys ei myöskään ole mitään huippuluokkaa. Esimerkiksi bodypumpissa sellaiset ohuet ja laihat jumppabarbin näköiset tytöt vetää jumppaa aika isoilla painoilla suhteessa muhun, joka olen aika iso heihin verrattuna. Bodypumpissahan noita toistoja tehdään sellaista sadana luokkaa (katsii käydä kokeilemassa, siellä käy miehiäkin, eikä siellä tehdä minkäänlaisia askelsarjoja). Voimaa mulla kyllä on, mutta sellaista lyhytkestoista ja sainkin lihaskunto-osuudesta tuossa testissä kitettävän. Testi oli luonnollisesti suuntaa antava.

Nuo kaikki muut harrastukset ovat siinä salin ohessa. Teen aina vähän mitä sattuu ja milloin sattuu. On mukavaa kun on vaihtelua. En siis harrasta noita kaikkia yhden viikon aikana... Harrastan liikuntaa noin 2-4 kertaa viikossa riippuen viikosta.

Siis ehkä mulla on tuo kestävyys ja hapenottokyky normaalia urheilevaa naista huonompi, vaikka kuitenkin parempi kuin keskivertonaisella, joka ei urheile säännöllisesti. Mutta se ei ole paljon se!

Ja veny en mihinkään suuntaan. Kävin fysiatrin luona näyttämässä polvia ja se moitti mua tuon elastisuuden suhteen. Kysyi vaan, että oletkos joskus harrastanut jotain voimailulajeja? Esimerkiksi jos makaa vatsallaan ja painaa kantapäätä pakaraa kohden, jää keskivertoihmisellä kantapään ja pakaran väliin sellainen 10 cm:ä tyhjää. Mulla jäi 25 cm:ä. Niin että kait sitä pitäisi vähän venytellä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom