Sahaava paino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ameeba
  • Aloitettu Aloitettu
Tunnun olevani jatkuvalla dieetillä. Olen keväällä tiputtanut painoa onnistuneesti 5kg (75->70 Aika välillä n 2kk, pit 174). Heti otteen hellittyä diettaamiseen söin ihan sikana, enkä syystä tai toisesta voinut pysäyttää syömistä. Lihoin viikossa 4kg takaisin. Kevään aikana olen pudotellut painoa tilapäisesti 72kg tuntumaan, mutta paino tullut salaman lailla takaisin.
Aina hyvä alku karsiutuu sairaan moiseen mässäilyyn.:whip: itsekurin puutetta tai jotain.
Huippuna aloitin jälleen kerran laihdutuskuurin (75kg) ja viikonlopun jälkeen painoin 80kg..
jotenkin tuntuu, että suhde oikeaan syömiseen on kadonnut aika-ajoin totaalisesti.

Liikuntaa harrastan päivittäin. Vuoroin aerobista ja anaerobista sopivassa suhteessa. Lihasmassaa on aika paljon jo luonnostaan, mutta salilla en kerkiä käymään.
Oisko joku joka voisi auttaa pientä, (tulevaa) valtamerialusta mäessä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla menee aivan toisin päin... Yritän bulkata puol vuotta ja yks ainoa viikonloppu tulee eteen, ettei jaksa/viitsi/ tule muuten vain syötyä yrjöilyn rajamailla, niin paino tippuu aina 2-3 kiloa. Eli sahaan toisin päin...

Mä oon siis oikeastaan jatkuvalla bulkilla. Itsekurin puute, kun ei pysty tunkemaan viikonloppuja ruokaa turpaan normaalia enempää... Tai sit on menossa jossain ja syö hiukka huonommin...

Nytkin juhannusviikolla pidin treeneistä viikon vapaan... Ekan kerran tammikuun jälkeen tuli 7 päivää ns. "lepoa"...

Söin pelkästään grillissä valmistettavia ruokia mökillä ja siellä sun täällä... Makkaraa, ulkofileitä ynnä muuta shittii...

Tuloksena paino tippui 2 kiloa...

Hmm, toi HarryG:n posti ei varmaan ollut ihan sieltä kannustavimmasta päästä ameeban kannalta katsottuna :rolleyes: . En tiedä auttaako asiaa, mutta olen itse pyöriskellyt ihan samoissa ongelmissa kuin ameeba. Tiedän että fiilis saattaa olla aika epätoivoinen. Kun päättää alkaa laihduttaa, on lopputuloksena aina muutama ylimääräinen kilo lisää. Tämä kiitos BED:in, eli ahmimishäiriön(omassa tapauksessani). En yritä sanoa että sulla olisi ahmimishäiriö, mutta voi olla, että syömisessäsi/liikkumisessasi on samoja "vikoja" kuin mitkä joillain laukaisevat ahmimishäiriön. Tällaisia voi olla esim. liika liikunta joka stressaa kroppaa -> kroppa huutaa lisää energiaa; liian alhaiset kalorit heti laihdutuksen alussa -> kroppa huutaa lisää energiaa; liian alhainen painotavoite jos kropassa on jo lihastakin; alistuminen siihen että "mulla on huono itsekuri"; itsensä palkitseminen syömällä kun pari kiloa on tippunut ym. ym. Kyllähän noita syitä syöpöttelyyn löytyy niin monta kuin on syöpöttelijöitäkin...

Itselläni on auttanut tehokuuri kromia, vaa'alla käynnin lopettaminen, liikunnan ja ruokavalion hellävarainen järkeistäminen ja murehtimisen lopettaminen. Tällä hetkellä olen lähes parantunut ongelmasta ja paino on hitaassa mutta varmassa laskusuunnassa.

Useimmilla kavereillani on asia juuri noin kun harry asian ilmaisi. Taukoa liikunnasta, niin paino tippuu. *epäreilua!*
Mulla taas muutaman päivän tauko tekee pari kiloa lisää. Korvaan liikunnan ruualla..

Vedin sen pari kuukautta jollain bodari sydeemillä, missä muutaman päivän välein tiputettiin joistain ruoka-aineista pois. Esim parin päivän aikana tyhjennettiin hiilarivarastot, toisinaan tiputettiin protskuja jne.. Olisi mielenkiintoista tietää asiasta lisää. En ole ihan täysin perillä mistä on kyse.
*en ole täältä vastaavasta dietistä threadia löytänyt*
Dieetin jälkeen oli ihan sekasin normaalista ruokarytmistä ja kuinka paljon sai syyä jne.. Meni ihan tajuttomaks mässäilyks muutaman viikon ajan. Tuntu ihan kun ei osais enää syödä.

Kuitenkin kovasti on tavoite tiputtaa paino tuonne 66-68kg tuntumaan.

Ehkä sun pitäisikin keskittyä ennen kaikkea ravitsemuksen haltuunottoon eikä laihduttamiseen. Jos olet dieetannut jollain todella rajoittavalla ja tarkkaan säädellyllä dieetillä jonka motiiveja et edes itse ymmärtänyt, niin ei ihme, jos ruokarytmi on sekaisin, jos ruokavaliosi ei alun perinkään ollut kovin vahvoissa kantimissa.

Laskehan nyt ensin jollain kulutuslaskurilla (esim. www.kalorilaskuri.fi, www.kutri.net) paljonko on laskennallinen kalorinkulutuksesi. Sen jälkeen lueskelet pakkiksen tärkeiksi merkatuista ravintoaiheisista threadeista ja mahdollisesti myös kutri.netistä, mitä terveelliseen ruokavalioon ylipäätään kuuluu ja mikä on bodyruokailun periaate. Tästä havaitset, mitkä ovat nykyisen ruokavaliosi ongelmat. Useimmilla ongelmana on liika hiilareiden ja liian vähäinen proteiinin ja hyvälaatuisen rasvan saanti. Kun hoidat ruokavalion ongelmat kuntoon ja huolehdit, että ruokaa tulee riittävästi, saat ahmimiskohtauksetkin hallintaan. Pidä ruokapäiväkirjaa ja laske myös kalorit sekä hiilarit, proteiinit ja rasvat. Tässä on hyvänä apuna edellä mainittu www.kalorilaskuri.fi, joka maksaa vajaat pari euroa/kk tekstiviestillä maksettuna. Sen avulla saat helposti laskettua nuo kalorit ja makroravinteet. On noita muitakin, mutta itse olen kokenut kalorilaskurin käteväksi joten en ole edes lähtenyt muita kokeilemaan.

Sen jälkeen, kun olet sisäistänyt sen, mitä tulisi syödä, mihin aikaan ja minkä takia sekä toteuttanut muutokset ruokavaliossasi sekä päässyt syömiskohtaustesi herraksi, voit ruveta diettaamaan. Aloittelijoiden osiossa on tärkeäksi merkitty ketju "Ekaa kertaa dieetillä" joka on hyvin hyödyllinen apu dieetin aloitukseen. Dieetillä ei ole tarvetta nähdä nälkää tai tuntea itsensä aliravituksi. Eikä dieetillä myöskään ole tarvetta syödä rajoittavasti tai äärimmäisen tarkasti, jos kyse ei ole jostain kisadieetistä tms.

FAQ threadit alkaa olla aikalailla tuttuja. Samaten kalorilaskuri.. Tein itse vastaavanlaisen exel-pohjaisen ohjelman, joka on hivenen kömpelömpi, mutta ilmainen.
Aikaisempi tietämykseni ruokavalioista ja laihduttamisesta on fitness/ iltalätty lehtien laihdutusvinkkien tasoa. Tosin osaan kyllä tehokkaasti pudottaa painoa silloin kun on tarvis nesteistä sen 4kg viikkoon. Pitkäaikainen pudotus/ proteiini dieetti on vilä vähän hakusessa.
Diettaamisessa mun kohdalla on kyse aikarajoista, painoluokkaurheilun varjopuolia. Helposti tulee sorruttua helppoihin ratkasuihin, nopeeseen tiputukseen. Paino tulee takaisin, helposti korkojen kera. Nykynen paino alkaa haitata jo treenaamistakin.

muutama kysymys::rolleyes:
1. Kuinka nopeasti elimistö siirtyy säästöliekille?
2. Miten aineenvaihduntaa kuuluu ärsyttää, ettei elimistö menisi säästöliekille.
3. Ketoosi? Siis tiputetaan hiilarit minimiin ja pistellään protskuja minkä sielu sietää.
4. Kuinka alas ja kuinka kauan hiilarit voi pitää minimissä?
5. Kuinka suurestä määrästä hiilareita on kyse, kun puhutaan tankkauksesta (dieetti ruokavaliolla)?

Kiitos, tulostelen tuolta hyvät ohjeet jääkaapin seinälle.. :rolleyes:

Pysyvästä muutoksesta puheenollen. jos dieetti ruokavalio koostuu tietystiä ruoka-aineksista ja niiden määrien vaihteluista, niin ruokavaliorakenteen muutos on periaatteessa hankala hahmottaa? *ainakin näin aloittelijan näkökulmasta*
miten sitten syödä tarkan dieetin jälkeen "oikein" keräämättä lisää kiloja ja välttääkseen ahmimis himon?
Jos jolla kulla on tietoa kertomani perusteella ko dieetistä, olisi kiva kuulla siitä faktoja ja oppia lisää. Yritän kovasti ymmärtää ja oppia säätelemään ruokailuja itsenäisesti.:D

Yritetäämpäs nyt vielä.. jos sais vähäse tukea pohdinnoille.
Nyt puoltoista viikkoa dieetillä. Paino tippunut ok. Alussa vähän reippaammin 80->76.9 tippu päivässä parissa. Nyt 76 tasan.
- Kiskon proteiinia 2g/ painokilo.
- Kalorit siinä 1500-1600 välissä.
- Aamuaerobiset lähes joka aamu. Juoksu/ kävely miten ny jaksaa n 15- 30min
(riippuen kuinka kiirus töihin)
- Nestettä 3l / päivä
- Muuta urheilua yleensä semmonen 1,5h päivässä. Korista, uintia, nyrkkeilyä..
- Peruskulutus on likellä 1851 kcal/d + tähän sitten liikunnat päälle. (kalorilaskuri)

Tarkoitus olis tiputtaa paino 68kg 14.9 mennessä. n 70pv aikaa
- Ehtiikös tuohon aikamääreeseen mennessä tiputtaan painon tuohon?
- HH / prot / r suhde. Mitenkäs se tyhjennys täydennys periaate toimii? toisina päivinä täydennetään hh toisina tyhjennetään? Minkälaisista määristä on kyse?
- Entäs kikkailut päivittäin eri kalorimäärillä?
- Samalla tietysti pitäis pystyä urheileen reippaasti. ..ja kehittyäkin vielä.
- Suositeltava veden määrä?
- Käytän lisäravinteita heraa ja muscle + rahkaa menee pari putelia päivään.
- Oisko Kookosmaito hyvää dieetillä?:kuola:

ITsellä on tuota sahaamista aika lyhyelläkin jänteellä. Aloitin 103kg, vedin 98.4, tulin takas 101, sitten 99, nyt 101.6kg....

Itse ainakin tiedän tuossa olevan n 3kg nesteitä. Itsellä vain tuppaa käymään niin että jos vedän dieetin liian tiukalle, niin toisen viikon lopulla tulee se mättöefekti. Eli dieetin tulee olla maltillinen ja jatkua mahd pitkään. Mielummin 200-300gr viikossa jatkuvasta alaspäin, kuin viikko on viikko off. Se vaan rassaa hermoja. Itsellä se on vain itsekurista. Eipä sillä, en ressaa siitä koska omassa tapauksessa 95kg on jo "ihannepaino". Se mihin olen itse tyytyväinen. Joten jätän sen dieetin syksymmälle.. :zzzz:

Suositut

Back
Ylös Bottom