Saako lihat tarpeeksi rasitusta?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tähän mennessä olen treenannut noin vuoden ajan 2-jakoisella ohjelmalla. Koko kropan aina kaksi kertaa viikossa läpi. Liikkeitä olen tehnyt kaksi jokaiselle lihasryhmälle ja sarjoja jokaisessa liikkeessä olen tehnyt kolme.
Nyt kuitenkin aikataulumuutosten vuoksi minulla on enää tunti aikaa hillua salilla ja siihen pitäisi saada mahtumaan treenit lämmittelyineen.

Tällä hetkellä käytän seuraavanlaista jakoa:
- rinta, selkä, ojentajat, takareidet, pohkeet
- hauis, olkapäät, epäkkäät, etureidet

En kuitenkaan enää ehdi tehdä kahta liikettä joka lihasryhmälle vaan liikkeiden määrä on pitänyt tiputtaa yhteen. Eli tällä hetkellä tulee ainoastaan kolme kovaa sarjaa jokaiselle lihakselle. Riittääkö tällainen rasitus antamaan tarpeeksi kovan kasvuärsykkeen vai kannattaisiko minun siirtyä monijakoisempaan ohjelmaan?

Kannattaa varmaankin siirtyä 3- tai 4-jakoiseen. Vaikka aikaa olisikin miten paljon hyvänsä tehdä tuolla 2-jakoisella ohjelmalla, tulee treeneistä usein silti turhan pitkiä jos meinaa harjoitettavat lihakset treenata kunnolla. Suosittelen, että katsot täältä pakkiksesta jonkun vaikkapa 4-jakoisen ohjelman ja alat treenaamaan sen mukaan.
Liikkeissä kannattaa suosia raskaita perusliikkeitä, kuten penkkipunnerrus, leuanveto, kyykkyl, mave jne.

Tai sitten teet 2 jakoista 4 eri ohjelmalla, 7-8 päivän kierrolla. Viikkotreenimäärä pysyy samana, mutta saat siihen enemmän liikevariaatioita.

Maadoitusjohto sanoi:
Tähän mennessä olen treenannut noin vuoden ajan 2-jakoisella ohjelmalla. Koko kropan aina kaksi kertaa viikossa läpi. Liikkeitä olen tehnyt kaksi jokaiselle lihasryhmälle ja sarjoja jokaisessa liikkeessä olen tehnyt kolme.
Nyt kuitenkin aikataulumuutosten vuoksi minulla on enää tunti aikaa hillua salilla ja siihen pitäisi saada mahtumaan treenit lämmittelyineen.

Tällä hetkellä käytän seuraavanlaista jakoa:
- rinta, selkä, ojentajat, takareidet, pohkeet
- hauis, olkapäät, epäkkäät, etureidet

En kuitenkaan enää ehdi tehdä kahta liikettä joka lihasryhmälle vaan liikkeiden määrä on pitänyt tiputtaa yhteen. Eli tällä hetkellä tulee ainoastaan kolme kovaa sarjaa jokaiselle lihakselle. Riittääkö tällainen rasitus antamaan tarpeeksi kovan kasvuärsykkeen vai kannattaisiko minun siirtyä monijakoisempaan ohjelmaan?

Kolme sarjaa per lihasryhmä/treeni on aivan riittävä määrä. Enempää ei kannata tehdä. Pysy kaks jakoisessa.

GoMan sanoi:
Vaikka aikaa olisikin miten paljon hyvänsä tehdä tuolla 2-jakoisella ohjelmalla, tulee treeneistä usein silti turhan pitkiä jos meinaa harjoitettavat lihakset treenata kunnolla.

siksi 2 jakoisella treenataankin useammin viikossa mitä 4 jakosella.

edit: ja kyllä ne lihat saa helposti treenattua vaikka 1-jakosella kunnolla, ilman suurempaa ajanhukkaa.

Vähän aikaa sit kun tein 1-jakoista 3x viikossa, mulla meni yleensä n.1h30min salilla + pyöräilyä yhteensä 30min = 2h/kerta.
Tietty noissa on eroja, miten paljon kullakin menee ja mitä liikkeitä käyttää. Varmaan itsellä meni suht pitkään, koska tein joka lihasryhmälle 2-3 liikettä, vertasinkin vaan tohon omakohtaiseen kokemukseen kun threadin aloittaja sanoi, että olisi vain 1h aikaa treeniin lämmittelyineen päivineen.

GoMan sanoi:
Kannattaa varmaankin siirtyä 3- tai 4-jakoiseen. Vaikka aikaa olisikin miten paljon hyvänsä tehdä tuolla 2-jakoisella ohjelmalla, tulee treeneistä usein silti turhan pitkiä jos meinaa harjoitettavat lihakset treenata kunnolla. Suosittelen, että katsot täältä pakkiksesta jonkun vaikkapa 4-jakoisen ohjelman ja alat treenaamaan sen mukaan.
Liikkeissä kannattaa suosia raskaita perusliikkeitä, kuten penkkipunnerrus, leuanveto, kyykkyl, mave jne.
Viestistäsi sai sellaisen käsityksen, että kaikki 1 ja 2 -jakoiset ohjelmat ovat ihan turhia. Ja tuohon en kyllä suostu uskomaan.
Niin ja ihan perusliikkeillä olen tähänkin asti treenannut.

Ja mitään pyöräilyjä en harrasta, joten aika kyllä riittää jos vain pysyn tuossa yhdessä liikkeessä per lihasryhmä.

En tarkoita missään nimessä, että kaikki 1- tai 2-jakoiset ovat turhia ohjelmia.
Alussa vaan sanoit, että lämmittelyineen pitäisi 1 tuntiin saada mahtumaan, joten musta vaan näytti, että menee aika tiukille, koska esimerkiksi itse tykkään polkea 10-15min lämmittelyksi.Sinulla voi mennä vähemmän aikaa lämmittelyyn.
Ja varmasti vaikka 2-jakoinen ohjelmakin toimii, sitä en epäile.
Tarkoitin sitä, että itse ehkä siirtyisin 3/4-jakoiseen, mutta tietenkin jokainen treenaa omalla tavallaan ja etsii itselleen parhaan treenaustavan :)

Suositut

Back
Ylös Bottom