Säilyykö palautusjuoma paria päivää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Kipi I sanoi:
:confused:

Ps.Ja kyllä niitä klimppejä välissä tulee isolaatista, puhumattakaan joistain halppisheroista.
..että jaksat ravistaa jauhot sekaisin ;) Veikkaisinpa että nuo klimpit johtuvat juuri siitä että olet liotellut sitä jauhomälliäsi päivän. Täytyy nyt korjata aiempaa tekstiäni sen verran että yhdessäkään käyttämässäni heraprotskussa ei ole ollut klimppiintymisongelmaa, soijassa sen sijaan kyllä. Näin siis kun käytössä on tuo basic-sheikkeri ritilällä. Mutta liotelkoon toki kukin niin pitkään kun haluaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jortsu sanoi:
..että jaksat ravistaa jauhot sekaisin ;) Veikkaisinpa että nuo klimpit johtuvat juuri siitä että olet liotellut sitä jauhomälliäsi päivän. Täytyy nyt korjata aiempaa tekstiäni sen verran että yhdessäkään käyttämässäni heraprotskussa ei ole ollut klimppiintymisongelmaa, soijassa sen sijaan kyllä. Näin siis kun käytössä on tuo basic-sheikkeri ritilällä. Mutta liotelkoon toki kukin niin pitkään kun haluaa.

No mä en mitään ritilöitä käytä. Miten klimpit voi syntyä jos liottelee kauan? Se on kyllä jortikka toisin päin :thumbs:

Ps.Ja siis niitä klimppejä syntyy todella harvoin. LOPPU, sun kans saa aina jankuttaa :arvi:

Kah, kreatiinista ainakin sanotaan tuohon tapaan monessa lähteessä...
Aina sitä oppii uutta, perskules. Minä kun olen tehnyt kaikki drinkit aina vähintään tunnin etukäteen.

Jortsu sanoi:
. En ymmärrä miksi se palautumisjuoma pitää sotkea veteen jo ennen salille menoa. Ellei sitten salilta löydy juomakelpoista vettä.
Miks niin ei saisi tehdä, itse teen aina niin vaikka salilta vettä löytyykin. Klimppejä ei nimenomaan tuu niin helposti kun se drinksu on sekotettu valmiiksi ja se "vetäytyy" pöydällä odottelemassa treenin päättymistä.

neutraali sanoi:
Miks niin ei saisi tehdä, itse teen aina niin vaikka salilta vettä löytyykin.

Niin just. Mielummin koto hanasta vesi, kuin jostain salin paskaisesta vessan hanasta. Seisoohan kauppojen valmiit prodepaukutkin hyllyssä kuukausia. Ei ne aimohappomolekyylipeptidionit sieltä mihinkään katoa tai palaria "tapa"!

Voi jekku sentään!! Ite aina teen abaut tunnin ennen salille lähtöä palkkarin ja sitten se pakastimeen jäätymään... Maistuu hyvälle kun on vielä kylmä kun treeni loppuu.

Niin, hajoaako aminohapot vaikka pistäisi jääkaappiin/pakastimeen? Jos kerran näin on, niin tästä lähtien sekotan aina salin vedessä :hyper: . Jos kerran Neutraali on noin isoksi tullu valmiiks palkkarin sekottamalla, niin eikai se niin tarkkaa oo :rolleyes:

Kipi I sanoi:
No mä en mitään ritilöitä käytä.

Oisko tossa syy siihen miks niitä klimppejä jää sinne juomaan? Toi ritilä nääs auttaa jonkin verran juuri siihen et ne klimpit hajoo. :piis:

Toissapäivänä tein palkkarin valmiiks ennen kun oli tarkotus lähtee salille, mut sit tulikin este, joten en päässytkään salille. Tossa eilen sitten ajattelin vetää treenin jälkeen sen palkkarin. Hyi saatana kun oli pahaa! Olin maustanu sen kaakaolla, mutta kaikki kaakaon maku oli kadonnut ja se maistu vaan jotenkin pilaantuneelle heralle! Ei ollu kovin nautintoo juoda sit sitä, mutta ei nyt sitä viittiny poiskaan heittää. :thumbs:

Kevyt maito sanoi:
No, löytyyköhän tähän säilyvyys kysymykseen varmaa faktaa?
Minäkin olisin kiinnostunut tietämään asiasta enemmän. Sekoitan aina palautusjuoman ennen treenejä ja juon sen noin 1,5 tunnin kuluttua. Ei paljoa huvita, jos jotkut aineet alkavat menettämään merkityksensä ainakin osittain tuon suhteellisen pitkän vedessä muhimisen takia. :wall:

Fytonomi Timo Kosonen, jota arvostan ravintoasiantuntijana erittäin korkealle (en ryhdy tässä perustelemaan, liian pitkä juttu), kertoi muistaakseni, että mm. kreatiini ja glutamiini menevät veteen sekoittamisen jälkeen pilalle noin puolessa tunnissa (pilalle = niiden koostumus muuttuu ja teho häviää). Näin tapahtunee myös Ironbuttin mainitsemille muutamille muille aminohapoille. Tämän vuoksi yleisohje on, että pelkät jauhot otetaan mukaan salille, sitten vain vettä purkkiin, tarvittavat ravistelut ja juoma naamariin.

Yritän ottaa tästä asiasta selville oikeaa tietoa, ettei tämä jää ihan mutustelun asteelle.

Vai että menee krea ja gluta pilalle?? Vaikea uskoa! Totuuden jos jouni saisit selville niin olisi kiva!

Laitan aina pelkät jauhot sheikkeriin ja vedet sitten salilla sekaan reenin päätteeksi. Ei ole kummonen homma, siivilöidyssä sheikkerissä ei ole klimppejä tullut kertaakaan.

En ymmärrä miksi juoma pitäis valmiiksi sekoittaa veteen. Pienemmällä sotkulla selviää, jos sheikkeri esim. kassissa aukeaa jostain syystä (kerran näin kävi kaverille :lol2: ).

Hanasta tulee tarpeeksi kylmää vettä. Toisaalta en käytä maustettuja palkkareita ollenkaan, joten ei se nautinto ole ikinä ollutkaan tuo palkkarin juominen.

Siivilöidyn sheikkerin tuppaavat monesti antamaan isomman lisäravinneostoksen kaupantekijäisinä, kaapissa noita onkin jo puolen tusinaa.

Kipi I sanoi:
Niin just. Mielummin koto hanasta vesi, kuin jostain salin paskaisesta vessan hanasta. Seisoohan kauppojen valmiit prodepaukutkin hyllyssä kuukausia. Ei ne aimohappomolekyylipeptidionit sieltä mihinkään katoa tai palaria "tapa"!

Samaa vettä sieltä hanasta tulee salillakin. Kauppojen valmisjuomat on todennäköisesti valmistettu niin, että ne säilyy. otettu siis jo valmistus vaiheessa huomioon varastointi.

Taas yksi ihme topic missä helposta ja selkeästä asiasta tehdään hankala.

Jos välttämättä haluaa tehdä juoman ajoissa valmiiksi, niin voihan tuon mahdollisen tehohäviön kompensoida laittamalla heavymmät koostumukset juomaan :thumbs: Jahka Jouni kaivaa faktoja, niin joku voi tehdä hienon exel taulukon siitä miten kreatiinin vaikutus heikkenee tietyssä ajassa. Siitä voi siis katsoa paljonko kreaa täytyy laittaa, jotta siinä olisi 2 tunnin päästä oikea määrä. Helppoa.

Jouni Virtamo sanoi:
Fytonomi Timo Kosonen, jota arvostan ravintoasiantuntijana erittäin korkealle (en ryhdy tässä perustelemaan, liian pitkä juttu), kertoi muistaakseni, että mm. kreatiini ja glutamiini menevät veteen sekoittamisen jälkeen pilalle noin puolessa tunnissa (pilalle = niiden koostumus muuttuu ja teho häviää). Näin tapahtunee myös Ironbuttin mainitsemille muutamille muille aminohapoille. Tämän vuoksi yleisohje on, että pelkät jauhot otetaan mukaan salille, sitten vain vettä purkkiin, tarvittavat ravistelut ja juoma naamariin.

Yritän ottaa tästä asiasta selville oikeaa tietoa, ettei tämä jää ihan mutustelun asteelle.
Itekki oon näistä joskus kuullu tai siis ton krean oslta mutta eipä nuita ole tullut noudatettua, tosi vaikeeta uskoa että teho katoaisi kokonaan puolessa tunnissa tai edes vielä muutamassakaan tunnissa. Kyllähän tuosta varmasti niitä tutkimuksiakin löytyy mutta liekkö kovinkaan uskottavia, who knows.

Jumppaope sanoi:
Samaa vettä sieltä hanasta tulee salillakin. Kauppojen valmisjuomat on todennäköisesti valmistettu niin, että ne säilyy. otettu siis jo valmistus vaiheessa huomioon varastointi.

.

Oot Kyllä tavallaan oikeassa.
Mutta kuten olet saattanut näitä sivustoja lukiessasi huomata, on vieläkin monia ihmisiä, jotka pitävät palautusjuomia proteiinihormooneina. Varsinkin "syrjä seuduilla" tämän vuoksi ei viittis niitten jauhojen kans salilla pelailla.
Jos on pullo mukana, niin on parempi, että siittä näkyy selvästi sen sisältävän vettä. Itseäni tämä nyt ei enää haittaa, naurattaa vain. Mutta Olen kuullut monen vanhemman ihmisen ojentavan nuorempia salilla kävijöitä proteiinihormoonien vaaroista. :curs:

Ja kiinnostaahan ihmistä kaikki mahdollinen, vaikka siittä ei mitään suurta hyötyä oliskaa. Joka paikkaan mennään, jos vain mahdollista.

Ja kuten joku mua korjasikin, me miehet(minä ainaski) ollaa laiskoja. Olishan se helpompaa tehdä muutaman päivän litkut valmiiksi ja kaataa tonkasta kun tarvis on.
Mielummin mä viinaksekki plissaa etu käteen, loppu ehtoosta on jo nii sekasi et kaatelee mihi sattuu :hyper:

Jumppaope sanoi:

Jos välttämättä haluaa tehdä juoman ajoissa valmiiksi, niin voihan tuon mahdollisen tehohäviön kompensoida laittamalla heavymmät koostumukset juomaan :thumbs: Jahka Jouni kaivaa faktoja, niin joku voi tehdä hienon exel taulukon siitä miten kreatiinin vaikutus heikkenee tietyssä ajassa. Siitä voi siis katsoa paljonko kreaa täytyy laittaa, jotta siinä olisi 2 tunnin päästä oikea määrä. Helppoa.

Valitettavan usein Pakkotoiston keskustelut ovat tällaisia huonon huumorin sävyttämiä, en sen vuoksi halua kovin usein mitään kirjoittaa. Voin vakuuttaa, etten kirjoita tänne mitään pilailumielessä, osallistun täydellä vakavuudella näihin keskusteluihin. Paskanjauhantaan en enää näillä kilometreillä osallistu.

Jos neutris on sekoittanu aina jauhonsa etukäteen ja silti huomannu kreatiinin tehon, niin tuskin se mihinkään häviää!

En ole palkkaria itse koskaan vääntänyt etukäteen, sen sijaan jääkaapissa on jatkuvasti noita ABBn pulloja (kun ovat hommaan ah! niin täydellisiä) täytettynä vedellä ja halppishera/kaseiinikombolla. Noissa eineksissä ei glutaa taida muutenkaan olla kovin kamalasti, niin tapani ei ilmeisesti ole ollut mitenkään merkittävän kehno? On vaan niin kätevä napata pullo jääkaapista mukaan säkkiin eväiksi kun aamutohinoissa lähtee ahertamaan.

Kyllähän tuo vituttaisi jos totta olisi. Itse olen lähestulkoon koko pienen treeniurani ajan sekoittanut jauhot AINA etukäteen ennen salia veteen, ja nyt jos kreat ja glutat on mennyt vimeset 2 vuotta aivan hukkaan niin... :curs:

Odottelen mielelläni Jounin löytöjä aiheesta.

Aika monessa lähteessä sanotaan, että aminohapot reagoivat veden kanssa (hydrolyysi) aika nopeasti, ja mm. kreatiini ja glutamiini pitäisi kumota pian sekoittamisen jälkeen.

Normaali proteiini ei hydrolysoidu ilman vahvaa happoa. Mitenkähän on taas sitten hydrolysoidun isolaatin laita?

Itselläni on nyt töissä joka tapauksessa putkikassi mukana. Protskudrinkki ja palautusjuoma jauheena pullon pohjalla ja erikseen vesipullo drinkkejä varten. Eipä tuosta toisaalta niin isoa vaivaa ole, jos on olemassa se riski, että tuhlaa rahaa noihin lisäravinteisiin käyttämällä niitä väärin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom