säilykkeistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juzzi87
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Euroshopperin tonnikala on ehkä suurinta kuraa mitä olen tunan kohdalla maistanut. Lidlistä saa niitä sinisiä purkkeja joiden hinta on 50 centtiä, joten ei ole hintakaan mikään kovin hyvä peruste tuota paskaa syödä. Mutta makuasioitahan nämä on.

Juzzi87 et vielä paremmasta tiedä. Ihan hirveen makustakin on se euro shopperi. Mulle on varmaan jostain huonosta erästä sattunu toi purkki vai mitä ihmettä? X-tra tuna on ihan hyvän makusta kyllä sekä tuo lidlistä saatava tuna. Paloina ehdottomasti maittavinta tuo tonnikala. Hiutaleet ja muut on semmosta epämääräistä mössöä. Pitää ehkä joku päivä avata tollanen euroshopperi purkki ja tarkastaa onko siellä papanoita. Vois sitten ihan vaikka kuvankin ottaa siitä sisällöstä mutta miten sen sais tänne teidän nähtäville?

Pistä vaikka mulle maililla se, niin voin liittää sen tähän. Siis sen kuvan.

Se Lidlin tonnikala ei sitten ole mitään hiutalemössöä, vaan ihan kunnon tonnikalaa se on.

Kannattaa myös vertailla niiden hintojen lisäksi myös ravintosisältöä. Muistaakseni tuo Coop X-tra -tonnikalassa oli vain n. 20g proteiinia / 100g. Rainbow:n hiutaleet vedessä taasen sisältävät 27g/100g, joten ero on jo aikamoinen. Itseasiassa Rainbow:sta saa siis enemmän proteiinia / euro kuin tuosta X-trasta, vaikka purkin hinta onkin suurempi.

Juza76 sanoi:
Kannattaa myös vertailla niiden hintojen lisäksi myös ravintosisältöä. Muistaakseni tuo Coop X-tra -tonnikalassa oli vain n. 20g proteiinia / 100g. Rainbow:n hiutaleet vedessä taasen sisältävät 27g/100g, joten ero on jo aikamoinen. Itseasiassa Rainbow:sta saa siis enemmän proteiinia / euro kuin tuosta X-trasta, vaikka purkin hinta onkin suurempi.

Mistä nämä erot muuten voi johtua? Olen noita itseki seuraillut ja ihmetellyt. Voisikos olla, että jossakin tunapurkeissa ravintosisältöön siihen 100 g on mukana myös sen veden osuus? Se nyt ainakin selittäisi osan noista aika suuristakin eroista eri merkkien kesken.

Eiköhän tuohon ole olemassa ihan direktiivit, että miten tuo ravintosisältö määritetään, joten enpä usko, että tuo veden laskeminen mukaan osassa purkeista voisi olla syynä. Ei ole kyllä itselläkään parempaa teoriaa heittää kehiin.

Rainbow:n palojen ja hiutaleidenkin välillä taisi olla pari grammaa proteiinimäärässä eroa, ja kumma kyllä hiutaleiden hyväksi.

Samaa itsekkin ihmettelin kun finelin sivuilta katsoin kaikkea että paljonko on esimerkiks hauessa tai jäniksessä proteiinia. Minun mielestä siellä oli jotenkin niin että jäniksen lihassa oli 21.1g ja sitten toisena oli grillattu jäniksen liha ja siinä oli 29.3g. Miten ne arvot voi siinä grillaamisessa muuttua? :confused: Olisiko sitten tonnikaloissa joku sama juttu. Kuutioissa on vähemmän proteiinia kun lastuissa.

EDIT: Tulikin tuosta mieleen että pitänee rueta lastuiks pistämään kaikki lihat kun kerta niissä on sillon enemmän protskua. :lol2:

ZweCCo sanoi:
Samaa itsekkin ihmettelin kun finelin sivuilta katsoin kaikkea että paljonko on esimerkiks hauessa tai jäniksessä proteiinia. Minun mielestä siellä oli jotenkin niin että jäniksen lihassa oli 21.1g ja sitten toisena oli grillattu jäniksen liha ja siinä oli 29.3g. Miten ne arvot voi siinä grillaamisessa muuttua?

Grillatessa Jäniksestä häviää nestettä ja proteiinin (ja kaiken muun paitsi veden) suhteellinen osuus kasvaa.

Tälläiseen tulokseen olen itse päätynyt pitkällisten pähkäilyjen jälkeen:

Ravintosisältöön kuuluu kaikki muukin purkissa oleva, ei siis pelkästään tonnikala. Ei kai mikään muu selitä sitä, että öljyyn säilötyissä tonnikaloissa on rasvaa joku 9-10 g ja veteen säilötyissä alle 1 g. Joissain merkeissä voi sitä nestettäkin olla enemmän kuin toisilla, jolloin sitä tonnikalaa on suhteessa vähemmän. En mitenkään jaksa uskoa, että se tonnikalan laatu voisi heitellä noin paljon.

Tämä on siis ihan pelkkää mutua, joten voin olla pahastikin väärässä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
lumiukko sanoi:
Tälläiseen tulokseen olen itse päätynyt pitkällisten pähkäilyjen jälkeen:

Ravintosisältöön kuuluu kaikki muukin purkissa oleva, ei siis pelkästään tonnikala. Ei kai mikään muu selitä sitä, että öljyyn säilötyissä tonnikaloissa on rasvaa joku 9-10 g ja veteen säilötyissä alle 1 g. Joissain merkeissä voi sitä nestettäkin olla enemmän kuin toisilla, jolloin sitä tonnikalaa on suhteessa vähemmän. En mitenkään jaksa uskoa, että se tonnikalan laatu voisi heitellä noin paljon.

Tämä on siis ihan pelkkää mutua, joten voin olla pahastikin väärässä.

Tässä threadissa joku tiesi kertoa, että ravintosisältö määritetään tuotteesta, josta on puristettu pois neste. Öljyä siis myös jää hiukan tonnikalan joukkoon, vaikka suurin osa poistetaankin.

Ehkäpä tonnikalasta hiutaleina saadaan paremmin puristettua pois ylimääräinen neste kuin paloista, jolloin itse tonnikalan suhteellinen osuus on suurempi ja sitä kautta myös proteiinin määrä on suurempi...

Eri tuotemerkeillä myytävät tonnikala säilykkeet voi hyvin olla kuitenkin saman valmistajan tehtaasta. Näitä tonnikala säilykkeitä valmistetaan ns. bulkki tuotteina, jolloin niitä tehdään aivan valtavat määrät ja niihin vain laitetaan eri tuotemerkkien etiketit, eihän se tonnikala muuten olisi niin halpaa... Siksi saman tuotemerkin tuotteessa voi olla eroja, koska ne voi olla tehty aivan eri tehtaissa, mutta myydään kuitenkin yhtenä ja samana tuotteena.

Back
Ylös Bottom