Mulla loppui vanha sopimus vuodenvaihteessa ja olen tässä jo reilu kuukauden päivät seurannut päivittäin pörssisähkön hinnankehitystä. Toivottavasti en joudu syömään sanojani, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että saa olla tyytyväinen etten ottanut edes niitä 20 snt sopimuksia mitä kovasti koitettiin tyrkyttää, kalliimmista nyt puhumattakaan. Nythän sähkö on ollut pitkään hyvinkin kohtuullisen hintaista. Tällä hetkellä sähkön 7 vrk keskihinta on ollut 10.2 snt / kWh ja halvimmat tuntihinnat joitakin sentin osia. Keskihintaa vielä nostaa viime viikon loppupuolen huono energiasää, eikä silloinkaan hinta piikannut kuin vähän reiluun 20 senttiin pahimpina tunteina.
Oliko se joulukuun alkupuoliskolla, kun oli niitä järkyttäviä 50 sentin hintoja ja sehän piikkasi jonnekin 70 sentin lukemiinkin ja silloin mietti, että mitähän tästä tulee. Mutta hyvin on hinta siitä tippunut. Tässä kun vielä muutama kuukausi kärvistellään, niin tulee kesä ja sähköstä luultavasti taas puoli-ilmaista. Katsotaan sitten millä hinnalla saa määräaikaisia, vai jäänkö pörssisähkölle kokonaan. Mutta näillä hinnoilla en jumalauta uutta määräaikaista ota. Nyt niitä saa taas sinne jonnekin 20 sentin pintaan, mutta kalliitahan ne on. Ei pärjää pörssisähkölle tälläkään hetkellä, puhumattakaan sitten vuoden keskiarvosta.
Toisaalta tässä on helppo elää vähän riskillä, koska olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että asun kaukolämmitteisessä rivarin pätkässä missä kulutus on ollut tähän asti 5000 kWh / vuosi. Tuleva vuosi varmaan vähän vähemmän, koska tämähän toimii vain hyvänä herätyksenä, että sähköä tosiaan voi säästääkin. Vaikka joutuisin makselemaan jotain 50 sentin hintoja, niin mun talous ei kaadu siitä. Se vituttaa rankasti, mutta en joudu vararikkoon. Siksi voin ihan hyvin odotella parempia aikoja eikä tarvitse takertua oljenkorsiin.