Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
Tää olikin mennyt itseltä ohi.. vihreää sähköä--


View: https://twitter.com/IsoHenkka/status/1603534201285926912


– Päästöjä pitää pienentää. Niinpä sähköntuottajat korvaavat nykyisiä, esimerkiksi hiilivoimaloita tuulivoimalaitoksilla, ja tulevaisuudessa enemmän aurinkovoimallakin. Nykyinen verkko ei ole rakennettu niitä varten, joten nyt se täytyy niitä varten rakentaa, avaa tilannetta yksikön päällikkö Petri Parviainen Fingridistä.

Metsänomistajat eivät ole alkuunkaan tyytyväisiä lunastustoimituksen määräämään, tyypilliseen muutaman satasen kertakorvaukseen hehtaarilta.

– Korvaukset ovat kerta kaikkiaan kelvottomia, eivätkä vastaa millään tavalla metsämaan tuottokykyä. Jos esimerkiksi 300 euron kertakorvaus jaetaan voimalinjan 50 käyttövuodelle, se tarkoittaa vain alle kymmentä euroa hehtaarille vuodessa, puuskahtaa MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola.

– Verottajakin laskee, että metsämaan keskimääräinen tuotto esimerkiksi Keski-Suomessa Petäjävedellä on 138,50 euroa per hehtaari – joka vuosi. Minun mielestäni ja metsänomistajien mielestä lunastuskorvauksen pitäisi vastata metsämaan tuottoa eli olla vähintäänkin verottajan laskemaa tasoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sähköyhtiöt tekevät nyt ennätysvoittoja sähkönhinnan takia. Se hinta muodostuu sen korkeimman tuotantotavan hinnan mukaan ja jos tuotantokustannus on 2c/kWh ja markkinahinta on 20c/kWh niin sähköyhtiö tienaa erotuksen voittona. Kun sähkön hinta nousee vaikkapa 10€/kWh niin eihän sen verran maksa kuin murto-osan energiasta tuottaminen.
Näin, mutta edelleen palatakseni näihin vanhempiin määräaikaisiin. Esimerkkinä/yksittäistapauksina pari ikämiessukulaistani, joilla toisella sopparihinta on tällä hetkellä 4 c/kWh ja toisella 6 c/kWh, jäljellä vielä vuosi-puolitoista vuotta. Mun on vaikea nähdä että edes tuolla esimerkin 2c/kWh tuotantokustannuksella nämä vanhat sopparit on kovinkaan kummallinen rahasampo tai kustannusten kattaja, paperilaskuineen toki, varsinkin kun tämänhetkinen sopimustenvaihtoruletti ym. lisännee parhaillaan esim. asiakaspalvelu-, tiedotus- ym. kustannuksia ja perintäänkin luultavasti ohjataan aiempaa enemmän laskuja ja valmiusvelvotteista tullee parhaillaan aiempaa enemmän kuluja. Sähköyhtiöt varmasti tekevät huikeita voittoja näillä nykyhinnoilla pörssisähköllä, mutta tuskin vanhoilla sopimuksilla. Jos kävisi niin että sähkön hinnanmuodostusta lakisääteisesti muutetaan jotenkin radikaalisti, voisin nähdä senkin salaliittoteorian jossa yhtiöillä on motivaatiota katkoa noita vanhoja sopimuksia. Siitä olen varma että sopimuksessa on varauduttu merkittäviin lainsäädäntömuutoksiin purkuperusteina.

Saatan olla väärässä, kuten yleensäkin.
 
Mun on vaikea nähdä että edes tuolla esimerkin 2c/kWh tuotantokustannuksella nämä vanhat sopparit on kovinkaan kummallinen rahasampo tai kustannusten kattaja,
johan tuolla aikaisemmin selvitettiin ettei ne tappiota noilla tee.. ainakaan jos on hoitanut yrityksen toiminnan kunnolla.. näille jo konkkaan menneille "sähkön myyntiyrityksille" nyt realisoitui liiketoiminnan riskit..

ja miksi sähkön, nykymaailmassa välttämättömyyden, myynnin pitäisi olla jokin rahasampo?
 
johan tuolla aikaisemmin selvitettiin ettei ne tappiota noilla tee.. ainakaan jos on hoitanut yrityksen toiminnan kunnolla.. näille jo konkkaan menneille "sähkön myyntiyrityksille" nyt realisoitui liiketoiminnan riskit..

ja miksi sähkön, nykymaailmassa välttämättömyyden, myynnin pitäisi olla jokin rahasampo?
Sähköyhtiöillä on sähköntoimitusvelvolisuus. Jos ei olis, niin eihän niille ois aiemminkaan ollu kannattavaa jotkut kerrostaloyksiöiden viiden pennin sähkölaskut, kun hallinnolliset kulutkin on suunnilleen enemmän.

Ruuan tai lääkkeiden myynti on rahasampo. Missään vaiheessa en tarkoittanut sanoa että sähkön tai jonkun muun yleishyödykkeen myymisen PITÄISI olla rahasampo, mutta yhtiöiden tehtävä on tuottaa osakkailleen voittoa, ei varmistaa kansalle kohtuuhintaisia välttämättömyyksiä. Jos perusvälttämättömyyksien tuottamisella tai myynnillä ei saa tehdä bisnestä, meillä ei kohta ole niitä.
 
esimerkin 2c/kWh tuotantokustannuksella nämä vanhat sopparit on kovinkaan kummallinen rahasampo
Nämä itse asiassa olivat aiemmin jossain määrin helppo rahasampo suhteessa riskiin ja tarvittavaan palettiin, jos vaan osasi kasata myynnin ja laskutuksen. Sen takia tuonne päätyikin toimijoita, joista valvovien tahojen piti kuluttajia varoitella. Yksinkertaistettuna kun ei tuota itse mitään, kyseessä on lähinnä myyntiä ja siihen suojausten pyörittelyä ja kulutuksen laskutusta(automaatiota).
Nyt kun suojaukset on kalliita ja ilman omaa tuotantoa toimivilla riskit suuria, nämä toimijat on enemmän tai vähemmän pulassa.
 
mutta yhtiöiden tehtävä on tuottaa osakkailleen voittoa, ei varmistaa kansalle kohtuuhintaisia välttämättömyyksiä
itseasiassa sähkön osalta tuo on ihan laissa että pitää myydä kohtuuhintaista.. tuota hintaa vain ei ole vielä määritelty..

ja samalla tavalla on härskiä S-ryhmän ja Keskon perusteettomat hinnannostot, ennätystulosta pukkaa niilläkin kun "kaikki muut" köyhtyy
 
Eikä kun päinvastoin. Jos et ole samaa mieltä asiasta älä ala lässyttämään mulle ylimielisesti kiukuttelusta ja pahasta mielestä painaaksesi mun henkilöä alaspäin.
Ok. Siinä tapauksessa syvä pahoitteluni huonosti kirjoitetusta viestistä minkä ymmärsit selvästi väärin. Ihan vilpittömästi mun tarkoitus ei ollut hyökätä, ei lässyttää, eikä painaa sua alaspäin. Se että sanoin, että sua kiukuttaa, oli ihan toteamus, koska ihan selvästi sua kiukuttaa. Se sun viesti oli ihan selvästi kirjoitettu melkoisen vitutuksen vallassa ja silloin on vaikea nähdä asioita muuten kuin yhdeltä kantilta. Siksi kirjoitin, että se ei ole välttämättä ihan niin yksinkertaista.
 
itseasiassa sähkön osalta tuo on ihan laissa että pitää myydä kohtuuhintaista.. tuota hintaa vain ei ole vielä määritelty..

ja samalla tavalla on härskiä S-ryhmän ja Keskon perusteettomat hinnannostot, ennätystulosta pukkaa niilläkin kun "kaikki muut" köyhtyy
Niin, se oli tavallaan se mun pointti. Että kun sähköntoimitusvelvollisuuden vuoksi on pakko myydä sillekin rupusakille jonka 20 euron laskuja saa myydä perintäyhtiölle 30 % laskun arvosta, niin se ei oo kovin kova rahasampo ja se kate on taottava muualta. Siksi muualta, koska edelleen tehtävänä on voittoa osakkaille tehdä. Jos tuota toimitusvelvollisuutta ei olis, ei yhtiöt kaikkia nykyisiä asiakkaitaan edes ottaisi. Mikä on sen velvollisuuden pointtikin tietysti.
 
itseasiassa sähkön osalta tuo on ihan laissa että pitää myydä kohtuuhintaista.. tuota hintaa vain ei ole vielä määritelty..

ja samalla tavalla on härskiä S-ryhmän ja Keskon perusteettomat hinnannostot, ennätystulosta pukkaa niilläkin kun "kaikki muut" köyhtyy

Niin jos nuo tai ehkäpä apteekit olisi parempi vertaus, alkaisivat nostaa hintoja satoja prosentteja, niin sehän loppuisi lyhyeen tulisi kartellisyytöksiä jne. vaikka kysyntää olisi kuinka paljon. Jos sähkön hinta lähtee tällä tavalla lapasesta, niin ei silloin voi vaan vedota siihen että kun systeemi on tällainen. Systeemi on silloin viallinen, väärin suunniteltu, asiaan on puututtava voimakkaasti.
Edelleen olen sitä mieltä että täytyy olla jonkinlainen aito hintakatto mikä voi olla tuotannon/jakelun/myynnin putken päässä kuluttajalle, että saadaan edes jonkinlainen kohtuus. Systeemi on liian villi ja vapaa sen tuottaman hyödykkeen välttämättömyyden suhteen. Lainsäätäjien tehtävä tämä on korjata. Ja siinä tarvitaan kv-yhteistyötä. Jos nyt olis 10% siitä energiasta ja päättäväisyydestä mikä on mamujen majoituksen tai oli koronan torjuntaan laittaa, niin eiköhän homma olis 1.1. korjattu.
Kun tuulivoimaa lisätään niin luonnonolot varmasti tulevaisuudessakin tuovat hämminkejä ja häiriöitä ilman sotaakin, ei tämä varmasti ensi talvena ohi ole, eikä sitä seuraavanakaan, jos ei aleta korjaamaan.
 
Nopeasti ullaltakin unohtui se talvisodan henki...

320639627_837245527500515_503797055532025166_n.jpg
 
Voihan se olla, ettei kärkeen mennä, ainakaan volyymissä. Tekniikat, innovaatiot yms lienevät pienen maan saumat päästä rahoihin kiinni. No, tästä ei riitä natsat alkaa väittelyyn, luotan ikuisena optimistina Fingridin, Stykkösen, yms näkemykseen, että tästä uutta Nokiaa 😃
Vetyyn liittyen:

 
Hesaria luin aamulla ja siinä Helenin toimitusjohtajan haastattelu samalla radion uutiset kertoo että hän eroaa tehtävästään.


Melko ripeetä toimintaa jonkun taholta.
 
Nyt oli jo joku vakuuttavalla äänellä puhuva valtiovarainministeriön budjettipäällikkö kärrätty uutisiin joka torppasi hintakaton. Ei yksikään sen perusteluista mennyt mulle läpi, tai ainakaan riittänyt. Jos yhtäkkiä miljardi oman kansan toimeentulon ja ostovoiman varmistamiseksi on ihan mahdotonta menoa, niin miksi sama summa joka vuosi kehitysapuun tai 4-5 kertainen summa etelä-euroopan "koronaelvytykseen" ei ole?
 
Miten tää on vaikuttanut sähkö autoiluun?Onko täällä kellään kokemusta?
Hinta edelleen ainakin mun hallissa sama. Sen kun ne 10-kertaistaa niinkuin muutenkin, niin 570 euron rs3 bensalasku vaihtuu 890 euron sähkölaskuun.
 
Nyt oli jo joku vakuuttavalla äänellä puhuva valtiovarainministeriön budjettipäällikkö kärrätty uutisiin joka torppasi hintakaton. Ei yksikään sen perusteluista mennyt mulle läpi, tai ainakaan riittänyt. Jos yhtäkkiä miljardi oman kansan toimeentulon ja ostovoiman varmistamiseksi on ihan mahdotonta menoa, niin miksi sama summa joka vuosi kehitysapuun tai 4-5 kertainen summa etelä-euroopan "koronaelvytykseen" ei ole?

Tää oli niin nähtävissä etukäteen. 🤷🏻‍♂️
 
Back
Ylös Bottom