Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
Yksin asustelen sähkölämmitteisen okt. Joku 20t kwh / vähän yli tai alle sähköä menee vuodes. Onneksi on ensi toukokuuhun asti 4,9snt/kwh soppari muuten kyllä hymy hyytyis. Tässä on oikeasti tulossa niin jäätävä talvi niin isolle osalle väestöä, että miten ihmeessä ilman hallituksen rajuja toimia ihmiset tästä selviää ? Tähän mennessä tehdyt toimet: meille luetaan jotain tuntematonta sotilasta ja muistutetaan talvisodan hengestä. Ei luoja. Alvin laskeminen myös mitä väläytetty ei myöskään vaikuta juurikaan, ei vaikka poistaisivat sen kokonaan. Ihan riittämätön toimi. Ja myöskin niin itse (EU tasolla ja Suomessa tehdyt poliittiset päätökset) aiheutettu energia - kriisi minun nähdäkseni kuin olla ja voi. Toivon toisaalta et hallitus täällä jatkaa samaa asian välttely ja mitään tekemättömyys - linjaa ja kansa heräisi äänestämään ihan erit puolueet hallitukseen. Sopivasti on juuri talven jälkeen eduskuntavaalit, joten uskoisin että sähkönhintaan parasta ratkaisua tarjoava on vahvoilla..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ongelmana on nimenomaan nämä säistä riippuvaiset sähköntuotantotavat, ei Venäjän toimet missään.
Tietysti myös Venäjän toimet vaikuttavat. Vaikutus olisi vaan paljon pienempi, jos meillä ja Euroopassa ylipäätään olisi toimittu toisin. Nordstream ei, hihhulointi ei, ydinvoiman alasajo vittu no way 😃
 
Yksin asustelen sähkölämmitteisen okt. Joku 20t kwh / vähän yli tai alle sähköä menee vuodes. Onneksi on ensi toukokuuhun asti 4,9snt/kwh soppari muuten kyllä hymy hyytyis. Tässä on oikeasti tulossa niin jäätävä talvi niin isolle osalle väestöä, että miten ihmeessä ilman hallituksen rajuja toimia ihmiset tästä selviää ? Tähän mennessä tehdyt toimet: meille luetaan jotain tuntematonta sotilasta ja muistutetaan talvisodan hengestä. Ei luoja. Alvin laskeminen myös mitä väläytetty ei myöskään vaikuta juurikaan, ei vaikka poistaisivat sen kokonaan. Ihan riittämätön toimi. Ja myöskin niin itse (EU tasolla ja Suomessa tehdyt poliittiset päätökset) aiheutettu energia - kriisi minun nähdäkseni kuin olla ja voi. Toivon toisaalta et hallitus täällä jatkaa samaa asian välttely ja mitään tekemättömyys - linjaa ja kansa heräisi äänestämään ihan erit puolueet hallitukseen. Sopivasti on juuri talven jälkeen eduskuntavaalit, joten uskoisin että sähkönhintaan parasta ratkaisua tarjoava on vahvoilla..

Tää oli muuten mun viesti, sekoilin tunnuksien kanssa kun yritin salasanaa palauttaa. 😂 Näemmä tuommoinenkin tunnus joskus tullut tehtyä.

Tähän lisäystä vielä ihmettelen miten sähköyhtiöt pysyy talven yli pystyssä. Suomessa melkeen puoli miljonaa sähköllä lämpiävää okt eli koskettaa noin miljoonaa ihmistä. Osa vetelee talven yli edullisella määräaikaisella; kauheat tappiot sähköyhtiöille. Osa taas vetelee uudella törkeän kalliilla sopparilla; ei rahaa maksaa laskuja ja kauheat tappiot sähköyhtiöille. Auta armias jos tässä vielä riennetään verorahoilla tukemaan sähköyhtiöitä ja jätetään kansalaiset velkoihin.
 
Tää oli muuten mun viesti, sekoilin tunnuksien kanssa kun yritin salasanaa palauttaa. 😂 Näemmä tuommoinenkin tunnus joskus tullut tehtyä.

Tähän lisäystä vielä ihmettelen miten sähköyhtiöt pysyy talven yli pystyssä. Suomessa melkeen puoli miljonaa sähköllä lämpiävää okt eli koskettaa noin miljoonaa ihmistä. Osa vetelee talven yli edullisella määräaikaisella; kauheat tappiot sähköyhtiöille. Osa taas vetelee uudella törkeän kalliilla sopparilla; ei rahaa maksaa laskuja ja kauheat tappiot sähköyhtiöille. Auta armias jos tässä vielä riennetään verorahoilla tukemaan sähköyhtiöitä ja jätetään kansalaiset velkoihin.
Itsellä kans vähän sama tilanne. Ens vuoden syssyyn mennään hyvällä sopparilla. Ei kannata vielä ostopuita muuten kuin vkl tunnelmointiin poltella. Ilp saa jauhaa lämmön.

Ens talven aikana moni nyt tiukilla oleva tekee henkilökohtaisen konkurssin.
 
Kyllä me nimenomaan kaivattaisiin sitä ennustettavaa sähköntuotantoa, joka ei riipu säästä. Nyt meillä on se n 4000MW tuulivoimaa. Hyvänä päivänä myllyt tuottaa n 3000MW:n teholla energiaa(siis enemmän kuin Olkiluodon ja Loviisan vanhat yksiköt) ja tyynenä päivänä alle 100MW. Muutaman vuoden päästä propelleita on 10 000MW edestä.

Jotta asia konkretisoituu niin näin kesäpäivinä sähkönkulutus on päivisin 8000MW paikkeilla ja talvipakkasella voi olla 15 000MW.

Säätövoimaa on ajettu alas samaan aikaan. Inkoosta pistettiin 1100MW hiilivoimala maantasalle 2017. Ollaan koko ajan syvemmällä kusessa. Kukaan ei osaa ennustaa sähköntuotantoa eikä sen myötä hintoja. Tottakai tuulienergia on hyvä ottaa hyötykäyttöön, mutta ei sitä voi tehdä ennenkuin säätövoimaongelma / energian varastointi on ratkaistu.

Kuinkas ennusttavaa se ydinvoima on ? Vähän väliä laitokset alhaalla. Nyt kattooo Ranskaa ni puolet 60 ydivoimalasta paskana... :D Ihan täyttä paskaa jonka ainoo tehtävä on tuottaa aseteollisuudelle plutoniumia..

Mites sitku jos ne saa joskus vihdoinki sen Olkivuodon käyntii vastaa 30% suomen sähköstä. Se ku kyykkäilee ni on valtakunnan verkot pimeenä...
 
Mitähän maksaisi tehdä toinen OL3 tyyppinen voimala?
Olisi valmiiksi suunniteltu kaikki ja luvat kyseiselle voimalatyypille.
Luulisi olevan nopeampaa ja halvempaa tehdä toinen samanlainen. Vaan onhan tuo kestänyt niin pitkään että alihankintaketjua ei ole enää olemassa kuin osittain.

älä naurata... Miten voi joku ihannoida tota olkiluotoa. Yli 10 miljardien tappion ja kymmeniä vuosia myöhässä. Jos ne sen paskakasan elinkaaren aikana meinaa rahansa siitä takas saada ni väh 50senttii/kwh...

+ kaikki säteilyhaitat yms. Syövät monikertaistunu ja johonki ne jätteetki pitää loppusijoittaa. Ikuisesti tonne meinnä luontoon. Ei tuu ikinä häviimään se skeida.
 
Ranskan 56 ydinvoimalasta vain puolet on tällä hetkellä käytössä. Osin kyse on laiminlyönneistä huollossa, osin siitä, että helteen kuivattamien jokien vettä ei kaikkialla enää pystytä käyttämään ydinreaktoreiden jäähdyttämiseen.

 
älä naurata... Miten voi joku ihannoida tota olkiluotoa. Yli 10 miljardien tappion ja kymmeniä vuosia myöhässä. Jos ne sen paskakasan elinkaaren aikana meinaa rahansa siitä takas saada ni väh 50senttii/kwh...

+ kaikki säteilyhaitat yms. Syövät monikertaistunu ja johonki ne jätteetki pitää loppusijoittaa. Ikuisesti tonne meinnä luontoon. Ei tuu ikinä häviimään se skeida.

Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää miten sitten pitäis sähköä tehdä? Jos ei ydinvoimalla?

Vai rajoitetaanko kulutusta? Vai mikä tuossa sun ajatuksessa taustalla?
 
Mä luulen, että enskesänä tää homma alkaa tasottumaan. Pahimmat kuukaudet eli joulu ja tammikuu menee vanhalla sopparilla ja sit kulutus putoaa jo. En nää kyllä mitää järkeä ruksata nimeä paperii 24kk ellei siellä ole sitä vaihtoturvan mahdollisuutta. Jos se on niin se on ok. Okt triplamaksu sähköön tulee olemaan monelle kompastuskivi. Kerrostalossa asuessa jos käyt töissä niin ei mitää vaikutusta..
 
Kuinkas ennusttavaa se ydinvoima on ? Vähän väliä laitokset alhaalla. Nyt kattooo Ranskaa ni puolet 60 ydivoimalasta paskana... :D Ihan täyttä paskaa jonka ainoo tehtävä on tuottaa aseteollisuudelle plutoniumia..

Mites sitku jos ne saa joskus vihdoinki sen Olkivuodon käyntii vastaa 30% suomen sähköstä. Se ku kyykkäilee ni on valtakunnan verkot pimeenä...
Nyt on kyllä vähäsen harhaisia käsityksiä. Kyllä se ydinvoima on juuri parhaiten ennustettavaa tuotantoa. Sitä ajetaan kaasupohjassa paitsi kerran vuodessa käydään vuosihuollossa viikosta muutamaan viikkoon. Esim Olkiluodon sähkötehtaiden yhteinen käyttökerroin on n 94%.

Ei myöskään tehtailla plutoniumia.

Itseasiassa tänään ol3:ssa jatkuu koekäyttö. Pian päästään näkemään miten sähköverkko kestää, kun 1600MW lähtee äkisti pois.
1661671105079.jpeg
 
On erittäin vittumainen tilanne, kun työn sijainnin takia joudun kahta asuntoa pitämään. Mulla on sähkölämmitteinen rt-asunto. Pidettävä varmaan siinä 15 asteessa, kun 5pv viikossa on asumattomana muutenkin? Toinen on kt-asunto joka toki kaukolämmössä, mutta vituttaa se silti kun sähkön hinta nousi 36snt/kWh. Viikonloppusin tehnyt toista työtä sitten, että jäisi jotain käteen (vkl tulee jo 250km ylimääräistä ajoa asuntojen välillä), mutta on tämäkin yhdistelmä melko raskasta. Perheettömänä kun ei tuota työasuntovähennystä saa. Tai voi kait saada, jos on kaksi työpaikkaa ja kaksi asuntoa. Pitää nyt selvitellä. Kotisalia oon rakentamassa sinne "työasuntoon", kun siellä on 40km matkaa lähimmälle kunnolliselle salille. Pakko miettiä kaikki, että ylimääräiset ajelut minimiin, ettei autoilukustannuksetkin ole pilvissä. Tietenkin koko ajan haen töitä kotiseudulta. Tuo sivutoimisen asunnon sähkölaskukin kun kolminkertaistuu 50€-> 150€/kk tällä sähkönhinnalla, niin kyllä se taas vituttaa. Nyt on sen asunnon kulut olleet kokonaisuudessaan 520€/kk, mutta tuolla sähkönhinnalla menis jo yli 650€/kk. Vähän uppoovalta laivalta tämä vaikuttaa.
Tämä kyllä kuulostaa minumissäänkin vähintäänkin provolta.

Perheetön jne, miksi ihmeessä kaksi asuntoa?

Ja siis juu, elämä on valintoja, toedän sen, ja olen itsekin pari kertaa valinnut sen kalliimman tien, koska muut seikat...

Mutten ole kyllä silloin valitellu oman valintani aiheuttamista kustannuksista...
 
Mä luulen, että enskesänä tää homma alkaa tasottumaan. Pahimmat kuukaudet eli joulu ja tammikuu menee vanhalla sopparilla ja sit kulutus putoaa jo. En nää kyllä mitää järkeä ruksata nimeä paperii 24kk ellei siellä ole sitä vaihtoturvan mahdollisuutta. Jos se on niin se on ok. Okt triplamaksu sähköön tulee olemaan monelle kompastuskivi. Kerrostalossa asuessa jos käyt töissä niin ei mitää vaikutusta..
EI silti tasoitu lähellekkään vanhoja hintoja. Venäjän tuonti tulee edelleen olemaan seis. Euroopassa kaasuvarastot tulee olemaan talven jäljiltä normaalia tyhjemmät.
Vaihtelu tulee varmasti olemaan suurta sen mukaan miten tuulee.
 
EI silti tasoitu lähellekkään vanhoja hintoja. Venäjän tuonti tulee edelleen olemaan seis. Euroopassa kaasuvarastot tulee olemaan talven jäljiltä normaalia tyhjemmät.
Vaihtelu tulee varmasti olemaan suurta sen mukaan miten tuulee.

Juu ei tasotu mut ei se tule olemaan mitää 28c mitä nyt tarjotaa et nimi siihen ja triplamaksua pukkaa seuraavat 2 vuotta
 
Tämä kyllä kuulostaa minumissäänkin vähintäänkin provolta.

Perheetön jne, miksi ihmeessä kaksi asuntoa?

Ja siis juu, elämä on valintoja, toedän sen, ja olen itsekin pari kertaa valinnut sen kalliimman tien, koska muut seikat...

Mutten ole kyllä silloin valitellu oman valintani aiheuttamista kustannuksista...
Heh, oisko se vaihtoehto sitten olla työtön ja elää yksin eikä parisuhteessa. Tottakai se on oma valinta olla töissä hevon perseessä asti, kun se oli ainut vaihtoehto. Toki voisin irtisanoutua ja luopua ylimääräisestä asunnosta, niin hetken aikaa jäisi enemmän rahaa käteen ja myös liikkumiskustannukset laskisi lähes nolliin. Mutta tilanne on mikä on ja mieluummin olen töissä, koska se työkokemus voi avata ovia työllistyä muuallekin. Mutta niin kyllähän se nyt melko paljon vituttaa tämä kulujen nousu, jos on tilanne oikeasti se että toista työtä on tehtävä jatkuvasti, että on varaa käydä töissä. On tuota joutunu puntaroimaan oikeesti miten kannattavaa tämän kuvion ylläpito on. Julkisilla pääsee lähimmillään ~ 40km päähän asunnosta ja työpaikasta. Joten ei voi niitäkään hyödyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom