Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
Kyllä itse olen kallistunut pörssin kannalle marraskuussa kun määräaikainen loppuu. Vuoden sopparit 9snt oikeastaan kaikki. Omakotitalo kyseessä.

Toinen mitä miettinyt on nämä missä hinta päivittyy 3kk välein.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä pörssisähköllä huhtikuusta alkaen ollut ”kulutusvaikutus” 0.5-1.5 sent alle spot keskihinnan. Kyllä se toimii, jos on mahdollista esim yöllä lämmittää käyttövesi ja/tai varaavaa lämmitystä.
 
Mäki tässä vaiheilen vielä ton pörssin ja hinta päivittyy 3kk välein sopparin välillä. Aalto energialla näyttäs olevan 8,1c tuo 3kk tällä hetkellä
 
Pörssisähkö on tietenkin keskimäärin halvin, mutta jos sattuu vaikka 4 päivän jakso tammikuussa kovilla pakkasilla, kun sähköstä on oikeasti pulaa Pohjoismaissa, niin on mahdollista että siinä menee vuoden säästöt pörssisähkön osalta. Itse ajattelin jatkaa pörssissä seuraavan vuoden. Pitää pitää kaikki 5 uunia kuumana, jos pörssisähkö pompsahtaa ylös. Kyllähän yhden pakkasjakson jaksaa kantaa puita tupaan. Koko talvea ei kyllä viitsisi....

Kaikista kallein vaihtoehto lienee toi sähköyhtiöiden 3kk välein muuttuva hinta. Mitään järkeä en siinä näe. Joko sitoo pitkään, tai on pörssissä....
 
Pörssisähkö on tietenkin keskimäärin halvin, mutta jos sattuu vaikka 4 päivän jakso tammikuussa kovilla pakkasilla, kun sähköstä on oikeasti pulaa Pohjoismaissa, niin on mahdollista että siinä menee vuoden säästöt pörssisähkön osalta. Itse ajattelin jatkaa pörssissä seuraavan vuoden. Pitää pitää kaikki 5 uunia kuumana, jos pörssisähkö pompsahtaa ylös. Kyllähän yhden pakkasjakson jaksaa kantaa puita tupaan. Koko talvea ei kyllä viitsisi....

Kaikista kallein vaihtoehto lienee toi sähköyhtiöiden 3kk välein muuttuva hinta. Mitään järkeä en siinä näe. Joko sitoo pitkään, tai on pörssissä....

Meillä on puulämmitteinen okt mut talvella sähkölaskut oli 150-200e/kk. Tollanen 3kk sopis siis aineki meille ettei tarvi stressata korkeimmista päivistä. Tais se keskihintaki pyöriä jossai 8c nurkilla viimevuon. Varaaja lämmittää veden yöllä
 
Pörssisähkö on tietenkin keskimäärin halvin, mutta jos sattuu vaikka 4 päivän jakso tammikuussa kovilla pakkasilla, kun sähköstä on oikeasti pulaa Pohjoismaissa, niin on mahdollista että siinä menee vuoden säästöt pörssisähkön osalta. Itse ajattelin jatkaa pörssissä seuraavan vuoden. Pitää pitää kaikki 5 uunia kuumana, jos pörssisähkö pompsahtaa ylös. Kyllähän yhden pakkasjakson jaksaa kantaa puita tupaan. Koko talvea ei kyllä viitsisi....

Kaikista kallein vaihtoehto lienee toi sähköyhtiöiden 3kk välein muuttuva hinta. Mitään järkeä en siinä näe. Joko sitoo pitkään, tai on pörssissä....


Ja sitten kannattaa laskea missä kohtaa oikeasti on taloudellisesti järkevää lämmittää puilla. Mä joskus laskin, että sähkön pitäisi maksaa +11c kilowatilta, että rahallisesti on jörkevää lämmittää takkoja. Koivupilkkeen hinta muistaakseni 80€/heittomotti.

Puulla lämmittämistä pidetään jotenkin erityisen halpana lämmitysmuotona. Sitä se ei kyllä ole, jos ei nyt ihan oman pihan risuja polta, niin puulla on tosiaan aina hinta. Vaikka olis olis kaadettu omasta metsästä.
 
Ja sitten kannattaa laskea missä kohtaa oikeasti on taloudellisesti järkevää lämmittää puilla. Mä joskus laskin, että sähkön pitäisi maksaa +11c kilowatilta, että rahallisesti on jörkevää lämmittää takkoja. Koivupilkkeen hinta muistaakseni 80€/heittomotti.

Puulla lämmittämistä pidetään jotenkin erityisen halpana lämmitysmuotona. Sitä se ei kyllä ole, jos ei nyt ihan oman pihan risuja polta, niin puulla on tosiaan aina hinta. Vaikka olis olis kaadettu omasta metsästä.
Takkatuli on kuitenkin aina takkatuli. Itse poltan takkaa jo sen polttamisen ilosta ja tuo kodikkaampaa lämpöä taloon kuin perus pöhinävehkeet voi koskaan tuottaa.
 
Itsellä hyvä tilanne kun appiukolla paljon puita ja puutöissä olemalla saanut liiterin täyteen. Hyvin tulee takkaa lämmitettyä ja kyllähän se tuo kivan tunnelman pimeneviin iltoihin. Mukavahan se on kun takka hehkuu lämpöä.
 
Takkatuli on kuitenkin aina takkatuli. Itse poltan takkaa jo sen polttamisen ilosta ja tuo kodikkaampaa lämpöä taloon kuin perus pöhinävehkeet voi koskaan tuottaa.

Juu, onhan se kiva. Toki 350m2 lämmittäminen puulla, niin alkaa aika nopsaa karisemaan fiilistely, kun saa selkä vääränä kantaa puita tulipesiin (6kpl aktiivisessa käytössä). Etätöissä sentään mahdollisuus hoitaa lämmitystä puulla, jota onneksi on veloituksetta saatavilla. Patterit ei ole ollut vuosiin päällä, ilpot/kakluunit/leivinuunii/puuhella toimii lämmönlähteenä.
 
Miettikää jos veden joutuis kantaan järvestä että saa juoda ja se maksais. Sanoisko joku siinä että kyllä on hyvää vettä kun on ite kannettu ja naapurin järvestä hain kun sain ilmaiseksi. Ei osaa itse ajatella, että niinkin perusjuttu kuin kodin lämpö, vaatii kauheen määrän työtä joka maksaa. Kyllä valtion pitäis jotenkin olemassaoleville puulämmitteisille taloille antaa isompi tuki lämmitykseen.
 
Meillä menee syksyn-kevään aikana joku 8 mottia puita about. Kovilla pakkasilla varaava uuni pöhisemää joka toinen päivä. Sitoo juu joksikin aikaa tietysti et saa puut uuniin ja sen jälkee et saa laitettua kiinni eli illalla ei voi hoitaa hirveen myöhään. Ite tilaan suoraa 1,5 säkeissä tavaran pihaan
 
Miettikää jos veden joutuis kantaan järvestä että saa juoda ja se maksais. Sanoisko joku siinä että kyllä on hyvää vettä kun on ite kannettu ja naapurin järvestä hain kun sain ilmaiseksi. Ei osaa itse ajatella, että niinkin perusjuttu kuin kodin lämpö, vaatii kauheen määrän työtä joka maksaa. Kyllä valtion pitäis jotenkin olemassaoleville puulämmitteisille taloille antaa isompi tuki lämmitykseen.
Ne joilla on keskuslämmitys puilla(esim mun kotitalossa), on lähes poikkeuksetta omaa metsää ja sitä kautta puut hyvin lähellä ilmaista. Toki vaatii työtä, mutta itsehän se lämmitysmuoto on valittu. Toinen ryhmä on takalla lämmittäjät, jolloin päälämmitysmuoto on hyvin usein suorasähkö. Mulla on näin omassa talossa. Sähkölämmitys on ollut valinta sekin. Todella halpa investointi rakennusvaiheessa verrattuna vaikka maalämpöön, mutta kostautuu sitten käyttökuluissa. Mä oon sitä mieltä, että sähkön hintaa pitäisi säädöksillä rajoittaa. Ei ole kyllä tätä päivää, että yhteiskunta on sähköistetty ja sen jälkeen peritään järjettömiä kWh hintoja.
 
Ei ole kyllä tätä päivää, että yhteiskunta on sähköistetty ja sen jälkeen peritään järjettömiä kWh hintoja.
Ei olekaan, koska on sairasta että tässä hyvinvointivaltiossa ei ole hätätapauksissa kassaa valtiolla pitää sähkön hintaa kurissa vaan se nousi pahimiillaan euroon asti. Tehdään typeriä päätöksiä ja jos kusee, niin kaikki vaan laskutetaan kansalaisilta.
 
Ei olekaan, koska on sairasta että tässä hyvinvointivaltiossa ei ole hätätapauksissa kassaa valtiolla pitää sähkön hintaa kurissa vaan se nousi pahimiillaan euroon asti. Tehdään typeriä päätöksiä ja jos kusee, niin kaikki vaan laskutetaan kansalaisilta.
Täysin samaa mieltä. Ihan pimeetä hommaa, kun kuunteli töissäkin miten porukka nakkasi maalämpöpumppuja kiinni ennen töihin lähtöä.
 
Ja sitten kannattaa laskea missä kohtaa oikeasti on taloudellisesti järkevää lämmittää puilla. Mä joskus laskin, että sähkön pitäisi maksaa +11c kilowatilta, että rahallisesti on jörkevää lämmittää takkoja. Koivupilkkeen hinta muistaakseni 80€/heittomotti.

Puulla lämmittämistä pidetään jotenkin erityisen halpana lämmitysmuotona. Sitä se ei kyllä ole, jos ei nyt ihan oman pihan risuja polta, niin puulla on tosiaan aina hinta. Vaikka olis olis kaadettu omasta metsästä.

Kaikki jotka itse tunnen polttavat ilmaisia puita. Ja niitä ihmisiä kuitenkin on aika paljon tuttavapiirissä. Jos niin huono tilanne, että puut joutuu ostamaan niin ei siinä silloin ole oikein järkeä. Vaatii se myös hieman työtä että saa talven halot tehtyä vaikka ilmaisia olisivatkin.
 
Jos omasta metsästä tehdystä klapista on joku valmis maksamaan 50-100€ heittokuutio, niin ei sitä täysin ilmaiseksi voi sanoa. Onhan sillä puulla silloin ihan validi markkinahinta.

Tiedän kymmeniä talouksia, jotka ostavat puut talveksi. Aika moni on kyllä todennut, että ei maksa vaivaa ja ottavat sen pari heittoa fiilistelyyn ja pahoihin hintapiikkeihin.

Venäjän raja kun meni kiinni, niin se kyllä näkyy kuitupuun hinnassa. Plus sähköhinnan piikkaukset sai klapikauppiaat hieromaan käsiään.
 
Back
Ylös Bottom