Itse harkinnut ottaa aurinkopaneelit ja akuston, Elisalla ainakin hyvä tarjous siinä mielessä että koroton osamaksu.
Idea olis 20kwh, vai oliko se 20 paneelia.
Kuitenkin, myyjä sanoi että maksaisi 7 vuodessa itsensä takaisin.
Hinta reilu 8 tonnia paketille+ asennus pari tonnia, josta toki kotitalousvähennys.
Lisähyöty vielä kun lataan sähköautoa, pystyy talvellakin käyttämään pörssisähkön halpoja tunteja kun akusto.
Miettiny vaan että kuulostaa liian hyvältä.
Onko jengillä kokemusta, toimiiko hyvin ja säästääkö kuten luvattu?
Paneleista on. 12 paneelia 4,860kwp. Tuottaa mulla 4,5MWh vuodessa, josta 3MWh käytän itte ja 1,5MWh menee myyntiin. 2,5 vuoden otanta. Mulla ollu 8snt kiintee sähkö joten 3mwh pienentäny sähkölaskua 450€/vuosi siirtoineen ja veroineen. 1,5Mwh myynnistä sain 40€. Eli 490€ nuo tuottaa vuodessa todellisuudessa. Vähemmän jos olis pörssisähkö esim ka 4-6snt. Muistaen että tuottavat yleensä silloin ku sähkö ei maksa paljoakaan ja ei tuota mitään kun sähkö merkittävän kallista. Siitä voi laskea miten kannattaa. Mulla panelit tuottaa kokoonsa nähden varsin hyvin, suoraan etelään vailla varjostumia. Saan myös hyötykäytettyä erittäin hyvin koska etätöitä ja sähköautoa lataan kun tuottaa.
On 8kw inverteri niin voisin laittaa toiset 12 paneelia lisää, mutta siittä hyötyis 40€/vuosi kun en pysty kulutusta lisäämään, niin ei järkeä mun talouteen. Aika optimi koko mulle.
Akkuja oon miettiny ja saanu neljä tarjousta. Ainoa järkevä Elisa kotiakku juuri tuon korottoman maksun vuoks. Reservikorvausmyyntipuheet taitaa olla vähänkö sähköyhtiöiden kulutusvaikutussopimukset, että kovia juttuja on. Ei vaan taida olla oikeasti ketään (kun ei lasketa myyjiä itsään ja heidän isäänsä ja serkkuaan) joka olis niistä rahaa saaneet. On vielä pääomaverollista tuloa. Elisalla 50e/kk reservikorvaus pienentää akun kk-maksua jolloin ei mee veroa, niin on järkevämpi.
Jos saisin akulla hyötykäytettyä tuon 1,5MWh, tekisi se luokkaa 150-200e/vuosi. Enemmän hyötyä akusta tulee jos saa painettua pörssisähkön keskihintaa alaspäin. Mainostavat, että sais kahteen senttiin, mutta enpä tiiä.
Akkulaskelmia tehdessä kannattaa muistaa että esim elisalla 15% reservikäyttöön ja 85% ittelle. Akku ei lataa 100% eikä myöskään mene 0%, joten luokkaa 50-60% on käytössä. Millä teholla purkaa ja lataa? en nopeesti löytäny.
Summasummaarum panelit ja akut on aika nappikauppaa noi rahallisesti, mutta kannattaa painaa molemmat. Hyvän fiiliksen saa kun saa tuotettua itse sähköä ja pyllistettyä siirtomaksuja päin. Sekä saa köyhät vinkua kun on katto täynnä panelia. Ottanen elisan kotiakun vielä, mutta kesämmällä. Tarvis sitä varten kaivaa (itse) kymmenen metriä monttua. Ostopalveluna menis loputkin kannattavuudet,.