Ite oon suht skeptinen näiden sähköautojen suhteen ellei sitten akkutekniikoissa tule jotain yllättävää läpimurtoa. Akut vaan on niin huono tapa varastoida energiaa. Sitten tilanne muuttuu, jos saadaan sähkö tuotettua polttokennolla nestemäisestä hiilivedystä tai ehkä jopa pelkästä vedystä. Tosin pelkkä vety on hieman ongelmallinen sen varastoitavuuden takia. Ehkä joskun myöhemmin tulevaisuudessa hiilivedyillä toimiva polttokenno saadaan yleiseen käyttöön, mutta ihan lähiaikoina se ei ole tapahtumassa.
Itse näkisin että lähitulevaisuudessa kaikista järkevin keino vähentää liikenteen hiilidioksidi päästöjä ja vähentää öljyriippuvuutta olisi alkaa valmistamaan keinotekoisia hiilivetyjä. Esim metanolia on suhteellisen helppo valmistaa vedystä ja jostain jätteestä/biomassasta. Ja vetyä puolestaan voidaan tehdä aika helposti vedestä ja sähköstä. Tämähän tietenkin tarkoittaisi energian tuotannon lisäämista aika reilusti. Eli käytännössä ydinvoimaa aika pitkälle. Toisaalta voisihan sitä tuulivoimallakin tehdä ja varmaan tuulivoimalla valmistetulle polttoaineelle löytyisi myös kysyntää. Tuossa sähköntuotannon ohjaamisessa vedyn valmistukseen olisi sekin etu, että lämpimillä keleillä kun sähköä ei käytetä voitaisiin ylimääräinen energiantuotanto ohjata vedyn valmistukseen, mutta toisaalta kun kovilla pakkasilla energian tarve kasvaa vedyn tuotantoa voisi vähentää.
Ja mun käsittääkseni tuota metanolia voisi lantrata ihan tavalliseen bensaan sopivilla seosaineilla, jolloin autokantaa ei tarvitsisi edes uusia. En tiedä prosenttimääriä, mutta muistaakseni etanolia pystyy lantraamaan jopa 70%. Ehkä metanolilla aika lähellä samaa.
Metanolilla ehkä pieni ongelma, että sen lämpöarvo on hieman heikompi kuin bensalla, mutta se tuskin mikään iso ongelma olisi. Toisaalta tuon metanolin voisi ehkä korvata jollain muulla hiilivedyllä. Esim heksaanin ois lämpöarvon ja sulamis-/kiehumispisteen osalta aika ihanteellista polttoainetta. Ja todennäköisesti sitäkin olisi suhteellisen helppo valmistaa vedystä ja hiilestä.