Sähköautot

milläs energialla sähköautot lämmitetään talvisin? oleellinen pointti kun puhutaan suomesta ja autoista. niinköhän pääsee kymmentäkään kilsaa jos pitää 1-2kw lämmitysvastusta käryttää punaisena ettei kuski kuole hypotermiaan..[/QUOTE]

Laittas vaikka webaston omalla polttoainesäiliöllä? Ei oo ihan outoa tekniikkaa.
 
Mutuiluna voisi heittää että 500 kilsan toimintasäde sähköautolle on tällä vuosisadalla aika mahdoton tehtävä.

Venturi Fetish
3.5h latauksella 250km. Kiihtyvyys 0-100km/h 4.5 sek. Tosin huippunopeus alle 170km/h. Viis siitä. Kelpaisi kyllä allekirjoittaneelle.
http://www.venturi.fr/Venturi-Fetish.html

Toisin sanoen, meinaatko mutuna vielä että tällä kehityksen tahdilla ei tulevan 92 vuoden aikana saada sitä 500km toimintasädettä täyteen. Veikkaan että ei mene kuin muutama vuosi prototyyppiin ja 10-15 vuotta kun tuo saattaa olla jo liukuhihnalta tulossa normiautoihin.
 
Nissan suunnittelee esittelevänsä oman sähköautonsa 2010 ja tuovansa mallin laajemmalti markkinoille 2012. Ilmeisesti sähköauto on suunnitteilla Japanissa bensaversiona myydyn kaupunkiauto Nissan Cuben pohjalle. Kuvassa sähköistetty Cube Electric -konsepti jostakin messuilta.

800px-Nissan_Denki_Cube.jpg
 
Mites paljon saastuttaa 1kW tuottaminen?
aina hehkutetaan tota ettei saastuta mitään.. ei se sähkö saasteettomasti synny.
 
Mites paljon saastuttaa 1kW tuottaminen?
aina hehkutetaan tota ettei saastuta mitään.. ei se sähkö saasteettomasti synny.

Niin sehän riippuu ihan miten se sähkö tuotetaan. Sen takia liputankin sen puolesta, että ydinvoimapäätöksiä pitäisi katsoa siinä valossa, että tulevaisuus on sähköautojen. Pari ydinvoimalaa on aivan välttämättömiä kun autokanta alkaa sähköistyä.

Tietenkin se pitäisi sisäistää ensin, että sähkönkulutus tulee lisääntymään, eikä suinkaan vähenemään. Sen vihreiden jorinan voisi jo katkaista ennenkuin ollaan todella kusessa kapasiteettivajeen takia.
 
milläs energialla sähköautot lämmitetään talvisin? oleellinen pointti kun puhutaan suomesta ja autoista. niinköhän pääsee kymmentäkään kilsaa jos pitää 1-2kw lämmitysvastusta käryttää punaisena ettei kuski kuole hypotermiaan..

Vastataan nyt tähän vanhaankin kysymykseen samalla..

Erittäin huvittava kysymys kun on puhe sähköautosta. Millaisia tehomääriä luulet että auto kuluttaa normaalissa ajossa?

Puhutaan kymmenistä, hetkellisesti sadoista kilowateista... tuohon verrattuna 2kW sähkövastus ei tunnu missään.

Mites paljon saastuttaa 1kW tuottaminen?
aina hehkutetaan tota ettei saastuta mitään.. ei se sähkö saasteettomasti synny.

Ei saateettomasti, mutta useita kertoja saatteettomampi vaihtoehto. Lisäksi sähköä voidaan tuottaa muustakin kuin uusiutumattomista energianlähteistä. Lisättäköön että sähkölaitos jossa sähköä tehdään pyörii parhaimmillaan melkein 100% hyötysuhteella, auton moottori taas alta 30% normaalissa ajossa. Vaikka sähköautoon liittyy kaikki lataushävikit jne. niin silti ollaan reilusti perinteisiä autoja edellä. Ja muistetaan että päästöjä on muitakin kuin co2, näitä muita saasteita pystyttäneen hillitsemään paljon paremmin sähkölaitoksissa. Lisäksi etuna on että nämä haittapäästöt eivät seuraa autoja asutuskeskuksiin vaan mahdolliset päästöt ovat paikallisia.

Eli etuja kyllä riittää sähkö (ja vety) tekniikassa, jossa tulevaisuus lepääkin.
 
Ite oon suht skeptinen näiden sähköautojen suhteen ellei sitten akkutekniikoissa tule jotain yllättävää läpimurtoa. Akut vaan on niin huono tapa varastoida energiaa. Sitten tilanne muuttuu, jos saadaan sähkö tuotettua polttokennolla nestemäisestä hiilivedystä tai ehkä jopa pelkästä vedystä. Tosin pelkkä vety on hieman ongelmallinen sen varastoitavuuden takia. Ehkä joskun myöhemmin tulevaisuudessa hiilivedyillä toimiva polttokenno saadaan yleiseen käyttöön, mutta ihan lähiaikoina se ei ole tapahtumassa.


Itse näkisin että lähitulevaisuudessa kaikista järkevin keino vähentää liikenteen hiilidioksidi päästöjä ja vähentää öljyriippuvuutta olisi alkaa valmistamaan keinotekoisia hiilivetyjä. Esim metanolia on suhteellisen helppo valmistaa vedystä ja jostain jätteestä/biomassasta. Ja vetyä puolestaan voidaan tehdä aika helposti vedestä ja sähköstä. Tämähän tietenkin tarkoittaisi energian tuotannon lisäämista aika reilusti. Eli käytännössä ydinvoimaa aika pitkälle. Toisaalta voisihan sitä tuulivoimallakin tehdä ja varmaan tuulivoimalla valmistetulle polttoaineelle löytyisi myös kysyntää. Tuossa sähköntuotannon ohjaamisessa vedyn valmistukseen olisi sekin etu, että lämpimillä keleillä kun sähköä ei käytetä voitaisiin ylimääräinen energiantuotanto ohjata vedyn valmistukseen, mutta toisaalta kun kovilla pakkasilla energian tarve kasvaa vedyn tuotantoa voisi vähentää.

Ja mun käsittääkseni tuota metanolia voisi lantrata ihan tavalliseen bensaan sopivilla seosaineilla, jolloin autokantaa ei tarvitsisi edes uusia. En tiedä prosenttimääriä, mutta muistaakseni etanolia pystyy lantraamaan jopa 70%. Ehkä metanolilla aika lähellä samaa.

Metanolilla ehkä pieni ongelma, että sen lämpöarvo on hieman heikompi kuin bensalla, mutta se tuskin mikään iso ongelma olisi. Toisaalta tuon metanolin voisi ehkä korvata jollain muulla hiilivedyllä. Esim heksaanin ois lämpöarvon ja sulamis-/kiehumispisteen osalta aika ihanteellista polttoainetta. Ja todennäköisesti sitäkin olisi suhteellisen helppo valmistaa vedystä ja hiilestä.
 
Itellä jäi 5kW dieselagregaatti turhaksi. Mitenköhän ake suhtautuis, jos pulttais sen elcatin tavaratilaan ja käyttäis tarvittaessa polttoöljyllä? Muuten ottais virrat duunissa jonkun tolppapaikan maksaneen tolpasta päivän aikana.
 
ihmetyttää tuo kun nämä sähköautot on jotain ihme pikkuköttyröitä tai sitten vaihtoehtoisesti urheiluautoja missä on normaalisähköautot?
edit. eikö olisi hyvä hätävara semmoinen että auton katto olisi aurinkopaneelia? latailisi sitä siten niin parkissa kun kesken ajonkin.
 
edit. eikö olisi hyvä hätävara semmoinen että auton katto olisi aurinkopaneelia? latailisi sitä siten niin parkissa kun kesken ajonkin.
Muistaakseni Fisker Karmaan saa sellaisen lisävarusteena ja aurinkokennon energialla voi esim. parkissa pitää autoa koko ajan viileänä niin ei tarvitse mihinkään kuumaan saunaan istua hellepäivinä.
 
ihmetyttää tuo kun nämä sähköautot on jotain ihme pikkuköttyröitä tai sitten vaihtoehtoisesti urheiluautoja missä on normaalisähköautot?

Mitä isompi auto, sitä järeämmän moottorin se tarvii ja sitä enemmän pitää olla akkuja. Akut maksaapi noissa eniten.
 
Tällä hetkellä sähköautorintamalla on muna/kana efekti. Aukustot ovat kalliita, koska valmistusmäärät ovat pieniä. Kalliin hinnanvuoksi niitä ei osteta -> eivät halpene.
Monissa maissa sähköautoilua tuetaan ruuhkamaksujen poistolla, veroeduilla jne.
Suomessa ei tehdä mitään.

Onneksi täällä sentään Uudenkaupungin autotehdas sai tilaukset siltä amerikkalaiselta sähköautofirmalta Fisker Karman valmistuksesta. Suomi on kyllä kaikessa muussa suhteessa täysi takapajula. Tuntuu, että sähköautoista puhuminenkin on syntiä täällä :)

Mielestäni sähkömopojen ja sähkömoottoripyörien ja sähköoautojen tuotantoa ja akkuteknologioiden kehitystä voitaisiin suomessa edistää miljoonien tukipaketeilla. Voisi näin vaalien alla olla vaarallista puhua sähköautoilusta ilmaisen lasten päivähoidon lomassa, mutta heti vaalien jälkeen pitäisi jonkun ruveta rummuttamaan tällaista sanomaa :)

Itse nauttisin suunnattomasti, jos minulla olisi rahat ostaa autoteknologian uusimpiin tuuliin kuuluva sähköauto. Päivittäinen kilometrimääräni jää 98% varmuudella alle 100 kilometrin. Uskon, että samassa tilanteessa olevia kanssaihmisiä on suomessa valtavasti. Sähköautoilulle olisi siis täydet edellytykset jo nykyisellä akkuteknologialla.
 
itselle sähköauto voisi olla vaihtoehto, ei ole muijaa eikä muksuja tilaa viemässä ja työmatka on sen 6km ja kauppareissu maksimissaan 30 eli alle 100 päivässä jäisi reippaasti.
Ovat vaan tosiaan vielä kalliita eikä parkkipaikalla ole tolppia mistä nyysiä sähköä joten olkoot.
 
Tällä hetkellä sähköautorintamalla on muna/kana efekti. Aukustot ovat kalliita, koska valmistusmäärät ovat pieniä. Kalliin hinnanvuoksi niitä ei osteta -> eivät halpene.
Monissa maissa sähköautoilua tuetaan ruuhkamaksujen poistolla, veroeduilla jne.
Suomessa ei tehdä mitään.

Tämähän se ongelma on aika pitkälti ollut. Luulenpa, että myös öljy-yhtiöillä on sormensa tässä pelissä koska jos kaikki ajaisivat sähköautoilla, eihän kukaan enää öljyä tarvitsisi.
Suomessa alkaa nyt ensimmäinen laaja hanke sähköautoilun käynnistämiseksi. Espoo ja Fortum alkavat käymään läpi mahdollisia latauspisteiden sijoituspaikkoja ja suunnittelevat latausjärjestelmän toteuttamista lähiaikoina. Aluksi primäärinä kohderyhmänä ovat taksit ja julkinen liikenne ja sitä mukaan kun sähköautot yleistyvät myös yksityisautoilijat liittyvät asiakaskuntaan mukaan. Samalla tämän hankkeen aikana Fortum myös arvioi lataushinnoittelua.

Itse harkitsisin kyllä vakavasti sähköauton hankkimista. Jos latauspisteitä olisi siroteltu ympäri pääkaupunkiseutua niin sekin jo riittäisi. Koko maan kattavaa verkostoa joutuu varmasti odottelemaan pidemmän tovin.
 
Enpä ollutkaan kartalla tuosta Espoon ja Fortumin yhteistyöstä. Kuulostaapa hyvältä, ehkäpä suomi ei ihan niin perässä tulekaan tässä sähköautobiskeksessä, kuin pelkäsin.
Pitäis varmaan pyrkiä eduskuntaan/nyt kunnanvaltuustoon, jotta pääsisi niihin pöytiin jossa tehdään päätöksiä sen suhteen, että pidetäänkö suomi jatkuvasti maailmassa teknologian takapajulana.
 
Priuksen kyydissä olen pari kertaa ollut, aika mukavasti rullailee kaupunkialueella. Vaikuttaisi kelpo moottorilta tuo priuksen alla hönkivä pönttö.
 
edit. eikö olisi hyvä hätävara semmoinen että auton katto olisi aurinkopaneelia? latailisi sitä siten niin parkissa kun kesken ajonkin.

Eipä noista aurinkokennoista saa tarpeeksi energiaa ulos. Auton katolle menevä kenno on yhtä tyhjän kanssa aurinkoisinakin päivinä.
 
Tällä hetkellä sähköautorintamalla on muna/kana efekti. Aukustot ovat kalliita, koska valmistusmäärät ovat pieniä. Kalliin hinnanvuoksi niitä ei osteta -> eivät halpene.

Enemmänkin kyse on siitä, että akkuteknologia ei ole vielä riittävän kehittynyttä. Riittävän energiamäärän sisältävät akut painavat useita satoja kiloja ja vievät tuhottomasti tilaa.
 
http://www.sahkoautot.fi/hanke:esittely

Anteeksi mikäli tämä oli teistä turha nosto, mutta mua ihmetyttää kuinka aukottomasti tämän hankkeen vetäjät perustelevat hommaa. Yhtään ongelmaa ei pitäisi olla. Akut on tehokkaita ja kestää kylmää. 150km käyttösäde on varma ja 300km luvassa... Ajatuksena on lähteä vyöryttämään automarkkinoita "avoimen lähdekoodin" periaatteella, keskittämällä samaan päämäärään pyrkivien taloudelliset resurssit. Rahaa ei pyydetä, joten mistään ternimaitobisneksen tyylisestä ei liene ole kyse. (Rahat maksetaan suoraan tavaran toimittajille ja työn tekijöille, ilman välikäsiä). "Usein kysyttyä"-palstalla löytyy vastaus suurin piirtein jokaiseen epävarmuustekijään ja hyvät argumentit vastaväitteisiin, joita täälläkin on esitetty. Onko tämä nyt liian hyvää ollakseen totta? Mitä mieltä pakkiksen engineerit on?
 
Back
Ylös Bottom