Sähköautot

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos tämä jo ollut? Eli GM:n Volt. Ei varsinaisesti sähköauto, mutta mielestäni aika pätevän oloinen sarjahybridi. On kuulemma taloudellisempaa tuottaa polttomootorilla sähköä ja liikuttaa sähköllä autoa, kuin liikuttaa autoa suoraan polttomoottorilla. Ja onnistuuhan tälläkin useimman suomalaisen työmatka-ajot pelkällä sähköllä.

Tuotantoon tullee 2010 ja tänne pohjolaan taitaa tulla Ooppelina.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Otetaanpa ketjua ylös tämän artikkelin innoittamana: http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/article712703.ece

Tuossa siis lupaillaan jopa 10x kapasetettii Li-akkuihin verrattuna. Olen kyllä hieman skeptinen, että tuo toteutuisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Laskeskelin huvikseen mitä millaiset akut autoon tarvitsisi, jotta päästäisiin samaan toimintasäteeseen kuin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Wikipedian mukaan Li-ioni akut voivat varastoida, 0.58Mj/kg energiaa, joten tämän uuden pitäisi siis varastoida 5.8 Mj/kg. Tuo siis edelleen jää reilusti bensiinin energiatiheydestä jälkeen (43Mj/kg), mutta toisaalta sähkömoottorit muuttavat sähkön noin 3x tehokkaammin energiaksi kuin polttomoottori, joten hyödynnettevää energiaa jää polttoaineesta vain noin 3 kertainen määrä verrattuna akkuihin. Äkkiseltään tuo määrä kuulosti isolta, mutta kun tarkemmin ajatteli, ettei 1500 kg autossa ole kuin ehkä 60l tankki, joka tarkoittaa 45 kiloa polttoainetta. Käytännössä siis samaan toimintasäteeseen tarvittaisiin siis 135 kg akkua. Tuo ei kuulostakkaan enää yhtään pahalta määrältä normaalipainoisessa autossa, etenkin kun sähkömoottorit lienevät hieman kevyempiä. Käytännössä siis päästäisiin hyvin lähelle samaa painoa akku+sähkömoottori yhdistelmällä kuin bensatankki+polttomoottori. Eroa jäisi korkeintaan muutama kymmenen kiloa, joka ei paljon ole verrattuna auton kokonaismassaan.

Pitää vaan toivoa, että oikeasti tuollaisiin energiatiheyksiin päästään ja vieläpä, että kyseisten akkusen edullinen sarjatuotanto olisi mahdollista ja ne kestäisivät latauksia riittävästi. Sitten päästäisiin ihan oikeasti kehittelemään sähköautoa, joka ei jäisi ominaisuuksissa polttomoottoriautoille.
 
Zone-sarja -42%
Jos on yhtään ruuvarin vikaa niin sähköauton tekee muutamalla tonnilla sisältäen auton ja tarvittavat osat.

Jossakinhan on ollut noita konverttaussarjoja, mutta eivät ne kauhean halpoja ole, kymppitonnin luokkaa muistaakseni. Jossakin samalla periaatteella näin kun iciwanhan Fiat 500:n pohjalle rakennettiin sähköauto insinöörien hubailuna, mutta siihenkin paloi aika reippaasti rahaa.

Yksi mielenkiintoinen malli olisi tehdä hybridi pulttaamalla perusmallin diesel-aggregaatti akkujen tilalle, ja sillä putputtelisi. Ei se nyt pitäisi mitenkään mahdotonta olla muutoskatsastaa moista, kyllähän häkäpönttöjäkin liikkuu liikenteessä.

Sähkömoottorihan vääntää kivasti kierroksista riippumatta, ei varmaan lumi paljoa hidasta. Tesla Roadster kulkee vissiin aika haipakkaa juuri sähkömoottorien ansiosta, alle 4 sekunttia 0-100, ja Fisker Karmasta vääntöä löytyy enempi kuin Bugatti Veyronista :D
 
Kyllä sen vaan ihan tuohon 3000egeen tekasee, jos sellaisen haluaa. Kokkolassa Hautala tuollaisen jo kerkesi tekemään ja rekisteröimään.

Sähköauto näyttää liikenteessä aivan tavalliselta henkilöautolta.
Vuoden 1988 Seatin konepellin alla ei enää hyrise bensiinimoottori. Kokkolalainen Janne Hautala muutti auton viime kesänä sähköautoksi. Auton toimintasäde ei ole suuren suuri, mutta Hautalan matka työpaikalle onnistuu helposti hiljaisella ajokilla.

Auto on rekisteröity 8. päivä syyskuuta 2011 ja rekisteriotteessa on käyttövoimaksi merkitty sähkö. Paino on keventynyt alkuperäisestä noin 80 kiloa.

Sähköauton keskeiset osat eli moottori ja nopeudensäädin on hankittu netin kautta Kiinasta.

Kestomagneettimoottorin teho on viisi kilowattia ja se toimii neljällä lyijyakulla, jotka on sarjakytketty ja tuottavat 48 voltin jännitteen. Kukin akku tuottaa virtaa 75 ampeeria.

– Moottori kuljettaa autoa 50 kilometrin tuntinopeudella. Kaksi kertaa suuremmalla moottorilla nopeus olisi noussut 80 kilometriin, Hautala sanoo.

Auton käyttösäde yhdellä latauksella on noin 10 kilometriä. Sähköä kuluu sadalla kilometrillä noin 1,50 euron edestä.

– Tämä riittää hyvin sillä käytän sitä työmatkoihin suurteollisuusalueelle. Yksi lataus tyhjistä akuista täysiin akkuihin kestää kuusi tuntia.

Autossa on myös ajoakkujen lisäksi kaksi muuta akkua. Toinen niistä hoitaa auton normaalit sähkötoiminnot kuten esimerkiksi valot. Tavaratilassa oleva kuudes akku on tarkoitettu lämmityslaitetta varten.

Jokaisella akulla on oma pieni moottoritilassa oleva laturi, joista jokainen lopettaa lataamisen akun ollessa täynnä.

DynamicImageResizeHandler.ashx
 
Kyllä sen vaan ihan tuohon 3000egeen tekasee, jos sellaisen haluaa. Kokkolassa Hautala tuollaisen jo kerkesi tekemään ja rekisteröimään.

Sähköauto näyttää liikenteessä aivan tavalliselta henkilöautolta.
Vuoden 1988 Seatin konepellin alla ei enää hyrise bensiinimoottori. Kokkolalainen Janne Hautala muutti auton viime kesänä sähköautoksi. Auton toimintasäde ei ole suuren suuri, mutta Hautalan matka työpaikalle onnistuu helposti hiljaisella ajokilla.

Auto on rekisteröity 8. päivä syyskuuta 2011 ja rekisteriotteessa on käyttövoimaksi merkitty sähkö. Paino on keventynyt alkuperäisestä noin 80 kiloa.

Sähköauton keskeiset osat eli moottori ja nopeudensäädin on hankittu netin kautta Kiinasta.

Kestomagneettimoottorin teho on viisi kilowattia ja se toimii neljällä lyijyakulla, jotka on sarjakytketty ja tuottavat 48 voltin jännitteen. Kukin akku tuottaa virtaa 75 ampeeria.

– Moottori kuljettaa autoa 50 kilometrin tuntinopeudella. Kaksi kertaa suuremmalla moottorilla nopeus olisi noussut 80 kilometriin, Hautala sanoo.

Auton käyttösäde yhdellä latauksella on noin 10 kilometriä. Sähköä kuluu sadalla kilometrillä noin 1,50 euron edestä.

– Tämä riittää hyvin sillä käytän sitä työmatkoihin suurteollisuusalueelle. Yksi lataus tyhjistä akuista täysiin akkuihin kestää kuusi tuntia.

Autossa on myös ajoakkujen lisäksi kaksi muuta akkua. Toinen niistä hoitaa auton normaalit sähkötoiminnot kuten esimerkiksi valot. Tavaratilassa oleva kuudes akku on tarkoitettu lämmityslaitetta varten.

Jokaisella akulla on oma pieni moottoritilassa oleva laturi, joista jokainen lopettaa lataamisen akun ollessa täynnä.

DynamicImageResizeHandler.ashx

En ehkä vertais oikeaa sähköautoa ja sähkö"mopo"autoa. Tehoa 5kW. En pystyis perustelemaan itselleni, miksi käyttäisin kolme tonnia tollasen rakentamiseen vaikka ajaisin ainoastaan töihin suurteollisuusalueelle. Ennemmin ajaisin vaikka mopolla tai tonnin arvoisella bensa-autolla. Tietysti jos rakentamisen ilo ja harrastaminen on ollut päätarkoitus niin mikäs siinä sitten.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noin se menee kuten TopGear esitti. Sähköauto, sitten vaan arvotaan sähköä tuottava polttoaine. Vuonna 2030 menet autokauppaan, ni eka valitset että vety vai biodiesel pyörittämään generaattoria, tokaksi että haluatko ladattavia akkuja ja otatko niitä ensimmäisten 10 km vai 20 km vai 30 km edestä. Tankissa on vetyä/dieseliä sitten sen 300-400 km edestä kerrallaan.
 
Pomppautetaanpas, ku 2012 alkaa Suomessa ladattavien autojen myynti muutamassa eri muodossa:

Ladattavat hybridit:

Opel Ampera / Chevrolet Volt
Toyota Prius
Volvo V60 diesel

Täyssähköt:

Nissan Leaf
Smart Fortwo
 
Sähköautohan vaatii sähkömoottorin, akut ja hakkurit akulta moottorille sekä lataukseen. Ja logiikan. Kaiken saanee nykyään valmiina ja ei muuta kuin piuhat kiinni. Use the google Luke.

Esim: http://www.electroauto.com/
 
Noni nyt taas voi pompauttaa ku ainaki Toyota Prius PHEV on myynnissä, eli pistokehybridi. 4,4 kWh akku antaa virtaa 15 kilsan matkalle about, max. 100 km/h vauhti. Lataus normitolpasta 1,5 tuntia.

Nopeasti laskeskelin että 15 kilsaa on suunnilleen 1 litra bensaa (6.6 l / 100 km) eli maksaisi jotain 1,60 euroa, kun taas töpsölistä 4,4 kWh on about 40-50 snt. Jos työmatka o just sopivasti hollilla ja latailee auton duunissa niin säästää sen pari euroa päivässä. Taajamassa/ruuhkassa voi säästöä tulla hieman enempikin.

Ainoa vaan että Priuksen hinta on se 40.000, aika monta työpäivää saa ajella että säästää :D
 
Mutta ois ihan passeli toimintasäde. Kyllähän ton johonkin mopoautoon eittämättä ainakin sotkee. Tällaseen kyläajoon meikäläiselle sopis vallan hyvin, kun työmatkaa on 1,5km ja olen liian laiska polkemaan sitä polkupyörällä, ainakin näin talvella/saati kävelemään. Ja niin, salille on noin 5km. Mitenköhän vaan toimii pakkasessa :D Onkohan semmosia osia, jotka voisi siitä itteensä ottaa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom