Kyllä sen vaan ihan tuohon 3000egeen tekasee, jos sellaisen haluaa. Kokkolassa Hautala tuollaisen jo kerkesi tekemään ja rekisteröimään.
Sähköauto näyttää liikenteessä aivan tavalliselta henkilöautolta.
Vuoden 1988 Seatin konepellin alla ei enää hyrise bensiinimoottori. Kokkolalainen Janne Hautala muutti auton viime kesänä sähköautoksi. Auton toimintasäde ei ole suuren suuri, mutta Hautalan matka työpaikalle onnistuu helposti hiljaisella ajokilla.
Auto on rekisteröity 8. päivä syyskuuta 2011 ja rekisteriotteessa on käyttövoimaksi merkitty sähkö. Paino on keventynyt alkuperäisestä noin 80 kiloa.
Sähköauton keskeiset osat eli moottori ja nopeudensäädin on hankittu netin kautta Kiinasta.
Kestomagneettimoottorin teho on viisi kilowattia ja se toimii neljällä lyijyakulla, jotka on sarjakytketty ja tuottavat 48 voltin jännitteen. Kukin akku tuottaa virtaa 75 ampeeria.
– Moottori kuljettaa autoa 50 kilometrin tuntinopeudella. Kaksi kertaa suuremmalla moottorilla nopeus olisi noussut 80 kilometriin, Hautala sanoo.
Auton käyttösäde yhdellä latauksella on noin 10 kilometriä. Sähköä kuluu sadalla kilometrillä noin 1,50 euron edestä.
– Tämä riittää hyvin sillä käytän sitä työmatkoihin suurteollisuusalueelle. Yksi lataus tyhjistä akuista täysiin akkuihin kestää kuusi tuntia.
Autossa on myös ajoakkujen lisäksi kaksi muuta akkua. Toinen niistä hoitaa auton normaalit sähkötoiminnot kuten esimerkiksi valot. Tavaratilassa oleva kuudes akku on tarkoitettu lämmityslaitetta varten.
Jokaisella akulla on oma pieni moottoritilassa oleva laturi, joista jokainen lopettaa lataamisen akun ollessa täynnä.