Sähköautot

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
27.12.2003
Viestejä
8 275
Nyt kun tiisselin ja bensan hinta on tähtitieteellisissä luvuissa niin tuli mieleen että jokohan sähköautot olisi järkevä vaihtoehto? Netti on pullollaan tietoa kaikesta mutta enpä löytänyt sähköautoista juuri mitään.
Onko kellänä tietoa sen enämpää asiasta?

Yksi linkki jonka löysin http://www.elcat.fi/cityvan.php
"Ajomatka / lataus 80 km"

Itsellä tökkää ainakin tuohon tämä vaihtoehto, kyllä autolla pitäisi pystyä ajamaan yhdellä latauskerralla useampia satoja kilometrejä mielellään reilu 500 km.

Saa poistaa jos aihe on tyhmä tai huono äidinkielentaitoni jotain häiritsee.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Latausongelmaa vähentäisi pieni bensakone hätävaraksi ja vaihdettava akku. Tällöin huoltsikalta otettaisiin valmiiksi ladatut vaihtoakut, eikä autoilija hukkaisi aikaa lataukseen.

Todellisuudessa tollanen sähköauto kattaa helposti työmatka-ajot. Ajteaan n. 20km päivässä ja auto seisoo latauksessa 22h/vrk.
 
Latausongelmaa vähentäisi pieni bensakone hätävaraksi j.

Tätä itsekkin ajattelin. Mutta ilmeisesti SUOMESSA ei ole oikeaa varteen otettavaa vaihtoehtoa bensa/diesel autoille. Nettiautossa löytyy pari maakaasulla pelaavaa peliä mutta missä niitäkin tankaa autot näytti kyllä pelaavan besallakin.
 
Itsellä tökkää ainakin tuohon tämä vaihtoehto, kyllä autolla pitäisi pystyä ajamaan yhdellä latauskerralla useampia satoja kilometrejä mielellään reilu 500 km.

Mutuiluna voisi heittää että 500 kilsan toimintasäde sähköautolle on tällä vuosisadalla aika mahdoton tehtävä. Todennäköisesti joku 200 kilsaa on maksimi AUTOLLE, jotkin koppimopot voivat ehkä pidemmällekkin kulkea.
 
Mutuiluna voisi heittää että 500 kilsan toimintasäde sähköautolle on tällä vuosisadalla aika mahdoton tehtävä.
Aika pessimistinen ennnustus sulla. Nyt eletään vuotta 2008 ja meinaat, että vuoteen 2100 menessä ei päästä sähköautoilla 500 km. Itse kyllä sanon, että varmasti päästään, ainoa mahdollisuus miksi ei päästäisi on, että keksitään jokin uusi tekniikka eikä sähköautoja kehitettäisi. Hirveästi en ole akkutekniikkaa seurannut mutta eikös polttokennoakut ole tekemässä tuloaan. Eikös noilla saada jo monin kertainen käyttöaika normiakkuihin verrattuna. Noh, niissä tarvitaan myös polttoainetta...
 
Sähköautoo olisi kyllä todella hyvä vaihtoehto, sillä menisi työmatkat ja mahdolliset ajot salille ja kaupungille. Sitten voisi varalla olla jokin halpis bensa peli jos tarvitsee oikeasti pitemmälle lähteä. Lähinnä noiden hinta ja tehot epäilyttävät...
 
Osoitteesta www.sahkoautot.fi löytyy porukkaa jotka koettavat kehittää sähköautoa tuotanto-Corollan pohjalta. Tarkoitus olisi ilmeisesti saada aikaan valmis tuotepaketti ja ohjeet jonka mukaan jokainen voi itse vaihtaa moottorin ja akut autoon.

Tässä vielä linkki jossa sähköistetty Fiat 500 yksinkertaisesti pulttaama sähkömoottori vanhan tilalle: http://www.theoildrum.com/node/3275

fig3bardicambiengine_500.jpg


Sinänsähän tuo esim. 80 km toimintasäde ei ole paha, kun duuniajossa auton voi tökätä lataukseen myös firman päässä työpäivän ajaksi.
 
Osta kaasuauto, esim. Mersun E200:sta saa uusikoppaisena aika edukkaasti, Saksassa about 20ke. Mitenköhän noiden tuontiverotus Suomessa? Tankkaus pitääkin sitten hoitaa kaiketi pääkaupunkiseudulla tai sitten ajella kalliilla bensalla, jolla tuo toimii toki myös...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=32052216
Tehojakin ihan kivasti. Tommosella on aivan ilmaista ajella, ainakaan (vielä) ei esim. Saksassa moista autoa veroteta erityis-veroin. Entäs Suomessa?
 
Dokumentti "Who killed electric car" kannattaa tarkastaa asian tiimoilta. En ota kantaa onko täysin puolueeton, mutta hieman kummalliselta toiminta kuulostaa. Kyseisessä dokkarissa on hyviä lainauksia perusamerikkalaisilta, mm. "..end up living like a European" tm. :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no paljonkos olisitte valmiita maksamaan sähköautosta? jos tahdotte dieselauton verran toimintasädettä niin halvemmalla saatte 10 pientä fiiattia kuin pelkät akustot.

suurin ongelma mielestäni on hinta. joo totta kai kaikki tahtoo sen halvimman ja parhaimman mutta joku järki välillä vois olla mukana.

toisekseen sähkön hinta. se on a) halventunut b) pysynyt samana c) noussut viiime vuodet? mitä käy hinnalle jos kaikki tarttee 100A sulakkeet nopeampaa latailua varten ja sähkönkulutus moninkertaistuu? miten sähkön jakeluverkot kestää? kenen takapihalle ne ydinvoimalat pystytetään?

jokainen saa sähköauton hyvinkin äkkiä jos vaan rahaa löytyy riittävästi.

ja tosta dokkarista: öljy-yhtiö osti kilpailevan firman pois pyörimästä, ihan normaalia bisnestä. jos sähköautot ois oikeesti halvempia ja yleensäkin parempia niin luulisi että valmistajia olisi miljoonittain jo maailmassa. ja en jaksais intää niistä mystisistä jutkuista jotka istuu jossain bunkkerissa ja lähettää aivopesuaaltoja ympäri maailman ja hallitsevat koko maailmaa..

e: tärkein jäi.

milläs energialla sähköautot lämmitetään talvisin? oleellinen pointti kun puhutaan suomesta ja autoista. niinköhän pääsee kymmentäkään kilsaa jos pitää 1-2kw lämmitysvastusta käryttää punaisena ettei kuski kuole hypotermiaan..
 
Mä olisin valmis ostamaan sähköisen smart fortwon jos niitä sais suomesta (ja sais huollettuakin!).

Koeajo: http://www.youtube.com/watch?v=Q1p2FPRZRLI

Vuodesta 2006 saanu Sveitsissä: http://www.autobloggreen.com/2006/09/04/smart-ev-now-available-in-switzerland/

Hinta reilusti alle parikyt tonnia ja käytännössä kilometrit ihan ilmaisia. Mä tarvin yli 100km toimintasädettä ehkä kerran parissa kuukaudessa (muuten tarvin aika usein kun käyn useemmassa duunissa) joten sillon voisin lainata vaikka faijalta autoa.
 
käytännössä kilometrit ihan ilmaisia.

nusnus autolla ajaminen ei oo koskaan ilmaista. auto maksaa, vakuutukset maksaa, autoverot ei ole ilmaisia, renkaat maksaa, huoltaminen maksaa.

ja ei se sähkö ilmaista ole...

e: ja taas mites tuo toimii jos ulkona on -25c ja tahtoo että ohjaamo ois ees ihan pikkusen lämmitetty?
 
Mä asun Turussa. Täällä ei oo ikinä -25 astetta. :D Ja saahan noihin sisätilalämppärit kellolla ku kuitenki noi on pistokkeen päässä sillon ku niillä ei aja.. lämppäri yleisesti ottaen on toki melkonen virtasyöppö joten voipi olla että nuuka päätyisi ajelemaan kylmällä autolla.

Yleisesti ottaen smartit on niin törkeen halpoja pitää että ei paljo ilmasesta jää. Mulla on 15 % bonukset ja täyskaskon kanssa vakuutus jotain 450€/vuosi nykyisessä fortwo cdi:ssä ja dieselvero pari kymppiä kuussa. Eihän se siis ilmasta ole mutta niin lähellä ilmaista kuin autoilu Suomessa nyt voi olla kun kelaa että toi nykyinen kuluttaa 3,4 litraa dieseliä satkulla yhdistelmäajossa.
 
Tossahan on että 220mailia latauksella eli sehän alkaa jo oleen ihan järkimatka. Hinta vaan on varmaan jotain sellaista että ei köyhä suomipoika tuommoista saa vasta kuin auto on sen 20 vuotta vanha.
Voikohan akut vaihtaa itse, missähän kunnossa akut ovat 20v käytetyssä autossa? Mimmoistahan tekniikka on 20-vuoden päästä? Auto lienee roskiskamaa...
 
Zone-sarja -42%
Teslan ilmoituksen mukaan uudet akut (100tkm välein) maksaa n. 13 000 € eli ei kovin halpaa meininkiä.

Tosin 5 vuoden päästä voi olla jo paljon halvempia noi akut... eli kun ekan kerran Tesloihin akkuja vaihdetaan.

En mä näe mitään syytä sille miksi tuollainen auto olisi enemmän roskiskamaa kuin vaikka nyt 20 vuotta vanhat Lotukset tai Ferrarit. Moottori noihin on ihan ilmainen vaihtaa verrattuna polttomoottoreihin ja alustan yms. osat on kulutuskamaa.
 
Voikohan akut vaihtaa itse, missähän kunnossa akut ovat 20v käytetyssä autossa? Mimmoistahan tekniikka on 20-vuoden päästä? Auto lienee roskiskamaa...
No eipä nuo 80-luvun lopun bensakärryt nykypäivänä kovinkaan kummoisia ole. 20 vuoden päästä tekniikka on varmaan jo jotain muuta mitä nykypäivän bensa/diesel tekniikka joten tiedä sitten onko tämän hetken uudet autot 20 vuoden päästä niin ikään roskiskamaa...

Eipä tarvitse noilla akuilla kärrätä sitä 20 vuotta. Käyttöikä 100 000 mailia eli 160 tkm. Tai no saattaa mennäkin 20 vuotta, koska ei tuo nyt ihan käyttöautolta vaikuta.
 
Eipä noi sähköautot näytä kovin ympäristöystävällisiltä näin nykyvalossa, kun ottaa huomioon akkujen huonohkon kapasiteetin bensaan tai dieseliin verrattuna ja lisävoimalaitosten puutteen. Jos ja kun sähköautot alkaisivat yleistymään, niin lähes kaikki niiden tarvitsema energia olis tuotettava hiilivoimaloilla, jolloin sähköauto on jopa saastuttavampi kuin polttomoottoriauto.
Sähköauton hyötysuhde hiilivoimaloita käytettäessä on 0,16-0,27 ja bensa-auton hivenen alle 0,20.
Jollain erikoisemmalla hiilivoimalalla tosin hyötysuhteeks saa jo 0,41-0,69.

By Wikipedia
 
Mä asun Turussa. Täällä ei oo ikinä -25 astetta. :D Ja saahan noihin sisätilalämppärit kellolla ku kuitenki noi on pistokkeen päässä sillon ku niillä ei aja.. lämppäri yleisesti ottaen on toki melkonen virtasyöppö joten voipi olla että nuuka päätyisi ajelemaan kylmällä autolla.

Yleisesti ottaen smartit on niin törkeen halpoja pitää että ei paljo ilmasesta jää. Mulla on 15 % bonukset ja täyskaskon kanssa vakuutus jotain 450€/vuosi nykyisessä fortwo cdi:ssä ja dieselvero pari kymppiä kuussa. Eihän se siis ilmasta ole mutta niin lähellä ilmaista kuin autoilu Suomessa nyt voi olla kun kelaa että toi nykyinen kuluttaa 3,4 litraa dieseliä satkulla yhdistelmäajossa.


Ei oo muuten lämmin auto toi diesel-pikkukakkonenkaan. Yhden talven ajelin ja kertaakaan en nähnyt, että ois lämmöt nousseet sitä ensimmäistä pallukkaakaan. :D Siitä sähkövastuksesta huolimatta pukkas haaleeta. Toisaalta ei se mitään viekään, joten mistä sitä lämpöä tuliskaan.

edittiä ja offtopikkia:

http://www.worldcarfans.com/9080725.007/super-efficient-loremo-will-get-a-new-appearance

Ei se tuokaan paljoa vie.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom