Sääriluut särkee

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pelaan 2-3 kertaa viikossa salibandya ja noin yhden futis pelin viikossa siihen päälle.
Varsinkin futis pelin jälkeen tuntuu kuin sääriluut palaisi. Kipu on melko kova ja molemmissa jaloissa. Yleensä alkaa noin 5-10 minuttia harjoituksen jälkeen.
Venyttelen aina harjoitusten jälkeen ja otan kunnon alkulämmön. Viime talvena oli myös penikoiden kanssa ongelmia ja nilkat muutenkin vioitteli, mutta tämä tuntuu jotenkin vielä kivuliaammalta.

Ikä alkaa olemaan 30 että olisiko aika vaihtaa kevyempiin lajeihin.

Voi olla penikoistakin kyse, mutta tuossa on myös rasitusmurtuman mahdollisuus. Rasitusmurtumassa on vain se ongelma, ettei näy kuvissa kovin pian. Itselläni tällä hetkellä juurikin kyseinen vamma, mutta se on jalkapöydässä eikä säärissä. Aluksi kipu tuli lähinnä rasituksen jälkeen, mutta päästin pitkittymään sen verran, että levossakin vihloo.

Koetapas vähän kopautella sormella (luunapilla!) sääriä, millaiset on tunnelmat sen seurauksena? Vihlaiseeko?

Kipu on sääriluun sisäpinnassa nilkan yläpuolella. Olisko siinä joku lihas tai joku muu turvonnut mötti mikä on kosketus arka harjoituksen jälkeen. Pidin kesällä kuukauden tauon urheilusta mutta se ei muuttanut tilannetta mihinkään. Keväällä kävin hierojalla hierouttamassa jalat, mutta penikoiden hieronta oli ehkä kivuliainta ikinä. Ihan tuskanhiestä märkänä pois paikalta. Mahtaisiko muutama hieronta käynti auttaa jos kipu on penikoiden aiheuttama? Se on kyllä outoa, että penikat eivät enää kipeydy. Minulla on myös askel klinikalla teetetyt pohjalliset lattajalkojen takia. Niitä olen käyttänyt lähes kaksi vuotta joten niiden sopeutumisestakaan ei luulisi enää olevan kyse.

ville-42: -Nuo oireet oi yhtä hyvin täsmätä rasitusmurtumaan kuin penikkatautiinkin, eli rasitusta vähemmäksi, jäätä useaan kertaan päivässä kipuileville alueille ja reilusti pohkeiden venyttelyä (jalka suorana ja koukussa) sekä nilkan liikkuvuus/hallinta-jumppaa mukaan.

Hieronnasta voi olla apua, jos kyse on kireiden lihasten aiheuttamista ongelmista, kuten yleensä on, mutta rasitusmurtumaan siitä ei kyllä apua saa. Mutta viikon verta nuita jäähautomisia, rasituksen minimointia ja nuita jumppia, niin kertoo jo paljon enempi missä mahdollisesti mennään.

Myös tuollaiset kipugeelit (esim. voltaren) voi olla suureksi avuksi tuollaisiin. Eli jäähautomisten jälkeen levitetään sille kipualueelle ja laitetaan siihen kelmua päälle ja annetaan vaikutta kelmun kanssa 30-60min ennen kelmun pois ottamista.

Kiitos vinkeistä. Kylmäpussia ja mobilattia olen ajoitellen koittanu. Ilmeisesti kylmäpussia kannattaa pitää päivittäin niin saa pysyvän helpotuksen asiaan? Pohkeen venyttelyä teen myös päivittäin ja olen huomannut iltaisin tapahtuvan perusteellisen venyttelyn auttavan. Aamulla ei jaloissa tunnu enää yhtään kipua.

Mullakin muuten on Askelklinikalla tehdyt tukipohjalliset. Mutta kuten sanoit, niiden aiheuttamaa tuo tuskin on, koska ovat jo sinulla olleet hyvän aikaa. (Toista se on mulla, ilmeisesti rasitusmurtuman syy ovat juurikin nuo uudet tukipohjalliset + rasitus, tietenkin.) Ellei sitten ole kyse siitä, että pohjalliset ovat jo kuluneet eivätkä enää tue riittävästi?

Totta, että penikoiden hierominen sattuu aivan älyttömästi. Kyllä siitä apuakin on, ei kannata yhteen käyntikertaan jättää. Hyvä urheiluhieroja osaa myös antaa ohjeet - tosin eiköhän se tuota kylmää ja mobilatia ole se perussetti. Toivottavasti ongelmat helpottavat!

Kiitos vinkeistä. Kylmäpussia ja mobilattia olen ajoitellen koittanu. Ilmeisesti kylmäpussia kannattaa pitää päivittäin niin saa pysyvän helpotuksen asiaan? Pohkeen venyttelyä teen myös päivittäin ja olen huomannut iltaisin tapahtuvan perusteellisen venyttelyn auttavan. Aamulla ei jaloissa tunnu enää yhtään kipua.

Jotta kylmästä saa parhaan tehon irti, sitä tulee käyttää USEASTI PÄIVÄN AIKANA!

Kuulostaa aika vahvasti penikkataudilta. Siihen auttaa parhaiten pieni tauko treeneistä, sekä hieronta. Sormilla vain hieroo ja painelee. Itselläkin penikat oireili. Eivät enää, vaikka kipuilu varmaan alkaisi taas, jos pelailisin yhtä paljon kuin kesällä.

Minulla auttoi penikkatautiin kylmän ja kuuman pussin vuorottelu jaloissa. Lämpöpussina oli kangaspussi jonka täytteenä on kauraa tms. Jos urheilet, niin alkuun sattuu penikoihin, mutta ne pehmenevät sen jälkeen eikä kipua ole pidemmässä liikkumisessa loppuosassa. Esimerkiksi sain juostua cooperin melko normaalisti laittamalla ensin kipugeeliä jalkoihin ja sitten kylmägeeliä. Alkumatkasta niillä pysyi kipu poissa ja loppumatkalle penikat olivat lämmenneet riittävästi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja käytetään jotain oikeasti kylmää, eikä mitään kylmägeeliä. edit: niinkuin tässä ilmeisesti oli käytettykkin.
Erittäin hyvä muistutus!

Itse olen testannut eri kylmätuotteita ja niiden vaikutuksia ihon pintalämpöön, mittarina käytin kylmälaiteasentajien käytössä olevaa mittaria, joka kertoo kohteen pintalämmön 0,01 asteen tarkkuudella, eli riittävän tarkasti! :D

Jääpalahieronta oli nopein tapa alentaa ihon pintalämpöä turvallisesti. 2 minuutissa päästiin 15 celsius-asteen laskuun. Kertakäyttöiset kylmäpussit ja geelit voidaan kylmävaikutuksiensa osalta heittää niin pitkälle kuin pippuri kasvaa.

Kylmäspray lienee nopein tapa jäähdyttää ihon pinta, sitä en edes kokeillut, koska sen kanssa ei pysty tekemään tehokasta kylmähoitoa, joka kestäisi riittävän kauan. Ihon sillä kyllä saa tehokkaasti paleltumaan...

Kylmäspray lienee nopein tapa jäähdyttää ihon pinta, sitä en edes kokeillut, koska sen kanssa ei pysty tekemään tehokasta kylmähoitoa, joka kestäisi riittävän kauan. Ihon sillä kyllä saa tehokkaasti paleltumaan...

Mulle tyrkättiin tuota sprayta aikonaan salibandytreeneissä kun tuli joku revähdys tjs. Teki pienen palovamman. Että solut sillä saa kyllä tuhottua!

Mä olen ymmärtänyt, että tuosta spraysta ole juurikaan ole hyötyä. Syynä se, että spraylla vain ihon pinta jäähtyy eikä sillä päästä vaikuttamaan esim. lihakseen jne.

Mä olen ymmärtänyt, että tuosta spraysta ole juurikaan ole hyötyä. Syynä se, että spraylla vain ihon pinta jäähtyy eikä sillä päästä vaikuttamaan esim. lihakseen jne.
Jep, juurikin noin.

Toimii tilanteissa joissa tarvitaan ihon puudutusta, ei muuta käyttöä..

Itsellä ollut kanssa penikoiden kanssa ongelmia ja juuri samanlaista vaivaa kuin tuossa aikaisemmin kerrottu. Eli nilkkojen yläpuolella sisäsyrjässä. Sekin johtuu myös penikoista mutta on harvinaisempaa että myös sisäsyrjät kipeytyy. Itse kuulun juuri niihin onnekkaisiin :) Usein ne on paljon kivuliaammat eikä kestä edes oikein kosketusta.

Sitten semmonen tuossa tuli mieleen että minulle on ainakin kerrottu ettei penikoita tulisi missään nimessä hoitaa kylmällä vaan kuumalla koska kyseessä on (en ole varma oikeasta sanasta) lihaskalvo vaiva jota tulisi hoitaa nimenomaan kuumalla! Kun taas jännevaivat hoidetaan kylmällä.

Sitten semmonen tuossa tuli mieleen että minulle on ainakin kerrottu ettei penikoita tulisi missään nimessä hoitaa kylmällä vaan kuumalla koska kyseessä on (en ole varma oikeasta sanasta) lihaskalvo vaiva jota tulisi hoitaa nimenomaan kuumalla! Kun taas jännevaivat hoidetaan kylmällä.
höpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöpö

TULEHDUS kylmällä
AKUUTIT VAMMAT kylmällä
Muutoin voi käyttää lämpöä

Toi on se perusjako ja sitäkin kun tarkastelee, niin käyttöaiheita kyllä löytyy molemmista. Ainoa ehdoton asia jota kannattaa kuunnella on tuo TULEHDUS, silloin ehdottomasti KYLMÄÄ!

metalchef87: -Siis mikä johtuu mistä?

"Eli nilkkojen yläpuolella sisäsyrjässä. Sekin johtuu myös penikoista mutta on harvinaisempaa että myös sisäsyrjät kipeytyy. Itse kuulun juuri niihin onnekkaisiin"

Penikkatautihan vaivailee juurikin tuolla säären sisäsyrjällä ja ulkosyrjällä oleva kipuilu on lihasaitiosyndroomaa. Tuonne sisäsyrjään en lämpöä kyllä käyttäisi, pahentaa vain tulehdusta. Ulkosyrjään taas tuosta lämmöstä voisikin olla apua, esim. ennen venytyksiä rentouttamaan.

Ja riippumatta kumpainen vaivaa, niin kireistä pohkeista tai askellusvirheestä on yleensä kyse.

edit. jaaha, fysio kerkes jo tuosta kylmästä huuteloimaan hieman selvemmin :)

Nostellaas vanhaakin vanhempaa juttua jos olis viisaampia sanomaan. Eli ikinä ei ole penikat tai pohkeet vaivannu aiemmin mut nyt on juoksemisesta ollu vuosia taukoa ja sitä alotellu uudestaan lisänä kävelyä ja salitreeniä. Sääriluu on tavallaan kipeä ja joskus on ollut levossakin semmosta lievää vihlovaa kipua, kun on lähtenyt lenkille kipu on helpottanut jonkun ajan hölkkäämisen jälkeen. Osaakohan ammattihieroja sanoa onko vain esim. lihaskalvot jumissa vai onko jotain "marssimurtumia" ?

Back
Ylös Bottom