sääri(luu?) kipeä taas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ORBs
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ihanaa kun onkin pitkästä aikaa taas sääri kipeä
viime elokuussa armeijassa tullut sääriluun alaosan rasitusmurtuma kyllä parani parissa kuukaudessa ja koko talven olen tehnyt punttitreeniä normaalisti, nyt keväämmällä ruvennut pyöräilemään ja juoksemaan, juoksukilometrejä alle 20 viikossa. kovassakaan rasituksessa ei enää murtumakohdassa tunnu yhtään mitään, mitä nyt ihan lievää kipua on välillä säärien sisäsyrjällä ollut (penikkatautia?) harmittoman tuntuista kuitenkin.
kuitenkin nyt kiinnitin lenkin jälkeen huomiota että selvästi luun, entisen murtumakohdan päällä on turvotosta ja alue on arka, ihan pienikin kosketus sattuu jo.
tällaista on aiemminkin ollut jatkuvasti vammasta lähtien lievempänä, kuvittelin että murtuma nyt vaan särkee parannuttuaankin, ei kuitenkaan taida olla kyse siitä?
Turvotus ja arkuus siis on yltynyt ja on senverran paha että huolestuttaa ja voisin kuvitella että jotain on vialla, eikä uskaltaisi paljoa treenejä tehdä vaikka se ei (vielä?) satukaan.
Mikä voi olla kyseessä, joku luukalvo vai mitä tuolla voisi olla, pystyykö tämän perusteella joku sanomaan yhtään mitään vai menenkö samantien lääkäriin?
tulehduskipulääkekuuri? (periaatteessa yksikin 400 ibuprofeeni auttaa hyvin tehokkaasti tähän, en kuitenkaan ole lääkkeitä syönyt erityisemmin.)

olisin kiitollinen jos joku vähänkään asiantuntija vaivautuisi vastaamaan jotain.

Mikä voi olla kyseessä, joku luukalvo vai mitä tuolla voisi olla, pystyykö tämän perusteella joku sanomaan yhtään mitään vai menenkö samantien lääkäriin?
tulehduskipulääkekuuri? (periaatteessa yksikin 400 ibuprofeeni auttaa hyvin tehokkaasti tähän, en kuitenkaan ole lääkkeitä syönyt erityisemmin.)

olisin kiitollinen jos joku vähänkään asiantuntija vaivautuisi vastaamaan jotain.

Vaikeepa sitä on arvailla. Tietysti tulee mieleen, että onko rasitusmurtuma tullut uudestaan? Toisaalta tuntuu taas hivenen oudolta, että noinkin pieni kipulääkemäärä auttaa tehokkaasti, jos kyseessä olisi siis rasitusmurtuma.

Penikkatautihan ei ole luunpäällä tai säären sisäsyrjän kipua, vaan yleensä siinä luun vieressä "ulkopuolella".

Helpointa lienee mennä lääkäriin ja kertoa, että ollut rasitusmurtuma ja sama alue kipuilee taas juoksemisen aloittamisen jälkeen, että olisko röntgeni aiheellinen.

Jos taas haluaa välttää oletettavat lääkärin vastaukset ja vähentää reissuja ainakin yhdellä, niin pitää ensin taukoa kipua tuottavasta rasituksesta ja nappailee sen buranakuurin.

niin siis mikään rasitushan ei oikeastaan kipua ole aiheuttanut, luu on siitä huolimatta arka ja turvotusta jonkun verran.
minulla on muista syistä parin viikon päästä terveyskeskuslääkärin aika varattu, joten kai siltä voisi pyytää rtg kuvan ottamaan. Mistään hinnasta en kyllä uutta rasitusmurtumaa ottaisi nyt, joten voisi kaikki varotoimenpiteet olla tarpeen, eli siis juoksutauko ja lääkekuuri siihen asti.
ja kiitos vastauksestasi!
ps. pyöräillä uskallan varmaan kuitenkin?

Sen verta uskaltaudun olla eri mieltä TJJ:n kanssa, että kyllä se "penikka" voi vaivata myöskin sääriluun sisäpinnalla, alimmaisen 10-15cm. matkalla. Tällöin ongelmana on soleuslihas ja sen kiinnityskohdat.

Ulkosyrjällä tuntuva oleva kipu on sitten lihasaitiosyndroomaa, tosin penikaksi myöskin usein haukuttua.

Eli kannattaa kokeilla tuon tulehduskipulääkityksen ohella pohkeiden venyttelyä jalka väh. 30 asteen koukussa. Älä kuitenkaan aloita tuota venyttelyä ennen kuin mahdollista leposärkyä vielä esiintyy, silloin siellä on vielä tulehdus vaihe menossa. Jäällä hautominen nopettaa tuota tulehduksen poistumista.

Sen verta uskaltaudun olla eri mieltä TJJ:n kanssa, että kyllä se "penikka" voi vaivata myöskin sääriluun sisäpinnalla, alimmaisen 10-15cm. matkalla. Tällöin ongelmana on soleuslihas ja sen kiinnityskohdat..

Aivan, siksi pieni, mutta merkitsevä "yleensä" sana tuolla mulla on.. ;) edit: mutta näyttää puuttuvan myös samainen sana toisesta paikasta, missä sen pitäs olla.. :nolo: Mutta joo, kumminkin, on mahdollista että kipu on myös tuolla sisäsyrjällä, vaan ei ihan yhtä yleisesti kuin muualla.

Ulkosyrjällä tuntuva oleva kipu on sitten lihasaitiosyndroomaa, tosin penikaksi myöskin usein haukuttua.

Niin, no tässä taas termit menee ristiin meillä. Kun minä puhun lihasaitiosyndroomasta, puhun mahdollisesti päivystyskirurgiaa vaativasta tilanteesta. :)

Voi olla että itse sekoilen termien kanssa, ei olisi ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta. Laiska kun olen kirjoista tarkistelemaan...

Tarkoitan tuolla lihasaitiosyndroomalla kuitenkin kipuilua, joka johtuu siitä että lihas/lihakset kehittyvät nopeampaa kuin kalvo niiden pinnalla antaa myöten ja tuosta syystä se kalvo pinnassa kiristelisi ja aiheuttaisi ongelmia. Eipä tuota tietääkseni oikein muualla esiinny kuin säären ulkosyrjällä ja joissain tapauksissa kyynärvarsissa.

No, samapa tuo. Pääasia on ... öö ... että lohi nousee kemijokeen ja tiimi toimii:)

Voi olla että itse sekoilen termien kanssa, ei olisi ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta. Laiska kun olen kirjoista tarkistelemaan...

Tarkoitan tuolla lihasaitiosyndroomalla kuitenkin kipuilua, joka johtuu siitä että lihas/lihakset kehittyvät nopeampaa kuin kalvo niiden pinnalla antaa myöten ja tuosta syystä se kalvo pinnassa kiristelisi ja aiheuttaisi ongelmia. Eipä tuota tietääkseni oikein muualla esiinny kuin säären ulkosyrjällä ja joissain tapauksissa kyynärvarsissa.

No, samapa tuo. Pääasia on ... öö ... että lohi nousee kemijokeen ja tiimi toimii:)

:) Juu, periaatteessa sama asia, mutta eri yhteyksissä ja mittakaavassa.

Mulle lihasaitiosdr tarkoittaa yleensä jonkin vamman seurausta, missä juurikin aitiohin kertyy verta ja kovaa turvotusta mistä seuraa aitiopaineen nousu nopeasti sellaisiin lukemiin, että esim sääressä hermot ja verenkierto joutuu sen verran puristuksiin, että puukkoa tarvitaan ja pian, ettei tarvi viiä koko jalkaa.

Sotken vähän tätä threadia. Mikäköhän mulla on kun en yleensä treenaa pohkeita ja syystäkin; jos vähänkin eksyn tekemään pohjetreeniä en pysty seisomaan suorassa saatika kävelemään pariin päivään treenin jälkee. Pohkeet leikkaavat ihan täysin kiinni. Jos käyn lenkillä (siis pidemmän aikaa pitempiä lenkkejä, ei kerrasta eikä kahdesta) niin meinaavat taasen penikat mennä ihan soosiksi ja mistään ei tule mitään. No nyt tein pari päivää sitten tyhmänä kahtena päivänä peräkkäin pohjepumppausta, varpaille nousua yhdellä jalalla ja nyt pari päivää myöhemmin en pääse liikkumaan yhtää mihinkä ilman hirveetä tuskaa. Suorassa ei pysty seisomaan ja kävely on aluksi kyykkypaskailua ja sen jälkee Agassitöpöttelyä. Varpailla kävellen pystyn hoippumaan eteenpäin ilman silmitöntä tuskaa mutta se ei kauheasti lohduta. Koitin puolentunnin kävelyllä aukoa vähän jumeja mutta nyt ne leikkas lopulta vaan pahemmin kiinni. Mitä helvettiä???? Tunne pohkeissa sama kuin pohjekrampeissa eli ihan vitun mieletön jomotus ja repiminen. Ne on aika jämäkän oloset ja vähän kuumottaa, mutta ei kai ne ny voi tollasesta pahemmin tulehtua? Kerrassaan perseestä tällänen.

Viimeksi muokattu:
Mitnick: -Kyllä jo valmiiksi ylikireä lihas voi aika vähäisestäkin ottaa itseensä. Kuulostaisi nuiden kertomiesi oireiden perusteella että kyllä siellä tulehduksen poikasta voi ollakkin.

Anna pahimman kivun hellittää esim. tulehduskipulääkityksen avulla ja aloita sen jälkeen pohkeiden "agressiivinen lihashuolto kausi".

Esim. seuravanlaista huoltoa voisi kokeilla: lämmittele pohkeet lyhkäsellä kävelylenkillä tai lämpöpussilla n.10min. ja tee sen jälkeen vaikkapa portailla eksentrisiä pohjeharjoituksia pitkällä venytyksellä ala-asennossa. Älä tee konsentrista vaihetta lainkaan nuissa. Lopuksi venyttele pohkeet sekä jalka suorana että jalka koukussa 2-4x30sek/venytys. HOX! Ei kipua vastaan venytystä, vaan kevyesti ja rauhassa!
Tee ensimmäisinä päivinä vain muutamia (alle 10) nuita eksentrisiä harjoituksia ja lisää niiden määrää parin päivän välein, siten että lihas on niihin ehtinyt tottua.

Joillakin on auttanut myös tibialis anteriorin treenaus pohkeiden kiristelyyn ja kramppailuun.

Ja malttia. Pohkeissa tuo venyvyys ei lisäänny kovin vauhdikkaasti.

Kiitos ohjeista!
Täytyy nyt ottaa itteensä niskasta kiinni ja hoitaa nää maltilla kuntoon, muuten hakkaa vaan päätä seinään!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä nyt tarkemmin ajateltuna tuntuu että rasitusmurtuma voi olla lievästi uusiutunut, ainakin oireet on senverran samanlaiset (on siis pahentunut niin että rupeaa vähän tuntumaankin jo) olisi kyllä pitänyt eilinen vajaan tunnin lenkki asfaltilla jättää juoksematta.
niin mitenkäs tulehduskipulääkkeet , edistääkö vai haittaako paranemista (olettaen että en rasita jalkoja lähiaikoina vaikka lääkkeet veisivätkin kivut pois)
ja jos siis todellakin on tuo sama vaiva uusiutunut, mikä siis itsestäni tuntuu aika todennäköiseltä vaikka en mikään lääkäri olekaan.
Saako lääkkeillä siis jotain muuta hyötyä kuin vain vähän mukavamman olon.

niin mitenkäs tulehduskipulääkkeet , edistääkö vai haittaako paranemista

Tulehduskipulääkkeet teoriassa heikentää luutumisprosessia, eli jos halutaan optimaalinen luunparanemistilanne, niin ei käytetä buranatyypin kipulääkkeitä vaan lähinnä parasetamolia.

kiitos tiedosta. Senkin takia ajattelin tuota kun ainakin ibuprofeeni saa minulla mahan muutamassa päivässä kipeäksi 1200mg/päivä annoksellakin, pariin kertaan todettu juttu, ei viitsisi turhaan syödä.
eipä taida minusta ikinä maratoonaria tulla, mutta ei se mitään, pitää vaan keksiä muita harrastuksia.
On kyllä hieno asia että täältä voi aina tulla kysymään vaivoistaan eikä maksa mitään :)

Tulee mieleen kun viimekesänä mun piti aloittaa salin oheessa myös pientä juoksulenkkiä tekemään. Toisen jalan sääri tuli sisäpuolelta niin perkeleen kipeäksi, että ei pystynyt kunnolla jalalla astumaan. Jo pieni koskestuskin sattui. Ainakin se tuntui että kipu olisi ollut luussa. Viikon verran söin buranaa että pystyi edes jotenkin kävelemään. Samalla sen viikon aikana kipukin hävisi itsestään. Totesin vaan että mun kohdalla jalat treenataan vain salilla, eikä pururadoilla...

lainaan tätä vähän...eli intissä mullekin tuli marssimurtumat molempiin sääriin, ja ilmeisesti ne ei oo vieläkään kunnolla luutunut, noin vuosi tapahtumasta, ja röntgenissä näkyy vielä...D vitamiinin puutos tila oli, ja määrättiin syömään D vitamiini nappeja, joita oon nyt vetäny, auttaa ilmeisesti kalkin imeytymisessä ? tjsp. eli jotain millä tuota voisi paranemista voisi nopeuttaa ? jotain kalkki juttuja syön ja sitte noita d vitamiini juttuja, aina silti välillä tuntuu semmosia "kasvukipuja" :D ja muutenkin vähän aralta..lekurissa kävin ja vastaus oli että luonto hoitaa paranemisen...

Back
Ylös Bottom