rystyset remonttikunnossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Tuli käytettyä voimiaan vähän väärässä paikassa uuden vuoden bileissä. Olin baarissa jonottamassa vessaan, eikä siellä kyykkivä äijä meinannut millään vapauttaa koppia muiden käyttöön. Päätin sitten vähän koputtaa ovea ja löin nyrkillä (aika kovaa) oveen. Ovi kyllä aukeni - eli taktiikka oli siis ihan toimiva - mutta on ollut pikkusormi aika kipeänä siitä lähtien. Se liikkuu melko normaalisti, eikä tällä hetkellä oli pahemmin turvotustakaan. Sattuu vaan kun laittaa vaikkapa käden nyrkkiin ja on se muutenkin vähän arka. Oon laittanut siihen Ice Poweria, muita rohtoja en oo käyttänyt. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Miten helposti rystyset yleensä edes menee paskaksi? Ajattelin kyllä käydä maanantaina lääkärissä näyttämässä kättä ja nappaista röntgenit siitä, jos vaikkapa sattuisi olemaan jänne hajalla...

Mulla meni joskus rystyset kun kaaduin(yllätys kännissä), turpos aika paljon ja oli 3 päivää kipeet, rystyset parani nopeesti. Mutta samassa kaatumisesta tuli 1kk treenitauko, kun ranne meni:curs:

itselä tuli uuden vuoden juhlissa 9 tikkiä pikkurilliin ja nimettömään.kummatkaan sormet ei menaa toimia kunnolla.rystyset ja koko kämmenselkä ihan turvoksissa.jos jollain on sormia ommeltu niin olis kiva tietää kauanko kestää parantuminen??tikit on ihan rystysten alapuolella...onnex pystyy edes jotain salilla duunaamaan...

Mä jouduin joskus pari vuotta sit 'kouluttaa' yhtä kaveria, jonka jälkeen oliki pikkusormen rystynen _todella_ kipeä. Onneks oli viel päivä, ni päätin käydä saman tien lääkäris. Lääkäri katto vähän aikaa ja sano sit et tää on murtunu ja pitää murtaa uudestaan ettei se luudu väärin. Oli muuten kohtuullisen kivulias kokemus, kun lääkäri koittaa murtaa luuta ilman puudutusta.

Mutta kannattaa käydä tarkistuttamassa se käsi, ettei se sit luudu väärin. :thumbs:

Itse löin kesätöissä hurjana täysillä seinään ku oli purkuhommissa ja piti koittaa voimia. Etusormen ja keskarin rystyset oli ihan vitun kipeinä pari päivää. Keskarin rystynen narisi varmaan kuukauden päivät,mutta eipä niihin mitään ikävempää jäänyt.

Originally posted by mxm
Miten helposti rystyset yleensä edes menee paskaksi? Ajattelin kyllä käydä maanantaina lääkärissä näyttämässä kättä ja nappaista röntgenit siitä, jos vaikkapa sattuisi olemaan jänne hajalla...

Jänne tuskin on hajalla. Sitä vastoin pikkusormen kämmenluu voipi hyvin olla murtunut. Tunnetaan nyrkkeilijän murtumana. Röntgenissä selviää. Syntyy usein lyödessä pikkusormen rystysellä. Sen siitä saa kun ei osaa lyödä... :evil:

BTW... Heitä se kylmägeeli tässä kohtaa metsään. Se ei kylmetä eikä laske kudoksen lämpötilaa. Ota enemmin vaikka pakastehernepussi, myös sekavihannes käy, ja haudo sillä 20-30 min kerrallaan, vähintään 8 kertaa / vrk. Näin päästään edes jonkin näköisiin kylmähoidollisiin tuloksiin. Varo kuitenkin paleltumia...

Kannattaa opetella kunnon lyöntitekniikka ja alkaa takomaan säkkiä kuntoilumielessä. Itse suosin paljain käsin hakkaamista. Sen jälkeen kestää rystyset ainakin ovia ym. suhteellisen hyvin... :P

Tämä siis vinkiksi niille jotka meinaavat vastaavia harrastuksia jatkaa vahingosta viisastumatta.

Niin no näistä rystysten hajoomisista on yhellä mun kaverillakin kokemuksia. Joskus aikojen alussa kun oli ehkä joku elämäni kolmas ryyppyreissu niin tää kyseinen kaveri päätti melko "voittamattomissa" pirtu höyryissään ottaa pienen leikkimielisen paini matsin. No minä selätin sen siinä sitten (kun olin melko selvä siihen verrattuna) ja kaveri ottikin tästä sitten itteensä...kun se nousi siitä maasta niin se latas mua ihan täysiä tohon luuhun tos silmän alapuolella.

No mitään sen kummempaa ei tapahtunu siinä sitten. Mutta seuraavana päivänä se kaveri soitti ja pyys anteeksi ja kerto samalla et sen käsi on hiukka paskana! nimettömän ja pikkurillin rystyset siirtyny noin sentin taaksepäin:eek:

Tälläkin hetkellä se käsi on saman näkönen koska tää kyseinen kaveri ei käyny lääkärissä kättään näyttämässä.

:offtopic: Pek; ihan pakko korjata; ei se lääkäri-setä (tai täti) sinun sormeasi uudestaan ole "murtanut" vaan reponoinut murtumakohdan luun asennon oikeaksi. ;)

Joo joskus itekki tuli kännipäissää kokeiltua tota voimaa ja nätistihä se pleksilasi meni. Tietysti nätistihä se viides kämmenluuki murtu...

hmm itekki tuli puoli vuotta sitten kännipäissään lyötyä oveen(tekniikasta ei ollu sillo tietoakaan) ja oli noin 2-3kk nimettömän rystynen kipeänä. Nykyään se on vähän matalampi kun vasemman käjen nimettömän rystynen kun pistää käden nyrkkiin. Enää ei oo kipeä, mutta onkohan se luutunu väärin tai jotain vastaavaa?

Joskus teininä löin sellaseen sähköboxiin mitä on katujen varsilla. Keskisormen rystynen tuli lievästi sanottuna perkeleen kipeeksi. Rystynen turpos ja muutti väriä kivasti. Ensimmäiseen viikkoon keskisormi ei liikkunut mihinkään, vaan sitä piti auttaa toisella kädellä. Kun sitä liikutti toisella kädellä, niin nivel tuntui jotenkin ''karhealta''. Muistaakseni siinä kesti kuukauden päivät, että sormea pystyi liikuttelemaan ilman kipua ja ''karheus'' hävisi..

Oli varmaan murtunut ja en tietenkään käynyt lääkärissä. Nykyään sormi toimii ihan normaalisti. Rystynen on vaan toisen käden keskisormen rystystä suurempi.

Mulla on menny rystyset joskus reilu vuos sitten ku hakkasin maalipurkin kansia paljain käsin lyttyyn. Rystyset sinersi ja olivat melko kipeät muutaman päivän, mutta meni itsestään sitten ohi ilman mitään lääkkeitä/rohtoja.

Ise löin käteni viime keväänä puuhun muutaman kerran, jonka jälkeen keskisormen rystynen tulee aina jokasen iskun jälkeen helposti kipeäksi?!? Miksi näin?
Elin toivossa että kun rystynen parantuu, niin on se entistä kovempi :S Isompi se ainaki on ku ennen...

Mulla meni joskus rystyset kun kaaduin(yllätys kännissä), turpos aika paljon ja oli 3 päivää kipeet, rystyset parani nopeesti. Mutta samassa kaatumisesta tuli 1kk treenitauko, kun ranne meni:curs:
Aika hyvä tuo sun sigu!:hyvä:

Kannattaa opetella kunnon lyöntitekniikka ja alkaa takomaan säkkiä kuntoilumielessä. Itse suosin paljain käsin hakkaamista. Sen jälkeen kestää rystyset ainakin ovia ym. suhteellisen hyvin... :P

Tämä siis vinkiksi niille jotka meinaavat vastaavia harrastuksia jatkaa vahingosta viisastumatta.

Säkkiä ei todellakaan kannata ilman siteitä lyödä varsinkaan jos sitä aikoo tehdä useasti, kädet ei kestä raskasta säkkiä kun kovaa lyö.

Back
Ylös Bottom