mulla on kans yksi ryhmähaastattelu takana. siinä oli pari firman edustajaa, sitten meitä hakijoita oli neljä. meillä testattiin sitä esiintymistaitoa ja varmuutta. jokainen piti "luennon" omista hyvistä ja huonoista puolistaan, kertoi vähän itsestään jne. sitten oli sellainen ryhmätehtävä... tehtävänanto oli sellainen että tää ryhmä on tartuntatautien sairaalan johtoryhmä. karanteenissa sairaalassa on 8 tyyppiä. tauti on kuolemaanjohtava ja meillä on lääkettä vain kolmelle ja myöhemmin sitä on tulossa lisää mutta ei ole takeita että uudet lääkkeet ehtisivät pelastaa koko porukan. no jokaisesta henkilöstä oli henkilökuva jossa oli erittäin positiivisia ja erittäin negatiivisia seikkoja. heitetään nyt esimerkkinä vaikka toimitusjohtaja joka on tehnyt helkkarimoisen uran, ollut tekemässä jotain suurta mutta perhe on jäänyt totaalisesti taka-alalle. sitten piti vetää oma lista ensin ja sen jälkeen käytiin porukassa läpi ryhmän mielipide. siinä on varma että jokainen on eri mieltä asioista. mun tapauksessa siel oli kaveri joka veti koko ajan jonku ihme worst case scenarion esille. kuulemma kun tauti riehuu niin tarvitaan liideri eli toimitusjohtaja on pelastettava. sit tarvitaan malli, jonka kans ne jatkaa sukua. vittu, mulla oli vaikeuksia pidätellä naurua ja itkua ku kyse oli niistä 8 tyypistä, ei koko maailmasta. ja sit ku firman edustajatkin sanoi että kyse on vaan näistä niin eihän sitä voi perua puheitaan ja muuttaa sitä listaa.
no toinen case mulla oli tällaisesta ryhmätyötilanteesta soveltuvuusarviointipäivänä testien yhteydessä. kirjoitan tän siksi että sain siitä ihan oikean palautteen. siinä testissä analysoitiin toimimista ryhmässä, toisten huomioon ottamista, millaisen roolin ottaa ryhmässä jne. mun kohdalla oli taas hauska tilanne. yllätys. tehtävän anto oli sellainen että ryhmällä oli 11 esinettä ja oltiin haaksirikkouduttu keskelle merta, kukaan ei tiennyt yhtään missä oltiin. mutta maihin oli joku 10000 meripeninkulman matka. sit sama, ensin oma lista missä järjestyksessä esineet otetaan mukaan, sit ryhmän lista. oltiin aika paljon samaa mieltä mutta sitten tuli ongelmia kun yks tyttö halus painottaa kuin tärkeä meillä on olla merikartta mukana. no mitä sillä merikartalla tekee jos ei oo välineitä paikantaa missä ollaan, siis keskellä merta? kartasta ei taida juuri olla apua. no tässä mä perustelin aika vahvastikin omia mielipiteitä ja sain palautetta raportissa siitä että pysyn vahvasti mielipiteeni takana mutta mikä parasta pystyn perustelemaan omat mielipiteeni enkä ole vain jotain mieltä. en siis ole joo-joo tyyppi.