ruuanlaitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja soutaja
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
68
Oisko tää vähä neitimäinen aihe näin miehekkäälle palstalle, mut ihan uteliaisuuttani kyselen: kuinka moni palstan äijistä laittaa ruokaa.
Miellä on perheen kesken sellanen työnjako, et mä kokkaan ja vaimo leipoo (hyvää...).
Sit täs vielä yks resepti, jonka tänää kokkasin:
Pasta Carbonara - Tuorepasta keitetään ohjeen mukaan, pekoni silputaan ja paistetaan. Keitetty pasta kaadetaan pannulle johon lisätään 1,5 dl kermaa ja mausteet (pippuri, suola ja joku yrtti, esim. salvia). Annetaan hautua pari minuuttia jonka jälkeen keskelle tehdään kolo, johon rikotaan pari munaa. Päälle ripotellaan pekoni ja odotellaan että munat kypsyy. Herkkua!!!:hmmm:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mää ainakin laitan melko paljon johtuen osaltaan siitä, että opiskelen kokiksi. Tulee sitä soppakattilaa hämmennettyä jonkin verran :D

jep

mulle kans on jääny noi pöperön laitot ku tuli joskus työkseen niitä tehtyä,ja ei nyky naiset enää osaa kunnon ruokaa laittaa ku ei niille oo opetettu:( -toista se oli ennenvanhaan:kippis1:

Re: jep

Originally posted by jpr
ei nyky naiset enää osaa kunnon ruokaa laittaa ku ei niille oo opetettu:( -toista se oli ennenvanhaan:kippis1:

Samaa mieltä nykynaisista noin niinku suurella kädellä yleistäen! :kippis1:

Juuri nyt on vaan semmonen henkilökohtanen tragedia että muija on koulutukseltaan kokki, eli se tykkää/osaa tehdä niin hyvin ruokaa että mä en pääse toteuttamaan itseäni läheskään niin usein kuin haluaisin. Mutta kokkaaminenhan on äärimmäisen hauskaa puuhaa!

Kyllähän sitä tulee sapuskaa tehtyä aika paljon, lähinnä perusjuttuja: makarooni - jauheliha, lihakeitto, erilaiset pastakastikkeet ja kiinalais - vaikutteiset safkat onnistuu, kokkeja kun ollaan.

Safka

Jos meikalainen vetais tota ekaks mainittua safkaa, niin lihoisin kylla niin sairaasti, etta...

ainoo keino pitaa laskit kurissa on syoda paljon protskua ja vahan hiilareita. Meikkiksen ihrasolut on sellasia hiilari-imureita, etta oksat pois!

Eipa silti, kylla protskusta saa hyvaa safkaa; uskokaa tai alkaa, loysin kaupasta sellasta soijaproteiinista valmistettua jauhoseosta, josta saa hyvia lettuja, ei oo paljon eroa tavallisiin. Paalle dieettihilloa ja keinotekoista makeuttajaa niin kylla maistuu. Niita kun heittaa pari kolme huiviin, tulee apaut sama maara hiilareita ja protskua kuin protskudrinkista, ja kumpikohan maistuu paremmin? :hmmm:

Ei kylla tartte kun vilkasta sukulaisia pain ja muistella niitten tauteja; ei kiinnosta tuo lihavana olo meinaan hirveesti. :urjo:

Originally posted by soutaja
Oisko tää vähä neitimäinen aihe näin miehekkäälle palstalle, mut ihan uteliaisuuttani kyselen: kuinka moni palstan äijistä laittaa ruokaa.

Ei ruoanlaitossa oo mitään neitimäistä ja kyllä kokkaan!

Mä otin projektiksi joskus parikymppisenä, että ny opettelen laittamaan ruokaa. Pari vuotta meni silleen, että millilleen ohjeen mukaan aina neuroottisesti tein, mutta sitten alko muutamat ruokalajit (ihan arkisia, ei kurmeeta) olla silleen ulkomuistissa, että pysty rennommin heittelemään pannulle, uuniin tai kattilaan ainekset ja mausteet ja yleensä hyvää tuli. Nykyään syntyy melko nopeesti hyvät arkipöperöt melkein aineista kuin aineista.

Tärkein syy ruoanlaittooni on se, että valmisruoat eivät mulle kelpaa. Maku, hinta, ravintosisältö, kaikki pielessä. Kun ite laittaa, niin saa justiin eikä melkein semmosta kuin haluaa.

Valitettavasti olen jpr:n kanssa samaa mieltä melko monesta nykynaisesta (ei tietenkään kaikista) -> laittavat ruokaa huonommin kuin minä (tai muutamat kaverini). Leipovat kyllä mielellään kaikenmaailman sokeripommeja, mutta tavallisen lämpimän ruoan laittaminen ei sitten ole niin hyvin hallussa. Ehkä arkiruoan laittoa pidetään niin tylsänä, että ennemmin keskitytään joidenkin juhlavien piirakoiden ja kakkujen leipomiseen.

Maailman parhaat kokit ja vaatesuunnittelijat ovat miehiä.

Kotona keittiö on minun valtakunta, pullat, kakut ja normaali eväs taipuu minulta ja sen kyllä huomaa keskivartalosta, pidän aivan valtavasti hyvästä, maustetusta ruuasta. Suurin osa resepteistä on opeteltu valtavan paksusta keittokirjasta kuitenkin parasta on soveltaminen ja improvisointi.

Ps. Itse tehdyllä, hyvällä ruualla kaataa naisia.

No ei oo ketää muutakaan laittamassa sitä ruokaa, niin itte on kaikki tehtävä :D

Kyllä taittuu ruoanlaitto ja on mielestäni vielä kivaa hommaakin. Meillä ruoan laittaa se kumpi kerkeää ennemmin kotiin.

Olen samaa mieltä Iiivilin kanssa, että kovin on kaikki pielessä noissa valmisruoissa. ...ja onko ne edes hyviä?

Juu tottakai tulee säädettyä ruokaa pöytään, näin on tullut tehtyä jo naperosta asti...niin ja joidenkin naisten mieleen on kokkaava mies :hmmm:

Tästä tulikin mieleen että piti alkaa etsimään jotain hyvää reseptiä sisäfileelle.

Kyllä minä mieluummin itse kokkaan kuin päästän emännän
keittiöön,se kun ei osaa paljo muuta kuin keittää perunat. Tietääpähän mitä suuhunsa laittaa ja saa tehdä mitä ruokaa mieli tekee. Naiset on keittiössä niin mielikuvituksettomia.
Siivous hommat yms. jätän kyllä suosiolla emännän tehtäväksi.

Niin just toi, keittiö on monien miesten kokkauksen jäljiltä aikamoinen taistelutanner.

"se vasta on hyvä kokki, joka osaa kokata ilman kermaa ja voita"

Minä hoitelen yleensä meidän perheen ruuanlaiton, vaikka vaimonikin osaa tehdä oikein hyvää ruokaa. Nykyään en yleensä tarvitse mitään reseptejäkään, vaan suurin osa syntyy ihan omasta päästä. Se, että miehet eivä kovin paljon vieläkään kokkaile johtunee siitä, että kotona äidit ovat hoitaneet ruuanlaiton. Meillä se oli isän homma ja siten varmaan mullakin verissä. Ruuanlaitto on hyvä harrastus ja sitä kautta voi todella vaikuttaa siihen mitä sitä suuhunsa laittaa.

Kokkaaminen on kieltämättä aika hauskaa puuhaa, mutta minulla ei meinaa riittää intoa enää siivota taistelutannerta kun ruoka on vihdoin valmista...joten nykyisin kokkaan käytännössä pakon edessä :rolleyes:

Kyllä minä kokkaan, jos eukko tiskaa. Juu tottapuhuakseni kokkaus on kyllä aika tylsää puuhaa, kun saa joka päivä vääntää jonkun arkisen sapuskan, joten mielenkiinto alkaa hieman huveta. Tai oikeastaan ruoanlaittoa on sellaista automaagista hommaa, ettei sitä edes oikein ajattele. Mätkii vaan systeemit pannulle, säätää hetken ja sitten suuhun. Harvoinpa sitä tulee mitään kurmeeta väännettyä, kun budjetti on sitä mitä on..

Originally posted by hyppyrotta
kun saa joka päivä vääntää jonkun arkisen sapuskan

Ratkaisu: iso satsi kerralla ruokaa, viikonloppuna kahta eri laatua, niin ei tartte koko viikkoa samaa syödä. Siis iso satsi = ruokaa riittää vähintään kolmeksi päiväksi -> ei tartte joka päivä ruoanlaittoon panostaa, senkun lyö lautaselle ja mikroon lämpiämään. Helppoa!

Mun vakio satsi, eli Iivilin Mössö (TM):

1) n. 800-1000g lihaa tai kalaa
2) n. neljään annokseen riittävä määrä riisiä, makaronia, pottua tai linssejä
3) n. 500g pakastevihanneksia
4) parhaaksi katsomansa mausteet.

Kypsennä liha tai kala pannulla. Samalla viereisessä isossa kattilassa (vähintään 5l, tai ehkä uunissa, jos teet esim. uunipottuja) kiehuu noi kohta 2) hiilarit. Kun molemmat ovat kypsiä, maustetaan ja sotketaan keskenään. Ja siinäpä on melko hyvän kokoinen satsi evästä, ainakin yhdelle ihmisille. Jos koko perheelle (sisältäen Ison Äijän :D ja pari ipanaa) tarttee laittaa, niin tuplaa noi määrät ja käytä 10l kattilaa. Ei mee kauan tuommosen värkkäämisessä (no ok, kyllä siinä yhteensä tuppaa se tunti menemään, tiskaamisineen ja sipulin pilkkomisineen) ja on ravintoarvot kohdallaan sekä helppo säätää haluamaansa suuntaan esim. hiilareita vähentämällä/lisäämällä.

Ja jos joku viittii uikuttaa, että "No emmä viitti samaa ruokaa syödä kolmea tai neljää päivää putkeen...", niin laittaa loput mössöt pakkaseen ja syö jotain muuta välissä tai laittaa uuden satsin vähän eri makusta mössöö. Mausteet o monet. ;)

Hmm, kuuluskohan tää threadi kohta tuonne reeni & ravintopuolelle?

Iivili

Joo pitää vissiin taas ottaa noi armottomat mössöt(TM) käyttöön. Mutta se on niin satavarma, ettei sitä sapuskaa kukaan muu syö kuin minä. :D On nuo kunnon mätöt kyllä niin pirteen näköisiä. Ei siinä sitten auta kuin Säästökuoppaan (joka myös ruokamuseona tunnetaan) marssiminen ja muutama kilo lihhoo ostaminen. Toimeen mars!

Meillä se olen minä, joka tekee ruuan aina. Siitä on siis useita vuosia aikaa, kun ukkeli on viimeksi tehnyt ruokaa. Se ei yksinkertaisesti osaa tehdä sellasta ruokaa, jota mä söisin naama peruslukemilla. Ukko sitten kyllä tiskaa, tosin pienen murinan jälkeen, kaikki astiat.

Mä olen huomannut, että toi Iivilin mainitsema systeemi, "tehdään kerralla useamman päivän satsi", toimii hyvin. Esim. lauantaina teen satsin makaroonilodjua ja sunnuntaina maksapiffeleitä ja muusia, ja molempia sellanen satsi, että mulle riittää siitä syömiset seuraavalle viikolle (ukko syö ruokalassa/ravintolassa). Eipähän tarvitse sitten viikolla alkaa miettimään, mistä repii ajan ruoanlaittoon ja mitä sitä ylipäänsä söis. Kieltämättä välillä, jos viikonlopun suursatsi menee jotenkin pieleen, niin kyllä vi**ttaa syödä seuraavalla viikolla sitä soosia 2-3 päivänä. No onneks ei kuitenkaan kovin usein ruoanlaitto mene käsille.. (*koputtaa puuta*)

Pakkohan sitä ruokaa on tehdä. En pysyis kuosissa emännän salaattiherkuilla. Pastaa, itämaista ja kalaa eri muodoissa ja määrissä tulee kokkailtua joka viikonloppu. Viikolla lounarit ajaa saman asian.

Tässä yksi hyvä ja helppo:

Kylmäsavukirjolohipasta

Simpukkapastaa tarpeeksi
300 g kylmäsavukirjolohta
n.150 g purkki creme fraichea
1dl kermaa
150 g tuoreita herkkusieniä
1 sipuli
öljyä
mustapippuria
suolaa

1. Pasta kiehumaan ja rasva pannulle kuumenemaan.

2. Sipulit kuullottumaan

3. Leikatut herkkusienet kehiin, kun sipuleissa kiva kellastus. Mustapippuria perään jos tykkää.

4. Kun herkkusienet ovat saaneet rusketusta pintaa, lorautetaan cremet ja kermat ja sekoitetaan kunnes on kiehumapisteessä.

5. Lohet kehiin ja sekoitus jatkuu lisäten suolaa oman maun mukaan. Sekoitetaan hetki kunnes lohi murenee joukkoon.

6. Kun pasta on kiehunut ja vedet heitetty, sekoitetaan, haudutetaan hetki ja nautitaan koko setti kuumana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom