Rutistus vs punnerrusliikkeet rinnalle

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

goreblood

Banned
Oon yrittänyt netistä löytää pec decistä infoa ja tullut aika paljon vastaan viitteitä, että sitä pitäisi välttää. Kuulemma tekee huonoa etuolkapäälle ja iso loukkaantumisriski.

Taas jotkut entiset penkkaajat lopettanu punnerrusliikkeet kokonaan olkapäävamman takia ja siirtyneet turvallisempiin rutistusliikkeisiin kuten pecdec tai ristikkäistaljat

Kumpi näistä on nyt sitten turvallisempi? Myös kumpi tehokkaampi vai onko väliä?

Itse teen tällä hetkellä salilla vain pari liikettä eli:

Penkki x4
PecDec x4

Noissa ei ole ollut mitään olkapään kanssa vikaa ,mutta vinopenkin kanssa oon huomannu painon edetessä ilkeetä rasitusta etuolkapäihin. Sentakia olen poistanut sen. Ja huom. se on kunnon vinopenkkausta eikä mitään selkä kyyryssä pelleilyä mitä useimmat tekee (eli vinopenkistä muodostuu asentojensa takia kuin vetäis normi penkkiä). Tästä voi myös kiistellä, mutta rasitus noista mun kahdesta liikkeestä tulee ihan tarpeeksi ylärintaankin. Koko rinta-aluehan mulla on seuraavana päivänä kipeä.

Mikään liike ei venytä rintalihasta niin tehokkaasti ja niin isolla voimalla kuin penkki, pelkällä supistuksella ei välttämättä massaa kovasti kasvateta. Pec deck ei ota etuolkapäihin jos siinä on semmoiset painot, että rinta tekee työtä, jos ottaa, niin painoa on liikaa.

Penkissäkin kannattaa ne painot pitää maltillisena ja tarkkailla kaatuuko nosto, jolloin olkapäät tulevat vahvemmin mukaan.

No tässähän tulee eteen esim. se, mitkä on sun tavoitteet? Penkki ei esimerkiksi bodareille ole mitenkään välttämätön liike, mutta taas voimailijalle/penkkipunnertajalle ei mitkään peck deckit ja ristikkäistaljat ole se tärkein todellakaan. Ja tais olla gymlogin pecs jaksossa asiaa siitä, kuinka peck deckissä pitää käsiä pitää. Ei siis se normaali käsien asento jonka monet ymmärtävät. Ja onko olkapäissä jotain oikeaa vikaa, että ne on kunnolla paskat? Monella voi olla, että jää se olkapäiden, kiertäjäkalvosimien reeni / huolto puolitiehen ja sekös sitten haittaa monia punnerrusliikkeitä.

Tarkoitus saada voimaa/kasvattaa. Olen aloittanut penkillä ja sitten vaihdan viimeistelyn pecciin.

Ehkä se on hyvä noin, että tulee tehtyä kummallakin tavalla tota rintaa. En sitten tiedä vähentääkö pecistä sarjoja ja tekee vaikka jotain 3matta liikettä perään. Kahta liikettä vain teen tällä hetkellä. Puuttuukohan tässä jotain olennaista? Jos tekisi sittenkin vinopenkkiä vaikka smithissä penkin jälkeen?

Minul aina punnerrusliike (yleensä leveä tankopenkki) ollut ohjelmassa rinnalle, mutta joka kerta kun otan pecdecin mukaan, tulee boosti lihaskasvuun. Voi olla että se johtuu nimenomaan vaihtelusta tai työmäärän kasvamisesta mutta uskon että pecdecissä tulevasta venytyksestä on hyötyä lihaskasvulle, mm.veri pumppautuu tehokkaasti rintalihaksiin ym. Kyllä sitä pecdeciä kannattaa kokeilla/tehdä ja suhtautua hieman epäilevästi negatiivisiin puheisiin. Toisilla, esim. minulla nuo puristusliikkeet toimii hyvin.

Back
Ylös Bottom