Ruokavaliovinkkejä?!

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Olisko teillä antaa vinkkejä ruokavaliooni, kun rasvaa pitäisi saada pois? Toki syödä vähemmän herkkuja! :rolleyes: Itselläni loppuu mielikuvitus kesken ja toisaalta ruoan pitää myös maistua hyvältä. Allergiat estää kalat, äyriäiset ja sitrushedelmät. Syön paljon itsetehtyjä salaatteja (kanaa, raejuustoa) ja yleensäkään en syö eineksiä vaan teen kaiken itse.

Niin, jotain itsestäni eli ikää 24v. pituutta 165cm, painoa n.62 kg. Rakenteeltani kiitollinen x, mutta varsin siro. Eli varsinaista lihavuusongelmaa ei ole, mutta kauttaaltaan voisi hieman hoikentua. Liikuntapuoli on tällä hetkellä viikossa BodyPump 60min, Baletti 75min, Sali tai baletin tekniikkatunti n 60min, sit tietty venyttelyt ja hyötyliikunnat päälle. Salilla saan aika helposti tulosta aikaan, mutta kyllästyn salitreeniin todella nopeasti. Joten lihakset myös katoavat nopeasti sali-innon kadottua. :(

Niin voisinhan mä laittaa tähän jonkun esimerkkipäivän ruokien suhteen:

Aamupala:
Kaurapuuroa

Aamupäivä:
Kahvi, juustoriisikakku

Lounas:
Broileri-raejuustosalaatti (salaatti, tomaatti, kurkku, porkkana)
Ruisleivät + Polar 5%

Iltapäivä:
Kahvi, banaani

Ilta:
Kananmuna, leivät, juustot ja kaakao maitoon.

Toi nyt oli esimerkki yhelt päivält. Välillä syön myös toisen lämpimän ruoan esim pastaa/riisiä, kasviksia ja broiskua.

Vähänlaisesti tunnut syövän... Tässäpä muutama kommentti:

PallasAthene sanoi:
Aamupala:
Kaurapuuroa

Missä proteiinit? Syö vaikkapa purkillinen raejuustoa tai rahkaa puuron lisäksi.

PallasAthene sanoi:
Aamupäivä:
Kahvi, juustoriisikakku

Aika heppoinen välipala mielestäni, ruisleipä kinkulla tai kalkkunalla olisi parempi, sanoisin. Ja pitäisi nälkääkin paremmin :)

PallasAthene sanoi:
Lounas:
Broileri-raejuustosalaatti (salaatti, tomaatti, kurkku, porkkana)
Ruisleivät + Polar 5%

Tämä vaikuttaa hyvältä (ja herkulliselta... :kuola: ).

PallasAthene sanoi:
Iltapäivä:
Kahvi, banaani

Proteiinia uupuu jälleen... Rahka on hyvää :)

PallasAthene sanoi:
Ilta:
Kananmuna, leivät, juustot ja kaakao maitoon.

Jättäisin kyllä kaakaon pois, hiilarit ja varsinkaan nopeat kun eivät ole illalla tarpeellisia, ellei kyseessä sitten ole treenin jälkeinen ateria. Mihin aikaan päivästä treenaat?

Illalla tai töiden jälkeen tulee treenattua eli potentiaalinen aika on 16.30-21.00, riippuen päivästä. Tai jos meen salille viikonloppuna niin sillon joskus 12-16 välillä. Kaakaota juon illalla treenin jälkeen, jos en jaksa syödä rahkaa ja marjoja. Aamuun on aika vaikea lisätä mitään, kun ei maistu ja en oikeastaan ehdikään. Nukun mahdollisimman pitkään ja töihin ehtiäkseni mulla on minuuttiaikataulu!

Täytyy sanoa, et ravitsemustieto on aika nolla, joten mulla ei oikestaan ole mitään käsitystä, et minkä verran mun pitäis syödä jotta laihtuisin. Työn puolesta joudun istumaan koko päivän joten silloin en kuluta oikeastaan mitään.

gillyanne..ja muutkin...mitä oikein sotkette sinne rahkaan, ku yksinään maistuu niin tylsältä?

marjoja? makeutusainetta? maidolla vois varmaan notkistaa?

tää on kans sellainen juttu, mistä oli tuolla aiemmin puhetta, et tota makeaa ei tekis niin mieli, mut rahkastakaan ei oikein saa mitään suolaista tehtyä...joten kai se makeana pitää niellä.

kiitti vinkeistä. :worship:

PallasAthene sanoi:
Illalla tai töiden jälkeen tulee treenattua eli potentiaalinen aika on 16.30-21.00, riippuen päivästä. Tai jos meen salille viikonloppuna niin sillon joskus 12-16 välillä. Kaakaota juon illalla treenin jälkeen, jos en jaksa syödä rahkaa ja marjoja. Aamuun on aika vaikea lisätä mitään, kun ei maistu ja en oikeastaan ehdikään. Nukun mahdollisimman pitkään ja töihin ehtiäkseni mulla on minuuttiaikataulu!

Jos ei aamulla rahka tai raejuusto maistu, niin ota vaikka proteiinijuoma puuron kyytipojaksi, mutta proteiinia tarvitaan myös aamuisin (ja tasaisesti pitkin päivää)!

Samoin treenin jälkeen pitää syödä kunnolla! Eli siinä tapauksessa tuo kaakao ei ole ollenkaan liikaa. Ota vain useampi leipäpala, ja tuhdisti kananmunaa ja juustoa päälle!

PallasAthene sanoi:
Täytyy sanoa, et ravitsemustieto on aika nolla, joten mulla ei oikestaan ole mitään käsitystä, et minkä verran mun pitäis syödä jotta laihtuisin. Työn puolesta joudun istumaan koko päivän joten silloin en kuluta oikeastaan mitään.

Henkilökohtaista energiankulutusta on todella vaikea ulkopuolisen arvioida, mutta ihan lonkalta heittäisin, että kulutuksesi on noilla liikuntamäärillä 2000+ kaloria/pvä. Kuinka paljon yli kahdentuhannen, riippuu sitten esim. siitä, paljonko sinulla on lihasmassaa kropassasi. Mielestäni sinulla ei (ainakaan mittojesi perusteella) ole tarvetta mihinkään suurisuuntaiseen laihdutusprojektiin, vaan ruokavalion siivoaminen ja vaikkapa toisen salitreenikerran lisääminen voisi tuoda jo kaipaamiasi tuloksia. Oikeanlaiseen ruokavalioon löytyy mm. täältä mimmipuolelta viljalti tietoa! :)

variksenpelätti sanoi:
gillyanne..ja muutkin...mitä oikein sotkette sinne rahkaan, ku yksinään maistuu niin tylsältä?

marjoja? makeutusainetta? maidolla vois varmaan notkistaa?

tää on kans sellainen juttu, mistä oli tuolla aiemmin puhetta, et tota makeaa ei tekis niin mieli, mut rahkastakaan ei oikein saa mitään suolaista tehtyä...joten kai se makeana pitää niellä.

kiitti vinkeistä. :worship:

Rahkan maustamisesta löytyy treeni ja ravinto-puolelta useampikin ketju (olen laiskimus enkä jaksa hakea linkkiä ;)), mutta itse laitan sekaan usein ananasta, äitini itsekeittämää raparperi-porkkanahilloa :kuola: tai persikkaa. Ananas ja persikka tietenkin omassa mehussaa säilöttynä :) Hyvän suolaisen mössön saa, kun sekoittaa purkillisen rahkaa ja purkillisen Rainbowin tillitonnaria, syön sitä tälläkin hetkellä keitetyn perunan kanssa. Naminami :)

Gillyanne sanoi:
Hyvän suolaisen mössön saa, kun sekoittaa purkillisen rahkaa ja purkillisen Rainbowin tillitonnaria, syön sitä tälläkin hetkellä keitetyn perunan kanssa. Naminami :)

toi oli hyvä, kiitos!!! kun olen ehdottomasti enemmän suolaisen ystävä. arvaa, mitä meidän perhe joutuu pian syömään :D kiitos sun.... kun periaatteenani on et kaikki syö samaa. ehdottomasti kokeiluun toi juttu.

Gillyanne sanoi:
Hyvän suolaisen mössön saa, kun sekoittaa purkillisen rahkaa ja purkillisen Rainbowin tillitonnaria, syön sitä tälläkin hetkellä keitetyn perunan kanssa. Naminami :)
Rahka-tonnikalamössö sopii hyvin myös leivän päälle siihen salaatinlehden kaveriksi :D Itse sekoitan tuohon vielä tilkan sitruunamehua ja ripauksen (sitruuna)pippuria - antaa siihen vähän lisämakua :)

Minä laitan rahkan sekaan funlightia niin kuin varmaan tuhannet täällä Pakkiksessa. Tuolla on jopa viestiketju menossa siitä, minkä makuinen on kenenkin mielestä parasta. Joku ruokalusikallinen tai miten nyt ite haluaakin rahkapurkillisen sekaan ja hyvää on!

Tosta aamuproteiinista. Minäkin syön puuroa aamuisin (yleensä kamalassa kiireessä tietenkin) ja sekoitan sen sekaan maustamatonta heraproteiinia. Kun puuro on vähän jäähtynyt (ei siis tulikuuma), niin sekaan vaan muutama ruokalusikallinen proteiinijauhoa ja sekaisin. Maku ei (mun mielestä) oo mitenkää paha, tosin voi olla tottumiskysymys että maistaako sitä proteiinia siinä. Ja päälle mansikoita pakkasesta :haart: . Ei vie kovin paljo lisää aikaa. Toinen vaihtoehto on tietenkin tehdä erillinen proteiinijuoma ja syödä puuro sellaisenaan.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Francine sanoi:
Toinen vaihtoehto on tietenkin tehdä erillinen proteiinijuoma ja syödä puuro sellaisenaan.
Mä teen näin. Ensin vauhdilla vedän puuron napaan aamuisin ja sheikkailen suklaaproteiinini (maistuu melkein kaakaolle :kuola: ) samalla kun juoksen ulos ovesta... Olen täällä päin varmaan joka-aamuinen näky kun puolijuoksua astelen koululle päin pakkotoiston sheikkeri kädessä :D Usein saan proteiinin juotua vasta luennon ensimmäisten minuuttien aikana loppuun :]

Kiitoksia vastauksista! On vaan hämärtyny noi kaikki ruokajutut. Mul on paha tapa syödä paljon, nyt oon saanu vähennettyä sitä, mutta ilmeisesti väärin. Töissä kaikki laskee pisteitä ja se on tainnu saada mulle vääriä ajatusmalleja. Tietty heillä on ylipainoa, mutta kun kaivan eväät esiin kaikki tulee päivittelemään, että kun tossa on niin ja niin paljon pisteitä! :hyper:
No on mulla myös heikkoutena karkit ja kaikki suolaset leivonnaiset. Karkkeja pystyy välttämään hiukan kun menen kauppaan hyvin syöneenä. Suolaiset leivonnaiset vaatii rautaista selkärankaa, jota mulla ei taida olla! :wall: Niitä on vaan niin helppo tehdä ja vielä helpompi syödä!

Onks teillä jotain hyvää korviketta tolle tonnikalalle? Siis sellasta mikä ei ois merestä peräisin? Niin ja saako muuten siemenistä proteiinia? Jos sotkisin sellasii puuroon?! Sit mulla ois kanssa tyrnirouhetta, mut marjoissa taitaa olla vaan hiilareita?! (apua, mä oon ihan pihalla!)

PallasAthene sanoi:
Onks teillä jotain hyvää korviketta tolle tonnikalalle? Siis sellasta mikä ei ois merestä peräisin? Niin ja saako muuten siemenistä proteiinia? Jos sotkisin sellasii puuroon?! Sit mulla ois kanssa tyrnirouhetta, mut marjoissa taitaa olla vaan hiilareita?! (apua, mä oon ihan pihalla!)

eiks tonnikalan korvikkeeksi käy mikä tahansa proteiini, kana, kalkkuna, liha yms. etkö siis voi/halua syödä mereneläviä ollenkaan?

tyrnissähän taitais olla hirveesti c-vitamiinia, varmaan olis hyvä syödä sitä jonkin verran...se määrähän oli ihan päätähuimaava, eiks kourallisessa tyrniä ollu päivän tarpeet normaali-ihmiselle....jotain sellaista muistelen.

ai niin, ja kiitos kaikille rahkavinkeistä!!! :worship: noilla pärjää jo pitkään.

PallasAthene sanoi:
Kiitoksia vastauksista! On vaan hämärtyny noi kaikki ruokajutut. Mul on paha tapa syödä paljon, nyt oon saanu vähennettyä sitä, mutta ilmeisesti väärin. Töissä kaikki laskee pisteitä ja se on tainnu saada mulle vääriä ajatusmalleja. Tietty heillä on ylipainoa, mutta kun kaivan eväät esiin kaikki tulee päivittelemään, että kun tossa on niin ja niin paljon pisteitä! :hyper:

Uskomattoman usein törmää siihen, että naiset uskovat syövänsä "paljon" tai "liikaa", vaikka itse asiassa syövätkin varson vähän... em. siis ihan yleisenä kommenttina, ei mitenkään PallasAthenea vastaan suunnattuna. :) Liikkuva nainen nimittäin SAA ja hänen PITÄÄKIN syödä, eihän sitä muuten a)jaksa b)kehity! :whip:

Noihin pisteidenlaskijoihin ei kannata kiinnittää sen enempää huomiota, toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos vaan! :evil: Tai voithan aina loihe lausumaan, jotta "Niin, ja kotona aion vielä syödä ainakin kaksin verroin lisää!" ja nauttia pistehirmujen ilmeistä :D

Gillyanne sanoi:
Noihin pisteidenlaskijoihin ei kannata kiinnittää sen enempää huomiota, toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos vaan! :evil: Tai voithan aina loihe lausumaan, jotta "Niin, ja kotona aion vielä syödä ainakin kaksin verroin lisää!" ja nauttia pistehirmujen ilmeistä :D

:rock: :rock: Hehheee, aivan, minäkin harrastan tota ns. laihiksella olevien kituuttajien ( jotka kommentoivat meikäläisen ruokamääriä) härnäämistä . Onhan se vähän ilkeetä mutta niin KIVAA ! :evil:

variksenpelätti sanoi:
eiks tonnikalan korvikkeeksi käy mikä tahansa proteiini, kana, kalkkuna, liha yms. etkö siis voi/halua syödä mereneläviä ollenkaan?
Niin, valitettavasti allergiat ja yliherkkyys estää noi merenelävät ja paljon muutakin. Esimerkiks purkkiananas rikkoo suun, jos syön sitä paljon. Ilmeisesti siitä purkista liukenee jotain, koska tuoreella ananaksella ei oo vastaavaa vaikutusta. Tabuina syön beroccaa (pimeys on rankkaa), kalkkitabuja (laktoosi-intoleranssi) ja tyrni-herukansiemen omega-rasvahappoja (atooppinen iho).

Kirjotuksianne lukemallal oon tajunnu, et syön liian vähän :( elikkäs kroppa on säästöliekillä! Historiastani sen verran, että olen ennen syönyt paljon ja ollut todella hoikka. Sitten menin yhteen ravintolaan töihin, söin todella paljon, enkä liikkunut. Eli painoa tuli n 7kg lisää vuoden aikana. Nyt olen liikkunut säännöllisesti taas sellasen 1,5 vuotta mutta ruokapuoli on retuperällä. En taida uskaltaa syödä tarpeeksi, kun pelkään lisälihomista tai sitä että paino lähtee ihan käsistä.

Jos nyt saisin alotettua oikeammat ruokailutottumukset ja saisin syötyä enemmän, niin millaset painonheilahtelut on "normaaleja"? Tai mittanauha taitaa olla parempi vaihtoehto?!

Sit vielä noista sokerittomista karkeista, voiko niitä syödä vai onko ne samalla tavalla heti lantiolla kuin normi irtokarkit? Karkeista eroon pääseminen kun on kaikkein vaikeinta!

PallasAthene: Aloittele kituuttamisesta eroon pääsy varovaisesti, rupea ensin laskemaan syömiesi ruokien kalorit ja katso kuinka paljon todellisuudessa syöt, pisteet ja kalorit eroaa toisistaan aika paljon. Sitten hilaat kaloreita pikkuhiljaa varovaisesti korkeammalle tasolle, selvität tietysti ensin päivittäisen kulutuksesi. Säästöliekiltä ei käsitykseni mukaan ole helppo palautella kroppaa mutta mahdotonta sen ei pitäisi olla.
Älä lähde nostamaan kaloreita liian nopeasti vaan anna elimistölle aikaa totuttautua suurempiin kalorimääriin. Syö mahdollisimman puhtaasti ja rupea myös laskemaan saamiesi ravintoaineiden määriä.
Kyllä se siitä, eikun mahdottomasti tsemppiä sinulle ja tervetuloa palstalle mukaan ! :thumbs: :)

Edit: niin, ja nakkaa se vaaka rohkeasti mäkeen, mokomaa peloketta sinun ei ole pakko käyttää, se mittanauha on paljon luotettavampi, terveisin: nimim. vaakansa hyllyttänyt

Sasuli sanoi:
niin, ja nakkaa se vaaka rohkeasti mäkeen, mokomaa peloketta sinun ei ole pakko käyttää, se mittanauha on paljon luotettavampi, terveisin: nimim. vaakansa hyllyttänyt

Amen to that! Nimim. jo vuosi ilman vaakaa :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom