Ruokavalion puutteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja erty
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No ei saatana, onko joku sanonu että sitä maitoo pitäis juoda NÄLKÄÄN? :hyvä:
Ite ainakin juon ruuan kanssa ja aina kun janottaa niin maitopurkki hupenee...
Onhan se maidon juonti muutenkin hyvästä, saa vitamiinejä ja kalsiumia.

mä ymmärrän tuon pointin kyllä kans. Siis että ottaa päivän kalorit jostain mikä pitää nälkää paremmin, varsinkin näin dieetillä. jos juo 2 litraa maitoa päivässä, saa 1/3-1/4 vähemmän ruokaa sitten syödä kun vastaavasti jois vaikka vissyä.. piimää kyllä menee koulussa aina lasillinen kun proteiinin saanti on salaattibuffetista muuten vähän heikonlaista. mut ei heti aleta pilkaan :down:

Arvelinkin jotain tän suuntasta. Toi lämmin ruoka nyt vaan yleensä on makaronia+jauhelihaa ja sitä syön kaksi satsia päivässä. Unirytmi on nyt vähän sellanen, kun ei ole vielä koulua tai mitään että toi toinen lämmin ruoka venähtää tonne yömyöhään. Treenaan yleensä 11-14. Siis en 3h vaan tolla välillä sen tunnin pätkän.

Enemmän siis pitäisi syödä. Lämmintä ruokaa ei tosiaan juurikaan tuota enempää naamaan pysty vetämään laattaamatta, mutta ilmeisesti aamupalalla ainakin on petrattavaa (miten?) ja kunhan toi unirytmi korjaantuu, voisin mukaan ottaa vielä viidennen aterian iltapalaksi. Siihen sitten ilmeisesti rahkaa?

EDIT: Ja onkohan toi välipalakin vähän turhan kevyt kun en tosiaan sitä tonnikalaa enää siihen sotke hirveän maun takia, vaan olen korvannut sen purkilla ananaspaloja.

Lämmintä ruokaa ei tarvitse mättää enempää naamaan, eikä kannatakaan mitään kiloa ruveta sitä mättämään, syöt vaan enemmän aterioita, vähän pienempinä voit. 5-6 ateriaa päivässä on oikein hyvä määrä, jolloin jaat vain proteiinin suht hyvin aterioiden kesken.

Tuohon ananaspalojen lisäksi voisit ottaa joko rahkaa tai sitten syöt (jos tykkäät) raejuustoa ja sen lisäksi ananaspaloja. Päälle vaikka vielä lasillinen maitoa/mehua.

Aamupalalla kannattaa syödä vaikkapa puuroa ja maitoa päälle, myös leipä käy, kunhan on täysjyvistä tehty eikä mitään vehnäpullaa. Kannattaa myös (jos on varaa/jos on) ottaa multivitamiinitabletteja ja kalaöljyä aamupalan kanssa.

Maidossahan suurin osa (n. 80 % raakamaidossa) proteiineista on kaseiinia, joka imeytyy hitaammin kuin heraproteiini. Sen takia kaseiinia kannattaa ottaa varsinkin iltaisin.

"Journal of Nutrition -tiedelehdessä ilmestyi juuri myös toinenkin prodetutkimus. Tässä tutkimuksessa verrattiin heraproteiinin ja kaseiinin vaikutuksia aterian jälkeiseen proteiinisynteesiin vuoteella makoilevilla koehenkilöillä. Kaseiini on maidon pääasiallinen proteiini, joka imeytyy hitaasti. Koehenkilöille annettiin heraproteiinia tai kaseiinia 0,4 g painokiloa kohden sekä hieman hiilihydraatteja (0,27 g/kg). Tulokset osoittivat, että heraproteiini stimuloi aterian jälkeistä proteiinisynteesiä tehokkaammin kuin kaseiini vuodelevon aikana. Heraproteiinia suositellaan yleisesti nautittavaksi ennen ja jälkeen harjoittelun sen nopean imeytymisen vuoksi."

ilmeisesti aamupalalla ainakin on petrattavaa (miten?) ja kunhan toi unirytmi korjaantuu, voisin mukaan ottaa vielä viidennen aterian iltapalaksi. Siihen sitten ilmeisesti rahkaa?

EDIT: Ja onkohan toi välipalakin vähän turhan kevyt kun en tosiaan sitä tonnikalaa enää siihen sotke hirveän maun takia, vaan olen korvannut sen purkilla ananaspaloja.

Mun mielestä toi sun aamupala on ihan hyvä.
Myös omalla kohdallani aamupalan runko koostuu aina isosta puurolautasellisesta(2dl hiutaleita) sekä purkillisesta ehrmania.
Ja sitten jos mulla sattuu olemaan varaa oikein kunnolla panostaa, niin vedän aamupalalla vielä lasin pari maitoa ja pari palaa täysjyväruisleipää höystettynä jollain kunnon leikkeleellä jossa on kunnon lihapitoisuusprosentit.

Nää kaikki tässä jo esille tulleet vinkit ovat mun mielestä hyviä.
Kannattaa ostaa jääkaappiin pullollinen rypsiöljyä ja siitä voi sitten päivän mittaan vedellä muutaman ruokalusikallisen. Hifiöljyistä saa maksaa itsensä kipeäksi(olen myös opiskelija), mutta esim. Keijun Kultasula maksaa 1,59e/pullo. Se on ihan hyvää tavaraa. Sisältää mukavasti näitä paljon puhuttuja omega-kuutosia ja omega-kolmosia.

Myös jonkinmoiset vitamiinit kannattaa hankkia kaappiin. Budjetti toki sanelee pitkälti myös tän vitamiiniosaston. Mutta esimerkiksi Pirkan multivitamiiniporetabletit maksavat 1,99e/tuubi. Yhdessä tuubissa on 20 tablettia.

Ja kananmunia kannattaa tosiaan ottaa mukaan ruokavalioon, kuten tuossa jo joku totesikin. Itse vedän yleensä illan aikana 3-4 keitettyä kananmunaa muiden sapuskojen yhteydessä. Esim. Rainbow'n kananmunat ovat halpoja, mutta itse en pidä niiden koostumuksesta ja makukin on mun mielestä jotenkin outo. Mutta jotkut ihan perus kotimaiset maalaismunat maksavat tyyliin 1,49e/10kpl. Sitten on tietenkin näitä kaiken maailman hifimunia, jotka maksavat 4 euroa rasia, mutta mun mielestä ihan tollaset puolentoista euron kananmunatkin ajavat asian.

Ja voin kyllä sanoa, että kyllästyt nopeasti koko hommaan jos vedät päivästä toiseen pelkkää jauhelihaa. Kannattaa vakoilla erilaisia tarjouksia ja pyrkiä syömään suht monipuolisesti. Punaista lihaa, valkoista lihaa, kalaa jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom