Ruokavalio.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Jortsu
Pikemminkin vain A:ta. E:stä ja D:stä ei vaaraa.

Jep! E:tä voi huoletta vedellä moninkertaiset määrät Suomen suosituksiin nähden! Eikös se ole tyyliin 10mg, jota meillä suositellaan?!...

Pysytään nyt hyvänen aika asiassa! :wall:

Mä nyt muuntelin tätä vähän kaikkien kommenttien perusteella ja lopputulos olisi tälläinen;

Herätys -- Rahka + Kauraleseet, Leipää & Kahvia
11:00 ---- Kouluruoka / Kotiruoka
16:30 ---- Leipää, Jugurttia, Banaania, Kahvia, 1 Kalaöljykapseli
18:30 ---- BULL'S Recovery 2 dl (Salin jälkeen (Ma,Ke,Pe))
21:00 ---- Kotiruoka, Leipää, Banaania
Nukutus - Rahka + Mehu/Hedelmät + 1-2 rkl kylmäpuristettua oliiviöljyä

Comments!

:worship:

Originally posted by nikke1
Kuinka "suuria" nuo kapselit on?

Löysin omasta apteekistani Lysi firman valmistamia Islannin kalanmaksaöljy kapseleita, joita on purkissa 250 kpla. 275 mg / kapseli, purkin hinta 18,18 €.

Noita suositellaan vedettevän 2 kertaa päivässä 3 kapselia.

Miten nuo kannattais vetää, onko jotain järkevintä tyyliä, vai otanko vaan 3 kpl aamulla, ja 3 kpl ennen nukkumaanmenoa?

No apteekin tätit sanoi, että jos aamulla vetää noita kapseleita kolme, niin ei tarvi ottaa illalla enää. Ilmeisesti se tarkoitti sitä, että JOS syöt paljon hyvärasvaista ruokaa, tai sitten se halusi että köyhä opiskelija ei tuhlaa rahojaan ja syö niitä sitten säästeliäästi :)
Itse kuitenkin otan ne kolme kapselia aamulla kaurapuuron kanssa :)

ps. Puraiskaa ne kapselit rikki :urjo:

Originally posted by Nekroman
ps. Puraiskaa ne kapselit rikki :urjo:

Ne Kids öljykapselit maistu karkille :) sain postista tai jostain näytepaketin.

Ei niitä tarvii ees purasta rikki, kun tulee niitä röyhyjä kuitenkin myöhemmin. Ei se maku silleen ollu pääasiallinen syy hankkia kapseleita, jotenkin vaan helpompaa omasta mielestäni niellä kapseleita kuin pelleille lusikan kanssa.

Pari kysymystä.

1) Mistä kylmäpuristettua oliiviöljyä saa? Mistä kalaöljyä saa? Ruokakauppakamaa ovat?

2) Oliiviöljyä otan jatkossa em. ohjeen mukaan 1-2rkl jokaisella aterialla eli esim. 3-6rkl päivässä? Vai mikä on kohtuullinen määrä päivässä?
Ja mikä on kalaöljykapseleiden kohtuullinen määrä päivässä? Montako kerralla?

3) Kuinka tärkeää noita on syödä? Ts. syöttekö te kaikki noita?

4) Tähän asti olen huolehtinut riittävästi proteiininsaannista. Jos nyt huolehdin em. öljyistä niin onko sitten perusasiat ruokavalion suhteen kunnossa?

Tässä esimerkki ruokavaliostani:

klo 7: kaurapuuro, näkkäriä

klo 11: tonnikalaa, raejuustoa, salaattia, näkkäriä, rahkaa

klo 15: kts. klo 11

treeni

klo 18: palautusjuoma treenin perään

klo 19.30: kotiruoka (eukko päättää, perusterveellistä)

myöhemmin ehkä jotain proteiinia hieman yöksi.

Mieluusti otan kommenttia tuostakin.

Originally posted by luumu
4) Tähän asti olen huolehtinut riittävästi proteiininsaannista.

Tässä esimerkki ruokavaliostani:

klo 7: kaurapuuro, näkkäriä

Aamupalalta puuttuu käytännössä proteiini kokonaan. Nuo hyvälaatuiset rasvat ovat tärkeitä ja oliivi- ja rypsiöljyjä saa kaupasta. Katsot vaan, että pullossa lukee teksti "kylmäpuristettu". Pirkka-kalaöljykapseleita saa toki K-kaupoista...

Vielä kysyisin, että miten mainitut oliivi-, kala- ja rypsiöljyt eroavat toisistaan? Tarvitsenko kaikkia vai ovatko ne toistensa vaihtoehtoja?

Ok, s**tana! Mä pänttään tuon huomenna. Toivottavasti saan vastauksen.

Täällä kun kysyy yksinkertaisen kysymyksen, tulee vastaukseksi kirja. Pelkään kysyä monimutkaista. Tullee joku "katso www.kirjastot.fi". ;)

Ok.

Kertokaa nyt joku ajattelenko virheellisesti.

Rkl rypsiöljyä on noin 13g? Siitä saa siten 2,86g n6:sta ja 1,43g n3:sta.

Suomalaisen suosituksen mukaan n3-saanti pitäisi olla 1-3% energiansaannista. Jos energiansaanti on 2500kcal, on 2% siitä 50kcal. Samalla n6-saanti pitäisi olla viisinkertainen eli 250kcal. Jos molemmat ovat rasvoja, eikö niiden kcal/g ole noin 9? Tällöin grammat ovat noin n3 = 6 ja n6=28.

Toisaalta on esitetty myös saantisuhdetta n6/n3 8:1. Tällöin soijaöljy olisi suoraan aika lähellä?

Luin em. julkaisun. Täytyy sanoa ettei paljoa auttanut. Pitäisi olla itsekin jonkin sortin alan asiantuntija, että tuon perusteella voisi tehdä johtopäätöksiä.

Mikko84 otti linjaksi päivässä:
1-2rkl KP oliiviöljyä
1 kalaöljykapseli

Voiko tuota lähdetä noudattamaan itse kukin ns. perustarpeiden tyydyttämiseksi?

Tuota.. Mä olen miettinyt ihan samaa tuon öljyn osalta, että, jos ottaa ruokalusikallisen vaikka rypsäriä, niin montako grammaa sitä todellisuudessa tulee? Mun ruokalusikkaan mahtuu 10ml... Sorry, jos tää nyt kuulosti hiukan typerältä kysymykseltä...

Se on oleellinen kysymys.

Mulla on muistissa, että dl öljyä on 90g ja dl sulaa rasvaa on 90g ja rkl sulaa rasvaa 13g, joten eiköhän se rkl öljyä ole tuo 13g.

Originally posted by Phat
Miksi pitää olla kylmäpuristettua?

No ku se on parempaa :)

Tällasta löysin googlella:
"Kylmäpuristamalla valmistettujen öljyjen teossa öljy erotetaan siemenmassasta valuttamalla ja puristamalla ilman siementen ulkoista lämmitystä. Kylmäpuristettua öljyä ei yleensä myöskään puhdisteta ja se on väriltään tummempaa ja maultaan voimakkaampaa kuin puhdistetut öljyt."

"Rypsiöljyn valmistusmenetelmä vaikuttaa sen rasvahappokoostumukseen. Kylmäpuristettu rypsiöljy sisältää tyydyttymättömiä rasvahappoja n. 95 %. Näistä hyvälaatuisista rasvahapoista 62 % on yksinkertaisesti tyydyttymättömiä. Tavallisen rypsiöljyn valmistuksessa käytetään liuottimia ja kuumennusta.

Kuumennus vaikuttaa haitallisesti rypsiöljyn ominaisuuksiin lisäämällä sen hapettumista ja tuhoamalla tärkeitä vitamiineja. Siksi tavallinen rypsiöljy sisältää enemmän rasvahappojen hapettumistuotteita ja vähemmän vitamiineja kuin kylmäpuristettu rypsiöljy.

Kylmäpuristettu rypsiöljy ei myöskään sisällä haitallisia trans-rasvahappoja, jotka lisäävät veressä olevaa kolesterolipitoisuutta. Kylmäpuristettuun rypsiöljyyn ei lisätä mitään, eikä siitä poisteta mitään. Esimerkiksi kyläpuristettu rypsiöljy sisältää lesitiiniä, kun sen sijaan tavallisesta rypsiöljystä lesitiini poistetaan valmistuksen yhteydessä."

Hieman ihmettyttää tuo trans-rasvahappopitoisuus tavallisessa rypsärissä, pitääkö paikkansa?

"Kylmäpuristettu rypsiöljy kestää kuumennusta erittäin hyvin"

Ymmärtääkseni mitkään pehmeät rasvat eivät kestä kuumennusta yhtä hyvin kuin kovat rasvat, koska hapettuvat helposti?

Lähde: <a href="http://www.kuntolehti.com/kirjasto/ravinto/rypsioljy.html" TARGET="_BLANK">Kuntolehti</a> :rolleyes:

edit. rasvan tiheys taisi tosiaan olla 0,9g/cm^3 eli MissF:n ruokalusikkaan (10ml) menee 9g. Ja oikeaan ruokalusikkaan 13,5g :thumbs:

Mulla seisoo samat rasvahappojakaumalukemat niin kylmäpuristetussa kuin tavallisessakin oliiviöljyssä. Vastaavaa muistelisin rypsiöljystä, nyt kylmäpuristettu purkki hävöksissä. Samoin E-vitamiinia on molemmissa oliiviöjyissä saman verran, rypsärissä muistelisin tavallisen sisältäneen aavistuksen verran vähemmän (30mg/100g<-->25mg/100g). Ei merkittävää eroa siis.
Ainut pätevä syy voisi olla nuo transrasvahapot. On varmasti totta, ettei kylmäpuristettu öljy sisällä näitä, mutta miksi ihmeessä tavallinenkaan näitä sisältäisi?

Enpä nyt osannut hakea oikeaa threadia tähän, mutta Sakkeus on joskus sanonut ettei tavallisen ja kylmäpuristetun rypsiöljyn välillä ole juurikaan eroa. Hintaeroa näillä taas on aika paljonkin.

Oliiviöljyissä taasen kannattaa suosia ehdottomasti kylmäpuristettua. Muistaakseni tavallisessa puristetussa öljyssä oli jotain epäpuhtauksia. Lisäksi hinta on samaa luokkaa tavallisella ja kylmäpuristetulla öljyllä.

Lähinnä kylmäpuristetuista rypsiöljyistä on jäänyt mieleen Virginon mainokset, joissa tuotetta kehutaan maasta taivaisiin. Taitaa olla nuo transrasvahappo-väitteet vain muiden tuotteiden mustamaalausta. Suomalaisissa rasvoissa ei ole transrasvahappoja.

Originally posted by luumu

Mikko84 otti linjaksi päivässä:
1-2rkl KP oliiviöljyä
1 kalaöljykapseli

Voiko tuota lähdetä noudattamaan itse kukin ns. perustarpeiden tyydyttämiseksi?

Vaihda oliivi rypsiin jossa 3/6-suhde on lähempänä tarvetta. Mikko84 päätyi oliiviöljyyn, koska Mike suositteli sitä ja Mikellä on avatarkuvassa isot lihakset.

Tietysti jos kalaöljykapseleista ottaa kaikki DHA- ja EPA-rasvahapot, on on oliiviöljyn omega-6-painotteinen rasvahappoprofiili varmaan ok.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom