Ruokavalio ilman keittiötä tai keittomahdollisuutta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kingtoni
  • Aloitettu Aloitettu
Putkiremontti alkaa ja keittiö sekä liesi on poissa käytöstä neljä kuukautta. Nyt iskikin paniikki; miten hemmetissä mä saan tehtyä ruokaa itselleni..? No juu, voisihan sitä käydä ulkona syömässä joka päivä tai lämmittää mikrossa pelkkiä eineksiä. Tämän olen kuitenkin sulkenut pois, koska tarkoitus on syödä edelleen mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti. Myöskään työpaikallani ei ole mahdollisuutta tehdä ruokaa. Kaikki siis pitäisi ostaa valmiina, koska mitään en itse pysty tekemään.

Ajattelin, että säilytän kaikki ruuat työpaikallani, kun siellä on iso jääkaappi ja se on muutenkin täynnä minun eväitä. Ajattelin valmistaa ja yhdistellä ruuat sekä tehdä lisäksi eväät kotiin työpaikan taukotilassa.

Monissa kaupoissa on tuoretiskeillä hyvä valikoimat valmiiksi tehtyjä ruokia, mutta niiden raaka-aineista tai ravintosisällöstä ei aina ole mitään tietoa. Kävinkin juttelemassa naapurissa olevassa citymarketissa noista heidän valmisruuista ja heillä olikin tarjota kaikkien ruokien raaka-ainelistaukset. Heillä olisi tarjota erilaisia salaatteja, liharuokia (grillauna kanaa, possua) ja päivittäin vaihtuvaa kotiruokaa. Periaatteessa täältä saisi hyvinkin monipuolista ruokaa. Ongelmana on kuitenkin se, että nämä ruuat ovat yleensä täynnä hiilareita. Tämä voisi olla kuitenkin yksi mahdollisuus.

Minun peruspäivän ruokavalio on yleensä tällainen:
ruoka1 (8:00): kinkkumunakas / prodesmoothie / kanaa, lihaa ja kasviksia
ruoka2 (11:00): kanaa, lihaa ja kasviksia
ruoka3 (15:00): rahkaa esim ananaksella tai marjoilla / prodesmoothie
ruoka4 (17:00): palkkari
ruoka5 (18:30): kanaa, lihaa ja kasviksia sekä pastaa / riisiä / perunaa
rauoka6 (21:00): yöprode / rahkaa / raejuustoa

Ehkä olen tehnyt tästä liian suuren ongelman, mutta tuntuu aivan mahdottomalta elää ilman keittiötä, vettä ja liettä. Ilman, että voin itse tehdä ruokani. Varsinkin kasvisten valmistaminen tuntuu aivan mahdottomalta. Tarvitsisin vinkkejä miten suunnittelen tulevien kuukausien ruokavalion. Kaikki vinkit ovat tervetulleita!

Monissa kaupoissahan on niitä lihatiskejä, mistä saa erikseen ihan kypsennettyä kanaa/kalaa/muuta lihaa, eivätkä yleensä ole edes kalliita. Ja kasviksiahan ei tarvitse aina valmistaa. Kyllä raikas salaatti (esim. kanan kera) on vaan tosi hyvää. Kananmunan valmistuksessa on varmasti ongelmia, mutta löytyyköhän niitäkin kypsennettyinä kaupoista? Ja onneksi on rahkaa :)

333166.webp

image_view.php

Tällainen kaasuliesi maksaa 16,90 halpakaupoissa ja 2 euroa sopiva kaasupullo. Tavalliset kattilat ja pannut sopii. Vettä saa kaupasta jos ei muualta.

e: tautisen hyvä peli, kokemusta jo usealta vuodelta. Kaasupullolla keittelee vettä täydellä teholla noin kolme tuntia. Huomenna olisi tarkoitus lähteä viikoksi veneilemään ja tuolla keittimellä tulee kaikki ruuat tehtyä.

Ittellä oli myös keittiö remontissa, niin tein talvella trangialla ruokaa partsilla. Enimmäkseen keitettäviä. Ei jaksanut alkaa aina peseen pannua, joten keittäminen oli helpompaa.

Siirrä jääkaappi toiseen huoneeseen ja käy ostamassa keittolevy. Sellanen yhden levyn ei maksa paljon mitään. Näin meillä joskus vuosia sitten kun porukoilla oli keittiö remontissa.

Miten ois minijääkaappi ton trangian kaveriksi? Aika edullisestikin noita saa, eikä sillä laadullakaan niin väliä, kun väliaikainen.

Uskon, että saan kotona jääkaapin siirrettyä keittiöstä olohuoneeseen. Tuo trangia onkin hyvä idea. Miksiköhän en sitä itse ajattellut! Ehkä eniten kotona kuitenkin mietityttää miten saan vesihuollon toimimaan. Alakerrassa tulee olemaan vesipiste ja ensimmäisen kuukauden jälkeen myös saunatilat yms. ovat uusittuna käytössä asukkaille. Kertakäyttöastioilla ajattelin pärjätä. Trangian jos sitten kävisin pesemässä aina tuolla alakerrassa. No juu... ei tämä nyt ihan niin lohduttomalta näytäkkään, kuin alkuun ajattelin.

Meinaatko et ne koko 4kk häärää just siinä sun keittiössäs, vai onko omakotitalo kyseessä? Heti kun ne liedentakaset putken on asennettu ni tietääkseni voi käyttää ihan normaalisti, mitä nyt vettä ei saa. Meillä ilmottivat kahta viikkoa ennen tuloaan et pitää olla putket esillä ajoissa, sitä ennen pysty käyttämää normaalisti ja kun noi putket oli asennettu ni lieden sai laittaa takas paikalleen. Remontti tehtiin joskus kymmenen vuotta takaperin porukoilla asuessani joten voiha se olla et on muuttunu kiireisempään suuntaan nykyään...

Mutta jos tosiaan koko 4kk pitää olla ilman niin trangia ja vesipisteestä haettu vesi vie pitkälle. Kaupasta saa myös 5l kannuissa vettä jos tarttee, tai sit vaikka huoltoaseman vesipisteestä omaan ämpäriin :D Onko taloyhtiöllä grillipaikkaa, grillaaminen tuommosessa tilanteessa ois melko oivallinen vaihtoehto...

4kk on se aika, kun kestää per linja tuo remppa. Näin sanoivat infossa. Kaikilla tutuilla on mennyt alle kahden kuukauden, sillä vähän ihmetyttää itseänikin tuo kesto.

Grillaaminen olisikin kyllä kivaa. On mulla itsellä grilli ja sisäpihalla varmaankin voi grillata ihan huoletta.

Purkissa löytyy myös sardiineja ja savustettuja muikkuja.Kato finellistä noiden muikkujen ravintoarvot ni yllätyt myönteisesti.Sattumalta syön just iltapalaks savustettuja muikkuja perunamuusin kanssa,tomaattimuikku kävis varmaan ruisleivän päälle mainiosti.

4kk on se aika, kun kestää per linja tuo remppa. Näin sanoivat infossa. Kaikilla tutuilla on mennyt alle kahden kuukauden, sillä vähän ihmetyttää itseänikin tuo kesto.

Grillaaminen olisikin kyllä kivaa. On mulla itsellä grilli ja sisäpihalla varmaankin voi grillata ihan huoletta.

No ite olin yhellä työmaalla töissä missä oli just linjaremonttia. Se aika riippuu kyllä täysin mitä ne siellä tekee, jos vaihtaa keittiöstä kaikki huonekalut, kodinkoneet, lattiat maalaa seinät ja katot yms, niin menee varmaan tosi kauan. Jos taas kyseessä pelkkä putkiremontti, eli vaihtaa vaan putket ja mahdollisesti ammeet, niin ei luultavasti montaa viikkoa mene. Ei siinä poutkien vahossa mene montaakaan päivää.

Tosiaan tuolla työmaalla missä olin niin vaihettiin kaikki lattiasta kattoon ja siitä rapusta lähti kaikki asukkaat pois. En muista tarkkaan kauan meni mutta varmaan aika lähellä tuota 4kk/per rappu. (5 kerrosta, 15 huonetta). Eli saa aika hitaita olla jos meinaa pelkkää putkien vaihtoa väsätä 4kk :s Vähä ehkä offtopic :)

Back
Ylös Bottom